Viser innlegg med etiketten Styrke. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Styrke. Vis alle innlegg

søndag 13. oktober 2013

Innrømmelse

Jeg bryter sammen og tilstår. Jeg har trent selv om det ikke har sett slik ut her på bloggen. Det er ikke bevisst at jeg ikke har blogget, det har bare blitt sånn. Ved nærmere undersøkelse var mitt siste innlegg 25.august, etter Sommerskogsløpet. Det er jo en stund siden da.
Min forrige ordentlige løpetur var i månedskiftet aug/sept, en tur på rundt 18 km i Aarhus. Det var en kjempefin tur i et  park/skogsområde i utkanten av byen. Resultatet ble dessverre at jeg fikk en kjenning med samme akillesproblemer som jeg hadde i fjor. Etter litt googling og selvdiagnostisering har jeg kommet frem til at det er en betennelse i slimposen som sitter rundt akillessenen. Tilstanden kalles bursitt og rammer middelaldrende og eldre, i følge samme kilde. Så der fikk jeg den.

Derfor har jeg bestemt meg for å kutte løping resten av året, ihvertfall mer eller mindre. Hadde et lite tilbakefall på Oljestafetten i går. Det var mest for fellesskapets på jobb sin skyld. Ti minutt løping gikk greit, selv om jeg ikke ble bedre av det.

Har benyttet meg en del av tilbudet på Spring i den siste tiden, samt sykling på landeveissykkel. Har blant annet syklet til Øvrebø, med innlagt topptur til Bjørnåsen. Det var en fin sykkeltur på sju mil, med en særdeles lite spektakulær utsikt på toppen.  
Ellers så har jeg fått litt sansen for svømming. Det går i brystsvømming, og stort sett i samme tempo hele tiden. Går 1-2 ganger i uka, og øker distansen med 100 meter pr. gang. Er nå kommet opp i 1500 meter pr økt. Blir  fullstendig gele i kroppen etterpå, så det må jo være bra trening. 

Kommer nok til å fortsette med samme regimet utover høsten, og etterhvert blir det forhåpentligvis skiføre også. 


mandag 28. februar 2011

I gang igjen

Etter et lite hvileskjær på 7-8 dager, så er man pigg som en piggvar.
Dagens trening foregikk ikke overraskende på Spicheren.
3 km mølle
3 runder styrkesirkel
3 km mølle
2 timer med så lite pause så mulig.

onsdag 16. februar 2011

Gi meg styrke!

I korte trekk:
3 km på tredemølle
3 runder styrkesirkel
3 km på tredemølle
3 timer snøskuffing

tirsdag 8. februar 2011

Tidlig i gang

Var på plass på Spicheren relativt tidlig på mandag. Kjørte et tradisjonelt opplegg med 5 km på mølla først, etterfulgt av to sammenhengende runder i styrkesirkelen.
Dagens variasjon stod i å benytte en annen garderobe. De har åpnet opp flere garderober lenger inn i gangen.
Disse er mye mindre, men når man har en for seg selv så er det greit.
Til tider kan det være ganske fullt i de vanlige garderobene.

torsdag 3. februar 2011

Restitusjon

For å være helt ærlig så begynner det å bli drittkjedelig å løpe på tredemølle, selv om det ikke har blitt så mange gangene i vinter. Prøver derfor å få så mange turer som mulig utendørs. Men glatta har jo satt begrensninger for hvor og når man kan løpe, dertil kommer slitasjen på kroppen ved mye løping på hardt underlag også som en negativ faktor. I skogen har det enten vært for mykt eller for hardt. Ikke vanskelig å finne unnskyldninger hvis en absolutt vil det.
Fakta er jo at jeg vært heldig som har holdt meg skadefri og hatt mulighet til å trene jevnt og trutt  i gjennom vinteren. Bank i bordet! Merker også at jeg tåler treningen bedre etterhvert, slik at jeg blir fortere restituert etter trening.
Tirsdag kveld snurra jeg altså tredemølla i gang på Spicheren. Planen var 30 min eller 5 kilometer, det som måtte komme først. Beina var ikke helt gode etter mandagens intervalløkt, men det gikk litt bedre etterhvert.
Det ble akkurat 5 km på 30 min.
Etterpå var det bare å knocke til i styrkesirkelen. Såpass glissent der at jeg kunne kjøre 2 runder (nesten) uten stans. Det går stadig fremover her også, selv om jeg ikke legger på mer vekt hver gang.

