lørdag 2. mai 2009

Svein B. og Svein P. på tur

Tidlig opp og ut på sykkeltur.Perfekt utgangspunkt for 1.mai-dagen.
Jeg og nabo-Svein,som også skal sykle til Hovden,startet fra Tverrveien kl 0800.
Været og tempen var jo optimalt for en god langtur.Humøret også på topp.Avtalen var å ta en rolig og kontrollert tur som ville ta mesteparten av dagen,med gode pauser for å spise og strekke litt på beina.Første lille stopp var på Strai,da måtte jeg stille klokka om til sykling,derfor viser linken under her ca en mil mindre enn faktisk tilbakelagt distanse.
Svein P. er en ordentlig energiklump med mye trøkk i beina,så jeg gjorde mitt beste for å holde litt igjen.
Det gikk behersket oppover dalen,der vi vekslet på å ligge foran.Kjente karuselløpet og løpinga hjem etterpå litt ,men rimelig bra i beina,så lenge det ikke gikk så mye over 30.
Første,men ikke siste, punktering kom på Hægeland.Heldig at det var rett ved bensinstasjon,så vi fikk fylt dekket med nok luft.
På Evje var det tid for første planlagte stopp,matpakke og sjokolade og godt med drikke.
Plutselig rauset det inn 25-30 syklister på bensinstasjonen,disse var på vei til Hovden for å sykle hjem på lørdag.
Etter en bra pause var neste mål Vegusdal,før vi kom dit,hadde vi nok en punktering.Nok en gang var Svein P den uheldige.Nå hadde vi bare en slange igjen på lager.
Fra Vegusdal gikk ferden mot Engesland,nok en Svein P-punktering,og videre mot Ogge(kjente sykkeltrakter!)Ved Vatnestrøm ble vi innhentet av en gruppe på 18-20 stk fra Vennesla.Disse hadde syklet Vennesla-Iveland-Evje-Vegusdal-Vennesla.
Frekke som vi er, hengte vi oss på denne gjengen.Det er jo som kjent mye lettere å ligge i et slikt felt enn å sykle 1 eller 2.
Vi holdt greit følge ganske lenge,men når det begynnner å gå skikkelig nedover mot Samkom,dro de igang et vannvittig tempo!Svein P. holdt følge litt lenger enn meg. men tilslutt måtte vi sleppe.
I følge klokka var jeg oppe i 66 på det verste,sikkert 70+ i front.
Hadde aldri trodd at jeg kunne bli så pumpa av å sykle nedover!
I Vennesla ble det sjokolade og cola-stopp,før vi ruslet hjemover de siste milene.Nå var jeg nokså gåen,Svein P måtte slakke litt for at jeg skulle holde følge.

Vel hjemme igjen viste klokka at vi hadde vært ute i 7.50, syklet ca. 6 timer, 14,5 mil(pluss 1 mil)


http://trail.motionbased.com/trail/activity/8124851

2 kommentarer:

Grendstad sa...

Jo, men dette var jo en grei lengde. Hadde vært ny rekord for min del.

Overraska over pungteringsfrekvensen. Er det et vårfenomen eller? Må jo tappe energi og tid.

Var du bare heil tom for krefter, eller var det mest i beina, eller eller?

Godt sykla!

DE sa...

En utrolig bra økt. Må bare bøye meg i støvet for den holdning og dediksjon du legger i treningen.