mandag 13. juli 2009

Maratontrening ala Waitz

Skal prøve å følge et treningsprogram av den ikke ukjente Grete Waitz, utover sommeren/høsten.
Dette er et program som skal lede frem til Oslo maraton i slutten av september.
Siden det ikke klaffet med Skogsmaraton for meg,så har jeg ei stund gått og tenkt på Oslo som en mulighet.
Nå har jeg altså bestemt meg for å ta den fulle distansen den 27. sep.
Kombinerer dette med familiebesøk og evt. bursdagsfeiring den helga.

I dag ble det derfor ei økt i Waitzs program:
3 km oppvarming, deretter 10 km i sone 3 - 4, dvs puls fra 82 til 92% av max. Lå bra innenfor grensene hele veien.
10 min rusling/nedjogging på slutten.
Løp de første 3 + 7km i skauen, de siste 3 på asfalt,greit å få litt "feeling" med hardt underlag også.

Programmet jeg følger legger opp til trening 5 dager i uka,så det er muligheter til å legge inn økter med annen aktivitet også,eksempelvis sykling.

Føler nå at for å fortsette utviklinga/fremgangen i fysisk form, så må treninga settes litt i system, derfor passer det bra å følge et program for meg nå.
Men håper å kunne gjøre en del andre ting også fremover.

3 kommentarer:

DE sa...

Dette var en intressant utvikling. Du har satt et meget ambisiøst mål, så all ære for det. Regner med at løpet dukker opp i kalenderen ganske snart.

For å klare noe slikt tror jeg det er lurt av deg å være planmessig. Den godeste Fru Waitz er jo maratonlegende, så skulle mene du har et bra opplegg nå.

Gleder meg til å følge utviklingen, og håper du har tid til noe fellesøkter også.

Hilde Fantomine sa...

Jøss!! Så modig gjort!
Venninna mi løp halvmaraton i fjor og ho fulgte også et program m 4-5 økter i uka, men av et litt annet kaliber da..
Jeg så ikke så mye til ho... så regner med at vi ikke får sett så mye til deg heller da..hehe
Du kommer sterkere tilbake til høsten..
Masse lykke til... og kanskje vi må ta en tur innom Oslo i den tida..for å heie på deg:-)

Grendstad sa...

Skal si du holder på. Har du hengt opp bilde av Grete Waitz på veggen hjemme også eller? :-)

Håper du trives med dette opplegget, og håper du klarer å følge det. Beste ønsker.