| LÖ | DST | 2011-04-06 | Møvik Brygge-Bråvann-hjem (i) | 10,17 km | 0:58:02 | 5:42 min/km | - |
| LÖ | DST | 2011-04-05 | Våg-trening | 5,00 km | 0:45:00 | 9:00 min/km | - |
| LÖ | U/N | 2011-04-04 | På Vågsbygd Idrettsplass (i) | 3,02 km | 0:15:31 | 5:08 min/km | - |
| LÖ | TPO | 2011-04-04 | Første med Fivefingers i år (i) | 3,01 km | 0:12:52 | 4:16 min/km |
onsdag 6. april 2011
Ellers denne uka
har jeg hatt diverse aktiviteter.
søndag 3. april 2011
Både det ene og det andre
Som flere har vært innom her på bloggen i det siste, gjør våren oss sprelske og lysten til å bevege seg i skogen nærmest overveldende.
I dag klarte jeg ikke å stå imot lenger, måtte bare ut i naturen.
Planen var å følge Åges, så mot Mjåvann, og tilbake mot Storevann og Kjosdalen.
Dette er en runde jeg har løpt mange ganger, det er rundt 16- 17 km, avhengig av trasevalg på slutten.
Hadde jo bange anelser om en del snø i skogen, men håpte at det ikke var så ille. Det var egentlig verre enn fryktet, det ble 2-3 km der jeg hele tiden gikk igjennom til kneet og litt til.
Kom til å tenke på salige Jon Tvedt, han oppsøkte jo slike treningsforhold.
Bestemte jeg meg for en alternativ rute da jeg endelig kom til Mjåvann.
Derfra peilet jeg meg inn på Farvannet og postveien over Kvislevann.
En del snø og is her også men ikke så dyp, så det gikk greit å løpe på.
Selv om jeg er litt lei av løpe på asfalt, var det ok å få fast grunn under skoene fra Kjærrane og hjem.
På 1.51 ble det 17 km, dog ikke etter planlagt rute.
Sava så deilig det er med vår!

Sterkt inspirert av Grendstads mange aktiviteter for tiden, kom vi oss endelig ut i dag. Jegers var plassen for utflukten.
Utrolig deilig det er å være ute i skogen igjen. Stiene har fremdeles mye snø, spesielt i lysløypa, men store partier har blitt bare nå. Og det smelter jo i rekordfart.
Vi tok en omvendt Hilde. Det er ikke noen langtur akkurat, men akkurat passe for oss i dag. Klarte å holde overraskende godt tempo. Måtte bare gå de bratteste bakkene (både oppover og nedover) ettersom det var litt skummelt på snøføret. Nå er vi i gang og det kan bare bli bedre :)
Ei mils padling en søndags morra
lørdag 2. april 2011
Olatur på heia



Begynner å bli løpbart i byskauen nå. Mest bart, men mye hardpakka snø i løypetraseene, og i dalsøkka, hvor snøen sikkert kommer til å ligge til langt ut i mai. Tåka kommer imidlertid sikkert til å lette med det første.
Løp litt på kryss og tvers gjennom Baneheia, via Bånetjønntrappa opp til Hellerstønuten, rundt Bervann og tilbake via Sigmundbakken, via Bånetjønn, Baneheia og hjem på en nitti minutters tur. Godt å få en skikkelig lang og god løpetur.
torsdag 31. mars 2011
2. karuselløp, Odderøya, 3.7 km.
Svein:
Trasig vær i dag, men det er aldri trasig å løpe karuselløp. Løypekomiteen hadde laget en fin alternativ løype på Odderøya.
Akkurat passelig med stigninger og våte og sleipe partier, slik det skal være på denne årstiden.
Jeg tok den ikke helt ut i dag siden jeg løp til og fra byen også.
Men løp er løp for min del, så jeg tok selvsagt tiden på karuselldelen: 21.30
Totalt ble det 14 kilometer før jeg dryppende våt kunne slenge skoene i veggen hjemme.
Hyggelig å treffe de hjemvendte jordomflyvere , som akkurat var ferdig med sin økt i det jeg skulle starte.
