Viser innlegg med etiketten Sykling. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Sykling. Vis alle innlegg

torsdag 1. mai 2014

En liten triatlon på morraen

Aquarama har litt av hvert å by på, og brått hadde de tilbud om en liten triatlon. Det så såpass fristende ut, at jeg meldte meg på, og det var gode greier. Veldig bra gjennomført arrangement, sjøl om løpeløypa var i korteste laget, sikkert bare snaue 4 km. Alle tre etapper gikk bra, sjøl om sykling på ergometersykkel var en ny erfaring. Synes det gikk treigt, men ikke så treigt når jeg sammenligna med andre. Det var vel bare det at en ikke kom av flekken, en psykisk greie for meg. På løpinga kunne jeg nok ha skrudd tempoet opp et hakk, men hadde programmert meg til å holde ut i 5.

Kom i prat med en gammel konkurrent som har vært med på Iveland i mange år, og han var også interessert i sære løp, og tipsa om et kajakk-trapp-sykkelløp med Lysefjorden bl.a. En bra debriefing.

Resultatlista

søndag 30. mars 2014

Rislåknuten - fantastisch

Rakk ikke karusellen på torsdag, men svømte 2500 i AQ på fredag, og i dag sykla jeg til Senumstad bro, og tok meg en topptur på Rislåknuten, etter lokalt tips, så blir ikke statisk uten karusell.

Rislåknuten er en fantastisk topp, med et fantastisk utsyn. Toppen har flere naturlige sitteplasser, forma som benker i fjellet, og terrenget på toppen er åpent og innbydende. Dessverre var det et par grader for kjølig, for å varme en svett syklist, tross vindstille, men utrolig fint var det. Rundturen tar ca 1,5 timer men tok den litt kjappere med litt småspringing, og løping langs riksvegen tilbake til sykkel. Anbefales. Godt skilta. Kom nesten opp i 10 mil på sykkelen på denne turen, i tillegg til toppturen, så den blei en solid tur.






søndag 13. oktober 2013

Innrømmelse

Jeg bryter sammen og tilstår. Jeg har trent selv om det ikke har sett slik ut her på bloggen. Det er ikke bevisst at jeg ikke har blogget, det har bare blitt sånn. Ved nærmere undersøkelse var mitt siste innlegg 25.august, etter Sommerskogsløpet. Det er jo en stund siden da.
Min forrige ordentlige løpetur var i månedskiftet aug/sept, en tur på rundt 18 km i Aarhus. Det var en kjempefin tur i et  park/skogsområde i utkanten av byen. Resultatet ble dessverre at jeg fikk en kjenning med samme akillesproblemer som jeg hadde i fjor. Etter litt googling og selvdiagnostisering har jeg kommet frem til at det er en betennelse i slimposen som sitter rundt akillessenen. Tilstanden kalles bursitt og rammer middelaldrende og eldre, i følge samme kilde. Så der fikk jeg den.

Derfor har jeg bestemt meg for å kutte løping resten av året, ihvertfall mer eller mindre. Hadde et lite tilbakefall på Oljestafetten i går. Det var mest for fellesskapets på jobb sin skyld. Ti minutt løping gikk greit, selv om jeg ikke ble bedre av det.

Har benyttet meg en del av tilbudet på Spring i den siste tiden, samt sykling på landeveissykkel. Har blant annet syklet til Øvrebø, med innlagt topptur til Bjørnåsen. Det var en fin sykkeltur på sju mil, med en særdeles lite spektakulær utsikt på toppen.  
Ellers så har jeg fått litt sansen for svømming. Det går i brystsvømming, og stort sett i samme tempo hele tiden. Går 1-2 ganger i uka, og øker distansen med 100 meter pr. gang. Er nå kommet opp i 1500 meter pr økt. Blir  fullstendig gele i kroppen etterpå, så det må jo være bra trening. 

