DE:
Ikke ofte karusellen stiller med helt nye løyper. Før start prøvde jeg å finne et oversiktskart, men det var ikke å oppdrive. Derfor var det bare å legge i vei og håpe det beste. Etter hvert skulle det vise seg at løypa helt riktig var ny den, men alt foregikk på mer kjente stier. Det mest revolusjonerende var at vi mange steder løp motsatt vei av hva man pleier, og det er jo i seg selv bra.
Første kilometeren gikk radig unna, men den andre ble fryktelig lang. Kom meg igrunnen aldri helt etter den, og måtte noe ned i tempo. Avslutning med ytterløypa motsatt vei var heftig, så der måtte jeg ned i gange et lite parti. Mest underholdende øyeblikk skjedde ved demninga på 3. stampe, hvor jeg løp forbi en kar som jogget med staver. Langt fra dagligdags at man ser den kombinasjonen. Kom i mål på ca halvtimen. Mellomfornøyd med det.
Etter løpet dro Fantomine i vei. Etter forrige løp i Baneheia ble det gitt uttrykk for at det var for lite heiing underveis. Denne løypa gikk som sagt på kryss og tvers, og det innbyr til heieaktiviteter uten at man trenger å forflytte seg så alt for mye. Med Marte som ivrig deltaker i vogna klarte vi å heie ikke mindre enn 6 ulike steder i løypa! Ikke rart ho mor følte seg litt forfulgt...
Fantomine " forfulgt" Vestbakke:
Dette var ei ok løype. Den gikk litt motsatt av hva jeg løper til vanlig, og det gjorde meg litt forvirra til tider. Jeg hadde følelsen at jeg hadde løpt stedene før. Så snudde meg for å se etter folk.. Skal ikke være lett ..
Æ måtte på do når det var 1,5 km igjen.. Stress altså.. Så v mål, sprintet jeg helt ned til toa'en..
Ønsker gjerne å løpe denne runda igjen:))
søndag 26. mai 2013
mandag 20. mai 2013
Mr. Man fyller år
Diggidangas Mr. Man, multimann, familiemann, luring, pappa, friskus, jordomreiser, finansanalytiker, artikaill m.m. fyller ca 36 år i dag. For en mann!!! Bilde over er fra da han strikkhoppa på grensa mellom Zambia og Zimbabwe, og under et bilde fra hvor han er i dag. Han rekker over det meste denne karen med sekk og lue på. Resten av Diggidanga gratulerer på det friskeste
En lang en på kvisten
Sveinane fra Tverrveien brukte fridagen til maratontrening. Begge har planer om å fullføre Farsund Maraton som avvikles 1.juni. For min del er dette den lengste turen jeg har hatt i år, og var i så måte en prøve på om jeg er mer eller mindre klar for å løpe en full maraton.
Faktisk gikk det ganske så greit, selv om det er litt tungt på slutten. Da er det bare psyke seg opp til 1.juni.
lørdag 18. mai 2013
6. Karuselløp - Subaruløpet i Jegers
Svein og Olav i par(re)løp
DE:
Sjelden jeg presser kroppen så mye for tiden, men i dag var det på tide å se hva man er god for. Bakken opp til Kalkheia er jo umulig å løpe. Synes igrunnen det uansett går fortere å gå, selv om man kommer litt ut av rytmen. Det lange strekket på postveien gjorde at man fikk pusten tilbake og kunne gi full gass på slutten. Savnet den fine stien langs vannet i siste halvdel, så får vel heller jogge den selv engang. Tok ikke tiden, men tror det ble rundt 33-34 minutter. Ikke allverdens, men sier meg fornøyd.
Gubben
Jo, det er ok å løpe i parreløp, men etter å ha løpt i posisjonen på bildet over Kalkheia fant vi ut i nedoverbakkene at det var mer praktisk å løpe mer oppreist. Da løp Øy ifra og lå ca 50 meter foran ei stund, men så slapp han seg tilbake igjen for å ha selskap. Dessverre hadde jeg ikke heilt dagen, altfor dårlig oppladning og altfor tørt og fint i dag, og da jeg kasta trøya ved veksling dro Øy ifra og slo meg med god margin. Skulle bare mangle. Uansett greit å få slukt ei drøy mil. Det som er bra med milsluker er at det er mange av de samme folkene hver gang, så en begynner etterhvert å få mange en kan mål seg imot. I løpet av året skal jeg slå han derre lokale Abraham Lincoln-kopien.
