Viser innlegg med etiketten maratontrening. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten maratontrening. Vis alle innlegg

mandag 20. mai 2013

En lang en på kvisten



Sveinane fra Tverrveien brukte fridagen til maratontrening. Begge har planer om å fullføre Farsund Maraton som avvikles 1.juni. For min del er dette den lengste turen jeg har hatt i år, og var i så måte en prøve på om jeg er mer eller mindre klar for å løpe en full maraton.
Faktisk gikk det ganske så greit, selv om det er litt tungt på slutten. Da er det bare psyke seg opp til 1.juni.

mandag 21. mai 2012

"Tjomsevannet rundt" ekstra lang løype

Neida, vi var ikke med på søndagens "Tjomsevannet rundt". Men kom til å tenke på at vi faktisk løp rundt vannet på søndagens langtur, bare i en noe større sløyfe.
Etter at vi de to siste helgene har holdt oss hovedsaklig til mykere underlag, ble det atskillige kilometer med asfalt under skoene denne gang.
Utgangspunktet var Vågsbygd, derfra gikk ferden langs Langenesveien, ned til Høllen, opp til Tangvall, så gamleveien til Brennåsen. Nå begynte det å bli ganske varmt i forhold til påkledning, og vi måtte gjøre flere lettelser i antrekk, samt at vi her fylte opp væskereservene.
Farvannsbakken er jo alltid en liten prøvestein, her valgte Svein P. å slå over i gange, mens jeg og Anita travet videre i omtrent samme tempo. Svein er unnskyldt siden han trener enormt mye sykkel, i tillegg til maratontrening. Hans ambisjon er å fullføre både Kr.sand-Hovden og Sthlm Maraton i løpet av en uke.
Derfor ville han spare litt på kruttet i de verste bakkene.
Jeg og Anita holdt følge til Lumber-krysset, og før vi var hjemme hadde vi tilbakelagt 35 km på 3t og 15 min.
Det skulle gi en snittfart på 5:35 pr.km eller 10.75 km/t eller 2.99 m/s
Dette var forøvrig siste langtur før maraton i den svenske hovedstaden lørdag den 2.juni.

søndag 13. mai 2012

I rute til Stockholm

Det begynner å nærme seg et av sesongens store maraton-mål, nemlig Stockholm Marathon.
I dag hadde vi klart å samle alle tre deltagerne fra familien Pettersen og Bjørnøy, til en felles langtur.
Som forrige søndag startet vi fra Stemmen, denne gangen var det Anitas mann som måtte tidlig opp på en søndag for å kjøre oss ut i "villmarken".
Blir alltid imponert over hvor fin og idyllisk denne traseen er, så også i dag. Litt blaut/gjørmete noen steder, men ikke problematisk i det hele tatt.
Har nesten blitt en ambassadør for denne løypa nå. Forrige uke var det første gang for Svein, og denne gangen var Anita som debuterte på de myke stiene mot Kjerrane.
I stedet for å ta over Hellemyr denne gangen, valgte vi veien ned til Krossen og videre mot Samsen og vesterveien.
Vel hjemme hadde vi brukt 2.49 på 28 km, altså litt lenger enn sist på litt kortere tid. Anita som bor på Bråvann hadde enda flere kilometer, så ho er ihvertfall i godt slag.

søndag 6. mai 2012

Kjentmannsprøven gjennom tre kommuner


2 ganger Svein på langtur fra Stemmen i dag morges, takket være Linns velvillige kjøring.
Som sagt med utgangspunkt ved bensinstasjonen på Stemmen, så var planen å følge hovedturløypa i hvert fall til Kjærrane. Hvis lysten og kreftene tillot det klarte vi kanskje å løpe helt hjem til Vågsbygd.
En strålende dag for løping, med solskinn hele veien og ikke for varmt.
For Svein P. var dette en ny trase, med unntak av stykket fra Bergstølhytta til stidele ved lysløypa på Strai.

Det gikk som på skinner nedover, og før vi visste ordet av det var vi på Kjærrane, og da var det bare å fortsette videre over Hellemyr og Rigedalen , ned til Fiskåvann, og derfra ned Fiskådalen til Tverrveien.

