Sykla ut til min gode venn, Harde på Hæstad, gammel kollega fra Odderøya barnehage. Middag og prat om ditt og datt, og filosofering omkring jobb og tilværelse. Til middag var det litt vin, og til desserten var det Madeira. Ikke store mengder, men kjente at jeg ikke var heilt pigg hjem igjen, men kom meg da hjem til vm-finalen. (Distanse 47,27 km - Snitt 24,78 km/t)
søndag 11. juli 2010
Ut på kaffe og jordbær, tilbake på is og Madeira
Sykla ut til min gode venn, Harde på Hæstad, gammel kollega fra Odderøya barnehage. Middag og prat om ditt og datt, og filosofering omkring jobb og tilværelse. Til middag var det litt vin, og til desserten var det Madeira. Ikke store mengder, men kjente at jeg ikke var heilt pigg hjem igjen, men kom meg da hjem til vm-finalen. (Distanse 47,27 km - Snitt 24,78 km/t)
lørdag 10. juli 2010
Tenniskameratene

Sommer og sol betyr tennis på Rolland Garros, bedre kjent som Sodefjed. TBM (The Breen Machine) og meg selv hadde ikke trent et slag tennis siden sist, så mye tydet på at vi fremdeles er på status quo.
Kampen viste seg å bli like jevn som ventet. DE begynte sterkt og gikk raskt opp i en 4-1 ledelse i første sett. Hadde virkelig marginene inne, men så snudde det. TBM prikket inn ett par feilfrie game, og plutselig ledet han 5-4. I det påfølgende gamet ble det en evigvarende deuce hvor DE avverget 4-5 setballer før TBM endelig klarte å ro det hele i land, og vant dermed settet 6-4.
DE begynte best i andre sett også, og ledet 2-0 før TBM gikk opp til 3-2. Det ble omtrent deuce i hvert game, og det måtte kjempes om hver eneste ball. Spillet ble bedre og bedre, men samtidig ble vi slitne etter mange ballvekslinger i solsteiken. På stillingen 4-3 til TBM fikk DE endelig sving på førsteserven og da gikk ting enklere. Det lå liksom i kortene at DE til slutt vant settet 6-4.
På dette tidspunkt hadde vi begge drukket opp rasjonen på to vannflasker hver, og slitne var vi. Ettersom sommeren er lang og det blir flere muligheter til tennis, utropte vi kampen til uavgjort og pakket sammen.
Ellers spilte det noen høylytte rogalendinger (eller pissamaur som de også kalles) på banen ved siden av. I tillegg til å skrike og hoye stakk de av med to av mine nyinnkjøpte tennisballer. Ufint.
Sykkel igjen
Etter å ha pådratt meg en liten blemme i går, var det greit å la joggeskoene hvile i dag.
Turen gikk til Oddernes og Sødal mot Kvarstein, vending ved Mosby og ned Strai-siden.
Hadde et lite stopp hos grense-generalen, men han var på heia som vanlig...
Var ute i ca 75 min.
Turen gikk til Oddernes og Sødal mot Kvarstein, vending ved Mosby og ned Strai-siden.
Hadde et lite stopp hos grense-generalen, men han var på heia som vanlig...
Var ute i ca 75 min.
Diggidanga i ny drakt!
I anledning 2-årsjubileet til Diggidangabloggen fornyer vi både bloggen og medlemmene. Siden oppstarten har det vært hele 950 innlegg, noe som er utrolig bra. Gratulerer til alle som har bidratt!
Som kjent er det slik at forandring fryder, så jeg tar meg den frihet og oppgraderer utseende på bloggen. Synes for det første den er finere, og for det andre fyller den ut skjermen bedre. Håper resten av klubben bifaller.
Etter disse årene øynet jeg også muligheten for en felles drakt for oss alle. Øy! og DE har gått i forveien og testet ut, og den drakten vil leve videre i forskjellige former. Men nå har tibetanerne kommet med en ny drakt som jeg synes er meget bra. For en tid tilbake ble det derfor bestilt 4 eksemplarer direkte fra det tibetanske fotballforbundet som holder til i eksil i Dharamsala i India. Da støtter vi en god sak samtidig som vi får noen flotte drakter. Og i dag, på selveste bursdagen, kom de i posten. Meget stolt og ivrig kunne jeg ta på min drakt, og den passer perfekt. Håper virkelig at dere tre andre også liker/passer den, og kommer til å bruke dem masse framover særlig i humorbudhistisk klubbsammenheng.
Som kjent er det slik at forandring fryder, så jeg tar meg den frihet og oppgraderer utseende på bloggen. Synes for det første den er finere, og for det andre fyller den ut skjermen bedre. Håper resten av klubben bifaller.
Etter disse årene øynet jeg også muligheten for en felles drakt for oss alle. Øy! og DE har gått i forveien og testet ut, og den drakten vil leve videre i forskjellige former. Men nå har tibetanerne kommet med en ny drakt som jeg synes er meget bra. For en tid tilbake ble det derfor bestilt 4 eksemplarer direkte fra det tibetanske fotballforbundet som holder til i eksil i Dharamsala i India. Da støtter vi en god sak samtidig som vi får noen flotte drakter. Og i dag, på selveste bursdagen, kom de i posten. Meget stolt og ivrig kunne jeg ta på min drakt, og den passer perfekt. Håper virkelig at dere tre andre også liker/passer den, og kommer til å bruke dem masse framover særlig i humorbudhistisk klubbsammenheng.

Flaksende fugler på grensa


Da var enda et stykke av fylkesgrensa dokumentert gjennom gange og bilder. Sist gang Svein og Olav gikk på grensa, endte det med ankelbrudd for ekspedisjonsleder. Denne gangen gikk det bra.
Starta på grensa hvor den krysser Dåsvassdalen, og tok den vest- og sørover. Flott natur heile veien, noe på høyfjellet, og noe i skog, noen skrenter, noen bratte stigninger, litt myrer og litt både det ene og det andre. Grendstaden er jo blitt en erfarern grenseganger, men Øy hadde ingen problemer med å holde følge, og oppdaga en del markering som Grendstaden var på vei til å overse. Ellers flaksa det stadig opp fugler rett foran oss, tiur, ryper og hva det nå var. Beklager til dem for forstyrrelsen.
Vel nede i Dåsvassdalen tok Svein sykkelen fatt, for å sykle opp for å hente bilen. 8,5 kilometer hvorav 3,6 a la Høiekleivene, mens Grendstaden spankulerte fram og tilbake ved hentestedet.
En flott tur som gir Cruisebåtturisten Øy noe å hvile på, og Grendstaden mange mange tusen skritt nærmere fullført prosjekt. Takk til Øy for godt følge på en unik tur som man aldri får maken til hverken før eller seinere.
Data: 20 km gange - 6,38 gangtid - snittfart 3 km/t - totalt stigning 1054. Dro fra byen 07.20. Tilbake 20.05.
Etiketter:
Grensegange,
Treningsdagbok Svein,
Turdagbok Olav
fredag 9. juli 2010
Oppvarming
For å myke opp beina før grensis med Grendis i morra(fredag), så tok jeg ei runde på drøye 40 min. i nærhet av heimen torsdag kveld.
Hvordan fredagens tur forløp kan du lese i innlegget over her.
Hvordan fredagens tur forløp kan du lese i innlegget over her.
onsdag 7. juli 2010
Ikke akkurat Åges
Fått litt sansen for sykling igjen, etter den fine turen med Grendstaden til Mandal. Dessuten er det jo TdF på tv om dagen.
Fant det derfor passelig å ta ei runde til Søgne langs E-39 utover, og den idylliske Langenes-veien hjem.
Klokka mi har begynt å fuske i det siste, har derfor ikke fart og distanse og slikt, men en ok tur ble det allikevel.
Under her er linken til en tidligere runde i Åges:
http://connect.garmin.com/player/3780238
Fant det derfor passelig å ta ei runde til Søgne langs E-39 utover, og den idylliske Langenes-veien hjem.
Klokka mi har begynt å fuske i det siste, har derfor ikke fart og distanse og slikt, men en ok tur ble det allikevel.
Under her er linken til en tidligere runde i Åges:
http://connect.garmin.com/player/3780238
Fylkesgrensegange, klatring, skliing, svømming, hopping, skræving, osv.osv.
En fylkesgrensetur med Åsmund fra Dåsvassdalen til Gyvatn. En heidundrende tur, hvor det i førstningen gikk stupbratt opp ei ur, så litt fjell, deretter litt opp og ned før vi kom på høyfjellet i flott og ganke lettgått fjellterreng.
Mot slutten kom vi til et langt tynt vann som gikk på tvers av grensa, og muligheten til å krysse naken med sekk åpenbarte seg. Åsmund først, og det gikk bra (se film). Det gikk like bra med meg, men veldig uvant teknisk, så dette må øves på. Blir lett kavete og statisk.
Mot slutten kom vi til en nydelig topp, før det gikk stupbratt nedover på slutten, Sklei på rompa, bruke trær og busker som tau, og et sted måtte vi slippe oss ned 2,5 m til ei smal hylle, før vi fortsatte i en tett skog av ormegrass.
Hjemover gikk vi en annen vei, det var lettere, men her fikk vi også en apekattlignende framdrift med å svinge oss lang vannkanten, i trær og busker fra den bratte skråninga langsmed.
Tenkte på kontrasten med klatringa på Odderøya. Her bruker vi det som finnes i naturen, med naturens egne hjelpemidler, og det er alltid en kunst å vurdere veivalg heile tida.
GPS-en viste 2 mil gange, ca 1500 meter total stigning, så det blei en bra tur. Var ute i naturen i 10 timer. Pent.
tirsdag 6. juli 2010
Feil bilde
Mellomlangt
mandag 5. juli 2010
Stort oppmøte på Odderøen
Hele 6 stykk stilte i gamleveggen på Odderøya for å klatre på kjente og kjære ruter. Men det er lenge siden sist, og det merkes. Ingen var spesielt intresserte i å ta led-jobben, men det må jo gjøres. DE begynte på standardløypa (4+) som er ledet ørten ganger før. Likevel ble det usedvanlig nervepirrende og bedre ble det ikke av de sterke vindkastene på toppen, men turen forløp uten problemer. Svein tok løypa like til høyre (5-). Denne er hakket vanskeligere, men cruiseturisten kom seg greit opp for det. Med tauene trygt oppe klatret man i tur og orden. Olav, Anne, LilleAnne også kjent som Nina og etterhvert Jarl. I variernede tempo kom vi alle opp, hver gang. Blir litt halvveis uorden når vi er såpass mange, men siden det var lenge siden sist kan man ikke ha de helt store forventningene. Uansett en bra klatreettermiddag. Nå gjelder det bare å holde formen fram mot Kilefjorden.


Etiketter:
Klatring,
Treningsdagbok DE,
Treningsdagbok Svein,
Turdagbok Olav
søndag 4. juli 2010
På to hjul i/for svingene

Til Mandal Sommerrevy er det grei sykkelavstand, og Svein var ikke vond å be. Tråkka avgårde fra Hannevika 14.30 lørdag, og kom inn et ganske kraftig regnvær i Søgne, men sommerregn blir man bare våt av, ikke særlig kald av.
Sykla ytre vei, og der går det en del opp og ned, men ikke så ille når en er 2 og har greie sykler. Brukte 2 timer til Mandal by. Der bada vi på piren ved Mandalselvas utløp, og så gikk vi via tørketrommel og Jonas B, og så på revyen, som var gratis pga medvirkning.
