tirsdag 21. oktober 2008

Trening a la Afrika

Hallo alle sammen!

Har naa kommet til Windhoek, som er hovedstaden i Namibia. Her har jeg endelig kommet over en plass som har internett!!

Godt aa se at dere holder treningen ved like. Ikke saa lett aa faa trent noe her nede i varmen, men litt morro har jeg da funnet paa. Selv om det ikke kan kalles for trening innfoerer jeg herved to nye kategorier i Diggidanga: Ekstrembading og strikkhopping. For aa ta det siste foerst. Broen over Victoria falls er 111 meter over elva og gaar mellom Zimbabwe og Zambia. Det ultimate sted for strikkhopp og jeg kunne da heller ikke dy meg. Utrolig artig og et vannvittig kick. Ropte selvfoelgelig "danga" i fallet. Strikkhoppet var saapass goey at dagen etterpaa maatte jeg proeve det som heter gorgesving. Kort fortalt betyr det at det gaar ei line over hele dalen med ei gigantisk huske festet midt utpaa. Hadde et frifall paa 70 meter foer huskeeffekten begynte aa spille inn. Det var mye verre enn strikkhoppet, ja rett og slett litt ubehagelig i noen sekunder :)

Saa ekstrembading. Hadde en aldeles forfriskende svoemmetur bare cm fra kanten av Victoria Falls. I den saakalte Devils Pool paa Livingston Island er det en liten kant som hindrer at man fyker over. Maa likevel si at det var litt nervepirrende aa svoemme med en over 100-meter hoey foss paa den ene siden og diverse krokodiller og flodhester bare noen hundre meter opp i elva paa den andre siden. Var for anledningen kledd i Olavs tropehjelm og fikk noen bra bilder. Neste ekstrembading gikk nord i Botswana i Okavangoelva. Paa en av campingplassene hadde de satt opp et gigantisk bur midt i elva. Dermed kunne vi svoemme trygt og greit rett ved siden av flodhestene og krokodillene. En spesiell opplevelse kan man si.

Ellers foeles det nesten som ekstremsport aa kjoere selv paa safari. Sanda er voldsomt dyp, og vi har vaert veldig naere flere ganger paa aa sette oss fast. Dessuten er veien av og til borte og da maa man bare kjoere selv paa maafaa. G(rendstads) P(eile) S(sender) er bokstavelig talt en lifesaver, uten den hadde det ikke gaatt. Saa derfor gaar det en ultrastor takk til Olav! Campene inne i bushen er ogsaa en historie for seg selv. Har hatt baade loever, elefanter og en flodhest helt oppe ved bilen i loepet av natta. Ikke saa lett aa faa sove da, men hvem har egentlig tid til aa sove under slike forhold? Uansett glad vi har teltet oppaa bilen og ikke paa bakken.

Som dere sikkert skjoenner er det helt straalende her, og haaper det forsetter saann. Men tenker ogsaa paa dere der hjemme paa Samsen. Lykke til Svein med gubbeloepet! Er sikker paa at det kommer til aa gaa kjempebra! Haaper ogsaa crawlekurset blir bra.


5 kommentarer:

ØY! sa...

skal sei!!!
hadde jeg hatt hår hadde jeg hatt bakoversveis etter å ha lest om dine bravader i Afrika!
det er ikke småtterier du drar i gang med.
du ferierer godt!!
du er selvfølgelig savnet på samsen og andre steder,men du kommer nok sterkt tilbake.
håper vi får flere spennende reisebrev fra Diggidangas mann Afrika.

ØY! sa...

supre bilder selvsagt.

Grendstad sa...

tja, hva skal man skrive, jeg må si du er flink til å komme deg rundt. Det kan virke som du er nær ved å finne Diggidangas sjel. Strikkhopping på ei grense, og attpåtil på grensa mellom Zimbabwe og Zambia, det høres optimalt ut. Svømming i flodhestoppvarmet vann, i krokodillefarvann, høres også tiltalende ut i et humorbuddhistisk perspektiv. De beste ønsker for livet derfra. Nå kan du finne ditt livs budeie, og slå deg til ro.

Anonym sa...

Dette ser utrolig spennede ut. Du er en skikelig tøffing. Jeg hadde aldri tørt å hoppe i stikk eller slenge meg ut i den runsa. Håper du har det fint (det seg iallefall slik ut). Jeg savner deg på samsen og har begynt nedtellig til du kommer tilbake. Kos deg videre.

Unknown sa...

Hekkan Dagis. Du er kul altså.
Gleder meg til Afrika kveld med lysbilder.
Hils:)