De fleste gangene jeg har brukt hovedturløypa, så har det vært som deltager i Sommerskogsløpet, og da er det ikke alltid man tar seg tid til å nyte naturen i særlig grad. Men i dag med det fine været, og skogen som grønest nærmest time for time, ble det en meget minnerik tur. Noen steder er traseen også ryddet og gruset, så det kunne ikke vært bedre.
Dette frister til gjentakelse, kanskje allerede neste helg?



lørdag 28. april 2012

Dalane opp og ned

Mens Olav bruker ettermiddagen på lørdag, bruker jeg morgenen til trening. Vi må vel kunne møtes på midten en plass?
Såkalt terskeløkt på meg denne gangen. Startet fra Hannevika. Først 3 km rolig, så 3 km i 4:45-5:05 fart, så 3 km rolig igjen, deretter 3 km 4:25-4:45 fart, avslutningsvis 4 km rolig tilbake til Hannevika.
Fint å bruke gang/sykkelstien opp til Strai til slike økter, flatt og fint.Snudde ved parkeringa til lysløypa.

lørdag 21. april 2012

Langtur til Kvarstein

 Det virker lenge siden vi deltok i Brutalen, selv om det bare er drøyt to uker siden.
Benytter anledningen til å legge ut noen utvalgte bilder fra 12%-bakken som vi kjempet med for hver av de seks rundene. Dette var det stedet det stod desidert mest publikum som gjorde sitt beste for å oppildne de tapre løpere. Disse bildene er tatt på sisterunden, da har de fleste flyttet seg til målområdet, så derfor ser det nokså ensomt ut.
 


 





Siden jeg er meldt på flere lange løp i år, så er det bare å kjøre på med trening. I dag morges startet jeg langturen fra Hannevika. Grunnen var at jeg ville løpe opp mot maratontempo på siste 4 kilometerene, og da er ikke bakkene i Vågsbygd særlig egnet for det. Med en slik avslutning er tanken at man skal venne kroppen til å holde tempo, selv om man er sliten. Som alt annet må det øves hvis skal det bli noe dreis på det.
Turen gikk via Sødal, Kvarstein, Strai, Grim, Vesterveien og tilbake til utgangspunktet. Klarte å holde meg under 5 minutt pr. km. som planlagt fra 22 til 26 km.
Snitt ble 5.36 på 26 kilometer = 2t 26m

Møtte 3 store grupper med syklister fra KCK, pluss Pedalpigane, så tydelig at det nærmer seg Kr.sand-Hovden.

mandag 20. september 2010

10 km i Mandal


Bildet over viser det flotte deltakerkruset fra Mandal maraton, samt de nye skoene som jeg skal bruke i Oslo neste helg.
I Mandal løp jeg altså 10 km asfaltløp, som vanlig glimrende arrangert av mr.Glomsaker & co.
Som den kvikke leser vil skjønne var det flere distanser på programmet denne søndagen, nemlig halv- og helmaraton + rulleskirenn.
For min del ble det en prøve på formen før den fulle distansen neste helg.
Det gikk forsåvidt greit hele veien, selv om jeg var redd for å stivne, da jeg lå på over 90% av makspuls deler av løpet.
Klarte å unngå sprekken, selv om tempoet sank litt mellom 6 og 9 kilometer. Siste kilometer fikk jeg selskap, men klarte å øke såpass at han måtte gi seg.
Kom i mål på 44.17, dvs hele 3 sekund bedre enn på stadion i forrige uke.

fredag 17. september 2010

16. Karuselløp - Hafnorløpet i Baneheia

DE:
Fremdeles litt smårusk i kroppen, så det var tidlig bestemt at dagens karusell skulle bli rolig. Etter en hyggelig prat med Øy ved bananvogna, dro jeg avgårde. Ble tidlig klart at løypa var "noe" lagt om. Dvs at ingen ting av den gamle løypa var beholdt. Dermed gikk det på kjente grusstier uten de alt for store prøvelsene.