Deretter sykla vi hjemover og kom hjem i 23-tida. Svein var et strå sterkere enn Olav på pedalene, men vi holdt greit følge med hverandre, og brukte ca 2 timer hjem igjen også.
Veldig fin tur på totalt ca 11 mil.
Etiketter:
Sykkel,
Treningsdagbok Svein,
Turdagbok Olav
lørdag 3. juli 2010
Det ble Spicheren
Pga kraftig lokal regnbyge og DEs skavanker for øyeblikket ble det Spicheren i dag i stedet for Jergers. Fantomine kjørte fat burn på mølla. Da er trikset å holde pulsen på 120 hele tida. Farten ligger konstant på 5,5 så intensitet blir styrt av stigningsprosenten. Mølla spratt opp og ned hele tida, og gjorde sin del av jobben. Etter en time var det tilbakelagt litt over 5 km og 127 m stigning. Bra opplegg. Om møllene kan det også nevnes at i motsetning til tidligere i år er det nå god plass. En stund var det kun Fantomine som holdt på. Mer behagelig når det er lite folk gitt.
DE holdt seg på sykkelen. 45 min med varierende intensistet. Svetten silte, så vannflaska ble relativt fort tømt. Bra trening og ekstra fint å se på Tyskland mot Argentina på storskjerm.
Etterpå var det først balanseøvelser. Deretter mange mage/ryggøvelser. Til slutt trening med vekter. Svært bra og lang økt.
DE holdt seg på sykkelen. 45 min med varierende intensistet. Svetten silte, så vannflaska ble relativt fort tømt. Bra trening og ekstra fint å se på Tyskland mot Argentina på storskjerm.
Etterpå var det først balanseøvelser. Deretter mange mage/ryggøvelser. Til slutt trening med vekter. Svært bra og lang økt.
Etiketter:
Spicheren,
Styrke,
Treningsdagbok DE,
Treningsdagbok Hilde
fredag 2. juli 2010
2 hoggormunger og kanskje en stor
Løping opp Krossen, Suldalen, Kjerrane, grusveien oppover, og opp over Gråmannen, og i et forsøk på å løpe rundt Krokvann kom jeg litt på kryss og tvers på sørsida, oppom Åmliknuten, og så ned Trangedalen som kommer ned i Suldalen og hjem. Sliter med å orientere meg i området, men blir litt bedre kjent for hver gang. Veldig mange fine stier. Løp sammenhengende i 90 minutter, også i kraftige og lange motbakker, og det er bra.
Hoggormungene krøp hver for seg over asfalten omkring skytebanen, og så var det nok en orm jeg hørte buktende i noe høyt gress et sted jeg løp forbi. Høyt gress var det mye av. En enorm opplevelse.
onsdag 30. juni 2010
Diggidanga er ikke en hund
Noe a la en kilometer på kryss og tvers i Stampa, med ulike svømmemåter.
Da jeg gikk opp av vannet traff jeg et par jeg kjente fra før, som hadde en hund med seg som het Noomi. Gubben lurte på om jeg hadde en hund som het Diggidanga. Han hadde nemlig sett i noen toppbøker, at jeg hadde skrevet navnet mitt og Diggidanga.
Jeg måtte da fortelle alt som det var.
Running in the Rain!
Jeg hadde lyst til å løpe en tur i hele går, så når kid'nen var krypt under dyna, kjørte jeg til Jegers, og løp en omvendt Hilde.
Det var deilig.. litt regn i lufta og passe temp. Var sånn en dag hvor du skrur på autopilot, og bare løper.. Jeg våknet litt brutalt i de bakkene på slutten, men kom meg opp merkelig nok.
Avsluttet med en sprint opp bakken mot bilene på prestheia..
Var en kort, men fin tur sånn i kveldinga..
Friskusen har en snev av øyebetennelse..og slitne akilliser.. så han holdt fortet heime.
Det var deilig.. litt regn i lufta og passe temp. Var sånn en dag hvor du skrur på autopilot, og bare løper.. Jeg våknet litt brutalt i de bakkene på slutten, men kom meg opp merkelig nok.
Avsluttet med en sprint opp bakken mot bilene på prestheia..
Var en kort, men fin tur sånn i kveldinga..
Friskusen har en snev av øyebetennelse..og slitne akilliser.. så han holdt fortet heime.
tirsdag 29. juni 2010
Motløpende mus, motgående tog og motløpende dame i slippers - Opptur på flatmark
Etter det begredelige midtsommerløpet, var det behov for å gjenvinne selvtilliten på lengre løp. Få bekrefta at jeg kan løpe langt uten å få alskens ubehag, noe som er en lykke i livet.
Løp fra Eg opp Otra Elvepark (måtte hoppe over ei motløpende mus på stien) til Strai, over Gangdalsheia, og hjem på sykkeltraseen langs riksvegen. (På Dalane kom det først et motgående godstog fra Stavanger (sjelden å se tog i den traseen), så en motløpende dame i slippers. God underholdning.
80 minutters løping uten stopp. Holdt et bra tempo, og blei god og varm og svett.
mandag 28. juni 2010
I skyggen av VM - i solskinnet på Flekkerøya

Må bare skryte litt av datra igjen. Tuva er med i plussbankcup. I går spilte de 3-3 mot Vard. Tuva skorte alle Donns mål, et på straffe (blei felt sjøl), et på en gjennomløping, og et på et soloraid hvor ho kriga med seg ballen forbi 2 vardspillere og tilslutt vardkeeperen. Mot slutten av kampen blei ho takla bakfra, skulle hatt frispark eller straffe, men dommeren lot spillet gå. Vi godtar det på dette nivået.
(Ellers har det tapt 1-9 mot et lag fra Bergen, 2-2 mot Randesund, 5-2 mot Vindbjart, og i dag vant de 17-0 mot Fløy (Tuva mente det var 22-0). For å si det sånn: Cup er cup, og Plussbankcup, er både bank, og pluss og cup. )
lørdag 26. juni 2010
Midtsommerløpet

.
Olav (21,5 km)
Jeg lærte en ting enda en gang i dag. Legg aldri ut på langtur uten skikkelig trening. Det som i fjor var et skikkelig godt løp, var i år et løp med djevelsk hete, krampe i beina, 2 fall og generelt forknytt kropp. Det løsna aldri. Har aldri vært med i et løp hvor jeg periodevis ble giddalaus, men det blei jeg her. Gikk etterhvert i alle motbakker, noen sletter og jaja.
Det var en grei erfaring å ta med seg, og så vant jeg et turhåndkle på startnummeret, og sånn i ettertid var det bedre enn ingenting. Sånn kan det gå når det har blitt for mye jobb og for lite trening. Godt jeg har sagt opp nå da, så det blir en orden på sakene.
.
F+F (6 km):
Vi tok den korte, da Fantomine trives mellom 5 og 8 km. Det er jo vondt uansett hvor langt man løper i Jegers..man må over toppene..og det starter jo allerede temmelig friskt i den første bakken.. som er obligatorisk å løpe siden vi alltid gjør det. Bakkene opp mot holmenkollen var dræbens.. og jeg fikk også litt gi-faen holdning som Olav... Det er ikke gøy når det piper i lungan..og man ikke har noe å gi..og dette er jo bare 2 km. Satt nok litt i beina fra torsdagsløpet..men følte uansett at det gikk fint i beina..så en snodig greie.. Etterhvert gikk det greit m løpinga og vi ble forbiløpt av et par, som tøffet seg litt..og kommenterte at de klarte og løpe forbi noen.."og de som løp så seint...".. det går jo ikke an å si sånn til Vestbakken.. så vi hadde et godt driv der på slutten..og tok de igjen...
Var en slitsom affære.. synes 8 km på sommerskog var bedre..
Er klar for intervalltreninger i juli.. sånn at kondisen blir bedre..og høstløpene lettere...
Ps.. Vestbakken hadde en lang moon, tre klaps på fua mi... og en snublings som gikk fint..ellers så hadde han nok mye å gi..og fikk det nok ikke ut... men koser seg vel bak meg.. (den grisen..hihi)
..
F+F (6 km):
Vi tok den korte, da Fantomine trives mellom 5 og 8 km. Det er jo vondt uansett hvor langt man løper i Jegers..man må over toppene..og det starter jo allerede temmelig friskt i den første bakken.. som er obligatorisk å løpe siden vi alltid gjør det. Bakkene opp mot holmenkollen var dræbens.. og jeg fikk også litt gi-faen holdning som Olav... Det er ikke gøy når det piper i lungan..og man ikke har noe å gi..og dette er jo bare 2 km. Satt nok litt i beina fra torsdagsløpet..men følte uansett at det gikk fint i beina..så en snodig greie.. Etterhvert gikk det greit m løpinga og vi ble forbiløpt av et par, som tøffet seg litt..og kommenterte at de klarte og løpe forbi noen.."og de som løp så seint...".. det går jo ikke an å si sånn til Vestbakken.. så vi hadde et godt driv der på slutten..og tok de igjen...
Var en slitsom affære.. synes 8 km på sommerskog var bedre..
Er klar for intervalltreninger i juli.. sånn at kondisen blir bedre..og høstløpene lettere...
Ps.. Vestbakken hadde en lang moon, tre klaps på fua mi... og en snublings som gikk fint..ellers så hadde han nok mye å gi..og fikk det nok ikke ut... men koser seg vel bak meg.. (den grisen..hihi)
ØY! (21,5)
Jeg lurte meg selv i dag, trodde jeg kunne holde under 5min pr.km uten å få svi for det senere.
Men allerede ved første drikkestasjon etter 6 km, kjente jeg en økende stivhet i leggene.
Det skulle bli verre..
Jeg lå først i en gruppe med fire løpere frem til neste drikke på 10 km, og klarte å holde følge opp til Skråstadvarden, men så var det slutt. Dette minnet mye om fjorårets løp, der jeg måtte se Olav fyke avgårde mot DOB.
De siste 8 km ble en kamp mot meg selv og små motbakker som ble kjempemessige.
Kompenserte med alt for mye cola, som etterhvert gjorde magesekken til en ekstra belastning å ha dinglende foran der.
Helt klart at jeg har hatt for lite lange treningsturer i det siste, og fikk betale for det i dag.
Også varmen i dag gjorde sitt til at det ble et meget tøft løp i dag, men får bruke det til videre inspirasjon i treninga.
fredag 25. juni 2010
11. Terrengkarusellen - Kvernhusvannet rundt


Så var det dags for karusellens eneste Søgneløp. Men som de erfarne vinterkaruselldeltakere som flere av oss er, var dette årets tredje løp i Søgne.
DE:
Dette er utvilsomt min favorittløype i karusellen, og da har man jo litt forhåpninger. Sammen med Fantomine hadde vi først en rolig oppvarmingsrunde. Gikk i bakkene og sånn. Etterpå var det tid for the real deal. Har fremdeles ikke fått bytta batteri i pulsklokka så visste ikke åssen jeg lå ann underveis. Men følte jeg fikk bra flyt og holdt tempoet hele veien. Virkelig flott løype er det og superfint når man har havet på den ene siden og vannet på den andre. Jeg kom til slutt inn på 18.15. Det er 35 sekunder senere enn rekorden fra to år siden, men jeg er likevel meget godt fornøyd.
Etterpå gikk turen til LOS-sjefens hytte på Paltosken. Han inviterte til jordbær og is på terrassen, og det kunne vi jo ikke takke nei til. Meget bra avslutning på en fin karuselldag.
