tirsdag 4. desember 2012

Nøkken fryser

Godt med bevegelser for min del også siste uke. Trilleturer en til to ganger daglig bortsett fra fredag, og en halvtimes gåturer på Lund i lunsjen er beholdningen. Ikke akkurat kondisskapende, men det er meget bra mosjon.

På Trollstien på Justneshalvøya holder Nøkken til i en dam under en liten foss. Da jeg gikk forbi på søndag hadde snøen begynt å komme. Ser ut som om stakkars Nøkken er temmelig forfrossen nå.

Nå er det bare å håpe på enda mere snø, så blir skiløypene snart åpne :)

4 kommentarer:

Grendstad sa...

Trodde med ei gang at det var Øy som hadde kledd seg ut og satt i bekken der.

Ellers vil jeg bare si at gåing er en bra ting. Spesielt etter å ha hørt lege Nilsen på årsmøtet til karusellen, så mener jeg vi i Diggidanga må være en klubb/forum for alt som ikke er stillesitting. Soving og ligging kommer jo i en egen kategori som vel ikke egner seg for blogging.

Jeg har hatt et par møter med Nilsen i det siste, og vi har snakket mye om dette med bevegelse og sitting. Så lenge man ikke sitter, så står en jo, eller en går, eller løper eller kryper, eller ruller rundt, og det er bra saker. Da er man oppegående, våken, og har en aktiv holdning til liv og kropp, som vel egentlig er et slags clou her i forhold til å leve et aktivt og sunt liv uten stress, og som gjør at vi kan bli gamle og grå med verdighet og humor.

Så jeg mener at vi i Diggidanga kan være en foregangsklubb som tar inn over seg det faktum at det viktigste er å komme ut av den ekstreme sittekulturen vi lever i. Vet jo at det kommer veldig an på jobbsituasjon osv,. men hvis en klarer å begrense sitting til 4 timer hver dag, eller 5-6, så kommer liksom resten av seg sjøl.

Sjøl har jeg begynt å stå ved pcen, som jeg tilbringer en del tid sammen med, må bare mekke til en forhøyning av tastatur og mus. Ellers gikk jeg i går t/r Gimlebadet og t/r Xstrata hvor jeg holdt en ny tordentale om bevegelse. Jeg begynner å legge inn gåing i mitt jernmannregnskap, men at gåinga ikke teller så mye som løping, kanskje 1/3 eller 1/2.

På den annen siden må vi ikke glømme de herlige aktivitetene da vi tar oss heilt ut og yter max av max, som Øy har vært en foregangsmann i som jeg håper han fortsetter med. Det er jo det som gjør det gøy å telle timer, kilometer, og presse seg til gode prestasjoner som en kan leve lenge og vel på.

Dette blei en lang kommentar, men har sysla mye med dette i det siste.

DE sa...

Takk for et meget bra innlegg Olav! Etter årsmøtet har jeg også tenkt ganske mye på dette med den ekstreme stillsittingen i dagens samfunn, og synes det hadde vært kanon om Diggidanga går foran som et godt eksempel. Som Olav sier gjelder dette alt fra å stå ved pcen til maks prestasjoner i maraton og triathlon.

Det er mange som rister på hodet når jeg i denne kulda velger å spise hjemmesmurt nistepakke langs otra i stedet for en stillsittende varm lunsj i kantina. Men for min del har det blitt vanen nå, så da ville det heller vært uanturlig å ikke gå ut.

Jeg skal prøve å ha mye bevegelse framover og så håper jeg formen og lysten til å trene hardere kommer sigende på nyåret.

Grendstad sa...

det høres bra ut, ja, det fra jobben din er jo det jeg nevner i mitt bevegelsesforedrag også, at folk ser rart på de som beveger på seg, hvis en også kunne valgt å sitte

ellers hadde jeg en yoga-time i dag, det er ei dansedame som også jobber for Sharrons dansestudio som har en greie hver torsdag kl 9 for frilansskuespillere o.l. nede på Aladdin - det gikk bra, er ikke så verst myk fant jeg ut

og han derre Roald losmæsel har tatt kontakt med Vegard lege, og jeg er tenkt inn i bildet seinere som du sa, blir vel til våren eller noe sånn - takk for koblinga :)

DE sa...

Spennende at du prøver yoga. Jeg synes det er veldig bra trening som kompleterer andre aktiviteter på en ypperlig måte. God mental trening er et også.

Gleder meg til losforedrag :)