lørdag 25. april 2009

Fevik Maraton

BILDER FRA KONDIS:http://www.kondis.no/Soerlandet/index.php?aid=82278&k=soerlandet%2Fsoerlandet&mid=





En av Diggidangasesongens høydepunkter var Fevik Maraton. På en strålende dag stilte Svein til start på halvmaraton mens DE nøyde seg med 5 km-løpet.

5 km-løpet startet kl 13 og DE var således førstemann i ilden. Løypa var relativt flat. Ikke alt for stort felt, men flere virket som noen seige løpenerder. Og da jeg så at selveste Dolsvåg var på startstreken skjønte jeg at det muligens ikke kom til å bli førsteplass... Kom litt langt bak i starten, men fant min plass i feltet etter ca 100 meter og ble der resten av løpet. Hadde lånt Sveins pulsklokke for anledningen og hadde dermed full kontroll på hvilket tempo jeg la meg i. Den nevnte Svein ledet ann i heie- og motivasjonsgjengen og pisket meg fram alle mulige steder i løypa. Det trengtes for jeg hadde ingen å fighte med i dag. Følte jeg klarte å få beina til å gå rimelig bra og kom inn til 24,10. Det skulle tilsvare 4,50 pr km. Godt fornøyd kunne jeg se Svein avgårde kl 14. Gikk deretter ned til sjøen og slappet av med ei bok, mens andre slet seg rundt i området.
http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=8079537

Svein:
Det skulle bli en prøve på utholdenhet, stayer-evne og hvordan tåle å løpe med stive og såre bein.
La friskt avgårde midt i feltet som talte rundt 50 stk.Noen som løp forbi meg på de første 500 meter,ellers stabilt sist i fremste del av feltet.Den eneste bakken å snakke om var mellom 1 og 2 kilometer,ikke så bratt ,men relativ lang.
Jeg fant nokså fort et greit tempo på rundt 4.47 pr.km.Imidlertid økte snittiden litte grann hele veien.Utrolig greit å følge med på snittfart og puls underveis,slik at en ikke drar på seg mye melkesyre for tidlig.
Frem til første drikkestasjon ved 5 km, var det asfalt hele veien.Resten av traseen var stort sett på grusvei med skog rundt,noe som ga etterlengtet skygge.Rett før 5 km ble jeg tatt igjen og forbiløpt av en dame på rundt 50,imponerende løping av må jeg si.Det siste jeg så til henne var rundt 13 kilometer.
Traseen gjorde sitt til at dette ble en tålmodightesprøve også; lange,rette strekninger på 4-500 meter.

Passerte vending etter 10,5 km på 54.30.God følelse å vite at over halve løpet er unnagjort, selv om man begynner å merke det.Rett før siste drikkestasjon ved 15 km(samme stasjon som 5km),ble jeg nok en gang tatt igjen og forbiløpt av en løper.Han kunne fortelle i forbifarten at han hadde kommet 2 min for seint til starten!

De siste 6-7 km var ikke spesielt gode,begynte å få stive og sure bein,men klarte å holde tempoet rundt 5 min pr km.Var oppe i 5.02 på det meste.
Endelig ble siste km-skilt passert og DE dukket opp rundt svingen.Godt å ha noen til å pese de siste meterene.
På forhånd var anslaget mitt en sluttid på mellom 1.45 og 1.50.
Det var ikke så galt tippet; det ble 1.46.53.
Ett av sesongens mål er nådd!






5 kommentarer:

Grendstad sa...

Krampe i begge leggene? Feviksyndromet altså. Velkjent. Men fine bilder, og god tid på Vestbakken, og sikkert også på Øy. Avventer rapport på sistnevnte.

DE sa...

Som vanlig leverte Øy! varene, selv om han altså ble rammet av Feviksyndromet. Så det ble en meget bra dag i Diggidangas historie.

Grendstad sa...

Ja, det må jeg si. Lurer på om jeg må ut og prøve det tempoet litt, eller kanskje ikke.

Gratulerer til Svein. Godt løpt. Bra initiativ. Bra levert. God bloggunderholdning.

ØY! sa...

en god dag blir enda bedre med godt selskap.
Takk til DE for bra følge.
Vi snakket om at det er altfor lenge siden vi har hatt fellestreninger av ymse slag.
Det må vi få til i økende grad fremover.

Grendstad sa...

Tenkte kanskje en intervall, etter et slags stafettprinsipp hvis Svein kan komponere noe for 3, ellers så er jo en runde rundt alle krsands topper på en dag en interessant tur, kanskje for flere

I dag må jeg mest bare hvile meg litt etter ei fysisk krevende uke med barnteater seint og tidlig. Må hvile meg litt i form.