DE:
Dette er utvilsomt min favorittløype i karusellen, og da har man jo litt forhåpninger. Sammen med Fantomine hadde vi først en rolig oppvarmingsrunde. Gikk i bakkene og sånn. Etterpå var det tid for the real deal. Har fremdeles ikke fått bytta batteri i pulsklokka så visste ikke åssen jeg lå ann underveis. Men følte jeg fikk bra flyt og holdt tempoet hele veien. Virkelig flott løype er det og superfint når man har havet på den ene siden og vannet på den andre. Jeg kom til slutt inn på 18.15. Det er 35 sekunder senere enn rekorden fra to år siden, men jeg er likevel meget godt fornøyd.
Etterpå gikk turen til LOS-sjefens hytte på Paltosken. Han inviterte til jordbær og is på terrassen, og det kunne vi jo ikke takke nei til. Meget bra avslutning på en fin karuselldag.
.
Hilde:
Jeg debuterte i går, første gang rundt kvernhusvannet. Det var ei fin løype, og lignet mistenkelig på Hildes løype..(i jegers)... Ufattelig digg å ha tid til å varme opp ei runde først..for så å løpe på tid i andre runde.. løp rett over 24 min..så rundet av til 25 min. Tror muligens ei pulsklokke bør være på ønskelista til jul...:-)
Er superfornøyd med å løpe rett rundt 7 km totalt..og ha ei tid som er under 10 min pr km..:-)
Men sliter fremdeles med at jeg blir ufattelig nervøs foran hver karusell..og klarer ikke å få i meg noe næring..så det er nok ikke sunnest å løpe uten noe i magen...
Har forresten kjøpt meg drikkebelte... Så det var som å løpe med et blylodd rundt livet.. men det blir kjekt å ha til de lange løpene.
Av interessante fenomener oppdaget DE en mus, og jeg så en hund som ikke ville løpe, men eieren veldig gjerne ville.. de kranglet... vittig greie..
Svein:
Alltid en fortettet stemning før første tidspulje kommer seg avgårde, så også denne gang.
Tror mange er nervøse og spente, men prøver å late som ingenting.
Det manglet vel noen av de store kanonene i dag, men allikevel en del racere.
Det er ikke så lett å finne sin egen fart og rytme til og begynne med, men etterhvert som feltet strekkes ut, kommer man inn i sin fold, så og si.
Jeg fikk tidlig noen gunstige rygger å henge på, bla en Ørjan som har klatret en del på Samsen. Han var også med til Mandal en gang, tror DE husker ham. Siden han er kompis med Frode regnet jeg ham som litt for rask for meg, men klarte å henge på.
I småkneikene mellom 2 og 3 kilometer, viste han svakhetstegn, og da tenkte jeg at det bare er å dra forbi både ham og en til litt foran.
Kvista forbi ei dame også før målseilet kom mot meg i stor fart.
I mål ble jeg "lest" av en av de faste, voksne mennene som alltid er med, og fikk en liten overraskelse når han hilste meg med "Heia Diggidanga!". Vi begynner visst å gjøre oss bemerket, og moro er det.
Godt fornøyd med tiden, da jeg før start hadde som mål å komme unde 15.
Plasseringa er min beste i karusellen, men er litt kunstig, da deltagelsen ikke er så stor som vanlig. Men selvfølgelig godt fornøyd, men har mer å gå på, det håper jeg ihvertfall?
onsdag 23. juni 2010
Fortsatt i Paradis
opp til Ravneheia, derfra gågging Lochners løype, via Hellerstønuten, til Berneaise. I dag var det ledig. Lå der å sløva litt, før jeg gikk blå hjem via Nedre Hellerstøvann. Kombinasjon av litt trening og samling av overskudd til lørdagens halvmarathon.
tirsdag 22. juni 2010
Paradisisk
i strålende solskinn, gikk opp til Ravneheia og deretter løp innover og rundt Bervann til litt bortenfor Berneaise, som var opptatt. Avslapping på et nes, og så ei lita økt med lett svømming. Derfra gange hjem. Litt sliten i beina. Spørs åssen det går med halvmaraton på lørdag.
Morratur rundt Dybingen
i kajakk med ei gammel kjenning fra flyktningetjenesten som ville prøve en tur. Veldig fint ute på morraen nå. En drøy times rolig padling.
mandag 21. juni 2010
Ogge triathlon 2010
For første gang i historien stilte Diggidanga med et ekte Diggidangalag, siden Olav ikke var heilt opptrent, og siden habile svømmere ikke er i miljøet, og Åsmund ikke heller var heilt opptrent.
Konkurransen:
Svømming - Olav
Temperaturen i vannet var i år type vanlig sommerbadetemperatur, men i motsetning til tidligere i år var jeg uten svømmetrening siste måneder. Det gikk ikke så veldig fort eller bra, hverken teknisk (kavete brystsvømming) eller tempomessig, men greide da å komme gjennom og i mål hvor jeg veksla med Svein Geirulv. Håper jeg aldri svømmer så dårlig igjen. Må få trent.
Fotnote: Sykla t/r Ogge, en distanse på 8 mil. Det var en grei oppvarming og nedkjøling.
Sykling - Svein
Med minimal sykkeltrening i år, måtte målet for min etappe bli å holde krampa unna, og samtidig holde en grei snittfart. Syns jeg klarte det sånn brukbart, selv om det var helt på grensa siste mila. Den siste som passerte meg var nummer 28, holdt øyekontakt med gubben et lite stykke etter Samkom, men mista kontakten etterhvert.
Da var det greit å ha DE på siste etappe, for vi var flere minutt foran vedkommende i mål!
Gøy å sykle igjen, men litt uvant å sykle solo.
Løping - Dag Eivind
Etter å ha gjennomført en nokså ubehagelig svømmeetappe i fjor var det fint å være tilbake på løpinga. Ekstra bra var det at Olav stilte som hare og oppbacker hele veien. Svein kom inn fra syklinga kjappere enn ventet, men jeg var klar og vekslinga satt som et skudd. Så bra satt den at spikeren ikke fikk med seg at vi veksla engang.
Følte vi kom inn i et greit tempo nokså umiddelbart, men etterhvert kommer det noen tunge prøvelser. Bakkene opp mot hogstfeltet var lengre og tyngre enn jeg kunne huske. Prøvde å holde en slags løpetakt, men det var ikke raskere enn at Grendstaden kunne gå ved siden av. Av og til ble vi tatt igjen av noen eliteutdøvere, men vi så ikke snurten av noen av de andre lagene. Etterhvert så vi ryggen på en kar, og for å holde moralen oppe begynte vi å legge planer for hvordan han skulle innhentes. Husker ikke helt hvilken plan vi datt ned på til slutt, men i den lange bakken i lysløypa sneilet vi oss langsomt forbi, og heldigvis hadde han ikke krefter til å svare. På veien inn mot Gjesteheimen stod Svein klar. Jeg var helt i kjelleren, men med en oppbacking uten sidestykke kom det jammen fram noen ekstra krefter på de siste kilometerne. Det var en spesiell og utrolig fin opplevelse å løpe sammen med mine to forlovere, så dette var virkelig et høydepunkt. Stor takk til begge to! Fornøyde spurta vi til mål på sluttida 2.40,50. Det er solid rekord til Diggidangalaget. Bra gjennomført av alle sammen, og teamwork som bare Diggidanga kan.
Resultatlista ligger her et sted: http://www.iveland-il.no/
Etiketter:
Løping,
ogge triathlon,
svømming,
Sykkel,
Treningsdagbok DE,
Treningsdagbok Svein,
triathlon,
Turdagbok Olav
lørdag 19. juni 2010
Gågging på heia
Lett gågging til Bervann (via Ravneheia), hvor jeg testa svømmetakene, så gågga jeg hjem. En times tur.
Har ikke svømt ute i år, bare det som hører med til dukkertene, pluss 3-4 svømmetreninger i basseng i vinter, så jeg tar det nok sånn passe med ro i morra i starten, så får vi se om det er noe å gi på med etter snuing halvveis.
Å i heiane å fint det er på heia.
torsdag 17. juni 2010
10. karuselløp - Krogvannet rundt
Olav: Noen uker siden sist, og ingen toppform inne, men det gjelder bare å disponere. Løp i 14-tida, og det var forferdelig varmt, sjøl i bar overkropp. Synes det gikk veldig bra, og kom i mål på 39.13. Ingen kanontid, men veldig godt fornøyd med løpet. Gikk til og fra, så det blei godt over ei mil til fots i dag.
Løp forbi Evelyn og mora to ganger, og prata med de i mål. Da dukka Vestbakken med frue opp, kledd i svart. Hyggelig.
.
Svein: Starta i racer-pulje halv seks. Ble naturligvis liggende et stykke bak teten oppover den tøffe starten.
Etterhvert ble vi en gruppe på først 3 og senere 5, med Hilde F. som lokmotiv.
Ho holdt et jevnt solid tempo hele veien,bare så vidt jeg klarte å henge på.
Så var jeg uheldig å snubla i røtter og måtte i bakken et øyeblikk, bare skrubbsår heldigvis.
Da mista jeg både rytmen og gruppen, klarte bare delvis å henge på bakerste mann.
På slutten ble det faktisk et lite spurtoppgjør med denne typen, han var 1 meter foran i mål.
Totalt sett godt fornøyd med løpet, tiden ble 32.53.
.
F+F:
FANTOMINE SITT 100 INNLEGG!!!! HIPP HURRA!... gratulerer til meg selv!
Vi måtte løpe tidligere enn vi trodde, og fikk et tidspress... så ble den korte løypa. Det var tungt de to første km, men etterhvert så løsna det...men da var vi i mål..
Litt uvant trasè, med mange skumle fall muligheter..men kjekt og endre litt. Kan bli lei av jegers og baneheia.
Koselig å møte kjentfolk i går.. Lenge siden vi har sett Evelyn, så dumt vi ikke rakk mer kjas.. Vi får ha det til gode...
Ser frem til Ogge på søndag...håper på god-vær!
onsdag 16. juni 2010
Friidrettskarusellen 2.gang
Hele Diggidanga samlet!Fulltallig Diggidanga er sjelden kost for tiden, men i går klarte vi det. To Diggidiggis var også på plass så da lå alt til rette for en bra dag.
.
Vekt-kast
Svein skulle bare ha poeng og nøyde seg med førstekastet som viste 5,85. DE slet lenge med å komme opp til dette nivået. Første kastet ble noe overraskende meldt dødt. Gikk visst for tidlig ut av ringen var det en viktigper som kunne melde. I sistekast ble det mer fart på kula og da ble det 6,94. Hilde hadde også bare ett kast og fikk 4,34. For øvrig kan det nevnes at den samme viktigperen varta opp med god roterende teknikk og kasta veldig langt. Da applausen hadde lagt seg svarte han med: Det var dårlig!
.
Spyd
Svein hadde overlegent mest erfaring i denne grenen all den tid han deltok i fjor. Han kom imidlertid ikke opp på fjorårets nivå på 20 blank. 17,20 holder likevel til solid seier internt i Diggidanga. Hilde imponerte i denne grenen. Den tidligere strekspilleren på Just har fremdeles kastearmen inne. Det lengste kastet viste 11 blank, noe som ble en 2.plass i dameklassen. Bra gjort! Hun burde tatt det siste kastet også så hadde nok seieren vært i boks. DE hadde ikke snøring. Spydet, eller sverdet som han kalte det, gikk alle veier. På førstekastet var visst spydet på vei tilbake! På andrekastet slo bakdelen av spydet i ryggen slik at svevebanen nok en gang ble noe utradisjonell. 13 meter går vel ikke akkurat inn i historiebøkene, men komisk var det iallefall. Fotografdama mente det var kun styrke og ingen teknikk. DE selv heller vel mer imot at det ikke var noen av delene.