Kommer nok til å fortsette med samme regimet utover høsten, og etterhvert blir det forhåpentligvis skiføre også. 


søndag 29. september 2013

16. karuselløp Varoddløpet 3,8/7,5 km

Gubben


Så fram til et lett koseløp på stigende form, og la ut litt over kl 13. Det var mer opp og ned enn jeg hadde forestilt meg, klarer jo ikke å huske de forskjellige løpene fra hverandre i dette terrenget, men det gikk lett og bra. Det gikk overraskende lett og bra. Ja, faktisk utrolig lett og bra. Da jeg la ut på andre runde på milsluker lurte jeg på om jeg fortsatt ville løpe så lett og bra, og det gjorde jeg. Jeg løp vannvittig lett og bra! Det blei rett og slett et kanonløp!!!

En kan ikke se at det var et kanonløp utifra tida, 44.24, men etter å ha skrangla og hangla noen måneder, kom den gode løpefølelse igjen, hvor en kan løpe lett og ledig uten å bli sliten eller stiv, og kose seg i skauen, som er en av de optimale frihetsfølelsene jeg har.

Hadde et like bra løp i dag på heia, en snau time, men nå begynner jeg jo å bli litt vant til det. På fredag sykla jeg t/r Birkeland i forbindelse med et oppdrag jeg hadde der. En fin tur. Det er jo sånn derre jegkjørergrønt-kampanje i kommunen nå, er med der, og det er jo litt ekstra motiverende, sjøl om jeg nok hadde sykla uansett. Bildet er fra en dag jeg var ute og gikk i byen.


søndag 1. september 2013

Tur/retur Evje og sånne ting

jaja, nå er vel kanskje noen som lurer på hvor jeg blir av siden jeg ikke løper terrengkarusellen for tida, men det skyldes bare et kne som ikke tålte litt løkkefotball i sommer, men det er på slutten av bedringens vei, og dessuten kan en jo gjøre andre ting også

har meldt meg på jegkjørergrønt-kampanjen og det får jo sine utslag, da jeg en dag skulle sykle til Evje for å se et fjøs som kanskje kunne bli til en plass for litt teater og sånn, og så bli kjørt tilbake igjen, men så så jeg i reglene for kjøregrønt, at det bare er tur/retur-reiser som gjelder, og dermed så måtte jeg sykle tilbake igjen også for å få det grønne poenget. Det blei en veldig bra tur. Litt bakkete i Høiekleiva og oppned Sandripplatået, og det hører jo med, men ellers ganske slette og fine partier, hvor en får en god sykkelflyt.

ellers en padletur, og småsykling hit og dit hver eneste dag, og så morrabad på bystranda, tror jeg hadde 9 dager i strekk midt i august, nå er det litt mer sporadisk, men håper å holde på litt utover,

så fikk jeg meg en lett løpetur t/r Bervann for noen dager siden, og det gjort godt, heieløping er en ultimat bevegelig meditasjon og merka ikke så mye til kneet lenger, så da blir det snart en tur med startnummer

tirsdag 16. juli 2013

Hreyfingar í sumar

Ja, har jo ikke skrevet så mye om mine bevegelser i det siste, kanskje litt blenda av alle på fjasboka som skriver om alt fra hvor der er, til hva de spiser, til hva ungene gjør, og hvordan det ser ut fra der de sitter, og ditt og datt og så har jeg begynt å aktivere min egen blogg så smått, men etter en liten prat med Westbank på telefon for å granske en gammel fylkesgrensetur, så kom det jo for en dag at jeg kanskje det var greit å komme med en liten sommerhilsen.

Etter midtsommerløpet har jeg bl.a. løpt lang blå i byskauen som det står er 14 km, men som vel er en del kortere. Her kan kanskje Øy komme med innspill, eller andre. Det var en på FB som hadde løpt og målt og ment den bare var ca 10 km fra Bånetjønn til Eg, som jo er begynnelse og slutt på rundløypa ifølge skilting. Siden kilometerskiltinga er ganske konsekvent og logisk rundt løypa, så er det samtidig litt rart at den kan vise så mye feil, men jeg har jo blitt fortalt om at Oddersjaa e.l. hadde en del å gjøre med den løypa før, og at det var en fyr der som skilta litt etter eget forgodtbefinnende.