Skulle som sagt ta det med ro, men det er jo ikke alltid like lett. Skjer jo stadig vekk ting som gjør at man må gasse på litt. I første bakke tok jeg f.eks. igjen selveste kinosjefen, så da måtte jeg gi på litt. Senere i løypa, rett før 2. Stampe, kom den godeste kinosjefen igjen. Men denne gangen i solid tempo i motsatt retning, så da måtte jeg også øke litt. Ellers var tempoet på det jevne med rask gang i de hardeste motbakkene.

Glemte å se på klokka, så tida vet ingen. Ikke Buddha engang.

Svein:
Jeg løp til Baneheia, hadde der en avtale med kollegaer. Vi løp rolig gjennom løypa i nokså samlet flokk. Tiden ble 25 blank. En fin og rolig løpetur på nye sko. Bilet hjem.

søndag 12. september 2010

Våt nok

Trodde jeg skulle få opphold under lørdagens intervalløkt på Vidda, men i det jeg entret banen åpnet slusene igjen. Ikke så mye å gjøre med været, så derfor bare å kjøre på.

Først 15 min. oppvarming.
Deretter selve øvelsen som følger: 4 min. på puls/intensitetsone 3, så 4 min. på sone 2, fulgt av 4 min. på sone 4, uten pause imellom. Etter 12-minuttsbolken, pause på 45 sekund.
Dette repeteres 4 ganger, altså 48 min. effektiv løping.
En ganske hard økt, men veldig grei å gjennomføre pga variasjonene i tempoet.
Avsluttet med noen raske, lette drag uten sko på det våte gresset.

torsdag 9. september 2010

15. karuselløp Egsjordet

Olav
Kom meg avgårde i 16-tida, i full fart, slutta tidlig på jobb, og det gikk bra. 23.55 blei det. Veldig fornøyd med det, drøyt minutt dårligere enn i fjor da jeg løp i heat og var i toppform. Holdt bra driv gjennom heile, men litt tungt var det da det kom en del stigninger etter 2 km. Det skal vel være litt tungt også. Hadde ikke rukkket å studere løypeprofilen på forhånd. Alltid godt å komme bra gjennom og føle at en har kondis, gode bein og evne til å presse seg litt.

Under teaterøvinga på Samsen ca 2 timer seinere kom Svein løpende forbi vinduet i fint driv. Hadde en liten prat på gang der, men jeg sto innerst i rommet bak en en liten gjeng ville jenter, så det ble med blikkontakten.

Svein:
Jeg gjorde dagens karuselløp til en litt lenger treningsøkt som startet hjemme. Dermed ble turen til Eg en fin oppvarming. Slengte meg på i første felt klokka halv seks, men la meg langt bak i det store feltet. Begynte rolig i de harde bakkene, men syns det gikk veldig greit og etterhvert ble jeg litt revet med og ga litt mer gass enn planlagt.
Ja, slik kan det gå med nummer på brystet...
Kom til å tenke på at jeg skulle løpe hjem også, så siste delen roet jeg ned noe. Sluttiden ble 22.50.
Vel hjemme kunne jeg overføre 17 kilometer til "maratonbanken"

Hilde:
Jeg løp sammen med pensjonistene og hunde-passerne i 14.30 tida. Min pc på jobb hadde tatt kvelden, så det ble hjemmekontor. Tenkte at det var like greit å hive seg rundt tidlig, så kunne jeg være flink husmor og rekke å lage middag til husbonden kom hjem.
Husket fra i fjor at dette var ei helt for j#v#a kjip løype. Hadde sykt vondt i beina i fjor, og jeg var generelt sur og grinete når jeg kom i mål.. Men i år gikk det litt bedre..hadde ikke så vondt i beina... og løypa var litt fyllikløype med mye frem og tilbake og opp og ned..men gjør ikke noe det når været er fint og livet greit. Merket jo at det fine gressstøvet som sivet opp etter det var blitt slått...gjorde sitt innhogg i min lungekapasitet... men sånn er det jo ... Hadde nok krutt i beina til en fin spurt på kjærleikstien.. Siden Friskus uteble, ble heller tida ikke husket.. Kan jo ikke få med meg alt..
Avsluttet dagen med ei utrolig god suppe ... (som jeg kanskje må lage på neste klatretur) og hjemmelaga foccia.. yummi..