Hvordan det forløp kan leses under her:
Globetrottane er fremdeles i ulage etter tidenes jet lag. Når været i tillegg viste seg å bli heller rubbish så tok vi en beslutning om å kle godt på oss og gågge rundt løypa. Det var sleipt og skummelt flere steder, så vi var igrunnen veldig glad for å ikke ha det spesielt travelt. Odderøya er en utrolig fin plass, og løypa gikk innom flere stier og veier som vi aldri har vært på før. Bla den siste trappa før innspurten var ny. Den tenker jeg har vært en killer for de som gav jernet.
Etter at vi hadde satt saft og bananer til livs var planen å komme seg til bilen, og smse Svein med en sterk anmodning om å ta det med ro i løypa. Av helsemessige årsaker selvsagt. Men jammen dukka han opp, så da fikk han beskjeden direkte.
Gøy dag i karusellen, men nå er det vel snart på tide at vi får opp dampen.
Trasig vær i dag, men det er aldri trasig å løpe karuselløp. Løypekomiteen hadde laget en fin alternativ løype på Odderøya.
Akkurat passelig med stigninger og våte og sleipe partier, slik det skal være på denne årstiden.
Jeg tok den ikke helt ut i dag siden jeg løp til og fra byen også.
Men løp er løp for min del, så jeg tok selvsagt tiden på karuselldelen: 21.30
Totalt ble det 14 kilometer før jeg dryppende våt kunne slenge skoene i veggen hjemme.
Hyggelig å treffe de hjemvendte jordomflyvere , som akkurat var ferdig med sin økt i det jeg skulle starte.
Hvordan det forløp kan leses under her:
Globetrottane er fremdeles i ulage etter tidenes jet lag. Når været i tillegg viste seg å bli heller rubbish så tok vi en beslutning om å kle godt på oss og gågge rundt løypa. Det var sleipt og skummelt flere steder, så vi var igrunnen veldig glad for å ikke ha det spesielt travelt. Odderøya er en utrolig fin plass, og løypa gikk innom flere stier og veier som vi aldri har vært på før. Bla den siste trappa før innspurten var ny. Den tenker jeg har vært en killer for de som gav jernet.
Etter at vi hadde satt saft og bananer til livs var planen å komme seg til bilen, og smse Svein med en sterk anmodning om å ta det med ro i løypa. Av helsemessige årsaker selvsagt. Men jammen dukka han opp, så da fikk han beskjeden direkte.
Gøy dag i karusellen, men nå er det vel snart på tide at vi får opp dampen.
onsdag 30. mars 2011
Barmarksløping i Jegers
Fint å løpe i jegers nå. Løp i en drøy halvtime rundt papirmøllevannet. Stort sett bart. Etter en lang snøvinter var det uvanlig uvant å løpe mellom røtter og steiner i terrenget. Var som en nyutsluppet fole på jordet i dag. Ser ut som snøen kan ligge lenge i de skyggefulle partiene
mandag 28. mars 2011
Barna skal fram

Holdt på i 2 timer lørdag med å dra denne vogna opp og ned Markens. Hadde et oppdrag om å skap liv og røre i sentrum. Dessverre var det ikke luft i dekkene, men moro var det å dra Friteaterbarna.
Dagen etterpå måtte jeg og jentene slappe av med et bad i Sørlandsbadet. Vi kom da de åpna kl 10 og var der heilt til de anmodet over høyttaleranlegget folk om å gå når klokka nærma seg 17.30. Vi hadde igrunnen fått bada fra oss da. Fikk svømt 500 meter på slutten av dagen, men ble mere sliten av å svømme under vann med 2 døtre på ryggen. Det er litt gøyere også.
lørdag 26. mars 2011
Langtur via Søgne
Bildet som er tatt i dag morges viser området Paltosken, et fint område langs Langenesveien.
Fint vær,lite vind, men litt småkaldt. Forrige søndag hadde jeg hyggelig selskap av Svein P., og da gikk praten lett og tiden fort. Da tilbakela vi 36 km før vi var fornøyd.
Å løpe alene er en helt annen sak, det blir mer tenking og fokusering på selve løpingen.
