torsdag 5. juni 2014

9. karuselløp Hennig Olsen Is-løpet 4,2/8,2 km

The Gub
Hadde jeg pissa før løpet hadde jeg nok komt under 50 minutter. Jeg måtte bak en tømmerstabel underveis og endte på 50.11. Det blir vel litt over 6 min. pr. km., litt mer enn jeg skulle tro, men det var mye opp og ned og svingete en del plasser. Ei stilig løype, mye nytt og nyklipte stier, så det spørs åssen traseen blir utover ettermiddagen, sikkert litt sleipt og gjørmete noen steder, men det er bra for folkehelsa.

Første runda gikk veldig bra, men på andre blei det en del tyngre. Gikk sakte opp kneikene, men kom bra gjennom. Jeg er jo i toppform, så det skulle bare mangle. Løp mellom kl 13 og 14. Så får vi se på resultatlista, om åssen andre kom seg gjennom.


The DE
Ikke nok med at jeg hadde pissa før løpet, jammen ble det oppvarming også ettersom jeg startet fra jobb på Kjøita. Lenge siden jeg har hatt en såpass ideell oppladning. Løypa synes jeg var suverent bra! Her var det mange stier jeg sjelden eller aldri har vært på før. Spesielt godt fornøyd var jeg med avslutningen fra demninga og inn. Karusellen har jo for vane å kjøre grusveien til grønn slette, men i dag var det adskillig mer variert. Når det i tillegg var en frekk liten sving innom grønn slette noen hundre meter før man kom i mål, så ble det rett og slett perfekt.

Ulempen for dårlig kondisjonerte kropper som min er at denne type løyper er svineharde. Det finnes ikke et eneste rolig parti. Selv nedoverbakkene er anstrengende når det er såpass bratt og sleipt. Syntes selv at jeg holdt et greit tempo, men alle kneikene må ha krevd sitt. Kom nemlig inn 10-15 sekunder før halvtimen, noe som indikerer en snilefart på 7,5 minutter på kilometeren. Har en mistanke om at løypa var noe lengre enn det som var oppgitt. Spesielt den andre kilometeren føltes ualminnelig lang. Uansett hadde jeg jevnt tempo og løp hele veien. Egentlig var jeg fornøyd med egen innsats, og hadde en svært fin tur i skauen. Så derfor gav jeg blanke i klokka og unnet meg en is i premie, mens jeg så på fellesstarten til de stakkars milslukerne. Ingen dangas på plass der, men forklaringen på det har vi jo allerede fått her på bloggen.

Håper denne løypa blir fast inventar på karusellkalenderen. Slike anstrengelser kan ikke gjøre annet enn godt for kroppen.

3 kommentarer:

ØY! sa...

jammen godt det bare var det ene du måtte, ellers så hadde vi vel sett 7-tallet pr.km.
Pissegodt løpt!

ikke løping på meg i dag,prøver å komme på et akseptabelt nivå på sykkel, og logga 12 mil i går.

Grendstad sa...

12 mil sykkel på en onsdag, jøss, ikke verst. Hva er det du skal til på da? duatlon?

DE sa...

The Gub må vel være Diggidangas i særklasse mest trofaste karuselløper denne sesongen. Selv har jeg enda ikke nådd 7. Vanligvis pleier det å være i boks før juni setter inn, men tror bare det er ett løp unna nå.

Ellers er jo 12 mil på sykkel verd et eget blogginnlegg. Hadde det vært meg, så hadde det blitt 2-3 fullskrevne A4-sider. Ekstra imponerende at det var midt i uka. Skulle ikke forundre meg om Øy har daglige økter i Nordkjønna også nå for tida. Det lukter et durabelig triathlonoppgjør internt i Diggidangas senioravdeling den 19.august.