.
200-meter
Diggidangas 3 deltakere kom alle i samme heat. Hilde kom inn til 43,2. Det holdt til en finfin 3.plass i dameklassen, bare slått av to blad Sundtjønn. Svein krusa inn til 34 blank, men mente han ville grusa DE om de hadde stilt i baner ved siden av hverandre. DE på sin side hadde dette som ett av årets sportshøydepunkt. Uvant distanse, men fikk bra flyt i løpet. Klarte omtrent å holde helt inn og fikk tiden 28,09. 2. plass totalt.
.
3000-meter
Hilde og DE tok denne distansen på fullført som oppvarmning. Så i fellesstarten var det Svein og ikke minst debutanten Olav som startet. Resten av Diggidanga og diggis heide så godt de kunne. Olav holdt fin flyt og økte på etterhvert. På sisterunden dro han forbi herr Bue, en gammel kjenning av Diggidanga. Kom til slutt inn til tiden 14,09. Svein fikk tåproblemer i starten, men løp det av seg etterhvert. Også han økte kratig på og kom inn til respektable 12,13. Et stykke unna pers, men likevel solid levert.
.
Diggidiggis
Emma og Amalie hoppet lengde og løp 60 meter. Veldig bra gjennomført av begge to. Mer enn godkjent får de i pølsespising og saftdrikking også. Ellers mye lek og morro.
mandag 14. juni 2010
Asfalt-cowboy
Løp fra Sukkevann Idrettsanlegg, langs sykkel- og gangsti og hjem i ettermiddag. Anledningen var at Kristoffer hadde bortekamp mot RIL.
Sikkert ikke lurt i forhold til øvelsene i morgen på stadion, men det får gå som det går.
En grei tur som jeg anslår til rundt 12 kilometer, brukte 70 min på det. Hadde et velfortjent sjokomelk-stopp på Statoil på vesterveien.
Kan nevne at også Grendstadens niese spilte kamp i ettermiddag, vekslet noen ord med hans engasjerte søster.
Sikkert ikke lurt i forhold til øvelsene i morgen på stadion, men det får gå som det går.
En grei tur som jeg anslår til rundt 12 kilometer, brukte 70 min på det. Hadde et velfortjent sjokomelk-stopp på Statoil på vesterveien.
Kan nevne at også Grendstadens niese spilte kamp i ettermiddag, vekslet noen ord med hans engasjerte søster.
Trøkk
Fikk en liten 20-minutters løpetur oppe med Bånetjønn. Har ikke fått trent i det siste pga bihuletrøkk, og et enda mere voldsomt trøkk på Rosegården. Det gjelder min stilling, andres stilling, og alt mulig. Må bare gjennom det. Ser fram til lenger turer på heia. Må etter all sannsynlighet melde avbud til Ogge til helga. Blir for mye i forhold til grunnlaget, eventuelt gjennomfører jeg i mosjonstempo. Det kunne igrunnen vært ok.
fredag 11. juni 2010
Siste trening
sannsynligvis på Spicheren på denne siden av sommeren.
Grunnen er at mitt halvårsabbonement går ut på søndag, og tenker ikke å fornye det før til høsten igjen.
Dagens økt besto av sykling, roing og diverse styrke. En bra og variert økt, som ble avsluttet etter en drøy time.
Grunnen er at mitt halvårsabbonement går ut på søndag, og tenker ikke å fornye det før til høsten igjen.
Dagens økt besto av sykling, roing og diverse styrke. En bra og variert økt, som ble avsluttet etter en drøy time.
9 karusell løp; Kr.Sand Avis løp!
Fantomine:
Jeg kan ikke skryte på meg å ha løpt ukens karusell løp, det ble mer gågging, og i påvirkning av Olav..så noterte jeg tida..Det ble rundt 52-53 min, så jeg rundet av til 55. (snodig avgjørelse)..
Jeg hadde tenkt å løpe den korte, siden Amalie skulle løpe barnekarusellen, men Friskusen sa.. "hvis beina er greie, så løp den lange"... så når det skilte mellom den korte og den lange.. så var hadde jeg ikke løpt langt nok til å kjenne det i beina... Derimot 100 m lengre opp kjente jeg det i beina.. Kan jo ikke snu.. så det ble et slit oppover.. mye gåing og stive legger.. NESTE GANG SKAL JEG VARME OPP...Men men...jeg kom meg jo igjennom... Mygg og knott helvete... og en mygg bosatte seg i øyet mitt.. det var koselig... løp i mål med et øyet åpent, og et igjen..
Amalie:
Løp hele runda med Dag Eivind. De la opp en strategi der de løp litt seint i bakkene, mens de gav litt mer trøkk på slutten, i nedover bakkene.. Stor forbedring fra sist gang. Ho fikk pølser, is, vaffel, banan, saft, buff, plastikk ball, og medalje. Det er jo rene julaften. Mora kunne kanskje ønske at de fikk gulrøtter og litt sunnere ting.. men men..må vel lokke de barna med noe...
Jeg kan ikke skryte på meg å ha løpt ukens karusell løp, det ble mer gågging, og i påvirkning av Olav..så noterte jeg tida..Det ble rundt 52-53 min, så jeg rundet av til 55. (snodig avgjørelse)..
Jeg hadde tenkt å løpe den korte, siden Amalie skulle løpe barnekarusellen, men Friskusen sa.. "hvis beina er greie, så løp den lange"... så når det skilte mellom den korte og den lange.. så var hadde jeg ikke løpt langt nok til å kjenne det i beina... Derimot 100 m lengre opp kjente jeg det i beina.. Kan jo ikke snu.. så det ble et slit oppover.. mye gåing og stive legger.. NESTE GANG SKAL JEG VARME OPP...Men men...jeg kom meg jo igjennom... Mygg og knott helvete... og en mygg bosatte seg i øyet mitt.. det var koselig... løp i mål med et øyet åpent, og et igjen..
Amalie:
Løp hele runda med Dag Eivind. De la opp en strategi der de løp litt seint i bakkene, mens de gav litt mer trøkk på slutten, i nedover bakkene.. Stor forbedring fra sist gang. Ho fikk pølser, is, vaffel, banan, saft, buff, plastikk ball, og medalje. Det er jo rene julaften. Mora kunne kanskje ønske at de fikk gulrøtter og litt sunnere ting.. men men..må vel lokke de barna med noe...
DE:
Pga organiseringa vår ble det ikke tid til oppvarmning, men tenkte at den første sløyfa passet fint til formålet. Men ettersom løypa ikke fulgte grusen, men gikk rett inn i skauen kunne jeg se langt etter den oppvarmninga. Oppover Kalkheia ble ankler og legger helt stive akkurat som på Huntonit. Holdt likevel et slags tempo og klarte å jogge hele løpet. Kjedelig å løpe uten Fantomine, men når man først er på egenhånd så får man finne på morroa selv. Ble ca midtveis tatt igjen av ei yngre dame i fint driv. Ho gav vel på litt for mye for i oppoverbakkene på siste kilometer fikk jeg øye på ho igjen. Bestemte meg for å gi alt, men ho så ut til å holde avstanden. Men i siste nedoverbakken bremsa ho opp og da smatt jeg forbi, brøyta meg igjennom knottmuren og kom meg i mål. Var ekstremt sliten så fikk ikke oppgitt noe tid, men tror den ble ca. 35 min.
ØY:
Orket ikke å varme så mye opp, så det ble med en liten prøvestart opp første bakken.
Siden løypa var lagt en del om, fant jeg det tryggest å starte i samme pulje som karusellens løypeansvarlig, selv om jeg ikke så mye til ham. Sees i grønn t-skjorte og pannebånd på bildet.
Gubben helt til venstre, løp forbi meg rett før stemmen, og gubben ved siden av meg, lå og peste bak nesten hele runden.Trodde han skulle løpe forbi i området før lysløypa, men jeg klarte å holde ham bak, og i siste motbakkene fikk jeg en god luke, og var 16 sek før i mål.
Er fornøyd med løpet, og forsåvidt tiden som ble 26 blank. Men hadde en relativ behagelig følelse underveis, og det pleier å bety at det ikke går så fort.
onsdag 9. juni 2010
Båden,noch einmal
Hele familien opp til DOB i ettermiddag, korteste og hardeste veien opp Skråstadheia.
Roligere enn sist jeg var på stedet, mye behagligere.
Roligere enn sist jeg var på stedet, mye behagligere.
Etiketter:
Diggidiggis,
Gåing,
Treningsdagbok Linn,
Treningsdagbok Svein
Åges med følge
90 min gange, 8 km, fruen og gubben.
Etiketter:
Gåing,
Treningsdagbok Linn,
Treningsdagbok Svein
tirsdag 8. juni 2010
Forbiløpt av mann med dobbel barnevogn!
Dags for det litt ubehagelige løpet kalt "Spicheren-Båten" i går. Men det er slike løp som er gøy å være med på, man stiller på startstreken med en skrekkblandet fryd.
Kjente på oppvarmingen at beina og kroppen ellers ikke var helt på topp, så det gjorde det enda mer spennende.
Hadde et håp om å forbedre tiden fra i fjor (25.58), og la opp farten etter det oppover veien mot Jegersberg og Sødalsmyra. Hadde en gruppe på 4-5 løpere foran meg som jeg hadde delvis heng på på toppen av bakken etter Jegersbergvannet. En av disse var ei dame fra KOK, som hadde si mann og to barn i barnevogn som heiagjeng. Han fant ut at han skulle hjelpe sin frue på sin vei mot båten, og kom løpende forbi meg med barnevogn som det mest selvfølgelige i verden. Han holdt faktisk følge helt til krysset vei/sti på enden av myra. Snakk om utpsyking!
Det skal nevnes at gubben er mr.Hott, verdensmester i orientering, så da er det ikke så galt...
Der det begynner å stige skikkelig fikk jeg det veldig tungt og måtte helt ned på gebisset for å dra meg oppover bakkene. Som i fjor ble jeg tatt igjen av frk.Furuborg, men i år lenger oppe i bakken, så neste år klarer jeg kanskje å komme foran i mål.
Som fryktet før start ble det altså meget tungt og gikk på en sprekk på slutten.
Kom inn 3 sekund dårligere enn i fjor, 26.01.
Kjente på oppvarmingen at beina og kroppen ellers ikke var helt på topp, så det gjorde det enda mer spennende.
Hadde et håp om å forbedre tiden fra i fjor (25.58), og la opp farten etter det oppover veien mot Jegersberg og Sødalsmyra. Hadde en gruppe på 4-5 løpere foran meg som jeg hadde delvis heng på på toppen av bakken etter Jegersbergvannet. En av disse var ei dame fra KOK, som hadde si mann og to barn i barnevogn som heiagjeng. Han fant ut at han skulle hjelpe sin frue på sin vei mot båten, og kom løpende forbi meg med barnevogn som det mest selvfølgelige i verden. Han holdt faktisk følge helt til krysset vei/sti på enden av myra. Snakk om utpsyking!
Det skal nevnes at gubben er mr.Hott, verdensmester i orientering, så da er det ikke så galt...
Der det begynner å stige skikkelig fikk jeg det veldig tungt og måtte helt ned på gebisset for å dra meg oppover bakkene. Som i fjor ble jeg tatt igjen av frk.Furuborg, men i år lenger oppe i bakken, så neste år klarer jeg kanskje å komme foran i mål.
Som fryktet før start ble det altså meget tungt og gikk på en sprekk på slutten.
Kom inn 3 sekund dårligere enn i fjor, 26.01.