Øy!
Hyggelig å ha selskap av Gubben. Som oftest går karuselløpene uten at det veksles så mange ord, men denne gangen ble det tid til en lengre passiar. Ved runding halvveis fikk vi tilrop fra sekretariatet som mente at dette måtte være åpent Diggidanga-mesterskap. Det kunne det ha vært, men konkurranseinstinktet mitt ble ikke vekket før jeg så nevnte Lincoln og en annen kjenning et par hundre meter foran i siste del av løypa.
Jeg nærmet meg kraftig på slutten, men startet innhentingen for sent. Men hadde målgangen vært på toppen av Kalkheia hadde jeg garantert kommet først...
Kristoffer som ikke hadde løpt på lenge på grunn av mye skolearbeid, nøyde seg med en runde. Tror det var tøft nok denne gangen. Han kunne i hvert fall rapportere om diverse vondter underveis.
søndag 5. mai 2013
På topp i Midt-Agder - Åmliknuten
Et solid følge av store og små dro i dag avsted fra Kjerrane i retning Åmliknuten. Dette er en behagelig og grei tur uten alt for krevende stigninger. Og godt merket er det også.
Åmliknuten er en fin topp uten for mye vegitasjon rundt. Man får derfor god utsikt. Med hjelp av DEs gamle kikkert "Made in USSR" klarte vi bla å lokalisere Den omvendte båd.
Ellers står det en lavo der oppe, så det er tydelig at området er i god bruk.
På vei ned tok vi en annen sti på deler av veien. Greit å bli litt bedre kjent i et område vi ikke ferdes så alt for ofte i.
Multi-klovnen og mange-bevegeren fyller år i dag!!
torsdag 2. mai 2013
5.karuselløp, Walters løype, 3,9 km.
Øy!
Endelig dags for "ordentlig" karuselløp fra Fant Olsen. Været var glimrende og likeså stemningen i start/målområdet. Folk i alle størrelser og fasonger myldret mot Baneheia denne torsdagen. Ikke rart John H. gliste fra øre til øre, faktisk var gliset så bredt at jekslene så ut som øredobber..
Forøvrig fikk jeg en muntlig advarsel fra samme mann for å ha stått over Tusentrappløpet. Jeg prøvde meg med at jeg måtte jobbe, og at jeg dessuten hadde noe sykdom innabords. Han godtok det under sterk tvil , helst hadde han sett at jeg hadde attest fra legen.
Da jeg hadde ærend i byen som måtte gjøres unna før 4, var jeg tidligere enn vanlig i startområdet. En hyggelig "bi-effekt" av det var at jeg da kunne mingle med Westfanks. Den minste i familien som har rukket å bli ett år siden sist, var i slaget og bablet i vei mens ho tøffet seg med sine første skritt. Ikke ulikt sin mor...
En "dude" på ca halvparten av min alder, suste forbi meg ved badeplassen ved 3.stampe. Ja,ja tenkte jeg, han er sikkert i bra slag, og gidder ikke å ligge bak en olding som meg.
I den bratte bakken i lysløypa, før avkjøringen til Ravndalen, tok jeg typen igjen. Han hadde gått på en kjempesmell, han var stiv som en gjerdestolpe. I det jeg passerte ham, kunne jeg nesten kjenne lukten av melkesyre. Ja.ja, tenkte jeg, nå har han kanskje lært at man ikke skal skue svinet på pelsen...
Det var i grunn like tungt som sist uke i forhold til manglende lungekapasitet, og regner derfor med at Olav har bedre tid enn meg, hvis han løp en runde da? Han løp kanskje milsluker?
Fantomåine:
Da vart det dags (så ikke at Øy hadde brukt det ordet..lul) for Baneheia igjen...etter måneder med snø... elskfullt rett og slett..
Jeg gikk på en smell på Odderøya, så fant ut at jeg skulle unngå det denne gangen..
Pinglet litt ut, og gikk i litt bakker og berg... jeg hadde nok ikke trengt det.. og prøvde i tillegg å unngå å løpe forbi tanta og onkelen til Friskus.. noe som viste seg å være uunngålig..