Ellers har jeg spilt en litt fotball med diverse unger, men det var ikke så lurt kjente jeg i ene kneet, så jeg får holde meg til forutsigbare ting. Har fått padla noen fine morraturer rundt Bragdøya, og så fikk jeg endelig ordna nye dekk til sykkelen, og det toppa seg med en meget bra 9,5 mils tur om Mollestad og Oggevatn sist søndag. Øverste bildet er fra rett etter to dekkskiftninger, og nederste bildet er fra Oggevatn nord, hvor det er mye flott natur langs veien, så skulle jeg pungtert, kunne jeg helst ha pungtert i dette området.

Ikke så mye svømming pga foretrekker saltvann hvor det har vært upraktisk mye brennmaneter i det siste, men det vil jo endre seg. Fortsatt god sommer, Diggidangas og andre.




søndag 7. april 2013

Bewegings in week 14

På mandag morra var jeg på vei ut med kajakken fra Nodeviga, men blei stoppa av isen. Et par millimeter tynnere, og jeg hadde lagt ut. Nå er det vel blitt en åpning i isen. Venter bare på en åpning i timeplanen.

Ellers blei det mye sykling denne uka, Grim, Hellemyr x 3, Randesund, Sørlandsparken osv. Den nye sykkelen funker greit, og i motsetning til den gamle går hjulene rundt når jeg tråkker rundt. Praktisk.

Det blei også litt fotballtrening, langsykkeltur og intervallløping med eldste Diggidiggisen. Det siste hadde hun spesielt sansen for, og mente at det hjalp på kondisen til neste gymtime. Lovende.

Til torsdag er det premiere på den under, og da spiller eldste Diggidiggisen Tom Tønne, en mann som er mest opptatt av å pusse opp hjemme og grille pølser, mens den andre er eplespisende ordfører Borgar Borgersen pt i rullestol. Anbefaler alle blogglesere med barn i barneskolen og komme innom en tur på Yangchen og den lille store forandringen. Humor kan forekomme.




søndag 31. mars 2013

Aste 13 mugimendua

Dette var ei variert uke.

Mandag sykla jeg til Sørlandssenteret for et par ærend. Sykla hjem via Ryen og Ålefjær.

Mot kvelden fikk jeg telefon om at yngstedatra hadde brukket lårbeinet etter slengdissefall på kusinebesøk i Bergen, og dermed bar det dit neste dag. Var ikke tida for å sykle. Tok fly. Datra blei operert på morraen, og alt har gått veldig veldig bra. Hun er nå hjemme igjen og i god god bedring.

I Bergen blei det mye gåing i bratte bakker. Broren bor opp i fjellsidene mot Ulriken, og det blei mange turer opp og ned mot sykehuset, og ei gang ei skikkelig gåggerunde opp til Ulrikens topp, og ei annen gang ned til Bergen sentrum hvor jeg satte ny rekord med 4 museumsbesøk på 2 timer.  Lenge siden jeg har gått så mye på 5 dager. Ei skikkelig fotballøkt på halvannnen time blei det også.

Det var blå himmel og sol i Bergen i alle 5 dagene vi var der. Noen som fremdeles ikke tror på klimaendringene?

søndag 10. mars 2013

Hreyfingar á viku 10

Tirsdag gikk Morten Liene og meg til Sørlandsparken. Fin tur på drøye mila. På kvelden var jeg vikartrener i Donn, og fikk spilt litt ball. Ellers litt gåing og sykling, før jeg på fredag kjøpte meg sykkel, tenkte å legge ut bilde, men den er ikke så spesiell, en enkel offroad i svart og hvitt. Grei pris hos sykkelproffen i Tordenskjoldsgate.

I dag min første triathlonaktige økt. Sykla på avveissykkelen 35 km, til Vennesla via Sødal og hjem via Ravnåsveien og Strai. Det var surt, og blei gorrkald på tærne. Nordøstvinden tar jammen meg godt. Løp en 15-minutterstur etterpå. Gikk ganske bra tross mye tøy på. Godt fornøyd med triathlonformen som er der den skal være. Tenkte å svømme først, men turte ikke det med den nordøsten.

søndag 24. februar 2013

Bevægelser i uge otte

Sykla 3-4 mil til og fra jobb, men nå hopper sykkelkjedet konstant på kransen når jeg trør til, så nå spørs det for den gamle hybriden, om det blir en fix, eller om det lønner seg bedre å kjøpe ny. Ekstra god grunn til å ha bra sykkel, når jeg er billøs. Får stikke nedom han fyren i nederst i Tordenskjoldsgate for en sykkelprat.