Ei fin runde i Baneheia
F + F hadde ei runde i Baneheia i går. Begynte ved trappene til vaskeriet, og løp videre over branntomta, så rundt stampa.. inni noe kratt og sti... over Fant Olsen og videre opp stampa igjen... og inn i noe kratt og sti igjen... tenker 3.5-4 km. En fin tur, litt kort...men vi skulle ha visning av leiligheten til Mr Bruce fra London..og så på Start kamp... så det begrenset seg..
Bedre enn ingenting... :-)
I dag innvier vi den nye treningsmatta DE fikk til bursdagen... litt styrke er bra for torsdagens karusell.
Bedre enn ingenting... :-)
I dag innvier vi den nye treningsmatta DE fikk til bursdagen... litt styrke er bra for torsdagens karusell.
Etiketter:
Løping,
Treningsdagbok DE,
Treningsdagbok Hilde
søndag 6. juni 2010
Mellomøkt
En mellomlang og mellomhard økt mellom Sommerskogsløpet og Spicheren-Båten.
Var i farta i ca 85 min, med rolig start og stadig økende tempo. Turen gikk i området Grimsvann-Mjåvann-Storevann-Grimsvann. Anslår distansen til rundt 12 km.
Var i farta i ca 85 min, med rolig start og stadig økende tempo. Turen gikk i området Grimsvann-Mjåvann-Storevann-Grimsvann. Anslår distansen til rundt 12 km.
Aker brygge - Frognerkilen - Kråkeskremming
En løpetur før frokost andre veien enn dagen før, over Aker brygge og utover til Frognerkilen, og skilt Bygdø, før jeg returnerte samme vei. Ved Akershus Festning sneiet jeg ei kråke som var i tammeste laget, hvorpå jeg sekunder etterpå sjøl ble sneiet av ei kråke som var i villeste laget. Bortsette fra at kråkene i dette området hadde svært ujevn fordeling av indre ro, var det en fin tur på en time.
lørdag 5. juni 2010
Festning, makrell og opera
En drøy halvtimes løpetur i Oslo, rundt Akershus festning, langs kaiene (hvor våre nye landsmenn sto tett i tett og fiska makrell) over og rundt operaen, og tilbake til hotellet i sentrum. Min beste byjoggetur noensinne i pent og varmt vær.
torsdag 3. juni 2010
Sommerskogsløpet 2010
I strålende sommervær, gikk årets peneste løp av stabelen.
Øy! hadde en fin tur, som endte etter 1.46.Mye mer behagelig enn i fjor, selv om det røyner på mot slutten.Klarte imidlertid å sette inn en langspurt siste 500m.
Kjempefin lang treningstur.
Fantomine og DE valgte 8 km-løypa. Det er jo en utrolig flott trasè som egentlig burde vært løpt oftere for vår del. Ellers var det første gang Fantomine stiller til start i et så langt løp. Fokuset var å fullføre. Tempoet på flatene og nedoverbakkene var derfor rolig og jevnt. I oppoverbakkene ble det som regel rask gange. Det hele gikk egentlig riktig så fint, og i likhet med Øy! tok vi ut de siste kreftene i langspurten ned mot Kjerrane. Veldig godt fornøyd var vi, og gleder oss allerede til neste års løp.
Rett etterpå bar det ned til byen og visning på leiligheten min i kongensgt. Den skal nå leies ut. En akutell leietaker er jeg temmelig overbevist om at Øy! drar kjensel på. Her snakker vi ung, blond og kvinnelig turnuslege fra Sør-Sverige. Ringer det noe bjeller?
Øy! hadde en fin tur, som endte etter 1.46.Mye mer behagelig enn i fjor, selv om det røyner på mot slutten.Klarte imidlertid å sette inn en langspurt siste 500m.
Kjempefin lang treningstur.
Fantomine og DE valgte 8 km-løypa. Det er jo en utrolig flott trasè som egentlig burde vært løpt oftere for vår del. Ellers var det første gang Fantomine stiller til start i et så langt løp. Fokuset var å fullføre. Tempoet på flatene og nedoverbakkene var derfor rolig og jevnt. I oppoverbakkene ble det som regel rask gange. Det hele gikk egentlig riktig så fint, og i likhet med Øy! tok vi ut de siste kreftene i langspurten ned mot Kjerrane. Veldig godt fornøyd var vi, og gleder oss allerede til neste års løp.
Rett etterpå bar det ned til byen og visning på leiligheten min i kongensgt. Den skal nå leies ut. En akutell leietaker er jeg temmelig overbevist om at Øy! drar kjensel på. Her snakker vi ung, blond og kvinnelig turnuslege fra Sør-Sverige. Ringer det noe bjeller?
onsdag 2. juni 2010
Solo Spikring!
Har ikke fått løpt siden Huntonit, så måtte ha ei runde på mølla i går..
Vestbakken har febers-snev, og fått streng beskjed av meg å bli frisk til sommerskog, så ble en mor og datter tur.
Løp 7 km i en fart på 6.5.. tok en liten spurtings til slutt. Beina var gode og lungan vidåpne... så lover godt for morradagen... men i motsetning til Øy's innlegg, så har jeg en tendens til å ha tunge bein på torsdagen... hvis jeg har hatt lette bein på tirsdagen... uforstålige greier ...
PS: Hvis streiken varer i det vide og det breie så ønsker Amalie en lekekamerat etterhvert..
Tenker det er noen andre barn som sikkert begynner å kjede seg hvis dette holder på ei stund..
Thank God for hjemmekontor..
Vestbakken har febers-snev, og fått streng beskjed av meg å bli frisk til sommerskog, så ble en mor og datter tur.
Løp 7 km i en fart på 6.5.. tok en liten spurtings til slutt. Beina var gode og lungan vidåpne... så lover godt for morradagen... men i motsetning til Øy's innlegg, så har jeg en tendens til å ha tunge bein på torsdagen... hvis jeg har hatt lette bein på tirsdagen... uforstålige greier ...
PS: Hvis streiken varer i det vide og det breie så ønsker Amalie en lekekamerat etterhvert..
Tenker det er noen andre barn som sikkert begynner å kjede seg hvis dette holder på ei stund..
Thank God for hjemmekontor..
lett jogging
30 min i 7.20 tempo som gir en distanse på 4 km.
Kjentes tung i kroppen, så det lover ikke bra før Sommerskogsløpet. Vi får se hvordan det går.
Kjentes tung i kroppen, så det lover ikke bra før Sommerskogsløpet. Vi får se hvordan det går.
tirsdag 1. juni 2010
Rundt Mosbybroa
på raceren for å få ei lita grei økt.
Lengde 24,39 km - Tid 47,51 min. - Snitt 30,6 km/t - Max 52,69
Lett gågging
på morraen en halvtimes tid, heilt fri for antibiotix, men nå er det på tida å øke på litt. Ogge nærmer seg.
mandag 31. mai 2010
Kilefjorden
Da er hytta på Elgsneset booket så nå er alt klart for klatretur til Kilefjorden i helga 27. - 29. august. Vi satser på ei finfin helg på sensommeren med masse klatring, fisking, bading og grilling. Håper flest mulig av Diggidangas klatere kommer. Mer info når helga nærmer seg.
lørdag 29. mai 2010
tiimmoshon
Hengte meg på Team Mosjons lørdagstrening i ettermiddag.
12 kvinner og menn i rolig tempo på nye og gamle stier i bymarka under kyndig ledelse av mr.Vehus.
Mye av turen gikk i den såkalte "hvitløypa" som nå er lite brukt.Denne var visstnok en karuselløype på 14 kilometer i "gamle" dager, da karusellen var mer for de få.
Turen i dag ble også rundt 14 km, unnagjort på 1.40.Snittpuls på 138.
Rolig og pent altså, men guffa på siste kilometeren eller så.
12 kvinner og menn i rolig tempo på nye og gamle stier i bymarka under kyndig ledelse av mr.Vehus.
Mye av turen gikk i den såkalte "hvitløypa" som nå er lite brukt.Denne var visstnok en karuselløype på 14 kilometer i "gamle" dager, da karusellen var mer for de få.
Turen i dag ble også rundt 14 km, unnagjort på 1.40.Snittpuls på 138.
Rolig og pent altså, men guffa på siste kilometeren eller så.
torsdag 27. mai 2010
8.karuselløp, Huntonit-løpet
Pga arr. på skolen i dag måtte jeg starte utenfor tidspulje i dag. I starten passerte jeg DE, og helt i mål var jeg rett bak Hilde. I mellom der var det hardt og tøft, som vanlig i denne smått syke traseen.
Passerte rimeligvis mange syklubber i varierende størrelser, og ble selv passert av en type i KIF-drakt.
I mål på 54.45, regner med at ØR har bedre enn det, da det kjentes virkelig tungt i dag.
Hilde:
Løp den korte. Det er jo et marakels, for jeg føler jeg ikke får noen særlige slette partier å ta meg inn på.. Kanskje jeg kunne løpt den lange, og gått i bakkene..?...hvem vet.. men synes det er deilig å få svetta litt i skogen. Fant en kul gågge teknikk for å komme forbi syforening-damene, uten å brenne av alt kruttet. Ingen hunder i terrenget denne gangen, kun en skummel stubbe, men takket være treet som tok meg i mot, så gikk det bra.
DE:
To år siden sist, men løypa var like ille som jeg husket den. Det begynner hardt og blir bare verre etterhvert. Ellers var jeg heller uopplagt og trøtt, i det hele tatt en dårlig dag for løping. Men av gårde gikk det. Lite stemte. Anklene og akillesen låste seg tidlig i begge beina. Etterhvert begynte den høyre hælen å verke. På den tredje kilometeren ble det et saftig sting på venstre side. Kort fortalt: Det gjorde vondt over alt. Og dessuten er det kjedelig å være på egenhånd. Men når ting egentlig ikke kan bli verre, så er det bare å tenke på noe annet. Begynte å dikte på huntonittsangen. Hadde etterhvert et helt vers klart, men har glemt mesteparten nå. Saft- og bananstoppen gir ny energi, og følte det gikk best på slutten. Selv om knærne etterhvert begynte å skirke gikk den siste kilometeren raskt unna, og orket til og med en skikkelig spurt. Må vel bare innse at jeg ikke er bygd for slike løp, men det føles uansett fint å ha fullført. Ser fram til sommerskogsløpet som går i en adskillig mer behagelig trasè.
Passerte rimeligvis mange syklubber i varierende størrelser, og ble selv passert av en type i KIF-drakt.
I mål på 54.45, regner med at ØR har bedre enn det, da det kjentes virkelig tungt i dag.
Hilde:
Løp den korte. Det er jo et marakels, for jeg føler jeg ikke får noen særlige slette partier å ta meg inn på.. Kanskje jeg kunne løpt den lange, og gått i bakkene..?...hvem vet.. men synes det er deilig å få svetta litt i skogen. Fant en kul gågge teknikk for å komme forbi syforening-damene, uten å brenne av alt kruttet. Ingen hunder i terrenget denne gangen, kun en skummel stubbe, men takket være treet som tok meg i mot, så gikk det bra.