ØY!! løp forbi, og fikk piffa meg opp... så da bar det i veg igjen..
Jeg har som mål og ikke la de med større rompe enn meg, ta meg igjen... dvs.. at de tar meg igjen i bakkene, og gjerne sletta også...men jeg tar de i nedoverbakkane... litt mange som bremser der... og det er litt snodig..
En fin joggings, men det er en lang vei til sugerøret er stort nok til at det blir gøy:-)
Friskus:
Eg feis hele vegen til mål...og nor eg først kom i mål, så dreit eg like gjerne hele vegen heim ...
Nuvel, den setningen ble skrevet av Fantomine i håp om at jeg ikke skulle se det før publisering. Sånn går det når kona er i det festlige hjørnet.
Det jeg egentlig skulle skrive er at dette var en karuselldag av beste merke. Strålende vær og meget god stemning på Fant Olsen. Nå er vi endelig i gang! Traff mange kjente, og aller kjentest var Øy.
Jeg startet med å passe barn, mens Fantomine tok seg rundt løypa. Når det endelig ble min tur fikk jeg det travelt med å komme avgårde før barnetoget skulle trampe av sted. Ved toppen av bakken opp til Stampa traff jeg på en annen Diggidangakjenning, så dermed var deltakelsen fra humorbuddistene 100%. Olav kunne melde at jeg lå langt bak skjema. Dermed tenkte jeg at jeg kunne liksågodt stoppe og slå av en prat. Det ble med et par minutter for nevnte Olav måtte rekke fellesstarten på milsluker.
Selv om beina føles litt tunge synes jeg det gikk tålig greit. Visste utmerket godt at siste del av løypa er den hardeste, så hadde spart litt krutt til de verste bakkene. Heiing fra avkommet gav også en ekstra boost. Alt i alt er det bare å si seg fornøyd, og konstatere at man er ett steg nærmere god form.
Gubben
For andre gang på kort tid kunne jeg starte i pulje på milsluker. Teatersesongen er over, og ungene ordner seg sjøl, men når jeg spiser 4 pølse i dobbellompe inntil bare en time før start, så blei det litt tungt i magen, akkurat som det berykta karbonadeløpet i fjor. Klarte ikke å holde følge med mitt felt, og følte det ikke var dagen for å presse mye når drøvelen blir overkjørt av ei wienerpølse på vei opp, men jeg fant min egen rytme og var igrunnen fornøyd med det. Tror ikke tida er noe særlig å skryte av, vi får se om jeg har slått kinosjefen. Det er jo ikke Olaløype. Forholdsvis flatt og sol, det er ikke min stil, sjøl om jeg kan jo løpe ok for det. Det måtte vel ha vært ny deltakerrekord i dag, iallefall ikke langt unna. På vei fra byen til Fant Olsen traff jeg sikkert flere hundre motsatt vei i løypa. Hyggelig prat med Westbanks, og fikk veksla noen ord med et par andre også. Blei varm i pappen i dag. Kortbukse neste gang.
Fantomåine:
Da vart det dags (så ikke at Øy hadde brukt det ordet..lul) for Baneheia igjen...etter måneder med snø... elskfullt rett og slett..
Jeg gikk på en smell på Odderøya, så fant ut at jeg skulle unngå det denne gangen..
Pinglet litt ut, og gikk i litt bakker og berg... jeg hadde nok ikke trengt det.. og prøvde i tillegg å unngå å løpe forbi tanta og onkelen til Friskus.. noe som viste seg å være uunngålig..
ØY!! løp forbi, og fikk piffa meg opp... så da bar det i veg igjen..
Jeg har som mål og ikke la de med større rompe enn meg, ta meg igjen... dvs.. at de tar meg igjen i bakkene, og gjerne sletta også...men jeg tar de i nedoverbakkane... litt mange som bremser der... og det er litt snodig..
En fin joggings, men det er en lang vei til sugerøret er stort nok til at det blir gøy:-)
Friskus:
Eg feis hele vegen til mål...og nor eg først kom i mål, så dreit eg like gjerne hele vegen heim ...
Nuvel, den setningen ble skrevet av Fantomine i håp om at jeg ikke skulle se det før publisering. Sånn går det når kona er i det festlige hjørnet.