Ellers har jeg labba en del rundt i byen med ungene i siste del av vinterferien, seinest i dag rundt Odderøya. Spilte løkkefotball med eldste i går og i dag, og på fredag så sikra jeg når ungene klatra på Samsen. Fikk ikke klatra noe sjøl, men ungene synes det var så gøy, så det blir ikke lenge til neste gang.

søndag 25. november 2012

Bevegelser i uke 47


Kan ikke måle meg med Øys tur i går, det lurer jeg på om jeg kan noen gang, og på langt nær med en av Øys favorittlag, Hødds cuptriumf i dag, men må legge inn ukerapporten. Mest aktivitet i begynnelsen av uka, blant annet med ei god svømmeøkt, men så dabba det litt av mot slutten, men da blei det til gjengjeld mindre sitting (burde egentlig måle den ei gang). Her et utsnitt av Holbersgate på vei hjem fra løbing i heia, hvor jeg på måtte løbe med lykta på mobilen gjennom skauen fra Bervann ned til lysløypa i Baneh. Tøft. Denne uka hadde jeg en jernmannprosent på 36, høyere enn de foregående uker. (2300-14-17)

lørdag 24. november 2012

Slettes ikke så verst

Hadde en topp som mål i dag, men det var  turen dit og hjem igjen som var det egentlige mål.
Turen gikk til Slettehei , fint beliggende mellom Ålefjær og Kvarstein. Er ikke helt sikker om selve punktet med tårnet ligger i Vennesla eller Kristiansand kommune, på kartet jeg har ser det ut som om grensa går rett igjennom tårnet.
Her kan sikkert grenselos Grendstad greie ut nærmere.
sauer langs postveien

stemning
Turen startet hjemme på sykkel, bare avbrutt av et lite stopp for setejustering hos en sykkelreperatør i Tordenskjoldsgate. Med setet på plass gikk turen opp i Jegersberg, herfra videre langs postveien mot Ålefjær. Som man ser lå tåka ganske tjukk noen steder i lavlandet, veldig stemningsfullt.
Ved Hestehagen kom jeg inn på riksveien igjen og var ikke helt sikker på hvor jeg skulle starte toppstøtet mot Slettehei. Da jeg kom til Kvivika og fant ut at man kan sykle innover anleggsveien som er anlagt i forbindelse med legging av ny kraftlinje, så valgte jeg å angripe toppen her i fra.
 Parkerte sykkelen ca en kilometer inn fra riksveien. 
Bratt oppover selvsagt, men veldig grei traktorvei mesteparten.

Et stykke opp i lia får jeg øye på denne eiendommelige bygningen og må selvsagt ta en liten avstikker for å finne ut hva dette er. På veien ditt må jeg over en litt tvilsom hengebro som går over et ganske høyt juv. 
Nysgjerrig som jeg er lar jeg meg ikke stoppe av noen løse og manglende planker her og der.
Hytta er bygd på et utkikkspunkt og har vindu i hele fronten. Inne er det et ildsted, ellers bare noen gamle stoler, en øks og et par sager og litt ved. Døra var ulåst så her er det bare å fyre opp hvis lysten eller behovet skulle melde seg. Rett bak denne hytta ligger en annen hytte, bygd i laftet tømmer.
Hele stedet virket litt merkelig, kanskje det er et lag eller forening som har det? Kanskje justvikingene vet noe om dette?

På Slettehei ble tårnet besteget selvsagt, utsikten er jo formidabel derfra. Bare synd at plata som viser hva man kan se herfra er løsnet fra fundamentet, og dermed ikke særlig brukbar.



Etter en kopp kaffe og litt turmiks, samt saftdrikke, var det bare å ta fatt på nedstigningen. Som i alpine strøk er det ofte når man er på vei ned igjen at det skjer uhell og ulykker.Man er trøtt og litt uoppmerksom kanskje, og vips så er uhellet ute. Lenge gikk det helt fint, helt til jeg kom til Oddernes kirke.
Det som skjedde var at jeg gradvis mistet luften i bakhjulet, og da jeg kom til Oddernesbroa ble det veldig tungt og veldig lite luft.Nå var gode råd dyre, og lynraskt tok jeg en beslutning om å søke hjelp i Skippergata. Tenkte at her var det gummi å hale, men der var det ingen hjelp få, grenselosen var ikke hjemme. Ihvertfall åpnet han ikke...