                                               Bildene har ellers ingen relevans til innlegget

                                                  

fredag 28. januar 2011

Økt på det jevne med kjendisspotting

Onsdag ettermiddag hadde vi ei ny standardøkt på Spicheren. Faktisk litt mindre folk enn vanlig så vi fikk hver vår mølle med en gang. Fantomine kjørte powerwalk og lett jogg, mens DE holdt jevnt tempo rundt 10-11.

Etterpå var det en kort runde på styrkeapparatene. Synes det er framgang faktisk, iallefall blir det løfta flere kilo enn før. Håper det fortsetter sånn.

Ei økt på det jevne altså. Mest morro var det nok å følge med på de Vipersspillerne som var til stede. De jentene kjører hardt opplegg, ingen tvil om det.

mandag 17. januar 2011

Søndag/mandag

Søndag dumpa hele gjengen inn på familiesvømming. Det er en god start på dagen, selv om vi blir salig trøtte etterpå.
Det var passelig med folk da vi ankom rundt halv elleve, men betydelig mer en time senere.

Mandag hadde jeg en kompaktøkt i HS.
15 min oppvarming på tredemølla og 2 runder i styrkesirkel.


torsdag 13. januar 2011

Spikring igjen

Mye bedre plass på onsdag på Spicheren.
Slapp å vente på tredemølle og kunne omgående starte med 60 min løping.
Det ble akkurat 10 km.
Etterpå var det klart for den sedvanlige styrkesirkelen.
Riktig fornøyd med økta, fikk svettet og tatt meg godt ut.

Mandagskveld på Spicheren

En helt vanlig kveld med overfylt helsestudio.
De nygifte var på plass litt tidligere enn meg, godt i gang på mølla, side ved side.
Etter rundt 4 km på båndet , var det klart for styrketrening.
Jeg hadde tre runder i sirkelen, og ektefolket tilsvarende, tror jeg.

fredag 7. januar 2011

Vått-tørt-vått

Torsdag kveld hadde jeg bestemt meg for en runde med styrketrening på Spicheren.
Hadde ikke lyst til å ta bilen på det gufne føret, så derfor tok jeg beina fatt.
Brukte 70 min med rask gange hver vei.
Den tørre delen av treningen var unnagjort på 1 time. Overraskende god plass på Spicheren, vi skriver faktisk januar.

lørdag 13. november 2010

Inne

Har i løpet av uka hatt to treninger i helsestudio på Spicheren.
Veldig tradisjonell trening med sykkel som oppvarming og sirkeltrening etterpå.
Prøvde imidlertid å følge oppfordringa som er skiltet på veggen: "ikke ta pause på apparatet,men gå direkte videre til neste øvelse." Veldig tidseffektivt og hardt på en annerledes måte. På denne måten blir det en slags kondisjonsøvelse . Absolutt noe jeg skal fortsette med.

lørdag 6. november 2010

Fellestrening

Da Øy! skulle ha sin første økt på Spicheren siden april, var selvfølgelig Hilde og DE også på plass.
Det var ikke avrtalt, men desto hyggeligere.
Passer bra med alternativ trening nå siden jeg har fått noe betennelsegreier i ene leggen.
Har derfor ikke løpt eller gjort noe annet siden lørdag i forrige uke.

På Spicheren fredag ettermiddag valgte jeg sykkel som oppvarming, og noen utvalgte apparater i "sirkelen"
Siste apparat ble den fryktede skulderpressen. Det ble en liten intern duell mellom Vestbakken og Øy!.
Vestbakken viste seg sterkest her og klatre en rep. mer enn Øy! i siste settet. Slått på målstreken, men dette gjør meg bare motivert til mer av det samme.