Det jeg egentlig skulle skrive er at dette var en karuselldag av beste merke. Strålende vær og meget god stemning på Fant Olsen. Nå er vi endelig i gang! Traff mange kjente, og aller kjentest var Øy.
Jeg startet med å passe barn, mens Fantomine tok seg rundt løypa. Når det endelig ble min tur fikk jeg det travelt med å komme avgårde før barnetoget skulle trampe av sted. Ved toppen av bakken opp til Stampa traff jeg på en annen Diggidangakjenning, så dermed var deltakelsen fra humorbuddistene 100%. Olav kunne melde at jeg lå langt bak skjema. Dermed tenkte jeg at jeg kunne liksågodt stoppe og slå av en prat. Det ble med et par minutter for nevnte Olav måtte rekke fellesstarten på milsluker.
Selv om beina føles litt tunge synes jeg det gikk tålig greit. Visste utmerket godt at siste del av løypa er den hardeste, så hadde spart litt krutt til de verste bakkene. Heiing fra avkommet gav også en ekstra boost. Alt i alt er det bare å si seg fornøyd, og konstatere at man er ett steg nærmere god form.
Gubben
For andre gang på kort tid kunne jeg starte i pulje på milsluker. Teatersesongen er over, og ungene ordner seg sjøl, men når jeg spiser 4 pølse i dobbellompe inntil bare en time før start, så blei det litt tungt i magen, akkurat som det berykta karbonadeløpet i fjor. Klarte ikke å holde følge med mitt felt, og følte det ikke var dagen for å presse mye når drøvelen blir overkjørt av ei wienerpølse på vei opp, men jeg fant min egen rytme og var igrunnen fornøyd med det. Tror ikke tida er noe særlig å skryte av, vi får se om jeg har slått kinosjefen. Det er jo ikke Olaløype. Forholdsvis flatt og sol, det er ikke min stil, sjøl om jeg kan jo løpe ok for det. Det måtte vel ha vært ny deltakerrekord i dag, iallefall ikke langt unna. På vei fra byen til Fant Olsen traff jeg sikkert flere hundre motsatt vei i løypa. Hyggelig prat med Westbanks, og fikk veksla noen ord med et par andre også. Blei varm i pappen i dag. Kortbukse neste gang.
onsdag 1. mai 2013
På topp i Midt-Agder - Slettehei
Vi er i toppflyt for tida. Dermed var det fint å bruke den ekstra fridagen til å bestige en gammel kjenning, nemlig Slettehei. Vi gikk den vanlige trasseen fra Ålefjær via anleggsveien til det som i enkelte kretser kalles for Satannett. Andre del av turen er det temmelig drøy stigning, så her er det klart tyngst. Som navnet på toppen indikerer er det relativt slett på den siste delen inn mot målet. Men man må over en del myrer og de er svært våte for tiden. Litt snø var det også enkelte plasser.
På selve toppen var det vindfullt, men du for en fantastisk utsikt det er der oppe! Det ligger en løs stedsanviser der. Klarer man å få plassert den riktig er det veldig artig å peke ut diverse landemerker som ligger langt langt langt borte.
Da er de to nærmeste toppene i boks. Mulig vi gjør et forsøk på Åmliknuten til søndag. Andre Diggidangas som kunne tenke seg å være med? Kommer vel litt ann på om det skal fullføres maraton i Iveland dagen før vil jeg tro.
Skyggemannen har vært her også
Etiketter:
Diggidiggis,
Gåtur,
På topp i Midt-Agder,
Topptur,
Treningsdagbok DE,
Treningsdagbok Hilde
mandag 29. april 2013
Tusentrappløpet 2013
DE:
Etter en aldri så liten fødselsperm i fjor var det i år tid for å delta i tusentrappløpet igjen. Dette løpet har en slags nostalgi, selv om det er vanskelig å skjønne underveis hvorfor man gidder å delta. Først de eviglange trappene, så forsere bekken mellom Revetjønnene på langs, deretter opp en bratt gjørmete bakke. Etter et litt roligere parti er det inn i steinrøysa, og så det glatte fjellet på toppen. Ekstra krydder var regnværet som satte inn rett etter start. Turen ned igjen er ikke stort bedre med sine speilglatte røtter.
