lørdag 24. november 2012

Slettes ikke så verst

Hadde en topp som mål i dag, men det var  turen dit og hjem igjen som var det egentlige mål.
Turen gikk til Slettehei , fint beliggende mellom Ålefjær og Kvarstein. Er ikke helt sikker om selve punktet med tårnet ligger i Vennesla eller Kristiansand kommune, på kartet jeg har ser det ut som om grensa går rett igjennom tårnet.
Her kan sikkert grenselos Grendstad greie ut nærmere.
sauer langs postveien

stemning
Turen startet hjemme på sykkel, bare avbrutt av et lite stopp for setejustering hos en sykkelreperatør i Tordenskjoldsgate. Med setet på plass gikk turen opp i Jegersberg, herfra videre langs postveien mot Ålefjær. Som man ser lå tåka ganske tjukk noen steder i lavlandet, veldig stemningsfullt.
Ved Hestehagen kom jeg inn på riksveien igjen og var ikke helt sikker på hvor jeg skulle starte toppstøtet mot Slettehei. Da jeg kom til Kvivika og fant ut at man kan sykle innover anleggsveien som er anlagt i forbindelse med legging av ny kraftlinje, så valgte jeg å angripe toppen her i fra.
 Parkerte sykkelen ca en kilometer inn fra riksveien. 
Bratt oppover selvsagt, men veldig grei traktorvei mesteparten.

Et stykke opp i lia får jeg øye på denne eiendommelige bygningen og må selvsagt ta en liten avstikker for å finne ut hva dette er. På veien ditt må jeg over en litt tvilsom hengebro som går over et ganske høyt juv. 
Nysgjerrig som jeg er lar jeg meg ikke stoppe av noen løse og manglende planker her og der.
Hytta er bygd på et utkikkspunkt og har vindu i hele fronten. Inne er det et ildsted, ellers bare noen gamle stoler, en øks og et par sager og litt ved. Døra var ulåst så her er det bare å fyre opp hvis lysten eller behovet skulle melde seg. Rett bak denne hytta ligger en annen hytte, bygd i laftet tømmer.
Hele stedet virket litt merkelig, kanskje det er et lag eller forening som har det? Kanskje justvikingene vet noe om dette?

På Slettehei ble tårnet besteget selvsagt, utsikten er jo formidabel derfra. Bare synd at plata som viser hva man kan se herfra er løsnet fra fundamentet, og dermed ikke særlig brukbar.



Etter en kopp kaffe og litt turmiks, samt saftdrikke, var det bare å ta fatt på nedstigningen. Som i alpine strøk er det ofte når man er på vei ned igjen at det skjer uhell og ulykker.Man er trøtt og litt uoppmerksom kanskje, og vips så er uhellet ute. Lenge gikk det helt fint, helt til jeg kom til Oddernes kirke.
Det som skjedde var at jeg gradvis mistet luften i bakhjulet, og da jeg kom til Oddernesbroa ble det veldig tungt og veldig lite luft.Nå var gode råd dyre, og lynraskt tok jeg en beslutning om å søke hjelp i Skippergata. Tenkte at her var det gummi å hale, men der var det ingen hjelp få, grenselosen var ikke hjemme. Ihvertfall åpnet han ikke...

Da gikk jeg over til plan B, nemlig å søke profesjonell hjelp i Tordenskjoldgate, hos tidligere nevnte sykkelsetereperatør. Han hadde imidlertid tatt helg, fornuftig nok, men synd for meg.
Nå kunne jeg jo prøvd andre sykkelduder, men var lysten på å komme meg hjem etter 4 og halv time på farten. Derfor ble det trilling av sykkel fra kvadraturen og hjem. Det gikk ikke så fort, men det gjorde ihvertfall sitt til at jeg fikk litt varme i tærna igjen.
Hjemme kunne jeg loggføre 5 timer med rein velvære. Det er ok å være på tur, spesielt etterpå...

6 kommentarer:

Grendstad sa...

Fanden pølse og kølla klype for en bra tur og fantastiske bilder!!!!!! Her har du fanken knurre gjort en kanonbra tur, med den vannvittige hytte og hengebrooppdagelsen, ser jo veldig kult og sepsielt ut, og den vannvittige fantastiske utsikten. At lufta går ut av noe måtte en kanskje regne med etter en sånn tur. Jeg var ikke så mye hjemme i dag, hadde teateravslutning på Todda.

Kan jeg legge ene utsiktsbildet ditt ut på fjesboka? Så flere får sett? Utrolig bra det tåka liggende i terrenget bortover.

Kanon, Øy!! Kanontur! Håper du kunne ligge med beina på bordet i aften, og takk for bilder og tekst. Nå fikk jeg noen gode perspektiver inn i skallen.

ØY! sa...

sliten i beina i kveld ja,ble litt mer enn beregnet med labbinga fra byen.

bare å bruke bildene.
så forresten av FVn hadde noen tåkebilder, men syns mine var like ok.

Grendstad sa...

takker - dine bilder er bedre, ekte vare,

DE sa...

Dette må være et av tidenes innlegg her på bloggen! En Diggidangatur av beste merke dette med utforskning, gode naturopplevelser og en solid dose trening.

Slettehei er jo absolutt vårt nærområde. Neste gang du er på sånn tur så får du gi beskjed så møtes vi på Grostøl. Ufattelig flotte bilder. Utsikten der oppe er majestetisk og det hele blir perfekt med det tårnet de har bygd. Jeg trodde at toppen ligger i Kristiansand, men slettes ikke umulig at den tar en mt everest og legger seg midt på grensa.

Når det gjelder den bua så har jeg selv observert den, men vet dessverre ikke hva som er historien der. Har vært diskutert med andre her i bygda, men har altså ikke fått noen svar. En eller annen speidergruppe virker sannsynlig.

Grendstad sa...

Ja, når det gjelder toppen så ligger den i Kristiansand som DEV tippa. Grensa til Vennesla går noen meter lenger vest.

ØY! sa...

et lite mysterium med den bua, håper å finne ut av det etterhvert.

kan ellers anbefale å gå til Slettehei fra anleggsveien i Kvivika/Takstedalen. Man kan kjøre helt inn til foten av heia, ihvertfall foreløpig.Ganske så familievennlig, anslår at man bruker mellom 60 og 90 minutt opp med barn og kone...