Viser innlegg med etiketten Søndagsaktivitet. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Søndagsaktivitet. Vis alle innlegg

mandag 7. februar 2011

Søndagstur til Sodåsen

Når det ikke er tid til en lang søndagstur passer det utmerket å ta en topptur til Sodåsen. Terrenget på vei opp er ikke det mest spennende som finns, men det er utsikten fra toppen som er den store beholdningen. Man ser hele innseilingen til Kristiansand. Så når tempen og været er det rette så kan man sitte der oppe i evigheter og kikke.

Denne dagen var det imidlertid litt for kaldt for den slags, men vi fikk iallefall skuet litt utover horisonten og i tillegg skrevet oss inn i boka. Så da er den toppen også besteget i år av Diggidanga.

mandag 24. januar 2011

På ski og skjøyter hos svigermor

Skiføret er for spesielt intresserte for tiden, men når svigermor inviterer til natursti på ski i Homborsund og værgudene varter opp med det reneste påskeværet, så blir det fin tur uansett.

Rundturen i Homborsund er meget flat og er derfor lettgått. Vil tippe at løypa er 2 km+. Det er kun to bakker, men de har til gjengjeld begge 90 graderssvinger og blir derfor umulig å forsere på isføret.

Følget gikk rolig av gårde. Etter en liten oppkjøringsperiode ble Fantomine riktig så varm i trøya og kunne etterhvert lede ann. Litt over halvveis var det klart for en lang rast i sola. Mens kyllingmiddagen(!) ble laget tok DE ei ekstra runde inkludet ett par tryn. Ellers rant vi i det som var av bakker.

Dagen ble avsluttet med ei solid økt på skjøyteisen. Meget artid det også. Ski og skjøyter = perfekt søndagsaktivitet.

onsdag 10. november 2010

Stifinnere på Søndag!


Etter en relativ kjip og slitsom lørdag (shopping), bestemte vi oss for å ta en lang tur på søndag.
Vi prøver å ta utgangspunkt i nærmiljøet, så vi slipper så mye bil.

Vi startet innerst i Grostøl, og gikk postveien til Jegers. Tok sti-veien opp mot Holmenkollen. Har ikke gått den veien før. Så vi kom bak toppen på en måte. Den veien var brattere og smalere. Det var selvfølgelig stufullt på toppen. Mange folk, og mange bål. Supert vær og super utsikt.. som vanlig.

Turen hjem gikk via kartet til D.E. Vi fulgte stien inn mot Lomtjønn.. så den røde stien nedover mot Øydegardstjønn.. og vips var vi ute på postveien igjen.
Stien vi tok var isete, glatt og våt, og faren for plumping var konstant tilstede. Det var utrolig kaldt, så vi gikk i temmelig høyt tempo.

Turen tok rundt 3 timer totalt. Veldig deilig med god middag og fyr i peisen da vi kom hjem.

søndag 13. desember 2009

Jakten på juletreet


I regi av jobben kunne vi i dag på relativt lovlig vis dra til skogs og hogge vårt eget juletre. Ferden gikk til Nodeland. Trengte ikke å gå veldig langt, men for syns skyld så måtte vi jo lete en stund og vurdere de ulike trærne. Til slutt fant vi rett og slett et lite tvillingtre som Hilde på effektivt vis tok livet av. Det står nå pyntet og fint på et lekerom på Justvik. Bra tur i kaldt og fint vintervær.

søndag 25. oktober 2009

Tomtegranskning på Brokke!

Vi var en tur på Brokke i dag. Det regnet sidelengs her hjemme i Krs, så hvorfor ikke dra opp til Brokke. Der regnet det i det minste loddrett.
D.E og Skillings-Lars vurderer å putte ei hytte på tomta, og da måtte såklart madammene være med. Det er kommet mange nye, flotte tomter 200 m rett opp..v slalombakken. Litt tøft, å stoppe midt i bakken, for en tissepause på hytta til Friskus.. .(mulig en smule kakse ..eller... )..

Uansett så vandret vi rundt, i ca 1,5 t, en del snø, slaps, og kaldt... vi så på ca 30 tomter oppi der.. mye fint..
Avsluttet dagen med ei svinesteik på Sølvgården på Rysstad. De har visst den reineste doen noensinne..iflg Louis..(skilling jr)

Fin tur:-)

mandag 7. september 2009

Søndagsaktivitet for turtelduene!


Vi hadde en flott, men lang dag i går. Det hele startet da den fantastiske vekkerklokka kimte i 8 tida. Så bar det i vei til Dyreparken. Jeg fikk smisket litt med min venninne, Marit, som har ansvaret for Los dagen. Så hun satt Dag Eivind og jeg opp på samme arbeidssted. Vi kom ut i 9 tida, og skulle ikke jobbe før kl 12. Hvilket betydde at vi hadde en del timer å dræbe. Vi gikk opp og ned over hele parken. Så mange potensielle karusell løyper. Så dette kan bli spennende. Vi så mange fine dyr, og det er jo ufattelig flott med løvene. Friskus foreslo å slenge inn en sebra, for å få litt action. Noe slemt følte nå jeg. Artig fyr, han derre Vestbakken.

Da kl bikket 12 var vi på plass ved inngang syd, for å dele drikkflasker med Los logo. Det var et himla slit. Visste ikke at vi hadde så mange nasjonaliteter i denne byen, heller ikke at de hadde så mange fettere og kusiner. Jeg tok av plasten på drikkeflaskene, og puttet de i ei kasse, mens DE delte de ut. Det gikk i et forykende tempo, og jeg ble varm. Da kl ble 13.30 gikk vi tom for drikkeflasker. Vi hadde en halvtime igjen. Ufattelig egentlig.

Vi ryddet og gikk for å få litt etterlengtet mat. Det ble taco uten kjøttdeig, med spareribs.. en interessant vri. Til slutt var det rydding av bannere og div. Vi forlot parken i 17 tida.

Så bar det straka vegen til Justvik, og en intens dugnad i hagen til Hilde-Fanten. Vi planta lyng i potter, klippet gresset, trimmet hekkene, spylte terrassen, vasket vinduer, vasket hagemøbler osv osv.. Så nå kan høsten og vinteren bare komme for vår del... We are ready to rumble!

En fin fin dag..med masse aktiviteter... og Hilde sovnet i sofaen (etter å ha slukt litt snadder mat)til Friskus i halv ti tida eller noe...