Viser innlegg med etiketten Langtur. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Langtur. Vis alle innlegg

lørdag 25. august 2012

Andre ting denne uka

På tirsdag løp jeg en lengre tur i Vågsbygd-skauen. Var innom Aages, Mjåvann, Bruliheia, Rossevann, Tyskerstien, Busteinen, Svingervann, Storevann og Grimsvann. På den nesten 16 km lange turen brukte jeg drøyt to timer. Meget variert både når det gjelder underlag og topografi.

I dag på lørdag, hadde jeg fornøyelsen av å nyte en intervalløkt på Vågsbygd Idrettsplass.
5 x 800m. med 200 meter hvile mellom. I følgende fart: 4.02 - 3.46 - 3.40 - 3.32 - 3.40.
Idrettsplassen duger ennå for oss mosjonister, bare synd at det går mot slutten.


Rossevann

mandag 21. mai 2012

"Tjomsevannet rundt" ekstra lang løype

Neida, vi var ikke med på søndagens "Tjomsevannet rundt". Men kom til å tenke på at vi faktisk løp rundt vannet på søndagens langtur, bare i en noe større sløyfe.
Etter at vi de to siste helgene har holdt oss hovedsaklig til mykere underlag, ble det atskillige kilometer med asfalt under skoene denne gang.
Utgangspunktet var Vågsbygd, derfra gikk ferden langs Langenesveien, ned til Høllen, opp til Tangvall, så gamleveien til Brennåsen. Nå begynte det å bli ganske varmt i forhold til påkledning, og vi måtte gjøre flere lettelser i antrekk, samt at vi her fylte opp væskereservene.
Farvannsbakken er jo alltid en liten prøvestein, her valgte Svein P. å slå over i gange, mens jeg og Anita travet videre i omtrent samme tempo. Svein er unnskyldt siden han trener enormt mye sykkel, i tillegg til maratontrening. Hans ambisjon er å fullføre både Kr.sand-Hovden og Sthlm Maraton i løpet av en uke.
Derfor ville han spare litt på kruttet i de verste bakkene.
Jeg og Anita holdt følge til Lumber-krysset, og før vi var hjemme hadde vi tilbakelagt 35 km på 3t og 15 min.
Det skulle gi en snittfart på 5:35 pr.km eller 10.75 km/t eller 2.99 m/s
Dette var forøvrig siste langtur før maraton i den svenske hovedstaden lørdag den 2.juni.

søndag 13. mai 2012

I rute til Stockholm

Det begynner å nærme seg et av sesongens store maraton-mål, nemlig Stockholm Marathon.
I dag hadde vi klart å samle alle tre deltagerne fra familien Pettersen og Bjørnøy, til en felles langtur.
Som forrige søndag startet vi fra Stemmen, denne gangen var det Anitas mann som måtte tidlig opp på en søndag for å kjøre oss ut i "villmarken".
Blir alltid imponert over hvor fin og idyllisk denne traseen er, så også i dag. Litt blaut/gjørmete noen steder, men ikke problematisk i det hele tatt.
Har nesten blitt en ambassadør for denne løypa nå. Forrige uke var det første gang for Svein, og denne gangen var Anita som debuterte på de myke stiene mot Kjerrane.
I stedet for å ta over Hellemyr denne gangen, valgte vi veien ned til Krossen og videre mot Samsen og vesterveien.
Vel hjemme hadde vi brukt 2.49 på 28 km, altså litt lenger enn sist på litt kortere tid. Anita som bor på Bråvann hadde enda flere kilometer, så ho er ihvertfall i godt slag.

søndag 6. mai 2012

Kjentmannsprøven gjennom tre kommuner


2 ganger Svein på langtur fra Stemmen i dag morges, takket være Linns velvillige kjøring.
Som sagt med utgangspunkt ved bensinstasjonen på Stemmen, så var planen å følge hovedturløypa i hvert fall til Kjærrane. Hvis lysten og kreftene tillot det klarte vi kanskje å løpe helt hjem til Vågsbygd.
En strålende dag for løping, med solskinn hele veien og ikke for varmt.
For Svein P. var dette en ny trase, med unntak av stykket fra Bergstølhytta til stidele ved lysløypa på Strai.

Det gikk som på skinner nedover, og før vi visste ordet av det var vi på Kjærrane, og da var det bare å fortsette videre over Hellemyr og Rigedalen , ned til Fiskåvann, og derfra ned Fiskådalen til Tverrveien.