Trikset for meg er å dele opp distansen i flere deler, eks løpe en halvtime, så ta litt medbrakt drikke mens man går noen meter. Man blir litt stiv av å stoppe eller gå for lenge, men det gir seg fort.
Turen gikk altså til Søgne i dag, via landbruksskolen og videre på "gamleveien" mot Brennåsen.
I Brennåsen stoppet jeg i noen minutter for å innta en kald sjokomelk, det pleier å gjøre godt når det røyner på.
Og det røynet på mot slutten, og måtte gå de siste bakkene over Kartheia og Bosmyrbakken.
Godt fornøyd med å kunne logge 31 km i dagboken, som jeg brukte 3.07 på.
Fint vær,lite vind, men litt småkaldt. Forrige søndag hadde jeg hyggelig selskap av Svein P., og da gikk praten lett og tiden fort. Da tilbakela vi 36 km før vi var fornøyd.
Å løpe alene er en helt annen sak, det blir mer tenking og fokusering på selve løpingen.
Trikset for meg er å dele opp distansen i flere deler, eks løpe en halvtime, så ta litt medbrakt drikke mens man går noen meter. Man blir litt stiv av å stoppe eller gå for lenge, men det gir seg fort.
Turen gikk altså til Søgne i dag, via landbruksskolen og videre på "gamleveien" mot Brennåsen.
I Brennåsen stoppet jeg i noen minutter for å innta en kald sjokomelk, det pleier å gjøre godt når det røyner på.
Og det røynet på mot slutten, og måtte gå de siste bakkene over Kartheia og Bosmyrbakken.
Godt fornøyd med å kunne logge 31 km i dagboken, som jeg brukte 3.07 på.
fredag 25. mars 2011
Kajakksurfing
Siste feriedagen gjorde jeg et lite stunt der ute i lagunen. Ettersom det var høyvann klarte jeg å padle helt ut til ytterrevet. Vanligvis er det såpass grunt der ute at man ikke kommer helt fram, men denne gangen klarte jeg det altså. Bølgene der ute er temmelig store, og det viste seg å bli usedvanlig artig. I det en stor bølge var på vei inn snudde jeg kajakken og padla som en gal innover. Klarte jeg å treffe bølga riktig ble den en enorm effekt. Klarte til tider å surfe utrolig langt. Det er en helt sinnsykt god følelse å surfe avgårde slik. Etter å ha gjennomført den klart beste bølgen måtte jeg rett og slett komme med et kraftig jubelbrøl.
Men som sikkert Olav kunne poengtert hadde han vært der, er det absolutt noe hasardiøst og surfe i en kajakk. På en av de neste bølgene etter at jeg traff 100%, traff jeg absolutt ikke. Kom antageligvis inn i bølga akkurat da den var i brytninga. Det som skjedde var iallefall at tuppen gikk rett ned mens bakenden ble løftet i været. Jeg ble kasta ut og havna under vann en god stund, mens kajakken ble tatt av bølgene. Jeg stod bare i vann til magen, så det var ikke kritisk. Likevel var jeg midt oppe på korallrevet, og koraller skal man helst ikke stå på. For det første kan de dø når de blir tråkka på, og for det andre er de veldig skarpe og man får fæle sår av sånt. Blant skikkelige surfere på Rarotonga kalles det visst Raro-Rash. Vonde skrubbsår som gror svært sent. Uansett så hadde jeg heldigvis på badeskoene, så det beskyttet føttene. Men på grunn av bølgebruset var det umulig å se noe i vannet. Korallerer er ikke akkurat en jevn overflate så jeg snubla stadig og kjente det det traff både på legger og knær. I løpet av noen strabasiøse minutter så det litt stygt ut. Tenkte det ble store sår og kajakken så ut til å forsvinne. Men så da jeg kom litt lengre inn i lagunen sluttet bølgene og da ble kajakken liggende mer i ro. Jeg innhentet den og kom meg oppi. Åra hadde jeg heldigvis holdt på hele tiden. Skrubbsårene var heller ikke spesielt ille, så et lite øyeblikk så jeg ut mot bølgene og vurderte å dra ut igjen. Men kom til at det var best å gi seg for denne gang. Og det var sikkert lurt for jeg var dyktig sliten da jeg endelig var inne ved villaen igjen.
