søndag 10. august 2008

Fanaråken opp


Tibettrøya på Fanaråken



Endelig var det klart for et av årets store høydepunkter i Diggidanga. Fredag 8. aug satte Svein og DE seg i bilen med retning Skjolden i Luster. Svein hadde i forkant trent målrettet gjennom sommeren for å delta i Fanaråken Duatlon, mens DE egentlig hadde trent på alt mulig annet enn motbakkeløp. Meningsmålingen på bloggen viste en klar tiltro til Svein, men han selv var noe mer kritisk.

Fredagskvelden ble brukt til å besiktige sykkeltrasèen. Den var langt over gjennomsnittet bratt. Etter dette begynte Svein å få bange anelser, mens DE priste seg lykkelig over at han kun skulle være med i selve motbakkeløpet.

Natta før løpsdagen ble preget av lite søvn for Svein sin del. På morgenen var pulsen allerede høy og det var vanskelig å få i seg næring. Den unge og naive DE derimot hadde ingen idè om hva som ventet, så han svinset som vanlig rundt i sin egen verden. Starten på motbakkeløpet gikk fra Turtagrø på 868m. Her skulle også DE legge klar løpeskoene til Svein. Det viste seg at dette visstnok var imot et usynlig regelment, men etter en lang og bestemt diskusjon ble skoene lagt der de skulle.

Været på fjellet var innom alle årstider. Det var tåke, det regnet, det haglet og noen få ganger var det til og med sol. På toppen var det bare et par grader. Løpstraseen var på ca 8,4 km, hvorav de 4 første var relativt flate. DE satte ivei med rolig jogg, men kjente fort at lungene ikke var glade i den klamme lufta. Ble gjennomblaut av svette, men holdt det gående ved å drikke en del. Da stigingene begynte på ca 1000m gikk jeg over til rask gange. Tok igjen mange folk og var fin i formen. Trodde det gikk relativt raskt oppover og fikk derfor en stor knekk da jeg etter en god stund kom til neste skilt som bare sa 1250m. Neste 250m gikk på halv maskin, men så var det omtrent stopp. Da jeg kom opp i skyene ble det iskaldt og moralen sank stadig. Minuttene rant på og ble til timer. De siste 500m gikk på ren vilje. Hadde det om ikke annet litt morsomt med å slenge småfrekke kommentarer til eliteutdøverne som etterhvert kom på rekke og rad. Da toppen på 2068m omsider kom viste det seg at mosjonistene ikke fikk lov til å gå over målstreken. Litt spesiellt, men jeg fikk da iallefall en medalje. Var på dette tidspunkt iskald og demotivert, men samtidig usedvanlig glad og fornøyd med å ha fullført. Etter å ha skiftet til tørt tøy, fått varmen i tørkebua og hatt en motiverende tlf.samtale med Olav stilte jeg meg opp for å vente på Svein. (Ja, og tiden ble sånn ca. 2.29.)


Duathlonløpet startet altså ved fjorden i Skjolden.Distansen som skulle tilbakelegges før veksling var 16km.De siste 11 kilometerene veksler mellom 8 og 10% stigning hele veien,så det var godt og bratt,men tørr,fin asfalt.
Som nevnt over var Svein "noe" urolig og nervøs før start,men etter en liten oppvarmingsrunde på sykkelen,og etter å ha fått en del gode råd fra Fanaråk-veteraner,begynte magen og pulsen å normalisere seg.
Svein ble liggende langt bak i feltet fra starten(helt bevisst),men tok igjen en del etterhvert i bakkene.Som tidligere nevnt i annet innlegg i bloggen,har det vært litt trøbbel med sykkelen tidligere,men nå skulle den være i tipp-topp stand.Etter ca. halve stigningen var tilbakelagt skjønte Svein at ikke alt var som det skulle med sykkelen allikevel.Det ble konstantert en bulk i siden på dekket foran,slik at det bremset litt for hver omdreining.Min vanlige flaks,tenkte Svein.
Klarte allikevel å fullføre uten punktering, men brukte nok litt ekstra krefter på "bulken".
Sykkeletappen ble tilbakelagt på ca. 78 min.
Etter veksling på Turtagrø ble det en blanding av jogging og rask gange de 4 første kilometrene.
De siste 4 km ble en tålmodighetsprøve av de sjeldne,med melkesyre langt opp i hårfestet.
De mange som heiet(folk på vei ned igjen)hjalp godt på humøret,og endelig ble 2000 høyde -meter passert.Snart dukket det deilige målseilet opp,og vi var halvveis!(vi måtte jo ned samme veien).Målet var nådd: å fullføre Fanaråken Duatlon.

