søndag 27. september 2009

ho sa ja!!!!





Som tittelen antyder, var dette en helt spesiell dag for meg, og for Linn også etterhvert.

På forhånd var jeg ganske spent og nervøs for gjennomføringen av frieriet som jeg hadde planlagt i lang tid.Det var en del ting som måtte klaffe for at det skulle gå som planlagt.
I tillegg var magen i lettere ulage foran maratonløpet.

Nøktern sett var det jo to store hendelser som jeg ikke hadde vært gjennom før, og det på samme dag.

Etter en overraskende god natts søvn, var det på tide å ta et tidlig tog inn til byen.Heiagjengen skulle komme etterhvert.

Masse folk selvfølgelig i området, og endeløse dokøer som vitnet om flere med urolig mage.
Først ute var 3km løpet, så 10 km, før det var duket for dagens hovedrett.
Start fra Akershus festning:
Slow start pga. mye folk, men etterhvert løste det seg opp, og det var på tide å finne sin egen rytme.
Første 5 kilometer var ei litt kjedelig runde langs sjøen forbi operaen, men morsomt å se på folks forskjellige stil og påkledning.
Etterhvert inn i bykjernen og opp Karl Johan, rundt Stortinget, ned til festningen igjen, forbi Aker brygge og utover mot Bygdøy og Skøyen.
Fra Bygdøylokket innover mot sentrum igjen,denne gang langs sjøkanten,gjennom Aker Brygge og inn på festningen igjen.

Denne runden ble altså løpt to ganger.

Må si at jeg koste meg underveis, men fryktet den mye omtalte "veggen".
Den møtte jeg aldri personlig, men så mange som tydelig hadde nærkontakt.
Merkelig nok ikke noe særlig vondt underveis heller, nesten for godt til å være sant.
En genial tjeneste fra arrangøren er fartsholdere/harer, dvs løpere som skal holde jevnt tempo hele veien i forhold til forventet sluttid.Disse folkene løp med skilt og ballong for å være lett synlig i mengden.
Jeg fant ut at det var greit å henge på en slik fyr, forøvrig en hyggelig svenske. Hans oppdrag var å løpe på jevnt 5.20 skjema som skal gi 3.45 i sluttid.
Sikkert litt snålt for publikum å se disse ballongfolkene komme løpene med skilt på ryggen, og en skokk med løpere diltene etter.
Opprinnelig skjema for min del var 5.27 , med sluttid på 3.50. På spørsmål om målet sa jeg imidlertid at jeg ville være fornøyd med alt under 4 timer.
Da ballongsvensken dukket opp foran meg etter 4-5 kilometer, var det naturlig å justere skjemaet til 3.45 og henge seg på det lille følget rundt ham.
I ettertid har jeg sett på bilder at en fra AE var i samme følge.(hesjedal)
På et såpass langt løp som en maraton, får man tid til å tenke, og etterhvert koble helt ut, det blir nesten som meditasjon.Hadde skikkelig godfølelse mye av løpet, bare avbrutt av 2 pissepauser og drikke hver femte kilometer.
Og så familien som heiet underveis da.Det er jo ekstra motiverende.
Når jeg i tillegg til for dagen supre bein, hadde et oppdrag å løpe mot, kunne det ikke gå galt.
Forlot ballongsvensken ca 5 km før mål,satt opp tempoet bitte grann, og vips hadde jeg løpt forbi minst 50 stk på siste strekket.
1 km før mål sto min assistent(søster) med ny t-skjorte til meg.

Videre hendelse kan sees på videoen under:





3.42.47

nummer 37 i min årsklasse.
nummer 398 totalt.
nummer 362 blant herrene.

gleder meg til neste maraton....


9 kommentarer:

Grendstad sa...

Gratulerer til Svein bein! Dette var skikkelige saker. Meget godt løpt. Meget bra tid. Meget bra plassering. Generelt meget bra, og gratulerer igjen til å ha nådde dette supre målet, og det med stil som faen. Imponerende!!!!!

Hva faen skal du finne på nå da, gifte deg og dovne hen? :-))))))))) HÆ?

Jeg kommer etter på løpinga. Kanskje til neste år eller et annet år. Takk for å ha gått (løpt) foran.

DE sa...

Tusen millioner gratulasjoner til Svein!! For en helg! Glitrende gjennomført maraton, frieri, bursdag og 200 noteringer i treningsdagboka. Svein er uten tvil mannen for de store anledninger!

Blir rett og slett rørt her. Ser fram til å få mange flere detaljer :)

ØY! sa...

utrolig hva man får til med litt planlegging...

Hilde Fantomine sa...

Jeg elsker planlegging, og dette frieriet og dette maraton-løpet var jo helt fantastisk bra gjennomført planlagt:-)

Gratulerer til dere begge!

Gleder meg til å høre mer:-)

ps..liker etiketten,frieri. Kanskje det kan bli flere av de...hehe

Grendstad sa...

hadde ikke fått med meg det med bursdagen - gratulerer med den også, men det er jo i motsetning til de andre tingene her en årviss greie :-)

Hilde Fantomine sa...

Kjempebra referat fra en stor dag! Dette overgår det meste jeg har sett tidligere Svein. Utrolig gøy :)

Ellers sier filmen det meste. Morsomt å få det foreviget.

Nok en gang gratulerer så masse og lykke til med nye prosjekter!

Hilde Fantomine sa...

ok, den forrige var dag eivind, som brukte min brukte min bruker..av en eller anna grunn...

Men jeg er selvfølgelig enig i alt han skriver:-)

Grendstad sa...

Ja, dette overgår jo alt av blogging på denne sida. Utrolig at du hadde dagen på alle måter. Bra timing. Du må ha hatt perfekt oppladning. Det er jo heilt i orden å bruke 10 sekunder ekstra på maraton for en sånn anledning. he-he Veldig bra!!!!

ØY! sa...

vil bare tilføye at opplegget med to like runder passer meg optimalt.
på den måten blir løpet "delt" i to, rent mentalt altså.
andre runden virker da kortere for man løper på "kjent" grunn.