DE:
To år siden sist, men løypa var like ille som jeg husket den. Det begynner hardt og blir bare verre etterhvert. Ellers var jeg heller uopplagt og trøtt, i det hele tatt en dårlig dag for løping. Men av gårde gikk det. Lite stemte. Anklene og akillesen låste seg tidlig i begge beina. Etterhvert begynte den høyre hælen å verke. På den tredje kilometeren ble det et saftig sting på venstre side. Kort fortalt: Det gjorde vondt over alt. Og dessuten er det kjedelig å være på egenhånd. Men når ting egentlig ikke kan bli verre, så er det bare å tenke på noe annet. Begynte å dikte på huntonittsangen. Hadde etterhvert et helt vers klart, men har glemt mesteparten nå. Saft- og bananstoppen gir ny energi, og følte det gikk best på slutten. Selv om knærne etterhvert begynte å skirke gikk den siste kilometeren raskt unna, og orket til og med en skikkelig spurt. Må vel bare innse at jeg ikke er bygd for slike løp, men det føles uansett fint å ha fullført. Ser fram til sommerskogsløpet som går i en adskillig mer behagelig trasè.
onsdag 26. mai 2010
En liten
gåggetur på morraen opp til Båne, for å kjenne på kroppen før morgendagens mulige mil. Er litt usikker. Går på noe antibiotika eller penicillin pga bihuleoperasjonen, og kjenner det i kroppen. Får se. Avslutta med en liten prat med Frank Marvin ved cafeen, om at jeg ikke kunne underholde i moras 70-årslag.
tirsdag 25. mai 2010
Årets bursdagsgave
I år har Fantomine virkelig jobbet hardt for å finne den ultimate bursdagsgaven. Ikke hver dag man får nesehornmasjettknapper i sølv. Og ikke nok med det, de er så detaljerte at man ser det er sort nesehorn. De skal definitivt brukes i bryllupet.Ellers ble det et pent utvalgt av treningsting på gavelisten også. Teknisk t-skjorte, korte løpetights og treningsmatte til å holde mageøvelsene ved like i sommer.
Hey-hey!
Intervalløkt på Vidda som følger:
5 runder oppvarming.
7 x 4 min hvor første 2 min på innsats 2 og 2 siste på innsats 4.
På skalaen jeg bruker er max 5.
2 min gangpause mellom hver fireminuttersbolk.
5 x 20 sekund "raske drag" barbeint på gresset, for å "renske" beina litt.
Helt tilslutt 2 runder barbeint i løpebanen,rolig og pent.
5 runder oppvarming.
7 x 4 min hvor første 2 min på innsats 2 og 2 siste på innsats 4.
På skalaen jeg bruker er max 5.
2 min gangpause mellom hver fireminuttersbolk.
5 x 20 sekund "raske drag" barbeint på gresset, for å "renske" beina litt.
Helt tilslutt 2 runder barbeint i løpebanen,rolig og pent.
Etiketter:
Barbeint,
Intervall,
Løping,
Treningsdagbok Svein
mandag 24. mai 2010
Frisk bris
Var ute og padla i dag, og da var det vind. Høyst mulig å padle, men for min kvinnelige medpadler, kollega fra Odderøya barnehage, ble det i meste laget på slutten, på grunn av lenge siden siste måltid/energiinntak.
Vi padla rundt Bragdøya, med kaffestopp på ei brygge, så hjemover igjen. Måtte nødpadle inn til Odderøya fyr, og dra kajakkene opp der. Var vel ute i 2,5 timer i bølgene. Frisk bris heter det vel.
1 mil
Søndag ettermiddag i traktene rundt Fiskåvann, delvis utenfor sti og delvis på godt tilrettelagte stier.
Rolig start, raskere avslutning.7 blank i snittempo.
Rolig start, raskere avslutning.7 blank i snittempo.
søndag 23. mai 2010
Fra hav til hei 71 km
Nå var jeg litt lei av å se det salige vintergliset til Vestbakken øverst på bloggen her (he-he), men sånn er det når ingen svetter videre. Jeg kommer meg endelig ut i kajakken i morra. Her er et løp jeg kanskje kunne tenke å være med i til neste år kanskje. Finner ikke egen nettside, bare diverse reportasjer, men her er opplegget.
torsdag 20. mai 2010
7.karuselløp-Nordealøpet i Baneheia
Først vil jeg benytte anledningen til å gratulere Diggidangas raskeste mann med dagen!!!
Vestbakken feiret dagen med bla karuselløp i Baneheia. Det vil han sikkert utdype lenger ned i dette innlegget.
Øy! startet i tidspulje 18.50. Passelig med folk såpass seint, så jeg slapp unna store køproblemer.
Var nokså heldig og fikk gode rygger å henge på, og etterhvert ble jeg liggende sammen med vinner av K55-59 fra forrige løp.Hyggelig dame som jeg vekselvis lå foran og bak.
Klarte også å snuble i ei rot, slik at fikk nærkontakt med skogbunnen. Heldigvis ingen skade, men stivna litt etter fallet.
For første gang løp jeg terrengløp med lettvektsko, og det gikk igrunn veldig greit. Savnet ikke dempingen som er i vanlige sko.
Kom i mål på omtrent 16.20, noen små sekunder før mister Rosen. Han har forøvrig lovet å slå meg i det kommende Huntonit-løpet, så han legger ihvertfall press på seg selv.
Kanskje jeg bare skal løpe på fullført for å erte litt?
Nei, må nok ta utfordringen, Huntonit-løypa er jo deilig!
Olav
Rusla gjennom løypa med en Bjarne-fyr.
.
Fantomine og DE
Hjertelig takk for mange og fine gratulasjoner! Og vittig med vinterbilde :)
Bankløypa er en av våre favoritter og med det fine været kunne man ikke annet enn å glede seg veldig til dagens løp. Først oppvarming fra Kjøita til Fant Olsen. Deretter la vi i vei. I motsetning til mange andre synes vi ytterløypa er en reltativt tung trasè, men vi kom oss greit igjennom i dag. Etterhvert ble vi tatt igjen av ei dame av en noe overvektig karakter. Det viste seg etterhvert at hun gikk i motbakkene, så derfor passerte vi hverandre mange ganger. Hun syntes det var svært så artig og kommenterte det hver gang. I den siste harde kneika spurte hun om hvor langt det var igjen, og sa deretter: "Da tar jeg dere igjen". Men den gang ei tenkte Fantomine. Den godeste Hilde hadde løpt hele veien, og var helt fullstendig i kjelleren. Men når man får sånne utfordringer slengt i fleisen kommer det plutselig krefter man ikke ante eksisterte. Med en kjempespurt ble det solid seier til Diggidangas løpedame. Svært godt fornøyd kunne vi hive oss over safta, mens vi slo av en prat med både Øy! og John Z.
onsdag 19. mai 2010
Tidenes moon
Skal man moone må man være nøye med å velge rett tid og rett sted. Hvis ikke kan det gå riktig så galt...
http://www.vgtv.no/?id=30438&category=85
Denne karen tror jeg overgår oss alle, til og med Øy!
http://www.vgtv.no/?id=30438&category=85
Denne karen tror jeg overgår oss alle, til og med Øy!
Mage/rygg kommer seg
Mens ungen lekte det hun kunne i barnesalen hadde Fantomine og DE først ett kvarter på sykkel til oppvarming. Litt stive og støle etter friidretten i går, men ikke verre enn at vi tok fatt på mage/rygg halvtimen med friskt mot.
Begynner å bli kjent med øvelsene nå, og i dag gikk det merkbart bedre. Med en såpass god trend er det veldig synd at sommerprogrammet bare har disse timene på dagtid. Men får prøve å holde koken på egenhånd inntil høstprogrammet kommer.
Begynner å bli kjent med øvelsene nå, og i dag gikk det merkbart bedre. Med en såpass god trend er det veldig synd at sommerprogrammet bare har disse timene på dagtid. Men får prøve å holde koken på egenhånd inntil høstprogrammet kommer.
Etiketter:
Spicheren,
Treningsdagbok DE,
Treningsdagbok Hilde
tirsdag 18. mai 2010
Friidrettskarusellen er igang!



Fantomine i siste svingSå var det endelig tid for den morsomste karusellen igjen, nemlig friidrettskarusellen. I det fine været var det ingen ting å vente på så DE var tidlig ute. Begynte så smått å jogge til oppvarming, og rundene gikk. Etterhvert ble Fantomine med i det gode selskap og før vi visste ordet av det hadde vi begge to løpt dagens 5000 meter, dog på fullført. Stor prestasjon av Fantomine som sjeldent har løpt så lang distanse.
Første øvelse var lengde. Her har DE stolte tradisjoner med to andreplasser forregående år. I år ble det imidlertid fiasko for hans del. Det viste seg umulig å treffe planken og måtte til sist ta til takke med 3,75 eller noe deromkring, langt bak fjorårets bestenotering på 4,40. Svein satset alt på ett kort og dro til med 3,20 i sitt eneste hopp. Fantomine rakk akkurat øvelsen rett etter sin 5000 meter. I tilløpet kom hun plutselig på at dette hadde hun ikke gjort før, og at det kanskje hadde vært en ide å sette seg inn i hvordan det skulle gjøres. Men hopp ble det uansett, og lengste spranget viste 1,79.
.
Så var det 400 meter. Her var Svein førstemann ut. I sitt heat ble han bare slått av Mr. Yttehus, som alltid vinner hele sulamitten. Husker ikke tida, men det var iallefall klar forbedring fra i fjor. DE hadde litt forhåpninger til distansen, men heller ikke i denne øvelsen gikk det helt veien. Innerst ved lista ble det litt hindringer i siste sving, men løpinga holdt uansett ikke til mer enn 1.08. Det er 2 sek. dårligere enn i fjor. Fantomine gav alt i sitt heat og yppet seg lenge mot langt mer meritert motstand. Men med en 5000 meter i beina ble det mer enn tungt på slutten, men som bildet viser fullførte hun med stil. Tida husker vi ikke.
.
På 5000 meter med tidtakning var det bare Svein som stilte. DE var sekundant. Ikke noe spesielt skjema i dag, men det ble fort klart at dette var en god dag for løping. Gode og jevne rundetider tikket inn, mens DE piska litt de få gangene det var nødvendig. Sluttida ble 21.30, noe som er svært solid, og over 40 sekunder bedre enn i fjor. Gratulerer så mye!
.
Så var det årets høydepunkt, nemlig 400 kappgang. Hvorfor de har denne øvelsen må fulane vite, men vittig er det. Den ene etter den andre vartet opp med svært så kreative stilarter. DE var første Diggidanga ut. Kom nokså langt bak i feltet, men forbedret likevel fjorårstiden betydelig. Svein følte presset, og valgte å spille ut jokeren: Nemlig the finger shoes! Med de fikk han virkelig opp farten og satt en soleklar Diggidangarekord. Igjen må det vises til resultatlista for endelige tider. Skal bli artig å se hvordan det går med barefoot trenden. Om noen år stiller kanskje samtlige i slike, og da kan Svein med rette si at det var han som starta trenden.
.
Masse øvelser i boks allerde, og vi satser alle på å fortsette den gode trenden neste gang. Da står bla den kjente Diggidangadistansen 3000 meter,og også spyd på programmet.

På med skoene
.
Sjekk hvordan Mr. Haugen og co. blir psyka ut. Alt de ser er de nye skoene KORS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Den godeste Sif har vært på fjesboka og luret på om vi ikke skulle klatre noget, måske oppe ved Kilefjorden i juli en gang. Evelyn og meg har været på nettet, og svaret noget, medens Øy og Vestbakken ikke har været der. Derfor legges dette nu inn i bloggen her, og så har vi det måske på riktigt plads.
Dobbelkors! Det skjer oppdateringer i kommentarene, så følg opp folkens!
Nå begynner det å komme seg! Sjekk kommentarene og kom med innspill. Det nærmer seg tur.
Gange, dans og trilling
Gange i pensko: Grim-Eg-Todda-Torvet-Tresse-Todda-Eg-Grim.