For min del er det vanskelig å få opp tempoet i ei sånn løype, spesielt under rådende forhold. Men tenke underveis at dette måtte jo være 100% perfekt opplegg for Grenstad. I skrivende stund vet jeg ikke hvordan han klarte seg, men tipper jeg rett varter han opp med en kjempetid.
Gubben
Vel da jeg kom hjem fant jeg min forrige tid for to år siden, eller et år siden, og det var minuttet bak eller noe sånn, men det var sleipt og glatt i dag, tok det litt ekstra med ro midtveis da det var en del partier på bare fjellet, men ellers var det ganske bra tempo. Ellers var jeg kanskje i overkant høflig med å slippe folk forbi i dag, da jeg stoppe inn til sida i god tid, men ikke galt å være gentelmann. Ellers var det spesielt mange pene damer med i løpet i dag, dessverre starta ingen av dem rett før meg.
Men jeg er kjempefornøyd med løp og alt. Dette løpet er en bra ting, sjøl i dag da jeg hadde halvannen kompe innabords. Hvorfor flere ikke er med på dette løpet kan en jo bare lure på. Folk som syter og klager på dårlig vær, sin egen overvekt, dårlige TV-programmer og at de ikke er i form, herregud, løsninga ligger i nærmeste skog. Hadde de vært med i løpet i dag, hadde de kanskje hatt vondt i beina i to dager etterpå, men godt med seg sjøl i ei uke.
God stemning før og etter løpet. Da jeg kom i mål fikk jeg en liten pappeske med to glass i (?). Trodde gavekomiteen i karusellen hadde kommet på bedre tanker. Ikke bare er det noe en vel ikke trenger, det andre er at det er ikke spesielt vennlig overfor oss som skal sykle hjem med den pappeska, Måtte holde den i hånda, og holdt på å få krampe i tommelen. Jeg kunne mer trengt nye skolisser til hockeyskøytene mine eller et målebeger til matlaging, men ok, løpet er viktigst, og takk for arrangementet. Skål for utvalget!
Etter en aldri så liten fødselsperm i fjor var det i år tid for å delta i tusentrappløpet igjen. Dette løpet har en slags nostalgi, selv om det er vanskelig å skjønne underveis hvorfor man gidder å delta. Først de eviglange trappene, så forsere bekken mellom Revetjønnene på langs, deretter opp en bratt gjørmete bakke. Etter et litt roligere parti er det inn i steinrøysa, og så det glatte fjellet på toppen. Ekstra krydder var regnværet som satte inn rett etter start. Turen ned igjen er ikke stort bedre med sine speilglatte røtter.
For min del er det vanskelig å få opp tempoet i ei sånn løype, spesielt under rådende forhold. Men tenke underveis at dette måtte jo være 100% perfekt opplegg for Grenstad. I skrivende stund vet jeg ikke hvordan han klarte seg, men tipper jeg rett varter han opp med en kjempetid.
Gubben
Vel da jeg kom hjem fant jeg min forrige tid for to år siden, eller et år siden, og det var minuttet bak eller noe sånn, men det var sleipt og glatt i dag, tok det litt ekstra med ro midtveis da det var en del partier på bare fjellet, men ellers var det ganske bra tempo. Ellers var jeg kanskje i overkant høflig med å slippe folk forbi i dag, da jeg stoppe inn til sida i god tid, men ikke galt å være gentelmann. Ellers var det spesielt mange pene damer med i løpet i dag, dessverre starta ingen av dem rett før meg.
Men jeg er kjempefornøyd med løp og alt. Dette løpet er en bra ting, sjøl i dag da jeg hadde halvannen kompe innabords. Hvorfor flere ikke er med på dette løpet kan en jo bare lure på. Folk som syter og klager på dårlig vær, sin egen overvekt, dårlige TV-programmer og at de ikke er i form, herregud, løsninga ligger i nærmeste skog. Hadde de vært med i løpet i dag, hadde de kanskje hatt vondt i beina i to dager etterpå, men godt med seg sjøl i ei uke.
