lørdag 31. juli 2010

På Danmarks tak



Parktur i Danmark kan kombineres med andre ting. Faktisk også toppturer! Like ved motorveien sør for Århus ligger nemlig Danmarks tak. Innenfor ett par kilometers omkrets finner man det som er av høyeste punkt i pannekakelandet.

Vi stoppet ved Ejer Bavnehøj, Danmarks kanskje høyeste topp. Som kjent klarer ikke danskene å bli enige om hvilken topp som er høyest, men Ejer Bavnehøj er vel den som har flest tilhengere. Så da stoppet vi her. Tårnet som står på toppen ble bygget da Danmark fikk tilbake Nord-Sleswig fra tyskerne i 1920.

Trappene opp i tårnet er heller smale, så derfor er en trapp merket oppstigning og en annen nedstigning. Men som en protest mot den danske okkupasjonen av Norge som varte i fram til 1814 valgte jeg å gå i motsatt gangretning. Så der fikk de den!

Etter denne bestigningen har jeg nå offisielt vært på høyeste punkt i følgende land:

Estland: Suur Munamägi, 318 m
Vietnam: Fansipan, 3143 m
Danmark: Ejer Bavnehøj, 171 m

2 kommentarer:

Grendstad sa...

Den er solid, Vestbakken. Nå leder du 3-1 over meg, og også Øy tror jeg. Har bare Galdhøpiggen. Og så har jeg den høyeste i Vest-Agder, i divisjonen under, og noen kommunetopper under der.

Vel gått! Og og glitrende reportasje.

ØY! sa...

ja.hvilken ekspedisjon!
med gode forberedelser blir det en lek å bestige slike høyder.
morsomt med litt historie fra lektor Vestbakken også.