Da gikk jeg over til plan B, nemlig å søke profesjonell hjelp i Tordenskjoldgate, hos tidligere nevnte sykkelsetereperatør. Han hadde imidlertid tatt helg, fornuftig nok, men synd for meg.
Nå kunne jeg jo prøvd andre sykkelduder, men var lysten på å komme meg hjem etter 4 og halv time på farten. Derfor ble det trilling av sykkel fra kvadraturen og hjem. Det gikk ikke så fort, men det gjorde ihvertfall sitt til at jeg fikk litt varme i tærna igjen.
Hjemme kunne jeg loggføre 5 timer med rein velvære. Det er ok å være på tur, spesielt etterpå...

søndag 18. november 2012

Bevegelser i uke 46

Bånetjønn en novemberkveld

Bervann en novemberkveld

Mest sykling denne uka, fram og tilbake til jobb og skuespillerøving i Voiebyen. Litt løping, som jeg avslutta i dag med en gåggetur på heia. Sto ei lang stund ved Bervann og kikka etter bever, men intet å se. Ellers så var jeg i svømmehallen på fredag med 2 døtre, 1 niese og 2 nevøer. De koste seg veldig, spesielt når onkel var sjøuhyre og de var krepsiser som skulle holde seg fast i monsteret. Sjøuhyret bukta og ålte seg, og dukka dypt for å slippe løs. Klarte det av og til, men det var ikke lett. Glad jeg har god kondis og god pusteteknikk til vanns. Fikk bare svømt 300 meter i en en pause, men det var reine middagsluren i forhold.

Ellers øver jeg mye kroppspråk, stemmebruk og skuespillergymnastikk for tida. Aleine og sammen med kollega Morten Liene. Blir god og myk av det, og det kommer vel til å gi seg i utslag i enda mer bevegelse i neste bevegelsesforedag på Xstrata i begynnelsen av desember.

Denne ukas er tallene (300-50-19) som gir en jernmannprosent på 27.


søndag 11. november 2012

Bevegelser i uke 45


Denne uka har det blitt en del småturer med sykling og løping og gågging hit og dit. Avlsutta med en 1700 meters svømmetur i Gimlebadet i ettermiddag. Da jeg kom ut var det en sky på himmelen, så ut som et skyuhyre med spisse ører som så på meg. Sånn kan en bli en i haue etter å ha svømt fram og tilbake ei stund. (1700-24-15) Ironmanprosent på 31)

onsdag 7. november 2012

BEVEGELSER I UKE 44


En isformasjon observert på Kile på tur med Morten L i går 

Vinterhalvåret kan for bli litt slapt, derfor har jeg begynt å loggføre fysiske aktiviteter også kommer under kategorien triathlontrening. Det virker motiverende, og det er på ukebasis. I uke 44 har jeg svømt 1150 meter, sykla 32 km, og løpt/gågga 12 km. Det blir en jernmann-(ironman)% på 25. Tenkte det var greit å ha et måltall å leke med, og er fornøyd når jeg kommer innom alle 3 kategorier i løpet av uka.

Ellers var uka prega av årsfesten til Terrengkarusellen, hvor en representant fra Diggidanga som vanlig var oppom scenen en tur. I år var det min tur. Foredraget til Vegard Nilsen var uansett det som gjorde sterkest inntrykk, spesielt det med at en ikke burde sitte mer enn 4 timer hver dag, som han utdypa da jeg var i møte med ham sist mandag..... en revolusjonerende tanke, og det har jeg tatt til etterretning. Gammel vane er vond å vende, men det er godt å få et løft.

onsdag 3. oktober 2012

Sykkelsesong på hell og regnbue på himmel



Av praktiske grunner passa det bra å sykle hjem fra et møte i Fevik i dag. Fin tur på store deler av gamle E18. Det blei 62 kilometer, og avslutta med en 35 minutters løpetur rundt Odderøya. På vei hjem derfra kom regnbuen, men kameraet i lomma var litt fuktig i øyet. Sykkelen begynner å bli klar for en tur på service, og det var litt kjølig på tåsan tross ullsokker, så det var kanskje høstens siste racertur.