På veg ned hadde stemningen fra morgenen snudd. Svein var godt fornøyd mens DE mest gikk og mumlet om den derre Faensråken. Vi brukte god tid på nedstigningen, og ettersom været bedret seg litt kunne vi nyte litt utsikt også. Dagen ble avsluttet med ei økt i svømmebassenget og middagsbufè på hotellet.

Et langt foredrag dette her, men vil avslutte med å si at dette var en utrolig bra tur og et godt opplegg fra Svein. Diggidanga er nå offisielt deltakere på nasjonalt plan. Er veldig fornøyd med å ha fullført et motbakkeløp. Om det blir flere tviler jeg litt på, men man vet aldri.

Resultatliste duatlon:
http://www.fanaraaken.com/duat08.htm

Resultatliste sykkeletappen:
http://www.fanaraaken.com/sykkel08.htm

Masse bilder:
http://www.kondis.no/default/index.php?aid=74841&k=sjef/forsiden&mid=

.
Bilder fra duatlon:
http://www.kondis.no/default/index.php?aid=75108&k=sjef%2Fforsiden&mid=

12 kommentarer:

Grendstad sa...

Bra referat! Bra at det er litt lengde på dette som tilsvarer mengden nedlagt tid og underholdningsverdi. Venter jo på Svein sitt innlegg også. Gratulerer med gjennomført råk. Dette er bra, råkebøtter!

ØY! sa...

mine ting komnmer etterhvert.
foreløpig har jeg nok å gjøre på jobb.

Grendstad sa...

Kjempebra referert. Dette er bra. Flotte bilder. Kanskje med til neste år??? Nei, vi får se.

Stor heder til Svein for å ha gått i bresjen her, meldt seg på, og løftet Diggidanga til nye høyder, over 2000.

ØY! sa...

ja,det er bare å melde seg på,he-he.jeg kan være med som fotograf..
beina begynner ihvertfall å bli ok igjen.

tenkte kanskje vi kan gjøre noe med tibet-trøya,ta den med og ta bilde når et DD-medlem er på reise i ulike land.
Olav skal jo til Italia,og DE til Afrika snart.

ØY! sa...

ser forøvrig på res.lista fra forrige Fanaråken Duatlon(2006),at med min tid ville jeg hatt 12 stk bak meg.
tolker dette som at årets konkurranse hadde høyere nivå,da jeg hadde bare 2 stk bak meg.

en slags konklusjon må bli at uten treningen i forkant,hadde det blitt vanskligere å fullføre,men at jeg nok skulle hatt en lengre treningsperiode/trent bedre.
satser på forbedring av tiden,neste gang...

Grendstad sa...

Jo, ja, nå er jo Diggidangagiven av ny dato, så hvis en holder en jevnt bra aktivitet framover, så blir det ikke så stort løft når en skal være med på noe. Håper det kan være sånn. Har nettopp målt opp ei 18 mils sykkelløype Krs - Evje - Hynnekleiv - Krs. Prøver å gjennomføre stor-triathlondistansene hver for seg. Greie mål å ha synes jeg. Verre med marathon, men for ta en halv en først.

ØY! sa...

Kan godt være med på ei runde.
fortrinnsvis ei helg kanskje.
en god halvmaratondistanse er fra Stemmen til Kjærrane f.eks.

DE sa...

Bra dere har store målsetninger folkens. Har dessverre fått bevist at jeg ikke har fysikk til å henge med her. Men i Diggidanga er det jo heldigvis noe for alle, så jeg skal nok få trent godt :)

Grendstad sa...

Jo, kanskje det, skal først ta en 10000 meter på vågsbygd stadion, kanskje i formiddag. Må også ta det litt med ro, snørrer litt.

Grendstad sa...

Ja, og en annen ting. Jeg tror jeg må prøve halvmarathon på flata, asfalt og grus. Har ikke prøvd det før, og må teste tida.

ØY! sa...

jeg kan være følgesykkel på halvmaraton.

Grendstad sa...

den er god, da tror jeg du kan bruke trehjulssykkel