onsdag 30. juli 2008

Exgrensegange paa sykkel

Kraftig inspirert av grensekongen i Diggidanga la jeg i dag ut paa sykkeltur i traseen til berlinmuren. Hele greia ville ha blitt litt omfattende saa derfor valgte jeg aa konsentrere meg om der muren gikk igjennom sentrum.

Denne grensa er sannsynligvis en av verdens mest dokumenterte grenser, saa mitt lille prosjekt kan vel sies aa bare ha privat interesse. Som en hovedregel er grensa markert med brostein noe som gjör det enkelt aa finne fram. Imidlertid gaar grensa noen ganger midt i veien og andre ganger helt inne med fortauet der alle parkerer. Var derfor vanskelig aa holde seg nöyaktig paa grensa hele tiden. Kommunistene paa östsida rev stort sett ned alle hus i närheten av muren. Den dag i dag er det derfor fremdeles store aapne omraader til öst.

Jeg begynte i nord og jobbet meg nedover paa kryss og tvers. Stoppet en haug med ganger for aa lete etter grensa samt aa lese paa utallige minnesmerker over folk som omkom under fluktforsök. Hele Bernauer Str var delt av muren og her stod det ogsaa en god del igjen. Ved Brandenburger Tor gikk grensa midt uti veien saa det ble litt av en utfordring. Rett etterpaa ved Potsdamer Platz laa det en kafe midt paa grensa, saa der stoppet jeg for en milk shake. Fullförte deretter med stil til East Side gallery. Paa de 4-5 timene turen tok lärte jeg mye, ikke minst hvor absurd hele systemet var.

Etterpaa tok jeg en liten joggetur i Tiergarten. Her gjorde jeg et interessant funn. Av alle ting kom jeg plutelig inn i noe som tydeligvis var nudistseksjonen i parken. De laa nemlig strödd utover. Dessverre oppdaget jeg raskt at det stort sett er menn som har denne hobbyen, og en god del av dem er av den typen som absolutt ikke burde vise seg fram uten klär. Mange vonde bilder i hodet, men fikk iallefall öye paa noen av disse öst-tyske leppene. Paa langt hold saa de egentlig noksaa normale ut. Tror dessverre dette blir det närmeste jeg kommer :)

Gjenværende del av muren i Bernauer Strasse

Branderburger Tor sett fra vest. Traseen til muren ses i forkant av bildet (brostein)

Milkshake akkurat midt på grensa

Gjenværende del av muren ved East side gallery

2 kommentarer:

Grendstad sa...

Gutan tag, mein herrn

Dette var en skikkelig bra rapport fra Berlin. Jeg må si at jeg koste meg veldig over å se denne type avlegger av min hjemlige grensegange, hvis jeg kan kalle det det. Jeg gleder meg til å se bildene. Kanskje jeg kan bruke noen av dem i fylkesgrensaprosjektet som skrekk og advarsel eller noe sånn. Ellers virker det jo som om du ikke har problemer med å finne fram, om det ikke blir inn i leppegangene til noen, så iallefall ute på tunet.
Hilsen fra et varmt Kr.sand. Jeg vil forøke å få med meg Åsmund på rekordforsøk i morra, på langsvømming i Stampa eller Bervann. Skal legge ut varsel.

Grendstad sa...

Bra bilder. Fikk lyst til å ta turen sjøl, gjerne med en øl eller kaffe for hver cafe på grensa.