De fleste gangene jeg har brukt hovedturløypa, så har det vært som deltager i Sommerskogsløpet, og da er det ikke alltid man tar seg tid til å nyte naturen i særlig grad. Men i dag med det fine været, og skogen som grønest nærmest time for time, ble det en meget minnerik tur. Noen steder er traseen også ryddet og gruset, så det kunne ikke vært bedre.
Dette frister til gjentakelse, kanskje allerede neste helg?



lørdag 28. april 2012

Over Gråmannen og Åmliknuten

Har vel innsett at jeg ikke lenger kan spise uante mengder med kake på jobb, uten at det blir litt tung i kroppen i etterkant, men løpe klarer jeg alltids. Men åkke som, lørdag ettermiddag er langturtid, og en bra tur opp Suldalen og Kjerrane til Gråmannen og via Åmliknuten og hjem i en snau totimers tur, inkludert litt pause på toppene. Skiltene står på nedsida Krokvann mot Dalane, eller skal vi si Bymoen, et ukjent navn for meg. Ukjent er også Arnes løype, ihvertfall i farten. Men terrenget mellom Gråmannen og Bymoen er et veldig bra løpsterreng, uansett hva man kaller det.

lørdag 21. april 2012

Langtur til Kvarstein

 Det virker lenge siden vi deltok i Brutalen, selv om det bare er drøyt to uker siden.
Benytter anledningen til å legge ut noen utvalgte bilder fra 12%-bakken som vi kjempet med for hver av de seks rundene. Dette var det stedet det stod desidert mest publikum som gjorde sitt beste for å oppildne de tapre løpere. Disse bildene er tatt på sisterunden, da har de fleste flyttet seg til målområdet, så derfor ser det nokså ensomt ut.
 


 





Siden jeg er meldt på flere lange løp i år, så er det bare å kjøre på med trening. I dag morges startet jeg langturen fra Hannevika. Grunnen var at jeg ville løpe opp mot maratontempo på siste 4 kilometerene, og da er ikke bakkene i Vågsbygd særlig egnet for det. Med en slik avslutning er tanken at man skal venne kroppen til å holde tempo, selv om man er sliten. Som alt annet må det øves hvis skal det bli noe dreis på det.
Turen gikk via Sødal, Kvarstein, Strai, Grim, Vesterveien og tilbake til utgangspunktet. Klarte å holde meg under 5 minutt pr. km. som planlagt fra 22 til 26 km.
Snitt ble 5.36 på 26 kilometer = 2t 26m

Møtte 3 store grupper med syklister fra KCK, pluss Pedalpigane, så tydelig at det nærmer seg Kr.sand-Hovden.

søndag 25. mars 2012

Både frem og tilbake og rundtforbi

Inspirert av forrige helgs vellykkede langtur med Olav, la jeg opp til en dryg en denne lørdagen også.
Morrafrisk (?) og full av pågangsmot, la jeg avgårde 07.25 og ga meg ikke før klokka var 10. Da hadde jeg løpt akkurat 25 kilometer. Det ble ikke så langt som sist, men tempoet ble noe høyere.
Det ble en blanding av skog,grus og asfalt, med hovedtyngden på asfalt, ikke ulikt Brutalen. Der er fordelingen 10-20-70%.
Utløpspunktet var som vanlig hjemme, gjennom skogen til Mjåvann Industriområde, ned til Farvannet og derfra Postveien til Suldalen/Krossen.En sving innom Olavs gamle bopel viste at der var det ikke så store forandringer siden sist. Fra Ravndalen kan jeg fortelle at Generalen åpner 30.mars, i følge skiltet utenfor.Fulgte så den nedre stien langs foten av Baneheia, ned til G-løkka. Oddernesbroa-Kjøita-Tangen-Tresse-Color-Line-Vesterveien-Vågsbygd Senter oppsummerer siste delen av turen..
Kunne nok skviset noen kilometer til ut av kroppen, men tror ikke det er så lurt så tett opp i løpet.
Dette var siste langturen i denne omgang.

Siden jeg er på nettet allikevel, vil jeg nevne at jeg og Kristoffer spilte 2 timer badminton på tirsdag, i Vågsbygdhallen. Og i dag var hele bunten på Skråstadvarden, på denne fantastiske fine søndagen.
Det ble nesten for varmt å sitte i solveggen der...

søndag 5. februar 2012

Post-karusell

Søndag morgen kan være en fin tid å trene på, men denne dagen var det ganske guffent vær.
Siden jeg allerede hadde bestemt meg dagen i forveien og lagt frem alt utstyret, så måtte jeg bare komme meg ut.
Det snødde en del og vinden var igrunn ganske sjenerende nesten uansett retning.
I korte trekk ble det en to-miler på to timer langs veien til Vige og hjem igjen, med brodder.

