søndag 19. juni 2011

Ny rekord!

Bildet under er tatt i krysset under tommelen min
Jeg fulgte stien mot Rossevann

Lørdag morgen var planen å ta en langtur i skogen i retning Søgne. Mellom Kristiansand og Søgne ligger  det langstrakte Rossevann og "hindrer" fri ferdsel. Da må en velge om en vil passere sør for vannet eller nord for. Jeg valgte det siste.Dette er en trase jeg kjenner fra før, men da har jeg løpt i retning Olavsdalen  og videre til Terjevann. Denne gangen var planen å prøve å finne en trase mer rett mot Tjomsevannet i Søgne. Det skulle vise seg å ikke være så lett. I begynnelsen gikk det greit med en sti som det gikk an å følge, selv om den var nokså gjengrodd. Ganske raskt havnet jeg i busker og kratt, og noen steder i noe som lignet urskog med masse veltede trær . Når det i tillegg var veldig vått i skogen, sier det seg selv at de neste 3-4 kilometerene  ble ganske strabasiøse. Omsider fant jeg en sti som førte meg til Tjomsevannet.

Soppgrodd tre i Søgne
Mosegrodd steingjerde i Søgne




Fra Søgne gamle prestegård fulgte jeg traseen mot Olavsdalen og derfra den mer fremkommelige blåmerka løypa tilbake til nordenden av Rossevann. Absolutt et spennende terreng å bevege seg i, men veldig krevende med mye opp og ned.
Fra Rossevann til Bruliheia (bilde nr. 2) er det en syk stigning som virker uendelig. Ikke så ulikt bakkene opp til Skråstadvarden i Midtsommerløpet. Ser frem til dette løpet med skrekkblandet fryd, håper å unngå den store sprekken i år....
Avsluttet turen ved Idrettsplassen i Vågsbygd. Da hadde jeg vært i bevegelse i 3 timer og 40 og tilbakelagt drøyt 25 kilometer.


Lurer du på den nye rekorden? Linn plukket 8 flått av kroppen min etter ferden gjennom busker, kratt og høyt gress.



1 kommentar:

DE sa...

Gratulerer med ny rekord! Må vel si at jeg håper jeg aldri slår den rekorden :)

Utrolig bra tur! Her er du helt i kjernen av Diggidangasjelen. Veldig spennende å utforske nye steder, og holde seg unna stien. Det er krevende, men desto mer givende.

Skikkelig langtur også. Tenker du var god og sliten etter den turen der.

Takk for meget bra innlegg og gøye bilder!