God stemning før og etter løpet. Da jeg kom i mål fikk jeg en liten pappeske med to glass i (?). Trodde gavekomiteen i karusellen hadde kommet på bedre tanker. Ikke bare er det noe en vel ikke trenger, det andre er at det er ikke spesielt vennlig overfor oss som skal sykle hjem med den pappeska, Måtte holde den i hånda, og holdt på å få krampe i tommelen. Jeg kunne mer trengt nye skolisser til hockeyskøytene mine eller et målebeger til matlaging, men ok, løpet er viktigst, og takk for arrangementet. Skål for utvalget!
Etiketter:
Arrangement,
Løping,
motbakkeløp,
Treningsdagbok DE,
Turdagbok Gubben
søndag 28. april 2013
På topp i Midt-Agder - Holmenkollen
Midt-Agder friluftsråd har dratt i gang et prosjekt hvor man kan gå til topper i nærområdet. Der får man oppgitt koder som igjen føres inn på et digitalt kort. Målet er å klare 15 av toppene innen 2015. Ettersom vi liker toppturer godt, har vi slengt oss med på dette. I dag gikk første turen. Vi valgte å starte enkelt med Holmenkollen. Dette er jo en meget godt kjent topp for Diggidanga, så den trenger ingen nærmere presentasjon. Da andre to toppene i Kristiansand er Slettehei og Åmliknuten. Dette er også topper som har fått god dekning i bloggen tidligere. Så vidt jeg kan huske har jeg imidlertid ikke vært på noen av toppene i de andre kommunene, så dette skal bli et spennende prosjekt. Dersom noen av dere har besøkt toppene det er snakk om, så er det veldig fint å komme med innspill.
For mere info kan dere sjekke ut www.patopp.no. Kunne vært hyggelig med noen fellesekspedisjoner en gang i framtiden.
Etiketter:
Diggidiggis,
På topp i Midt-Agder,
Topptur,
Treningsdagbok DE,
Treningsdagbok Hilde
lørdag 27. april 2013
4.karuselløp, reserveløype Odderøya, 3,4 km
Øy
Så vidt jeg var med denne gangen, men fikk klemt inn en singel runde mellom jobb og aktivitet på skolen.
Jogget gjennom stille og rolig, men det ble litt pese-tendenser underveis. Sykdommen har fortsatt et lite grep om pusteredskapene, og skjønner hva Hushovd mener når han sier at det er som å puste gjennom et sugerør.
Så ikke noe til andre Diggidangas, men i følge resultatlista var også Olav gjennom løypa på fullført.
Gubben
Det stemmer. Prioriterte å innvie eldstedatra i terrengkarusellens gleder, og hun er nå blitt gammel nok til å være med. Synes det gikk veldig så bra, hun holdt bra tempo og vi klarte å holde to gutter i samme unge alder bak oss, men det var meg som var mest ivrig på akkurat det, og jeg greide ikke heilt å få ho hekta. Skjønner det. I den alderen synes ikke jeg heller det ga mye mening å løpe uten at det var en ball en skulle løpe etter. Men det var jo på tide å vise henne terrengkarusellen i praksis, så vet hun hva det går ut på til eventuelt seinere. Tenker at det blir milsluker neste gang.
Så vidt jeg var med denne gangen, men fikk klemt inn en singel runde mellom jobb og aktivitet på skolen.
Jogget gjennom stille og rolig, men det ble litt pese-tendenser underveis. Sykdommen har fortsatt et lite grep om pusteredskapene, og skjønner hva Hushovd mener når han sier at det er som å puste gjennom et sugerør.
Så ikke noe til andre Diggidangas, men i følge resultatlista var også Olav gjennom løypa på fullført.
Gubben
Det stemmer. Prioriterte å innvie eldstedatra i terrengkarusellens gleder, og hun er nå blitt gammel nok til å være med. Synes det gikk veldig så bra, hun holdt bra tempo og vi klarte å holde to gutter i samme unge alder bak oss, men det var meg som var mest ivrig på akkurat det, og jeg greide ikke heilt å få ho hekta. Skjønner det. I den alderen synes ikke jeg heller det ga mye mening å løpe uten at det var en ball en skulle løpe etter. Men det var jo på tide å vise henne terrengkarusellen i praksis, så vet hun hva det går ut på til eventuelt seinere. Tenker at det blir milsluker neste gang.
