tirsdag 8. mars 2011

Etter 1100 meter i Gimlebadet


ser jeg sånn ut. Må ikke svømme for langt heller.

søndag 6. mars 2011

Forsinket innlegg

Hadde en raskere (enn vanlig) tur på fredagskvelden. Det har ikke blitt så mange kilometer denne uka, men denne økta var av den bedre sorten. Noen kaller sånne kvalitetsøkter , men jeg velger å kalle det for nøkkeløkter.
Kroppen var i bra slag, og jeg klarte å holde tilnærmet det tempoet som er målet i København.
For å klare distansen på under 3.30, må snittfarten være 4.59.
Nå løp jeg bare i 52 min, men i atskillig mer kupert løype enn standard maratontrase, og hadde dessuten mer å gå på, selv om det var hardt nok.
Neste uke er planen flere kilometer, og forhåpentligvis en intervalløkt.


SDT2011-03-04Samsen-Idda-Tinnheia-Kartheia-hjem (i)10,50 km0:52:485:02 min/km

Ullent i Vesterveien


Hadde håpet på en lengre tur i helga, men en snau 40 minutters løpetur t/r Myren gård gjorde godt i kveldinga. Mhp ulla, så tenkte jeg på den gamle keeperkjempen Andre Ulla, han sto vel i mål for Ålesund, hvor Svein kommer fra, og da tenkte jeg også at det var greit å gjøre som Svein, og ta ulla på igjen. Så jeg forlenger ullsesongen litt. Utsikten fra Vesterveien er ikke så verst.

Padlesesongen starta

Fikk starta padlesesongen rekordtidlig i år. Skal jo padle 2 mil på fylkesgrensa til sommeren, så jeg trenger å komme i padleform. Nydelig dag. Måtte bruke kajakken som isbryter fra Nodeviga og ut til forbi Kjerregårdsbukta, ellers var det flatt vann og nydelige forhold. Var ute i 2,5 timer. Nydelig.

På ene bildet sees padlesporet rett opp vertikalt fra padleåra. Ikke ofte en setter spor etter seg på sjøen.






fredag 4. mars 2011

Sykle av seg


Hadde fått snev, og da er det litt tungt å jogge, så da sykla jeg t/r Vennesla i vårmørket. Måtte få svetta dette ut. Gikk ganske bra, sjøl om frontlykta svikta da jeg kom halvveis. Jeg hadde imidlertid refleksvest og hodelykt med rødt lys i nakken, så jeg var ikke heilt usynlig heller. Blei vel ca 3,5 mil, vet ikke hvor lang tid det tok. Synes alltid jeg sykler ganske fort når det er mørkt. Et slags synsbedrag.

torsdag 3. mars 2011

Suverene Sandrip

Guttetur på Sandrip i dag. For Kristoffers del var det tredje dag på rad på ski nettopp her.
Samlet har han gått over 30 kilometer på tre dager. Han er virkelig på hugget når det gjelder ski for tida.
I dag gikk vi ca 11 kilometer i nydelig vær, riktig påskestemning var det.
Gamlingen har nå store problemer med å holde følge på sine tradisjonelle klassisk-ski, når junior kjører dobbeldans og padling som de store gutta i VM.

Til tunnelen og tilbake

11 km løping onsdag kveld, med ull på kroppen. Løp hjemmefra og mot Flekkerøya, men valgte å snu ved synet av tunnelen. Det ble altså en ut -og inn-tur. Med unntak av partiet fra Åsane og ned til Idrettsplassen var det  bart på gangstien.
Det har jo blitt mange kilometer på asfalt i vinter, og det ser ut som jeg må belage meg på flere siden snøen ligger dyp i skogen.
Minuset er jo at det kan bli kjedelig å løpe langs vei, men fordelen er at jeg venner kroppen til hardt underlag.
Dermed skulle jeg være relativt godt rustet til underlaget som møter oss  i København senere i vår.
Merkelig nok, og heldigvis, har jeg holdt meg skadefri og nesten helt uten "vondter" i kroppen.


DST2011-03-02Tur -retur Kroodden (i)11,03 km1:01:135:33 min/km

onsdag 2. mars 2011

Ullsesongen er over


Racersykkelen min henger i trappetaket, og Vestbakkens må jo komme innom og se. Det er vår, men snø, grus og is må forsvinne før jeg tar den ned. Løp ca et kvarter i dag, kveldstur via Eg, og det er ikke lenger ullsesong for uteløping for meg. En kort med deilig enkel tur i god frisk luft, et lite mellomløp til jeg skal ta en lengre til helga.

mandag 28. februar 2011

I gang igjen

Etter et lite hvileskjær på 7-8 dager, så er man pigg som en piggvar.
Dagens trening foregikk ikke overraskende på Spicheren.
3 km mølle
3 runder styrkesirkel
3 km mølle
2 timer med så lite pause så mulig.

søndag 27. februar 2011

Alle tre på Spicheren

Som kjent er det bra tilbud for familier på Spicheren i helgene. Selv om vi går med ulik grad av snevhet her i huset tok vi likevel turen på lørdag.