For øvrig vil jeg vise til siste kommentar til siste blogginnlegg fra terrengkarusellen. Madammen har skrevet en frisk kommentar hvor jeg, og kanskje flere gubber, kommer på defensiven :) he-he

mandag 1. oktober 2012

Hvor er dette?


I dag sykla jeg ca en kilometer forbi denne steinen og hjem igjen. Det var en tur på 61 km. Hvor er dette?

tirsdag 11. september 2012

En Diggidanga i treningsdress blant politikere i dress

Tja, skulle i møte om et oppdrag på Kvålity hotell, Sørlandsparken, og bilen var ikke heilt i form, så hvorfor ikke sykle? Tja, kanskje fordi det var et møte med politikere og fintfolk... Så satt jeg da der med mere fornemt kledde folk, fylkesordføreren i Aust-Agder, regiondirektøren i KS Agder, lederen i KS Agder (og samtidig ordfører i Lillesand), nestlederen i KS Agder, en profesjonell klassisk sanger, en velkledd dame med en eller annen stilling, alle rimelig pent kledd, og så meg da, sånn halvsvett i treningsdress. Jeg er Diggidanga sa jeg. Jeg er sprekere enn dere. Jeg synes dere alle ser litt småfeite ut.

Vel jeg sa ikke de tre siste setningene, men de kunne jo vært morsomme å si. Fint å sykle 25 km tilogfra et møte, og sitte i treningsdress, og det går an, så lenge de fleste i forsamlinga hadde sett meg i findress også.

søndag 9. september 2012

Den tilslørte omvendte båd


En kort og grei multiøkt for folk i tidsklemma (bedre enn balleklemma), og som får fiskekakemiddagen til å smake ekstra godt, er å sykle opp bomveien oppover Jegers til skilting Den Omvendte Båd. Derfra løpe opp på båden, først gjennom en artig liten urskog, så på blankskurt usørlandsk fjell. En av byens flotteste utsikter, i dag også med sjal (sjal, hijab, burka og slike ting brer jo stadig om seg, ikke rart det også inntar turområdene). 25 minutter sykling og 25 minutter løping er en grei kombinasjon, og så triller en stort sett heile veien hjem på sykkelen hvis en bor i kvadratet

onsdag 5. september 2012

Fra hull i slangen, via Høllen, til hull i brygga



Skal underholde for samtlige ansatte i Søgne kommune om ei uke, og trengte derfor å foreta en rekognosering i kommunen. Sykla ut mot Langenesveien, og i det jeg skulle svinge inn på den veien ved bensinstasjonen i Kjosbukta, var min først punktering på racer et faktum. Er mye grus hist og her når nye veier i Vågsbygd bygges, så det var vel derfra skaden hadde skjedd. Tok en halvtime å bytte slange, men det var først gang og tok meg god tid. Skorta på teknikken, og var redd for å lage hull på ekstraslangen jeg satte inn.

I Søgne svingte jeg innom Åros camping, Søgne gamle kirke (hvor jeg leste budstikka i en foaje), Høllen, Lunde, Agderstrand, før jeg tok en matstopp på Tangvall. Deretter sykla jeg hjem langs gamle Søgnevei og E39. Fikk et greit overblikk over Søgne i dag.

Da jeg kom til byen etter snaue 6 mils sykling, måtte jeg som nå er blitt vanlig, ut å løpe en tur. Fikk 50 minutter i Baneheia og i heia bak sykehuset. På vei hjem langs Otra, på brygga nedenfor Rolfs elektro, gikk jeg plutselig på trynet. KABOM!! Et bord i brygga knakk sammen og venstre fot fulgte etter, og dermed lå jeg der. Ingen skade skjedd heldigvis, og jeg kunne med godt humør ta bilder av det nye hullet. Det var verre  for han sløve fyren (antakelig dopa på noe) som jeg hadde løpt forbi 20 meter før. Han skjønte ikke så mye av dette, og kikka fælt da jeg sto der med godt humør og tok bilder av hullet, før jeg løp i fin stil videre. Han fikk nok noe å lure på resten av dagen.