torsdag 30. september 2010

Hyttetur til Jensebu!

Dette innlegget kommer litt seint, men bedre det enn aldri..:-)

Vi hadde barnefri denne helga, og fant ut at vi måtte benytte sjansen til å besøke familiehytta til Vestbakke før det ble vinter. Da kan vi nemlig ikke kjøre helt opp til hytta. Da må skiene spennes for, og det er ryggsekker og alt annet enn enkelt å komme seg opp. Det er litt gøy også da.. litt sånn 71 grader nord stil...

Uansett så er Jensebu en sjarmerende liten hytte, med kun solcellepanel og vann i bekken. Fam Vestbakke har gått til investering av gassovn og gasskjøleskap. Mer trenger man egentlig ikke. Det er peis og masse ved..

Vi dro opp lørdag formiddag, hadde en fin "topptur", i vanskelig terreng. Det er veldig Olav over det hele, ikke opparbeida stier. Fri flyt av siv, myr og div busker, lyng osv. Det er jo skit tungt og gå i sånt terreng når man må løfte beina ca 30 cm for hvert skritt. Spesielt når vi hadde en så ufattelig bad-ass styrketrening dagen før.. Melkesyra kom fortere enn ønsket... men gøy lell.

Når man er på hytta så blir man alltid ufattelig sulten, sover lenge, og klarer skikkelig å koble av. Så søndagen begynte rolig. Vestbakken spiste 6 skiver til frokost...hehe... mange omganger m yatzy..litt boklesning, og så var vi klar for ny tur. Vi gikk i samme type terreng..men mer åpen vidde.. vi hadde fin utsikt.. og plutselig kom en elg. Det var jo litt skummelt.. Vi gjemte oss bak en busk, og kikket på skogens konge... Elg (ar) var uten gevir..og så litt nysgjerrig bort på oss et par ganger, før den bykset opp en topp... Samme topp som vi skulle gå opp, så vi snudde og la om ruta.. Følte det ikke var tøft å gå etter elgen i elgjakta...hehe..

Vi dro hjem på ettermiddagen.../kvelden... og var godt fornøyd med hytteturen. Det er helt ok å bare være der en natt..siden Jensebu ligger rett før Evje..så er ikke turen så altfor lang..

DE sa...

Det er usedvanlig hyggelig å være på hyttetur på Jensebu. Hit skulle vi hatt en Diggidangatur engang. Vet ikke om noen klatrevegger i umiddelbar nærhet, men kjører vi litt er det mange muligheter.

Hilde Fantomine sa...

det er også et fint sted å gå tur, og spille nesehorn spillet...(vil jeg tro)...

Evelyn sa...

Høres ut som en deilig tur. Det er viktig å klare å koble av på slike turer. Da skal det dreie seg om mat, tur, spill og søvn++
Blir gjerne med på en diggidanga tur til Jensebu.
Lurer litt på hvorfor den kalles Jensebu. Er det herr Vestbakk som heter det??

Elisabeth sa...

Nydelig med hyttetur:) Det er jo reine luksushytta med solpanel og greier;) iallefall i forhold til Røyslandhytta..hehe...
Deilig å slippe stier - da blir det skikkelig skogstur og mye større sjangs for å se dyr. Tenker elgen var glad for at det var dere den traff på og og ikke non jegere...

Grendstad sa...

Livet byr på mange muligheter altså - hyttekos er en bra ting - ulendt terreng er et herlig gode

Hilde Fantomine sa...

Jensebu er vel bestefaren til D.E som har døpt...De har jo bygd denne hytta selv.. i sin tid..

DE sa...

Jens het altså min gamle bestefar. Han var snekker og satte i sin tid opp Elgsneset, som Diggidangas kjenner til.

Godt oppi 80-årene var han med og bistod da vår hytte skulle bygges. Det var mest råd og tips, men alderen til tross klarte han ikke å la hammeren ligge helt heller. Han var for øvrig hellig overbevist om at hytta kom til å rase første vinteren, men den overlevde og står der trygt den dag i dag.

Flere år etter at bestefar gikk bort kom ideen om at hytta burde hete Jensebu. Og da onkel en dag lagde et flott skilt så var navnet satt en gang for alle.