mandag 30. august 2010

Tålmodighetsprøve

Dagens langøkt er den lengste i oppkjøringen mot Oslo Maraton. Den er like lang som forventet sluttid i løpet, men går i mye roligere tempo. Men jaggu hardt nok, spesielt siste timen.
Drøye 2 timer i skogen, før jeg benyttet meg av Vågsbygds beste og eneste friidrettsbane, i rundt en time, før turen gikk hjem via Kjosdalen og Grimsvann.
Total tid i bevegelse; 3t.30m.

søndag 22. august 2010

2.45 nok en gang

Denne søndagen som den forrige, brukte jeg morgenen på en lang rolig tur.
Start hjemme, via Åges til Mjåvann, videre Svingerlivann og nordenden av Rossevann.
En sveip innom Busteinen før kursen gikk via grusveien fra renseanlegget til Langenesveien v/Holskogen. Derfra fulgte jeg veien hjem.
Siden jeg har fått erstattet min ødelagte pulsklokke, kunne jeg idag se at jeg forflyttet meg ca 19 km på 2.45.
Neste langtur varer like lenge som mitt mål for Oslo Maraton. Venter med å publisere det til senere.

40 minutt

rolig er også trening som skal føre frem mot Oslo M.
Denn økta foregikk i Åges og rundtforbi på lørdags ettermiddag.
Intensitet 1.

fredag 20. august 2010

På beina 2 til Stemmane 2


Skulle hente en bil for min bror på Smiths auto, og benytta anledninga til å løpe og hente den i Sørlandsparken. Blei veldig inspirert av Hr. Nossum (Nordkapp-Lindesnes) som løp 5-6-7 mil hver dag, tja ikke som ingenting, men virka nesten litt sånn. Tenkte jeg skulle løpt en maraton i år, og det er vel enda ikke for seint, men da må jeg få løpt litt flere sånne som dette først.

Ca 12 kilometer, og brukte 1t 15min, inkludert et par pratestopp med noen jeg traff på veien. Beina holdt bra, også skoa, som både er terrengsko, fylkesgrensesko og asfaltløpesko. Til de to siste aktivitetene bør jeg vel kjøpe noen nye etterhvert.

torsdag 19. august 2010

12. Karuselløp - CB-løpet

Etter tjuvstarten på mandag var det godt å være igang med den gode gamle vanlige karusellen igjen. Fantomine og DE starta temmelig nøyaktig kl 15.12,45, men utover det har vi ingen tider å varte opp med i dag.

Holdt fint tempo første to kilometer, også i motbakkene. Men etter kulturbeitet blir det noe i hardeste laget, så der ble det gange et lite stykke. Rakk til og med å spise 2-3 blåbær før vi igjen fant flyten og jogget inn til mål. Labert med kjentfolk i dag, i det hele tatt merkbart færre folk enn i vårsesongen. Men vi hadde iallefall en strålende tur, og runda det hele av med en prat med parkeringsvakta.

Olav: Fikk ikke prata med noen parkeringsvakter, men småprata med et par andre gamle kjenninger, hvorav den ene parkerte meg i sampuljeløpet. Den andre kommenterte at jeg var litt dristig i min hvite våte gjennomsiktige bomullstskjorte.

Det regnet ganske godt og stort sett fra jeg gikk hjemmefra til jeg kom hjem. Lenge siden jeg har løpt i pulje nå, men siden vi ikke starter opp teatersesongen før i neste uke, fikk jeg starta 18.05, med ca 15 andre, og det var pes. Kom inn på ca 18.12.37, og det er jo ei bra tid synes jeg, tross alt


Svein:
Siden det passet med en lang rolig tur i dag, startet jeg hjemme. 35 min senere var jeg på Fant Olsen. Et lite glass med saft før jeg la meg bakerst i 17.40 feltet, lå desidert sist hele veien.Etter 29 minutt rundet jeg målseilet. Så gikk ferden hjemover, ble plukket opp av fruen på toppen av Myrbakken.
Distansen ble 13.5 km på 95 min.

onsdag 18. august 2010

An Italian job


Italia har en stolt langdistanse -tradisjon, og i dag ønsket mr.Bakken at jeg skulle prøve en spesiell intervalløvelse som er mye brukt av italienerne.

