mandag 18. april 2011

I samme slengen


Skulle levere en tegning på Gimlekollen, og 2010-regnskapet i Sørlandsparken. Da passer det best å sykle, og da kunne jeg like gjerne sykle om Lillesand og Birkeland og hjem. Fin tur i fint vær. Blei drøye 8 mil med snittfart på 26.20. Hadde noen småstopp for å strekke litt på beina, og innta litt proviant. Bilde er fra ei bro over til gamle traseen til Lillesand-Flaksvandsbanen som gikk fra Lillesand havn til Flaksvand i Birkenes for ca 50 år siden og baketter. Veldig mange syklister ute i dag. Formelig krydde av dem, spesielt fra Birkeland og hjem.

5 kommentarer:

ØY! sa...

respektabel sykkeltur, må sei!
har hørt om Flaksvandsbanen, men har ikke sett den med egne øyne.
du sykler godt!

DE sa...

Fint å gjøre ærender om til gode og lange turer. 8 mil er en betydelig lengde.

Gøy med en liten historietime også. Dette var nytt for min del.

Grendstad sa...

Jeg skreiv en jubileumsrevy om denne banen i forbindelse med jubileum i 1996 tror jeg det var. Det er rester av den hist og her enda. Interessante greier. Mer historie: Det var en bergenser som var sjefsingeniør. PÅ den tida var Flaksvand (et par kilometer fra Birkeland mot Tveit) sentrum i Birkenes.) Fordi Herefoss kommune skulle være med å betale for banen (hensikten var å frakte tømmeret deres fra Tovdalsvassdraget til Lillesand), så ville de ha en stasjon der Birkeland ligger i dag. Stasjonen utvikla seg, og ble til det sentrumet det er i dag. Så altså, hadde det ikke vært for Herefossingene, så hadde ikke BIrkeland sentrum eksistert. he-he. Det var litt ekstra (mye) historie. Over og ut.

DE sa...

Utrolig hva du kan Mr. G! Jeg synes det er veldig gøy med historie, så kom gjerne med flere sånne innlegg :)

Evelyn sa...

Det må jeg si Olav var bra. De fleste jeg kjenner tar helst snarveier og ikke omveier. Bra sykla og fin sykkel.