Gange og dansing i gode sko: 17. mai-løypa rundt (1/3 med Sofie på skuldrene. 1/714 med Vestbakken)
Kjerrevogntrilling: Tresse-Rosegården.
søndag 16. mai 2010
Kindereggøkt
Hadde planer om lang joggetur i dag, men regnet skremte oss inn på Spicheren. Først en halvtime på mølla. Fantomine kjørte full gnu, og har vel sjelden vært så svett. DE satset på å kjøre samme stigning som han til enhvert tid hadde fart. Var oppe i 8 kmt/prosent stigning på det meste. Svettigt det også.
Neste post var styrketrening på matte. Sit ups rett opp og til hver av sidene. 8 ganger på hver og 3 repitisjoner. Deretter sidelengs og vanlig planke noen ganger.
Siste øvelse var klatring. Pga de andre øvelsene var mye av lufta ute av ballongen når vi kom til veggen. Men vi fikk tatt oss noen turer i løyper fra 4 til 5-. Gøy og variert økt dette her, men det krever god form å klare alt sammen.
Neste post var styrketrening på matte. Sit ups rett opp og til hver av sidene. 8 ganger på hver og 3 repitisjoner. Deretter sidelengs og vanlig planke noen ganger.
Siste øvelse var klatring. Pga de andre øvelsene var mye av lufta ute av ballongen når vi kom til veggen. Men vi fikk tatt oss noen turer i løyper fra 4 til 5-. Gøy og variert økt dette her, men det krever god form å klare alt sammen.
Etiketter:
Jogging,
Klatring,
Spicheren,
Styrke,
Treningsdagbok DE,
Treningsdagbok Hilde
Morgentrening
40 min løping i området Fiskådalen. Ca 5 kilometer.
Noget slakk i formen, men en tur i allefall.
Noget slakk i formen, men en tur i allefall.
Opptrening mot Ogge Triathlon - bare 5 uker igjen!!!!!!!
Så brått at Ogge Triathlon skal være 20. juni. Det hjelper på motivasjonen en søndags morra.
Sykla først rundt Ytre Randesund
Lengde 39,06 km - Tid 1.27.58 - Snittfart 26,65 km/t - Maxfart 62,26
Så løp jeg rundt Bervann-Krossen og hjem. Gikk i noen motbakker i starten, og noen småkneiker, men løp stort sett, og heile veien fra Berneaise og hjem. Stiv i beina, men ikke avskrekkende. Økt tempo og spurt siste kilometeren.
Må nok få noen mil på sykkelsetet før 20. Tror jeg prioriterer det, og litt svømmetrening. Løping blir det uansett med karusellen.
Og stiller resten av Diggidanga lag eller? Vestbakken er allerede i gang med svømmetreninga ser jeg. Og Svein har jo løpt siden i fjor.
Svøm svømmere svømmest
Familiesvømming på Spicheren på lørdager kan til tider være en japansk opplevelse, dvs svært tett i bassenget. Men i går var det andre tilstander. Da vi kom var det tomt, så vi kunne utfolde oss fritt. Masse lek, hopping og morro, men også svømming. DE gjennomførte 500 meter så fort han kunne, mens Hilde og ungen trente på svømming og lekte Ta Sjansen i sklia.
En annen effekt av å ha hallen alene er at man kan boble fritt. Hilde satt rekord med hele 5 runder i stampen.
Etterhvert kom der folk, både kjente og ukjente. Men 1 time og 3 kvarter var igrunnen nok, så da gikk vi opp. Alle sammen ble svært så trøtte utover ettermiddagen, så tydelig at det var ei bra økt.
En annen effekt av å ha hallen alene er at man kan boble fritt. Hilde satt rekord med hele 5 runder i stampen.
Etterhvert kom der folk, både kjente og ukjente. Men 1 time og 3 kvarter var igrunnen nok, så da gikk vi opp. Alle sammen ble svært så trøtte utover ettermiddagen, så tydelig at det var ei bra økt.
Etiketter:
Diggidiggis,
svømming,
Treningsdagbok DE,
Treningsdagbok Hilde
lørdag 15. mai 2010
Rusle spring
En rusletur i ro og mak med grublerier og tenking oppover heia, rundt det snart inntørka Øvre Hellerstøvann, og opp til Hellerstønuten. Nøyt skogens ro og fint vær. Derfra løping i forholdsvis høyt tempo hjem. En grei tur på ca 80 minutter.
fredag 14. mai 2010
Et steg fremover ,eller....?
Bildet viser mitt nyeste fottøy, importert fra Danmark.
I går prøvde jeg de på Vidda.Først noen usikre steg på gresset, før 4-5 runder på grusen.
Som med mine lettvekstsko, er det en noe underlig følelse å løpe med de i begynnelsen. Men blir nok vant til de etterhvert...
Det er først og fremst leggene som får juling når fottøyet blir mer minimalistisk.
Neste steg er å prøve litt i skogen.
I går prøvde jeg de på Vidda.Først noen usikre steg på gresset, før 4-5 runder på grusen.
Som med mine lettvekstsko, er det en noe underlig følelse å løpe med de i begynnelsen. Men blir nok vant til de etterhvert...
Det er først og fremst leggene som får juling når fottøyet blir mer minimalistisk.
Neste steg er å prøve litt i skogen.
Ikke helt mislykka økt

Etter en del tekstmeldinger var det endelig klart for litt uteklatring. Vi valgte nye veggen i Nybyen. Ikke helt som vi hadde forventet da storeveggen bare står der ubrukelig. I stedet har man tatt i bruk de noe kortere veggene på siden. Det ble altså buldring. Olav var så vidt innom, mens Svein og DE tok på seg klatreskoene.
Klarte litt av hvert av løyper, mens andre ble for vanskelige. Noen måtte vi gi oss på litt tidlig ettersom det ble for skummelt/farlig å gå helt til topps. Mulig vi må investere i en crash pad.
Alt i alt ei økt som ikke ble helt som forventet, men likevel bra å få klatret og samtidig sett den nye veggen.
Etiketter:
Klatring,
Treningsdagbok DE,
Treningsdagbok Svein
Styrkis!
Vi tok en halvtime på mølle og en halvtime med mage-rygg trening i sal.
Friskus var den eneste hanen i kurven, men bryr seg lite om det. Han har begynt å bli en mester i sidelengs planke... Det er en ypperlig øvelse for kjærlighets-håndtakene.. :-)
Amalie var i sal.
Greit å få tatt mage-rygg timene i sal... det er sykt tungt...men utrolig godt.. og anbefales på det varmeste.
Friskus var den eneste hanen i kurven, men bryr seg lite om det. Han har begynt å bli en mester i sidelengs planke... Det er en ypperlig øvelse for kjærlighets-håndtakene.. :-)
Amalie var i sal.
Greit å få tatt mage-rygg timene i sal... det er sykt tungt...men utrolig godt.. og anbefales på det varmeste.
Etiketter:
Spicheren,
Treningsdagbok DE,
Treningsdagbok Hilde
torsdag 13. mai 2010
Skau-skau 2010
Tirsdag var det altså klart for det tradisjonsrike Skau-Skau-løpet med start på toppen av Saga Terrase og målgang på Grønn slette i Jegersberg. Pga av avtale senere på kvelden, måtte jeg starte før ordinær start som var klokka 18.Ble bilet opp sammen med 3 medløpere fra jobben.
Så ikke mer til de etter første bakken, men tok igjen noen løpere og gåere underveis.
Veldig variert og bra trase, noen steder veldig teknisk, og noen steder bare å la det stå til nedover.
Som man forstår ble det sololøping hele veien, og tapte kanskje litt på det, og var inne på 57 blank. 1.20 bak fjoråret.
Hadde ikke mer å gi for dagen, så da må man vel være fornøyd.
Fin turkopp i tre og pølse etterpå gjorde det hele til en bra opplevelse.
Så ikke mer til de etter første bakken, men tok igjen noen løpere og gåere underveis.
Veldig variert og bra trase, noen steder veldig teknisk, og noen steder bare å la det stå til nedover.
Som man forstår ble det sololøping hele veien, og tapte kanskje litt på det, og var inne på 57 blank. 1.20 bak fjoråret.
Hadde ikke mer å gi for dagen, så da må man vel være fornøyd.
Fin turkopp i tre og pølse etterpå gjorde det hele til en bra opplevelse.
tirsdag 11. mai 2010
Kjent på stedet
Ikke akkurat SkauSkauløpet for min del i dag. Men nå som jeg har flytta ut av sentrum var det på tide å blåse støv av Los sitt gamle slagord: Kjent på stedet. For min del gjelder det helst å bli kjent på stedet.
Starta fra Grostøl innerst ved Hemningsvannet. Fulgte postveien i retning byen. Tok etterhvert av og fulgte noen fine skogsstier. Måtte over noen myrer og ble litt blaut, men ellers var det veldig fint løpeterreng. Ikke kjempelange turen, tenker det var ca 4 km. Godt fornøyd og satser på å bli enda bedre kjent i tida framover.
Starta fra Grostøl innerst ved Hemningsvannet. Fulgte postveien i retning byen. Tok etterhvert av og fulgte noen fine skogsstier. Måtte over noen myrer og ble litt blaut, men ellers var det veldig fint løpeterreng. Ikke kjempelange turen, tenker det var ca 4 km. Godt fornøyd og satser på å bli enda bedre kjent i tida framover.
Holmenkollstafetten 2010
På lørdag var det klart for den meget tradisjonsrike Holmenkollstafetten, faktisk var det i år 80-års jubileum. Gjengen fra Boss har ikke vært med så lenge, men allikevel mer rutinert enn i fjor.Det hele gikk meget smidigere på løpsdagen, selv om vi i år måtte ha to doble etapper, pga manko på folk. Rutinert nok plukket treneren ut to solide damer til å ta seg av dobbeltløpingen, så det gikk helt etter planen.Diggidangas mann hadde etappe 7, også kalt klatreetappen. Det gikk sånn tålelig greit, men hadde håpet på 30-45 sekund raskere. At formen for dagen ikke var helt på topp, får NSB ta mye av skylden for.Fredagens togtur fra Kristiansand ble en meget strabasiøs affære for min del. Å sitte mot kjøreretning, samtidig som toget skal ta igjen 30 min. forsinkelse( altså økt fart og slingring) er ikke å anbefale, med mindre du har lyst å hilse på mageinnholdet flere(5!) ganger.
Som nevnt gikk gjennomføringa av stafetten på skinner.. og det sosiale ble også i år et høydepunkt.
Tidsmessig var vi ca 1 min. dårligere enn i fjor, mens alle som løp samme etappe som ifjor forbedret seg. Hvis nykommerene i år, også hever seg til neste år, kan vi kanskje klatre litt på resultatlista.
Bare for å sette ting litt i perspektiv: Totalvinner løp på 48 min, vinner i vår klasse på 54 min, og vi var 35 min etter klassevinner. Mange lag satser veldig mye på å hevde seg, selv i bedriftsklassene.
Som nevnt gikk gjennomføringa av stafetten på skinner.. og det sosiale ble også i år et høydepunkt.
Tidsmessig var vi ca 1 min. dårligere enn i fjor, mens alle som løp samme etappe som ifjor forbedret seg. Hvis nykommerene i år, også hever seg til neste år, kan vi kanskje klatre litt på resultatlista.
Bare for å sette ting litt i perspektiv: Totalvinner løp på 48 min, vinner i vår klasse på 54 min, og vi var 35 min etter klassevinner. Mange lag satser veldig mye på å hevde seg, selv i bedriftsklassene.
Frisk sprut
En rørlegger fra kommunen hadde noe på gang med fontena i Ravnedalen i dag morres. Han lå halvveis neri en kum der og holdt på.
