lørdag 18. februar 2012

Vinterkarusellen 6. løp - Mandal


Av naturlige årsaker tynnes det ut i rekkene for Diggidangas på tampen av Vinterkarusellen. DE hadde imidlertid ikke gyldig grunn til forfall, så dermed var det bare å komme seg ut i regnet. Fantomine var med som støtte, og ikke minst selskap i bilen.

Vi var som vanlig sent ute. Kjørte inn foran Mandalshallen 10 min før start. Da ble det ikke tid til mer enn registrering, bytte av tøy og 2 min oppvarming. Det var som nevnt kraftig regn, og i tillegg bra med vind og 4-5 plussgrader. Likevel var det meget bra oppmøte vil jeg si.

Oppildnet av Svein på forhånd om å sette sensongbeste var jeg i bære eller briste humør. Startet helt bakerst, men satte opp et tempo som jeg ikke har vært i nærheten av på lenge. Melkesyra kom relativt kjapt. Klarte likevel å holde tempoet. Dagens felt på 3 km var nok ikke av det sterkeste slaget, men jeg kan ikke ha vært mer enn 50-75 m fra runding da jeg møtte førstemann på vei tilbake. Var også farlig nærme bla Anny. Mannen på runding stod innpakka fra topp til tå i en svær orange dress, som Øy garantert hadde blitt meget imponert av. Han ropte ikke ut noen tider, så aner ikke åssen jeg lå ann. Tenkte som så at nå har jeg fullført 11/12 deler av årets karusell, så nå må jeg jaggu klare å løpe inn den siste 1/12 delen også. Fikk i tillegg med meg at det kom et helt kobbel av folk like bak, så da ble motivasjonen enda bedre. Sidevind og svære dammer gjorde det ikke lett, men når man er i det rette humøret så dukker kreftene fram.

På den siste sletta ble jeg innhentet av to herrer. Førstemann sklei av gårde, men nr. 2 måtte slippe kompisen. Han fikk likevel noen meter på meg, så jeg hadde i grunnen gitt han opp. Men så skjedde det noe. 20-30 meter før den siste svingen inn på oppløpet kom det en svær rød caravelle. Forsåvidt ikke noe unaturlig fenomen, hadde det ikke vært for kjøtthuet av en tulling som satt bak rattet. Han kjørte ekstremt fort samtidig som han la bilen helt inni veikanten. I løpet av 2 sekunder skjedde følgende: Med et gasellehopp ut av veien unngikk jeg akkurat et ublidt møte med kjerra, men vannspruten traff midt i blinken. I neste sekund hopper jeg tilbake i veikanten, snur meg i hoppet, finner fram riktig finger og brøler føkk åff!!

I det øyeblikk jeg får rulla inn fingeren igjen og vendt snuta rett vei ser jeg at mannen foran ikke har mer enn maks 5 meter. Sølevannet renner og jeg orker egentlig ikke mere, men ettersom adrenalinet pumper etter nestenpåkjørselen var det ikke annet å gjøre enn å finne fram det berømmelige Diggidangagearet i det jeg passerer svingen. Mannen foran prøver å gjøre motstand, men etter ett par skritt kapitulerer han fullstendig og slakker av. Jeg holder spurten inn og kommer i mål helt utslitt. Må henge over gjerdet i 3 minutter før jeg klarer å snakke igjen.

Sluttiden ble 14.34. Muligens et noe langt referat for det som i det store og det hele er en middelmådig tid. Men for min del var det solid sesongbeste. Faktisk en forbedring på 1,14 i forhold til forrige bestetid som også ble satt i Mandal. Herlig å endelig få tatt ut absolutt alt, og et bra punktum for årets Vinterkarusell.

Diggidanga har gjort en meget bra figur i Vinterkarusellen 2012. Vi har hatt deltakere i alle løp, og har på det meste vært 5 stykker. Det skjedde på begge Søgneløpene. Premieutdelingen i år var noe stusslig. Måtte stå i kø i regnet utenfor tidtakerbilen og fikk levert glassene ut gjennom vinduet. Håper de flytter den seansen innendørs igjen neste sesong.

Uansett en stor gratulasjon til mine klubbkamerater Øy, Grendstad og Fantomine for vel gjennomført! Premiene, som dere ser på bildet øverst, blir delt ut ved første anledning.

3 kommentarer:

Grendstad sa...

He, he, dette var et skikkelig bra referat av en skikkelig bra innsats :-)))) . Jeg sto over i dag, har hatt litt rusk i kroppen et par dager, ikke vært syk, men kjent noe etter den lange turen jeg hadde tirsdag, og havna på at det var best å ikke presse meg i dag.

Skulle gjerne dratt for å sette dette kanonløpet av Vestbakken, og heia grovt. Det hadde du fortjent. Gratulerer med kjempeinnsats og fullført. Skulle gladelig betalt 30 kroner bare for å se på :)

Vi får samles og drikke av glassene ved anledning.

Håper på en mellomlang rolig løpetur i morra tidlig, så får jeg få ei tid ned på 47-tallet seinere ei gang.

DE sa...

Når ikke kroppen er 100% så er det klokt å ikke presse seg. Men spent på å høre hvordan det evt. har gått i dag.

Ellers var det gøy med lik action på Vinterkarusellen. Må også ta med at jeg omsider klarte å parkere samtlige av kidsa. Håper det fortsetter noen år til.

ØY! sa...

meget underholdende referat, ikke et komma for langt.
Slike episoder er morsomme etterpå, men der og da får det pumpa til å slå ekstra fort. dette kunne jo gått galt om du ikke hadde vært så snarrådig.
utrolig hvordan du klarer å snu nesten-katastrofen til noe bra, og suser inn til en kanontid.
14.34 er mer enn solid!