Viser innlegg med etiketten Spyd. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Spyd. Vis alle innlegg

onsdag 23. mai 2012

Friidrettskarusellen 2. gang

Endelig deilig sol og varme på stadion! Rett og slett en perfekt dag for friidrett. Diggidanga stilte med Øy og DE, som vanlig med varierende hell.

Spyd
Svein er alltid beste Diggidanga i spyd, og han trengte bare ett kast på å befeste den posisjonen. 15,10 ble han målt til. DE slet som vanlig med denne grenen, og bedre ble det ikke av at reglene var skjerpet kraftig inn i år. Dersom man ikke fikk spydet til å stå i bakken med snuten først ble det meldt dødt. Dermed ble det strek i regnskapet både på første og andre kast. For i det hele tatt få øvelsen godkjent tok DE ingen sjanser på siste kastet. Ble stående stille og lempe spydet forsiktig ut. 6,46 ble det, men det var faktisk ikke dårlig nok til å ta sisteplassen.

200 meter
En av favorittene til DE. Kom inn på 28 blank. En rask sjekk i arkivene viser at dette er hårfin personlig rekord.

400 meter
Ikke lenge etter målgang på 200 meter var det klart for 400 meter. Eneste grunnen til at DE meldte seg på her var pga at diskos ble utsatt. Temmelig utslitt etter 200 meteren var det bare å løpe rolig igjennom

800 meter
Øy oppdaget etterhvert at han ville ha blitt løpende alene på denne distansen. Imidlertid ser det ut til at Øy ikke liker ensom majestet, så da tok han heller hele distansen på fullført. Like greit.

5000 meter
DE stod over årets lengste distanse i friidrettskarusellen. Svein derimot satset alt, og lagde litt show. I første sving spurtet han rett i tet, og lagde uro i feltet. Meget bra humorbudhistisk underholdning :) Selv om han måtte roe litt ned la han seg fint inn på en tredjeplass i feltet og så vidt jeg kan se holdt han den plassen helt til mål. Sterkt å ta pallplass i dette selskapet! Tiden ble 23.14,7.

torsdag 15. september 2011

Friidrettskarusellen 4. gang - Diggidanga i tet!

Været var nok en gang rævva, men Diggidangas friidrettsforkjempere stilte til start. På tekniske øvelser stod vektkast og spyd på programmet. I spyd har Svein alltid vært Diggidangamester, og tok også igår en soleklar seier i internoppgjøret. 17 meter mot DEs skarve 12. Sistnevte har iallefall forbedret seg og får ikke lenger spydet i ryggen.

Så til løpsøvelsene. 200 meter er jo et høydepunkt, og DE gav gass. Klarte å disponere kreftene greit, og med heller laber motstand så ble det for første gang seier. Innehar dermed sprinttronen i både 100 og 200 meter blant byens aldrende bedriftsløpere. Ikke galt.

At Svein er en smarting fikk vi virkelig sett i siste heat. Han lå side ved side ved den godeste Edgard på oppløpet, men lata etterhvert som han slakka av. Edgard spiste agnet til fulle og roet også ned. Da kunne Øy med et salig glis om munnen hogge til og dro enkelt forbi på de siste meterne. Klassisk øyeblikk :)

På 3000 meter løp DE på fullført mens Svein starta i fellesstarten. Han hadde noen rolige runder i begynnelsen og fikk etterhvert kjenne pusten til gurandsrud i nakken. Da økte tempoet betydelig, og det ble en imponerende avslutning.

Dermed var friidretten over for i år. Utvalget planlegger visst å komme med enda færre tirsdager til neste år. Virker som det er iferd med å dø ut dette her, men vi som er med får iallefall ha det gøy så lenge det varer.

onsdag 16. juni 2010

Friidrettskarusellen 2.gang

Hele Diggidanga samlet!