Uansett så er surfing en helt magisk følelse. Det skal absolutt prøves ut på ordentlig måte en gang i framtiden.
torsdag 24. mars 2011
1. karuselløp - Spicherenløpet 3,2 km
Olav: 14:51 :)
Svein:13.27 :)
Hilde, Amalie og DE: Fullført
Etter å ha vært på reise i to og et halvt døgn var vi hjemme litt før midnatt onsdag kveld. Vi sovna pladask og vokna kl. 14! Planen var opprinnelig å gjennomføre karusellen med en gang den starta, men vi presterte altså å forsove oss til terrengkarusellen! Ikke hver dag det skjer.
Da ble det rask endring i planene. Hentet Amalie på SFO og tok ho med i stedet. Vi hadde ikke fått med oss endringen av trasè engang, men siden vi bare skulle gå igjennom var endringen egentlig bare til det bedre selv om jeg liker den opprinnelige Spicherentrasèen veldig godt.
Som sagt så gjort, vi gikk igjennom løypa. Løp over mål for syns skyld. Uansett; nå er karusellen i gang :) Neste gang er det ikke usannsynlig at vi ikke forsover oss, og i tillegg løper litt mer enn bare over målstreken.
Svein:13.27 :)
Hilde, Amalie og DE: Fullført
Etter å ha vært på reise i to og et halvt døgn var vi hjemme litt før midnatt onsdag kveld. Vi sovna pladask og vokna kl. 14! Planen var opprinnelig å gjennomføre karusellen med en gang den starta, men vi presterte altså å forsove oss til terrengkarusellen! Ikke hver dag det skjer.
Da ble det rask endring i planene. Hentet Amalie på SFO og tok ho med i stedet. Vi hadde ikke fått med oss endringen av trasè engang, men siden vi bare skulle gå igjennom var endringen egentlig bare til det bedre selv om jeg liker den opprinnelige Spicherentrasèen veldig godt.
Som sagt så gjort, vi gikk igjennom løypa. Løp over mål for syns skyld. Uansett; nå er karusellen i gang :) Neste gang er det ikke usannsynlig at vi ikke forsover oss, og i tillegg løper litt mer enn bare over målstreken.
onsdag 23. mars 2011
Et tilbakeblikk
Selv om det har blitt lite blogging i de siste, har jeg trent omtrent som vanlig.
Istedet for å lage mange kjedelige innlegg uten bilder, har jeg sakset fra dagboken på jogg.se.
Istedet for å lage mange kjedelige innlegg uten bilder, har jeg sakset fra dagboken på jogg.se.
| LÖ | ÅTH | 2011-03-23 | På tredemølle Spicheren | 2,50 km | 0:15:00 | 6:00 min/km | - |
| ÖT | STY | 2011-03-23 | Spicheren | - | 0:00:00 | - | - |
| SI | DST | 2011-03-23 | Spicheren | 250 m | 0:10:00 | 4:00 min/100m | - |
| LÖ | KIN | 2011-03-22 | Bakkeintervall Blåbærsvingen | 10,00 km | 0:00:00 |
| LÖ | LPA | 2011-03-20 | Langtur med Svein P. (i) | 36,00 km | 3:26:34 | 5:44 min/km | - |
| VI | 2011-03-19 | ||||||
| LÖ | TER | 2011-03-18 | Kjosdalen (i) | 5,72 km | 0:36:43 | 6:25 min/km | - |
| LÖ | LIN | 2011-03-17 | 1000 x 10 | 15,00 km | 0:00:00 | - | - |
| VI | 2011-03-16 | ||||||
| LÖ | DST | 2011-03-15 | Våg pluss solo (i) | 20,02 km | 2:08:48 | 6:26 min/km | |
| LÖ | ÅTH | 2011-03-11 | Spicheren-tredemølle | 5,00 km | 0:30:00 | 6:00 min/km | - |
| LÖ | DST | 2011-03-10 | Hjem-Kroodden (i) | 12,00 km | 1:06:31 | 5:33 min/km |
Abonner på:
Innlegg (Atom)