Avslutningsvis på denne comeback-økta tok vi noen mage/rygg/kjernemusklatur-øvelser på matta.
Om turtelduene holdt seg på matta resten av kvelden, vites ikke, men de skulle avslutte i boblebadet i hvert fall.Mer om det under her en plass:

F+F
Mens vi satt i bilen på parkeringsplassen og samla krefter til å entre treningssenteret dukket jammen Øy opp. Hyggelig at den godeste Svein har blitt en Spicher igjen. Håper det blir mange krevende og svettige fellestreninger utover vinteren.

Fantomine tok en halvtime på mølla, mens DE nøyde seg med et kvarter. Han la imidlertid inn en saftig spurt som Fantomine ble relativt distrahert av.

Deretter ble det som Øy allerede har nevnt sirkel- og mattetrening. Etter det valge Øy å takke høffelig nei til en romantisk stund i boblebadet. Svømmehallen var helt ekstrem full. Alt fra superseriøse svømmere til bøllete innvandrerstupere. Var derfor umulig å få svømt noe, men utrolig nok fikk vi boblebadet for oss selv.

Som en digresjon kan det nevnes at Diggidangas yngste representant følte seg veldig gammel i garderoben sammen med disse små studentguttene. Diskusjonen gikk nemlig høylytt på hvordan kølla helst bør ligge i underbuksa. Et utall forskjellige løsninger ble både diskutert og behørig utprøvd. Kom meg raskt ut og konkluderte med at noen ganger er det jammen greit å ha passert de 30.

fredag 24. september 2010

Supersolid fredagsøkt

Endelig var det fredag og vi hadde god tid. Dermed ble den en spicherenøkt av de sjeldne.

Begynte med oppvarming på mølle. 15-20 min. Deretter styrketrening. Holdt oss i sirkelen pluss noen til. Til sammen hele 12 apparater! Så over til matta med fullgod mage/ryggtrening.

Siste del av økta ble gjennomført i bassenget. Var slitne etter all styrketreninga så det gikk i rolig tempo fram og tilbake. Rakk to runder med bobling også.

fredag 30. juli 2010

Kort oppsummering




Bildene over her er fra båten vi har padla rundt i Middelhavet i 12 dager. Foruten mye god mat, med muligheter for vektøkning, er det også mulig å trene og bevege seg på forskjellige måter.
Et brukbart helsestudio i fronten av båten, med ny utsikt hver dag, ble benyttet relativt hyppig av undertegnede.
Også klatreveggen ble prøvd noen ganger, men på grunn av høy luftfuktighet, var veggen glatt og vanskelig.Ikke mye hjelp å få fra strukturen der nei.Gøy å prøve seg litt allikevel.
Begge barna fikk også prøve seg flere ganger.
Det ble stort sett morratrening på meg med 3000 m. på løpebanen som oppvarming, med en times variert styrketrening etterpå.
Totalt ble det 10 slike økter foruten klatringen.
Hadde dessuten en 30 minutters løpetur i Livornos noe "shabby" havnestrøk.
Kommentar til de mange innlegg:
Gøy å se at aktivitetsnivået er på topp, selv i feietiden. Bra gått,padlet,løpt,svømt og i det hele tatt...

fredag 16. juli 2010

Multisportsøkt

Lavtrykkene vil ingen ende ta for øyeblikket, men når regnet øser ned er Spicheren rene paradiset for tiden. Nesten ikke folk så man kan velge akkurat hva man vil.

Fantomine startet på mølla med et program som heter hill, dvs bakkeintervalløkter med 3 og 5% stigning. Holdt på med det i ca 40 min. DE satt seg på sykkelsetet og kjørte en halvtimes økt med gradvis stigning. Svetten rant og drakk opp hele 0,7litersflaska.

Neste post var matta. Vanlige rygg- og mageøvelser, dvs både situps og planken rett fram og til siden. Så over til apparater, mest for beina. Deretter en liten tur innom vekta, uten at vi skal røpe for mye tall der.

Avsluttet med 500 meter svømming. Fantomine syntes i utgangspunktet at det var alt for langt, men da hun kom igang økte tempoet mer og mer, og på siste 50 meter klarte DE nesten ikke å holde følge. Til sist 2 runder med bobling og litt badstue.