Ellers koster fiskeboller på Rema 1000 Lund bare 5 kroner for tida.
Ellers hadde jeg en halvtime med litt lette intervaller/gågging etter gefühlen, teknisk trening med tempo og bakkeløping både oppover og nedover i området rundt Bånetjønn. Satt også på en benk der og tøyde litt i solvarmen. En hjemmeværende Sofie gjorde at det ikke ble den planlagte langturen på heia.
Ellers koster fiskeboller på Rema 1000 Lund bare 5 kroner for tida.
mandag 10. mai 2010
Aggressiv svane og hoppende menn i badebukse
Morradukkert i dag. Vestbakken var hjemme med rørlegger, mens Åmdalen og Grendstaden møttes rett over 8. Var litt vind i dag, og en aggressiv svane som ikke ville flytte seg da vi kom klare i badebukse. Det var litt komisk når vi sto der og hoppa for å holde varmen, og prøve å jage svane samtidig. Den var ikke skvetten før vi skvetta vann på den. Da skvatt den vekk.
Deilig vann. 6 grader. Tok ikke bilder. Glømmer det liksom bare vekk. De som vil se oss får komme og se. Vi tar bilder når motivet endres etterhvert.
søndag 9. mai 2010
Rundt Stokkeland
Sesongstart for racersykkelen før frokost etter en dag på byen (kulturnatta). Ikke verst.
Distanse 43,33 km - Tid 1,47 timer - Snittfart 24,30 km/t - Maxfart 65,19
fredag 7. mai 2010
6. Karuselløp - LOS-løpet på Sukkevann
For første gang noen sinne var jeg en del av staben på et karuselløp og det skulle vise seg å bli en intressant opplevelse. Men først skulle det løpes. Starta kl. 14.40 nøyaktig 20 minutter før vakta mi skulle begynne så måtte raska på. Begynte så hardt jeg kunne, og i nedoverbakkene i begynnelsen får man god fart. Fint å løpe forbi den bakken jeg falt opptil flere ganger med ski på beina i vinter. Som alltid synes jeg det var tyngst i den bakken man kommer til i lysløypa etter golfbanen. Holdt sånn tålig farten, og kom inn til 18.56. Forutsatt at de to klokkene er synkronisert. Hadde 18.09 i fjor, men i år er jeg ihvertfall på oppadgående formkurve.
Men altså, min jobb var å ta imot folk når de kom i mål. Skrive ned startnummer og tider på di derre arkene. Forsåvidt en grei nok jobb, men det skjedde mye komisk. Med oss i teltet hadde vi noen damer fra utvalget. Mulig de hadde en dårlig dag, men mer gretne folk skal du lete lenge etter. Samtlige som hadde vakt fikk kjeft for alt mulig rart, så vi følte oss som små rampete barnehageunger som nettopp har blitt satt på plass. Enten stod vi for langt framme eller for langt bak eller for langt til siden, og enten så sperret vi for folk eller så jobbet vi for sent eller så tulla vi for mye eller så var vi for få eller så var vi for mange osv osv. Og så skulle man så absolutt ikke komme med forslag, for disse folkene har drevet karusellen i alle år og skal definitivt ikke fortelles hvordan ting skal gjøres, for alt er prøvd ut tidligere og de vet best hva som funker. Sukk og stønn, og sukk og stønn...hehehe. Men vi lot oss ikke affisere, så prøvde å bli en slags motvekt. Sendte ut hyggelige kommentarer og tok i mot folk med ett smil. Deltakerne gjør ufattelig mye rart. Mange er helt forvirret når de kommer i mål, og sliter med å regne ut tiden sin. Andre har ikke med startnummer, og kan ihvertfall ikke huske nummeret sitt. Andre har bretta det i fire, mens atter andre har festa det opp ned. Noen kollapser på oppløpet, mens andre spurter som om de hadde selve fanden i hælene. Rareste ting som hente var da ei dame på oppløpet fikk en fotball midt i planeten. Må jo ha vært et av tidenes sleivspark fra fotballbanen. Ellers var det dessverre få kjente som kom i mål da jeg stod der, og ingen Diggidangas. Men gøy var det og en intressant erfaring.
Men altså, min jobb var å ta imot folk når de kom i mål. Skrive ned startnummer og tider på di derre arkene. Forsåvidt en grei nok jobb, men det skjedde mye komisk. Med oss i teltet hadde vi noen damer fra utvalget. Mulig de hadde en dårlig dag, men mer gretne folk skal du lete lenge etter. Samtlige som hadde vakt fikk kjeft for alt mulig rart, så vi følte oss som små rampete barnehageunger som nettopp har blitt satt på plass. Enten stod vi for langt framme eller for langt bak eller for langt til siden, og enten så sperret vi for folk eller så jobbet vi for sent eller så tulla vi for mye eller så var vi for få eller så var vi for mange osv osv. Og så skulle man så absolutt ikke komme med forslag, for disse folkene har drevet karusellen i alle år og skal definitivt ikke fortelles hvordan ting skal gjøres, for alt er prøvd ut tidligere og de vet best hva som funker. Sukk og stønn, og sukk og stønn...hehehe. Men vi lot oss ikke affisere, så prøvde å bli en slags motvekt. Sendte ut hyggelige kommentarer og tok i mot folk med ett smil. Deltakerne gjør ufattelig mye rart. Mange er helt forvirret når de kommer i mål, og sliter med å regne ut tiden sin. Andre har ikke med startnummer, og kan ihvertfall ikke huske nummeret sitt. Andre har bretta det i fire, mens atter andre har festa det opp ned. Noen kollapser på oppløpet, mens andre spurter som om de hadde selve fanden i hælene. Rareste ting som hente var da ei dame på oppløpet fikk en fotball midt i planeten. Må jo ha vært et av tidenes sleivspark fra fotballbanen. Ellers var det dessverre få kjente som kom i mål da jeg stod der, og ingen Diggidangas. Men gøy var det og en intressant erfaring.
onsdag 5. mai 2010
Happy Børsday!
Tirsdagsløping!
Hadde ei runde i Jegers, en omvendt Hilde. Startet rolig v gressplenen og videre mot demningen og rundt vannet.. fikk de harde bakkene til slutt. Vi hadde nok krutt, takket være riktig posjonering av krefter. Kunne jeg bare gjort det hver gang det var karusell...hehe
Vi pusser opp bad, så har vært litt lite trening..i tillegg har duene feiret 1 årsjubileum....:-)
Vi pusser opp bad, så har vært litt lite trening..i tillegg har duene feiret 1 årsjubileum....:-)
Etiketter:
Jogging,
Treningsdagbok DE,
Treningsdagbok Hilde
tirsdag 4. mai 2010
Intervall igjen
Hadde jo ei intervalløkt på søndag, som fremdeles satt litt i leggene mandag ettermiddag.Men hadde forpliktet meg til å lede ei siste fellestrening før Holmenkollstafetten til helga. Derfor bare å stille opp i Baneheia.
20 min oppvarming rundt 3.stampe, deretter 45 sek drag på sletta i lysløypa.Med litt mild overtalelse klarte alle 10 repetisjoner. Veldig bra innsats fra alle 9!
Som forrige gang avsluttet vi med 15 min rolig jogg og vassing som snart er i varmeste laget.
I går var det hele 11 grader.
20 min oppvarming rundt 3.stampe, deretter 45 sek drag på sletta i lysløypa.Med litt mild overtalelse klarte alle 10 repetisjoner. Veldig bra innsats fra alle 9!
Som forrige gang avsluttet vi med 15 min rolig jogg og vassing som snart er i varmeste laget.
I går var det hele 11 grader.
Morraløpetur
Jeg sover litt lite for tida, noe som kommer av at jeg våkner tidlig uansett, og alt kommer sikkert av at jobben på Rosegården krever sitt ei stund nå, og det er litt av hvert å bryne seg på, og som kverner i hauet om en vil eller ikke. Jobbintervju til uka. Avgjørelse om ansettelse 31. mai. I morres våkna jeg etter bare 3,5 timers søvn.
Heldigvis klarte jeg å komme meg opp og ut på en løpetur. Sol og fint. Opp til Ravneheia med utsikt og perspektiver, så innover heia, sneia Bervann sør, opp til Hellerstønuten, en fantastisk stund med blå himmel, friskeste luft og et herlig rundskue, Der sto jeg og mediterte og nøyt livet i sin allminnelighet, før jeg løp hjemover, tidvis i et imponerende bra tempo om jeg skal si det sjøl, og hjemme igjen etter 50 minutter
Hva skal man med søvn, når det er blå himmel og vår i byskauen?
Sommerlig morrabad
Åsmund og Grendstaden fikk gjennomført et morrabad mandag morra. Vestbakken har liksom falt ut av rutinene, noe Grendstaden sterkt må beklage, og tar på sin kappe/badebukse. Fikk ellers ikke tatt før- og etterbilder. Ting har liksom sklidd litt ut, som kølla ut av ei truse som er slapp i strikken.
Perfekte forhold. Sol og vindstille. Et herlig forfriskende bad, hvor Grendstaden hadde årets første lille svømmetur. Vannet holdt 6 grader.
Det har i ettertid kommet Grendstaden for øret at halve NRK Sørlandet kikka på. Grunnen til dette er at Grendstad ropte hei til Kai Stokkeland da han sykla forbi rett før, og han fikk med seg kolleger til vinduet for å se på da han kom inn på jobb. Hverken Åsmund eller Grendstaden brukte for øvrig håndkle under skiftinga, dermed ble det ubevisst mooning for journalistene.
Hr Stokkeland fortalte også at et par dreiv og hadde seg rett foran web-kameraet til NRK Sørlandet i fjor. De holdt på i nesten en time, før noen av den eldre garde på NRK gikk ut og ba dem holde opp. Her må vi ha en forklaring av Olsen/Vestbakken.
søndag 2. mai 2010
Vidde-trening
3.34 - 3.47 - 3.43 - 3.34 er dagens nøkkeltall fra intervalltrening på Vågsbygd Idrettsplass.
ca 2 min pause mellom dragene som var på 1000 meter.
Hadde skobytte halvveis denne gangen.
En relativ hard økt, der jeg prøvde å presse farten, til fordel for antall repetisjoner.
ca 2 min pause mellom dragene som var på 1000 meter.
Hadde skobytte halvveis denne gangen.
En relativ hard økt, der jeg prøvde å presse farten, til fordel for antall repetisjoner.
Gjøgleren er mør
Hatt ei fantastisk helg med gjøglerkurs på Rosegården med 2 fyrer fra ei gruppe som heter Stella Polaris, ei godt etablert gjøglergruppe med aktivitet i inn- og utland.
Har gått på stylter, dansa, løpt med flagg, dansa, sjonglert med baller og stokk, dansa, stått på skuldre, dansa, hatt andre stående på mine skuldre, dansa, løpt, dansa, stupt kråker, dansa osv osv.
Har ikke vært så mør på all den tid. Vi har starta ei gjøglergruppe på Rosegården, og første mål er årets 17. mai-tog. Dette var fantastisk gøy. Midt i blinken for en som meg, som liker teater, gjøgling, og fysisk aktivitet.
lørdag 1. mai 2010
Lekeløping
Rakk en liten intervall-økt på morraen før rosegjobbing. Opp til Bånetjønn og litt rundt og ned, med spurter, rask løping i stigninger, og rask løping nedover. Ellers litt rolig gange. Teknisk trening, og for å få litt tempo i kroppen. Bare drøye 20 minutter, men frisk og god økt.
Abonner på:
Innlegg (Atom)