Enkelt sagt går det ut på å løpe sammenhengende i 60 min, med variasjon i tempoet hvert 4.minutt. Man begynner på pulssone 4, så sone 2, så sone 4 igjen, osv.

Har prøvd den en gang før på tredemølle, og visste at det er ballehardt. Og det var det ja...
Vanskelig at få pulsen ned i sone 2 på slutten, men det gikk på et vis.
Løp med mine nye Saucony Kinvara i dag, som kan sees på bildet over her.
Gjør oppmerksom på at motivet er manipulert.
Syns jeg har fått gode sko til bare kroner 850.-
Dagens økt gikk som vanlig på Vågsbygd Idrettsplass, som i dag var uvanlig folksom. I tillegg til Radars fotballjenter, var det faktisk to til som løp intervall.
Pratet litt med den ene karen etter treninga, og det visste seg at vi hadde mye til felles. Han hadde løpt sitt første maraton i fjor, i Oslo selvfølgelig. Og som meg skulle han løpe i år også.
Morsomt å utveksle erfaringer, selv om han var ca 15 min bedre enn meg i fjor.
Rett før jeg forlot anlegget kom også kastefolka i Hannevika IL. Fant ut at det var best å gi seg da, siden de faktisk kaster mot løpebanen i den ene svingen.


lørdag 14. august 2010

2.45

Langturer er greit å ta før resten av familien har planer om å våkne. I dag klarte jeg å komme meg ut før klokka 7.
Turen gikk til byen, en liten sving innom Grendstaden som ikke var hjemme. Sannsynligvis tidlig oppe han også, for å dra på grensetur. Mer om det i et innlegg lenger oppe.
Når jeg hadde lagt hele blåløypa og deler av rødløypa bak meg, og var tilbake ved Samsen, viste uret at jeg hadde vært i bevegelse i 2.45. Akkurat som planlagt.

fredag 13. august 2010

Tilbake i hverdagen

Etter onsdagens tur sammen med nå rekordholder Nossum, var det torsdag dags for enda en økt på Idrettsplassen.
Det som er litt morsomt, og noen ganger ballehardt med å følge et program laget av andre, er at man må gjøre ting man ikke hadde kommet på selv.
Torsdagens "oppdrag" var å løpe 20 min på pulssone 3, 2 min pause, så 10 x 45 på pulssone 4, med 30 sek pause mellom hver, så 5 x 20 sek som avslutning.
Syntes det så ut som en grei økt på papiret, men der ble jeg jammen overrasket.
Kort sagt ble det mye tyngre enn forventet, men kom meg igjennom iallefall.
Lørdag er jeg klar for en lengre tur i skogen.

søndag 8. august 2010

Mens Olav padla

løp jeg intervall på Vågsbygd Idrettsplass.
Tungt å komme i gang, brukte derfor mer enn 30 min på oppvarming.
Dagens økt som følger : 7 x 4 min, 1 min pause. Variasjon mellom pulssone 3 og 4.

Vår lokale sjukjemper-frøken trente også på kvisten, men syns opplegget virket litt slapt...

lørdag 7. august 2010

Med fast følge i Åges løype

Hva er vel bedre avslutning på ferien enn ei runde i Åges med min trolovede?
Rolig og behersket veksling mellom løp og gange. Jeg løp med pulsbelte for å sjekke at jeg holdt pulsen i sone 1, dvs maks 140.
Litt vått noen steder, men bedre enn ventet etter styrtregnet i det siste. Heller ikke plagsomt folksomt, vi møtte bare 2 andre på turen.
Vi var tilbake ved starten etter ca 1t.20m. Da syntes fruen det var nok, mens jeg forlenget økta med ytterligere 50 min. Etterhvert ble det vanskelig å holde pulsen så lav som foreskrevet i Bakkens treningsprogram, derfor ble det en del gåing på slutten.