2 timer god og variert trening på en fredags ettermiddag.

torsdag 15. juli 2010

Tatt med buksene nede

F+F opprettholder den gode treningstrenden. Siden det var jogging i går ble det gåtur i dag. Selv om vinden var relativt frisk, føltes Ringknuden som et bra valg. Vi la i vei fra kolonihagen. Det er ikke kjempelange turen, men noen bratte stigninger spesielt mot toppen får blodpumpa igang.

På topplatået satt det et eldre par. Forsåvidt ikke noe unormalt med det, men litt mer oppsiktsvekkende var det at dama satt med buksa på knærne og skoene av. Hvilke hensikter denne fruen hadde kan man bare spekulere i, men noe dirty var det sikkert. Om ikke annet kom tøyet på igjen da de skjønte at uskyldige ungdommer var på vei opp.

Vi lot de uansett være i fred og fant oss et annet sted å sitte. Etter en liten sandwich og nyting av utsikten, som for øvrig er meget bra der oppe, gikk vi ned igjen og fant bilen.

På kvelden kom Fantomine trekkende med matta så da var det bare å sette igang med vanlige rygg og mageøvelser. Vondt og hardt, men det gjør godt.

tirsdag 13. juli 2010

Vind i håret i Homborsund

Middagsbesøk i Homborsund ble etterfulgt av en god vandretur. Først litt innaskjærs på småveier og stier. Hjemveien er høydepunktet hvor traseen går langs sjøen. Mye vind, men god temperatur. Det er svært bra trim å gå på svabergene. Veldig kupert til tider, så det blir mye opp og ned. Blir mør og fin av sånt.

Bra tur i fint terreng og godt lag :)

Vel hjemme på Justvik dro vi fram treningsmatta og kjørte mage/rygg øvelser etter tur. Blir litt for sjeldent, så dette må gjøres oftere.

lørdag 3. juli 2010

Det ble Spicheren

Pga kraftig lokal regnbyge og DEs skavanker for øyeblikket ble det Spicheren i dag i stedet for Jergers. Fantomine kjørte fat burn på mølla. Da er trikset å holde pulsen på 120 hele tida. Farten ligger konstant på 5,5 så intensitet blir styrt av stigningsprosenten. Mølla spratt opp og ned hele tida, og gjorde sin del av jobben. Etter en time var det tilbakelagt litt over 5 km og 127 m stigning. Bra opplegg. Om møllene kan det også nevnes at i motsetning til tidligere i år er det nå god plass. En stund var det kun Fantomine som holdt på. Mer behagelig når det er lite folk gitt.

DE holdt seg på sykkelen. 45 min med varierende intensistet. Svetten silte, så vannflaska ble relativt fort tømt. Bra trening og ekstra fint å se på Tyskland mot Argentina på storskjerm.

Etterpå var det først balanseøvelser. Deretter mange mage/ryggøvelser. Til slutt trening med vekter. Svært bra og lang økt.

fredag 11. juni 2010

Siste trening

sannsynligvis på Spicheren på denne siden av sommeren.
Grunnen er at mitt halvårsabbonement går ut på søndag, og tenker ikke å fornye det før til høsten igjen.
Dagens økt besto av sykling, roing og diverse styrke. En bra og variert økt, som ble avsluttet etter en drøy time.

søndag 16. mai 2010

Kindereggøkt

Hadde planer om lang joggetur i dag, men regnet skremte oss inn på Spicheren. Først en halvtime på mølla. Fantomine kjørte full gnu, og har vel sjelden vært så svett. DE satset på å kjøre samme stigning som han til enhvert tid hadde fart. Var oppe i 8 kmt/prosent stigning på det meste. Svettigt det også.

Neste post var styrketrening på matte. Sit ups rett opp og til hver av sidene. 8 ganger på hver og 3 repitisjoner. Deretter sidelengs og vanlig planke noen ganger.

Siste øvelse var klatring. Pga de andre øvelsene var mye av lufta ute av ballongen når vi kom til veggen. Men vi fikk tatt oss noen turer i løyper fra 4 til 5-. Gøy og variert økt dette her, men det krever god form å klare alt sammen.