Etiketter:
Arrangement,
Terrengkarusellen,
Treningsdagbok Svein,
Turdagbok Olav
fredag 19. april 2013
3. Karuselløp - Reserveløype i byen - 5,7 km
DE:
Brannvaktløypa er en av de gode klassikerne i Baneheia, så det var kjedelig at den måtte gå ut. I stedet ble det nok en byløype, som faktisk også gikk rett forbi kontoret. Rusten som jeg var i halsen ville dette aldri blitt noen høydare uansett, men når det i tillegg ble kuling og regn var det en smule vanskelig å holde motet oppe. Spesielt festlig var det å passere Tangen to ganger, hvor motvinden kommer fra alle kanter.
Begynner å mistenke at det står noen onde karusellmakter bak dette komplottet. Tidligere har vi blitt fristet med kanonvær og nydelig løyper torsdag etter torsdag. Så når vi har blitt hekta viser de sitt sanne ansikt med å time inn absolutt dårligst mulig vær og tjossne forhold stort sett hver gang.
Neste gang utgår nok en klassiker i Martins løype. Veldig synd, men etter det satser vi på å starte en ny trend med sol og finfine skogsløyper i henhold til terminlista.
For øvrig finner jeg ikke Diggidangas superløpere på lista. Regn og uvær er som kjent ingen fraværsgrunn, så tar det som en selvfølge at de høye herrer var opptatt med noe annet.
Brannvaktløypa er en av de gode klassikerne i Baneheia, så det var kjedelig at den måtte gå ut. I stedet ble det nok en byløype, som faktisk også gikk rett forbi kontoret. Rusten som jeg var i halsen ville dette aldri blitt noen høydare uansett, men når det i tillegg ble kuling og regn var det en smule vanskelig å holde motet oppe. Spesielt festlig var det å passere Tangen to ganger, hvor motvinden kommer fra alle kanter.
Begynner å mistenke at det står noen onde karusellmakter bak dette komplottet. Tidligere har vi blitt fristet med kanonvær og nydelig løyper torsdag etter torsdag. Så når vi har blitt hekta viser de sitt sanne ansikt med å time inn absolutt dårligst mulig vær og tjossne forhold stort sett hver gang.
Neste gang utgår nok en klassiker i Martins løype. Veldig synd, men etter det satser vi på å starte en ny trend med sol og finfine skogsløyper i henhold til terminlista.
For øvrig finner jeg ikke Diggidangas superløpere på lista. Regn og uvær er som kjent ingen fraværsgrunn, så tar det som en selvfølge at de høye herrer var opptatt med noe annet.
Etiketter:
Terrengkarusellen,
Treningsdagbok DE,
Treningsdagbok Hilde
onsdag 17. april 2013
2. karuselløp, Kristiansand Avis-løpet 3,6/7,1 km
Gubben
Løp på en tirsdag ga plutselig muligheter til å starte i pulje, milslukerstart kl 17.15. Speida lenger etter turbognuen Øy, men ingen å se. Ca 20 stykker i feltet. La meg litt bak tett ved noen rosakledde damer, det er greit blikkfang, men jo mer rosa, jo saktere går det, så jeg endte opp bak en gulsvart herre, som løp med føttene i lett utsprikende stil. Han holdt greit tempo, men på slutten av andre runde løp han plutselig ut til høyre, og det var tydelig at han skulle lette trykket på noe, og vekk var han.
Fortsatte et stykke bak ei lysrosakledd dame, mindre rosa, og litt kjappere, og hun lå 20-50 meter foran konstant. Bak meg lå en seig svartgulkledd eldre fyr omtrent fra start, og han hang så tett på at jeg nesten kjente skjeggstubbene i nakkegropa, og fikk en formening om at han hadde spist kjøttkaker med brun saus og poteter til middag. Uansett tempo jeg løp, lå han som en levende skygge. På stigning opp mot toppen på andre runde smatt han som ventet forbi, og satte opp tempoet. Taktisk. Taktisk. Han tok seg ikke tid til å takke for drahjelpa, hverken da eller i mål, men værsågod. Jeg hjelper gjerne eldre folk fram til gode tider.
På slutten prøvde jeg å ta igjen unge frk. Lyserosa, men hun snudde seg og så at jeg ikke var noen atletisk kjekk ung mann, så hun fant fram litt ekstra energi, og kom i mål godt foran.