I første del klatret Amalie og DE, mens Hilde fikk kjørt seg på mølla. Ungen var oppe i veggene mens DE nøyde seg med buldring. Svært lenge siden sist jeg har hatt på klatresko og det gjorde vondt. Ikke overraskende ble det ingen store prestasjoner, men uansett ei grei økt.

Andre del gikk i svømmebassenget. Mye svømming og lek for alle tre, og dessuten en runde i boblebadet. Passe grei mengde med folk, og også noen kjente. Var gode og slite da vi var ferdig.

Da vi kom hjem var det en hyggelig overraskelse på lur. Garasjen var nemlig oversvømt, og jeg stod i vann til anklene. Det ble ei lang økt med å skuffe vannet ut. Nok til at jeg slokna i stua resten av kvelden.

onsdag 23. februar 2011

35!

Fantomine har blitt 35 år!
Dama er sprekere enn noen sinne og ferier dagen med å rykke opp en klasse i terrengkarusellen.
.
Gratulerer med dagen!

mandag 21. februar 2011

0 kroner for 1500 meter


Heiv meg rundt og storma opp på det i dag nyåpna Gimlebadet. På grunn av problemer med billettsystemet kom jeg gratis inn. Jippi!! Greit når jeg måtte betale 125,- på Spicheren for 14 dager siden. Jevna seg litt ut i dag altså. Svømte 1500,-. Lite folk og veldig bra anlegg. Litt minus fordi det er litt grunt på den grunneste. Tøtsja nedi med hendene på krålinga i starten, men justerte det kjapt inn. Skikkelig bra kommunal svømmehall.

søndag 20. februar 2011

En helt vanlig lørdag i Mandal



Nok en gang vinterkarusell i Mandal, og denne gangen var det 6. og siste løp i år. Hilde og DE stilte fra Diggidanga, men etter to uker med sykdom var det dårlig stelt med formen. Vi tok det derfor som en tur. Var ganske så behagelig å gå der mens folk peste forbi, røde i trynet.
.
På vei tilbake så vi hele to rådyr litt inne skauen. Eller det var vel forsåvidt mest de som så på oss... Trygt tilbake ved Mandalshallen kom vi i mål rett før de raskeste på 10 km kom inn. Og fikk dermed med oss det som var av høydepunkter.
.
Mens vi ventet på premieutdelingen kunne vi først konstatere at det er forbudt å klatre i klatreveggen. Deretter gikk vi inn i selve hallen hvor det var en stor karateturnering. Vi bivånet hele tre kamper. Mye skrik og tårer, og mange grisetaklinger som ville vært soleklare røde kort i andre sporter.
.
Til slutt mottok vi våre årspremier og kunne i tillegg ta imot premien på vegne av Øy. Han stakk av med selveste førsteplassen i sin klasse. MEGET BRA HERR ØY! Gratulerer så mye.

Bambi holder utkikk

Forbudt å klatre! Snakk om lureklatrevegg

Full gnu
.
Så var vinterkarusellen slutt for i år. Veldig gøy var det som vanlig. Bare å glede seg til 2012.

lørdag 19. februar 2011

Høysnøe

Det tok meg i morres 3 timer å gå hjemmefra og opp i byskauen og rundt rød lang løype, og hjem igjen. En nydelig tur. Halve turen gikk i dypere løssnø (se bildet) fordi Diggidangas mann var første mann ut, periodevis andre mann ut, etter siste dagers snøfall. Diggidangas setter spor.

Da jeg ut på formiddagen var med Tuva på fotballcup, nevnte jeg det for mora til ei av de andre jentene, at jeg hadde hatt en 3 timers tur på morraen, og tenkte hun skulle bli litt imponert. Hun repliserte imidlertid smilende at hun også hadde hatt en skitur på morraen, Skaugo-Grostøl t/r 2 ganger, og at det var cirka 3 mil (!).

He-he, så da satt jeg der som en vanlig gjennomsnittlig halvtrimma fyr og så på fotball i Sørlandshallen...

fredag 18. februar 2011

Moden for museum?