Fulltallig Diggidanga er sjelden kost for tiden, men i går klarte vi det. To Diggidiggis var også på plass så da lå alt til rette for en bra dag.
.
Vekt-kast
Svein skulle bare ha poeng og nøyde seg med førstekastet som viste 5,85. DE slet lenge med å komme opp til dette nivået. Første kastet ble noe overraskende meldt dødt. Gikk visst for tidlig ut av ringen var det en viktigper som kunne melde. I sistekast ble det mer fart på kula og da ble det 6,94. Hilde hadde også bare ett kast og fikk 4,34. For øvrig kan det nevnes at den samme viktigperen varta opp med god roterende teknikk og kasta veldig langt. Da applausen hadde lagt seg svarte han med: Det var dårlig!
.
Spyd
Svein hadde overlegent mest erfaring i denne grenen all den tid han deltok i fjor. Han kom imidlertid ikke opp på fjorårets nivå på 20 blank. 17,20 holder likevel til solid seier internt i Diggidanga. Hilde imponerte i denne grenen. Den tidligere strekspilleren på Just har fremdeles kastearmen inne. Det lengste kastet viste 11 blank, noe som ble en 2.plass i dameklassen. Bra gjort! Hun burde tatt det siste kastet også så hadde nok seieren vært i boks. DE hadde ikke snøring. Spydet, eller sverdet som han kalte det, gikk alle veier. På førstekastet var visst spydet på vei tilbake! På andrekastet slo bakdelen av spydet i ryggen slik at svevebanen nok en gang ble noe utradisjonell. 13 meter går vel ikke akkurat inn i historiebøkene, men komisk var det iallefall. Fotografdama mente det var kun styrke og ingen teknikk. DE selv heller vel mer imot at det ikke var noen av delene.
.
200-meter
Diggidangas 3 deltakere kom alle i samme heat. Hilde kom inn til 43,2. Det holdt til en finfin 3.plass i dameklassen, bare slått av to blad Sundtjønn. Svein krusa inn til 34 blank, men mente han ville grusa DE om de hadde stilt i baner ved siden av hverandre. DE på sin side hadde dette som ett av årets sportshøydepunkt. Uvant distanse, men fikk bra flyt i løpet. Klarte omtrent å holde helt inn og fikk tiden 28,09. 2. plass totalt.
.
3000-meter
Hilde og DE tok denne distansen på fullført som oppvarmning. Så i fellesstarten var det Svein og ikke minst debutanten Olav som startet. Resten av Diggidanga og diggis heide så godt de kunne. Olav holdt fin flyt og økte på etterhvert. På sisterunden dro han forbi herr Bue, en gammel kjenning av Diggidanga. Kom til slutt inn til tiden 14,09. Svein fikk tåproblemer i starten, men løp det av seg etterhvert. Også han økte kratig på og kom inn til respektable 12,13. Et stykke unna pers, men likevel solid levert.
.
Diggidiggis
Emma og Amalie hoppet lengde og løp 60 meter. Veldig bra gjennomført av begge to. Mer enn godkjent får de i pølsespising og saftdrikking også. Ellers mye lek og morro.

tirsdag 16. juni 2009

En første gang for alt

misset friidrettskarusellen forrige uke,bla med øvelsene spyd og 3000 meter.
Disse er 2 av 4 tellende for Tour De Run, som avsluttes med motbakkeløp på Skråstad.
Er det motbakkeløp så er jeg jo litt ivrig,så derfor møte jeg opp på stadion i dag for å få med meg disse øvelsene.
fikk utrolig god hjelp og støtte av en type fra bedriftsidrettskretsen som er der på tirsdagene for de som skal ta idrettsmerket.

morsom episode når en godt voksen kar som skulle løpe 60 meter for merket,lurte på om jeg ville være hare! det sa jeg selvfølgelig ja til.Med min hjelp(muligens) blåste han inn på 10.2.

etterpå var det klart for min 3000 meter.
gikk altfor hardt ut på første runde og gikk nesten på en sprekk,men klarte å stabilisere meg på et levelig tempo etterhvert.med god støtte fra sidelinjen kom jeg i mål på 11.56.
godt fornøyd med tiden,men disponeringen var jo høyst tvilsom

som avslutning fikk jeg prøve spydkast for første gang i mitt liv.
moro,men ikke så lett.
fikk et par oppvarmingskast før det var alvor.hadde en jevn og kort serie,der det lengste kastet ble målt til 20 blank.

friidrett er jo gøy,men terreng og bakker er bedre.