torsdag 22. august 2013

På topp i Midt-Agder - Fløresteinen



Ut året skal jeg ha pappaperm hver onsdag. I går var første gangen, og hva var vel bedre enn å starte med en skikkelig topptur. Ferden gikk til Lillesand med mål om å bestige Fløresteinen. Far til beins og datter i meis. Som øverste bilde viser er det godt merket med skilt stort sett hele veien. Det er også lagt opp en rundttur slik at man får ny trasè hele tiden, og det er en pluss i margen. Hadde med en blåbærplukker, men siden det er kystnært hadde jeg et lite håp om å finne bjørnebær også.

For det meste gikk stien i finfint skogsterreng. Og det er relativt flatt. Kun det aller siste strekket mot toppen er det stigning, men bortsett fra det har man ingen følelse av å være på topptur. Selve toppen er glimrende!! Den overgikk alle forventninger. Utsikten mot Lillesand er helt perfekt og man ser også langt til havs. Minner litt om utsikten på Sodåsen.


Rundturen er ikke mer enn ca 3 km tror jeg, så dette er en super tur for barna. Denne turen kan anbefales på det varmeste, og her skal jeg absolutt tilbake med resten av familien. Var ikke tegn til et eneste bjørnebær, så det må jeg finne andre steder. Litt ut av ingenting fant jeg imidlertid tidenes beste blåbærtue, da vi nesten var ferdig. Det var tett i tett med bær, så hele tua var nesten blå. Plukkeren ble full på null komma niks.

Kjempebra topptur og masse bær. Med andre ord: Full pott! 

3 kommentarer:

Hilde Fantomine sa...

Dette høres jo ut som en super tur. Gleder meg til å bestige toppen, til beins med en meis:)

Du har jo gått til anskaffelse av en primus også, så kan være det blir litt kokkelering etterhvert.

Fortsett din friskus tilværelse, og du vil få ei friskus datter

ØY! sa...

heldig datter som har en slik far.
Du er jo ikke kjent for å være på bærtur, men denne gangen har du tydeligvis vært det.
Med primus kan det vel bli pannekaker med selvplukkede blåbær til lunsj...

DE sa...

Det var sannelig ikke dumt! Hvis det fremdeles er blåbær der ute så kanskje jeg prøver det neste onsdag :)