Håper jeg ikke er det riktig enda, selv om det er hardt å kjempe mot naturlig forfall og tyngdekraften.
En måte å gjøre dette på er å løpe en lengre tur for eksempel fra Vågsbygd til Fylkesmuseet og hjem igjen .
Hvis noen er i tvil så er det ikke flyttet, museet altså. Greit å se det med egne øyne liksom.
Ble ganske sliten de to-tre siste kilometerne, men det er aldri snakk om å gi seg.Jeg er altfor sta til det.

DI2011-02-18Hjem-museet-hjem (i)18,02 km01:39:295:31 min/km

onsdag 16. februar 2011

Gi meg styrke!

I korte trekk:
3 km på tredemølle
3 runder styrkesirkel
3 km på tredemølle
3 timer snøskuffing

tirsdag 15. februar 2011

2-delt trening

Opp på Lund! som Dagny ville sagt/sunget det. Fint å løpe der i grunn. Slett ikke verst til tross for snøvær og en del vind. Mens junior var på turntrening, turnerte jeg i området Lund/Vige/Oddernes.
Tilbakela ca 11.5 kilometer her, før økta kunne fortsette i Vågsbygd.
Med selskap av Våg-gutta, gikk turen fra Vågsbygd Senter vestover mot Kjos-bukta og rundt i den legendariske nyttårsløp-traseen.
Vi tok samme vei tilbake, derfor ble jeg litt satt ut da et par av gutta lurte på hvor vi var idet vi passerte båthavna/Esso i Auglandsbukta. Det er jo ikke akkurat et bortgjemt sted i Vågsbygd!
Vel, det er vel best å ikke slippe disse ut på treningstur alene på noen år....
På denne guidede turen løp vi 6 kilometer.

søndag 13. februar 2011

Før familiesvømming

DI2011-02-13Hjem-Spicheren (i)10,23 km01:00:415:56 min/km


Som en avslutning på en treningsuke med mange kilometer i beina, la jeg inn en tur til Spicheren søndag formiddag. Tok noen avstikkere for at det skulle bli en mil.Det gikk forholdsvis lett og uanstrengt, til tross for en lei motvind innover Vesterveien.
Da Spicheren åpnet klokka 10, var også resten av familien på plass, og vi kunne jumpe i det våte.
Store og små koste seg  en drøy time i bassenget, som etterhvert ble ganske så fullt.
Trikset/rådet er å være der når de åpner, så er det til å leve med.

Mandag er det treningsfri (fortjent). Tirsdag må jeg finne på noe, vet ikke helt hva ennå.

lørdag 12. februar 2011

Rett under 50 for menn under 50

Olav
Vinterkarusellens nest siste løp på Lund. Rakk det akkurat ved hjelp av Øy som ordna registrering og betaling (tror jeg da, skylder noen 30,- iallefall), og kom på plass ca 1 minutt før start. Øy hadde løpt hjemmefra og skulle hverken presse eller perse i dag, og ble derfor en fin hare og hyggelig samtalepartner underveis for meg. Mannen løper som ei nystilt sveitsisk klokke, hver runde på 7 min. og 7 sek. med et par sekunders feilmargin hver gang er jo utrolig fascinerende og gir ekstra krefter.

Da vi hadde ei snau halv runde igjen, la jeg inn min sevanlige spurt, hadde advart Øy på forhånd, som ikke rykka før, som han glatt hadde kunnet, og jeg fikk dermed anledningen til å slå Øy i samløp, noe som skjer hvert skuddår ca. Stor takk til hjelpemann Øy for å ha hjulpet en gammel sliter til et godt løp en lørdags formiddag. Tida blei 49,34 eller noe sånn på meg.

Svein:
Det er jo ikke så ofte det blir samløp på oss, men i dag passet det helt ypperlig.
Hyggelig å ha selskap underveis på en solrik og kald dag på Lund.
Olav hadde varslet en spurt , men trodde ikke han skulle begynne så tidlig som før Starthallen.
Jeg ble tatt litt på senga der ja.Det var en solid fart han satte opp, og jeg  hadde egentlig ikke mulighet til å holde følge inn mot mål.
Meget bra prestasjon av Olav som perset i Vinterkarusellen med rundt 3.5 minutt!
Det blir spennende å se hvordan det går i siste løp i Mandal, et løp jeg dessverre må droppe.

fredag 11. februar 2011

Skogens konge

så jeg ingenting til på min 5 kilometer korte runde i nær-skogen på fredag. Føret var ikke det beste, og tempoet derfor nesten på gå-nivå.Men sikkert bra trening allikevel.



ÖTR2011-02-11Vågsbygd-skogen (i)5,00 km00:41:028:12 min/km