søndag 15. januar 2012

Lang på morran

Mens fruen trente i svømmehallen på Spicheren, brukte gubben tiden i Jegersberg/Skråstadheia. Hadde en avtale med Ole C. fra jobb, det er  lettere å komme seg ut når man har en forpliktende avtale. Vi startet som sagt fra Spicheren, og via Kalkheia og Kyrtjønn tok vi oss opp til Skråstadvarden. Stiene var passelig frosne, med noen innslag av is her og der. En del turfolk ute på en slik vakker dag selvsagt, i tillegg til to O2-snappere som oss.
Det ble en veldig fin tur på to timer, distansen ca 14,6 km.Ikke så verst tempo, terrenget tatt i betraktning.
Gutta på Skråstadvarden

mandag 28. november 2011

Uka som gikk

Tirsdag var det 8 km løping på Lund sammen med Kristoffer, mens Emma var på dans.
Torsdag var det intervall på Vågsbygd Idrettsplass.
Lørdag en veldig hard økt på Grim/Dalane. 4+ 3 km på sk. terskelfart, dvs litt fortere enn det som er behagelig.
Søndag var det klart for 12 km langtur i Vågsbygd, 65 min.

mandag 25. juli 2011

Over Postveien

Til tross for fredagens grusomheter, må, og skal livet gå videre for oss alle.
Godt å få en lang løpetur.Tenke,fundere,og i perioder gå inn i en nesten ikke-tenkende tilstand.
Det ble en runde på passelige 20 kilometer.

søndag 19. juni 2011

Ny rekord!

Bildet under er tatt i krysset under tommelen min
Jeg fulgte stien mot Rossevann

Lørdag morgen var planen å ta en langtur i skogen i retning Søgne. Mellom Kristiansand og Søgne ligger  det langstrakte Rossevann og "hindrer" fri ferdsel. Da må en velge om en vil passere sør for vannet eller nord for. Jeg valgte det siste.Dette er en trase jeg kjenner fra før, men da har jeg løpt i retning Olavsdalen  og videre til Terjevann. Denne gangen var planen å prøve å finne en trase mer rett mot Tjomsevannet i Søgne. Det skulle vise seg å ikke være så lett. I begynnelsen gikk det greit med en sti som det gikk an å følge, selv om den var nokså gjengrodd. Ganske raskt havnet jeg i busker og kratt, og noen steder i noe som lignet urskog med masse veltede trær . Når det i tillegg var veldig vått i skogen, sier det seg selv at de neste 3-4 kilometerene  ble ganske strabasiøse. Omsider fant jeg en sti som førte meg til Tjomsevannet.

Soppgrodd tre i Søgne
Mosegrodd steingjerde i Søgne




Fra Søgne gamle prestegård fulgte jeg traseen mot Olavsdalen og derfra den mer fremkommelige blåmerka løypa tilbake til nordenden av Rossevann. Absolutt et spennende terreng å bevege seg i, men veldig krevende med mye opp og ned.
Fra Rossevann til Bruliheia (bilde nr. 2) er det en syk stigning som virker uendelig. Ikke så ulikt bakkene opp til Skråstadvarden i Midtsommerløpet. Ser frem til dette løpet med skrekkblandet fryd, håper å unngå den store sprekken i år....
Avsluttet turen ved Idrettsplassen i Vågsbygd. Da hadde jeg vært i bevegelse i 3 timer og 40 og tilbakelagt drøyt 25 kilometer.


Lurer du på den nye rekorden? Linn plukket 8 flått av kroppen min etter ferden gjennom busker, kratt og høyt gress.



lørdag 4. juni 2011

Morgentur med Anita

Noen ganger er det veldig ok å ha noen som drar en ut på trening når en ellers kanskje hadde gjort noe annet(sovet?).
Vi møttes klokka halv ni lørdag morgen, på den kanskje varmeste dagen så langt i sommer.
Det ble en varm og svett tur i solsteiken langs sykkel og gangstier. Anita var reiseleder og hadde valgt Varoddbrua  tur/retur som dagens mål.
Vi var i bevegelse i 1.36 på den 18 kilometer lange ruta, det skulle bli rundt 5.29  i kilometerfart.
Det var vi godt fornøyd med, tatt i betraktning bakker og slikt.

lørdag 26. mars 2011

Langtur via Søgne

Bildet som er tatt i dag morges viser området Paltosken, et fint område langs Langenesveien.
Fint vær,lite vind, men litt småkaldt. Forrige søndag hadde jeg hyggelig selskap av Svein P., og da gikk praten lett og tiden fort. Da tilbakela vi 36 km før vi var fornøyd.
Å løpe alene er en helt annen sak, det blir mer tenking og fokusering på selve løpingen.
Trikset for meg er å dele opp distansen i flere deler, eks løpe en halvtime, så ta litt medbrakt drikke mens man går noen meter. Man blir litt stiv av å stoppe eller gå for lenge, men det gir seg fort.

Turen gikk altså til Søgne i dag, via landbruksskolen og videre på "gamleveien" mot Brennåsen.
I Brennåsen stoppet jeg i noen minutter for å innta en kald sjokomelk, det pleier å gjøre godt når det røyner på.
Og det røynet på mot slutten, og måtte gå de siste bakkene over Kartheia og Bosmyrbakken.
Godt fornøyd med å kunne logge 31 km i dagboken, som jeg brukte 3.07 på.