mandag 27. september 2010

Oslo Maraton 2010

Video:
http://run.vgtv.no/om10/?do=rider&id=144
SPENT OG KONSENTRERT


FORTSATT OPTIMIST


PÅ VEI MOT VEGGEN?



BARE VONDT
FORTJENT MEDALJE?
Endelig var dagen kommet for et at sesongens store mål, nemlig Oslo Maraton. Nå skulle jeg få svar på om de mange langturene og intervalløktene ville være nok til å klare tidsmålet som jeg hadde satt meg.
Målet var 12 minutt bedre enn i fjor, altså under 3.30.
For å klare dette, ville jeg benytte meg av arrangørens tilbud med fartsholdere som løper i fastsatt tempo hele veien. Disse løper med skilt som stikker opp, så de er lett synlige i mengden.
Den heldige som skulle holde 3.30-tempo, var ingen ringere enn Andreas Hompland, kjent journalist, løper og mye mer.Dessuten har han også bodd i Ålesund, så vi fant underveis ut at vi hadde felles kjente.
Han gjorde jobben sin, og holdt jevn fart, dog litt fort i stigningene. Ved runding halvveis lå vi ca 2 minutt før skjema, og alt var ok.
Stigningene/bakkene er ikke så voldsomme i denne løypa, men når du har løpt i 2 timer blir selv fortauskantene nærmest uoverkommelige.Ved 30 kilometer går løypa delvis opp Karl Johan, rundt Stortinget der det er drikkestasjon midt i en bakke. Her stod mitt støtteapparat med ekstra drikke og energi i forskjellige former i tilfelle det skulle trenges. På andre runden trengte jeg det, og heiv innpå Cola og litt nøtter/sjokolade. Dette var siste gangen jeg hadde kontakt med fartsholder Hompland, for nå møtte jeg den fryktede veggen så det holdt!
Under fjorårets løp, møtte jeg ikke denne, og kunne faktisk øke farten litt på slutten.
Nå ble de 12 siste kilometerne en kamp mot meg selv, og stadig stivere bein.Hadde  vondt overalt og  lurte på hvorfor jeg utsetter meg selv for slik en pine.Nå var fokus bare på å fullføre, så fikk tiden bli som den blir.
Endelig var mål på Akershus festning i sikte, og jeg kunne la beina få litt hvile etter å plaget de i 3 timer, 36 minutt og 12 sekund.
Jeg klarte altså ikke 3.30, men hadde 6 minutt bedre tid enn i fjor.Jeg er fornøyd med det, selv om årets løp kostet mye mer enn jeg hadde fryktet på forhånd.
Sannsynligheten for at jeg stiller på startstreken i flere maraton er absolutt tilstede, selv om beina foreløpig har mer enn nok med å gå trappa hjemme...


HARDE FAKTA:
Start Nr
144
Navn
Svein Bjørnøy
Klubb/Lag/Sponsor
HBMSK DIGGIDANGA
Land
NOR
Alder
46
Distanse
Fokus Bank Oslo Maraton
Klasse
Menn 45-49 år (M45-49)
Tidsinformasjon
Starttid
10:30:48
Tid
3:36:12
PunktTotaltidmin/kmkm/tSplittidmin/kmkm/t
4,3 km0:20:094:4212.810:20:094:4212.81
9,9 km0:47:414:4912.460:27:334:5612.20
13,8 km1:08:044:5612.170:20:235:1411.48
21,097 km1:43:194:5412.250:35:154:5012.42
25,4 km2:03:044:5112.380:19:464:3613.06
31 km2:31:374:5412.270:28:345:0611.77
34,9 km2:54:125:0012.020:22:365:4810.36
42 km3:36:125:0811.710:42:005:4610.43
Plassering klasse
59 af 134
Plassering overalt
551 af 1711

9 kommentarer:

Hilde Fantomine sa...

biGRATTIS!!! Du er jo en flinkis!... Det er jo litt stas å kjenne en som er så flink til å løpe.. Har flere på jobb som løp/gågget halvmaraton.. på litt over 3 timer.. så det er gøy å si at "en kamerat av meg løp på 3.36"... hehe

Kjempe bra innsats og gøye bilder!

DE sa...

All ære og respekt! Tenk å klare å mobilisere så mye, attpåtil på sin egen bursdag. Tar av meg hatten og bøyer meg i støvet og sender masse gratulasjoner.

Klarer nesten ikke forestille meg hvor hardt det må være å møte veggen såpass langt fra mål. At du likevel klarer å gruse tida fra i fjor er intet annet en meget imponerende.

Takk for en bra reportasje med fine bilder!

Hilde Fantomine sa...

bi kom med foran grattis..fordi jeg skulle skrive passord : bille..
denne bloggen er rar av og til...

ØY! sa...

takker for vennlige ord.
må si jeg misunnte de som løp halvm.underveis i løpet. sikkert mye lurere....

jeg måtte ha 3 forsøk på å sette meg inn i bilen etter løpet!
krampe på 3-4 steder samtidig er ikke å anbefale.

Hilde Fantomine sa...

himmel..det er jo nazi vondt...kanskje du skulle ha bobla litt på spicheren...

Evelyn sa...

Jeg bøyer meg i støvet. For en prestasjon. Gratulere med et godt gjennomført maraton.
Jeg er som Hilde, stolt av å kjenne en sååå sprek mann.

Gratulerer også med dagen på etterskudd.

Grendstad sa...

Dette er jo kanonbra. Jeg tenker spesielt fordi dette er det vanskelig andreløpet, hvor en helst skal gjøre det bedre enn førsteløpet, men på den ene siden mangler det litt frie og uforpliktende mhp tid i et førsteløp, og på den andre sida ikke har opparbeida særlig rutine og erfaring. Til neste år kan du cruise gjennom på rutinene til ei god tid...

Håper du ikke fikk krampe inni bilen. Det kan være ille, hvis det er lite plass til beina.

Kjempegodt løpt, Svein!

Og gratulerer på etterskudd. Håper du har hvilt beina godt på bordet, og fått i deg kake.

DE sa...

Bra med de harde fakta. Veldig gøy å følge med. Er mektig imponert over kilometertidene du legger for dagen. Selv etter å ha møtt veggen holder du jo bra tempo.

Grendstad sa...

tempoet går jo nærmest opp etter at mannen har møtt veggen - så her er vegger ingen hindring for framdriften