Mye bakker i dette løpet, men ikke så mye som det har vært før. Vått og gjørmete noen steder også, og det setter en ekstra spiss på løpet. Etterpå spiste jeg en mellomstor banan, og sykla fornøyd hjem.
Resultatene
Løp på en tirsdag ga plutselig muligheter til å starte i pulje, milslukerstart kl 17.15. Speida lenger etter turbognuen Øy, men ingen å se. Ca 20 stykker i feltet. La meg litt bak tett ved noen rosakledde damer, det er greit blikkfang, men jo mer rosa, jo saktere går det, så jeg endte opp bak en gulsvart herre, som løp med føttene i lett utsprikende stil. Han holdt greit tempo, men på slutten av andre runde løp han plutselig ut til høyre, og det var tydelig at han skulle lette trykket på noe, og vekk var han.
Fortsatte et stykke bak ei lysrosakledd dame, mindre rosa, og litt kjappere, og hun lå 20-50 meter foran konstant. Bak meg lå en seig svartgulkledd eldre fyr omtrent fra start, og han hang så tett på at jeg nesten kjente skjeggstubbene i nakkegropa, og fikk en formening om at han hadde spist kjøttkaker med brun saus og poteter til middag. Uansett tempo jeg løp, lå han som en levende skygge. På stigning opp mot toppen på andre runde smatt han som ventet forbi, og satte opp tempoet. Taktisk. Taktisk. Han tok seg ikke tid til å takke for drahjelpa, hverken da eller i mål, men værsågod. Jeg hjelper gjerne eldre folk fram til gode tider.
På slutten prøvde jeg å ta igjen unge frk. Lyserosa, men hun snudde seg og så at jeg ikke var noen atletisk kjekk ung mann, så hun fant fram litt ekstra energi, og kom i mål godt foran.
Mye bakker i dette løpet, men ikke så mye som det har vært før. Vått og gjørmete noen steder også, og det setter en ekstra spiss på løpet. Etterpå spiste jeg en mellomstor banan, og sykla fornøyd hjem.
Resultatene
Etiketter:
Løping,
Terrengkarusellen,
Treningsdagbok Hilde,
Turdagbok Gubben
tirsdag 16. april 2013
Ekstremsport
Må si at det er sjokkerende bilder og filmer som kommer inn fra Boston i dag. Selv om det er langt unna blir det likevel temmelig nært siden Diggidanga har vært godt representert på ulike maraton og andre løp de siste årene.
Hvorfor noen ønsker å drepe og skade mennesker som i første rekke er mosjonister finnes det ingen tenkelig forklaring på. Å ramme et arrangement som fremmer god helse og livsstil blir helt meningsløst.
Heldigvis er vår egen Terrengkarusell langt unna Boston. Diverse internasjonale maraton kommer nok til å stramme sikkerheten betydelig. Håper imidlertid at maratonløperne i Diggidanga ikke lar seg skremme.
Løp videre!
Hvorfor noen ønsker å drepe og skade mennesker som i første rekke er mosjonister finnes det ingen tenkelig forklaring på. Å ramme et arrangement som fremmer god helse og livsstil blir helt meningsløst.
Heldigvis er vår egen Terrengkarusell langt unna Boston. Diverse internasjonale maraton kommer nok til å stramme sikkerheten betydelig. Håper imidlertid at maratonløperne i Diggidanga ikke lar seg skremme.
Løp videre!
onsdag 10. april 2013
Løp for livet 2013!
Fantomine + DE
I samme løype som prologen på fjorårets karusell var det klart for en ny utgave av løp for livet. Arbeidsgiver stilte opp med 500 kr pr deltaker fra bedriften til kreftsaken, så det ble en ekstra motivasjon for oss begge til å delta. Fantomine trillet igjennom den korte løypa, mens DE løp den lange. Dvs nesten hele den lange, for da jeg tok igjen fruen ved bystranda slo jeg følge derfra og inn. I fjor bomma jeg litt på løypa ved Betaina, men med rutinen i orden traff jeg riktig sving i år.
Løypa er ikke spesielt spennende, men det er nå iallefall fint å løpe rundt Tangen. Synes også det er helt greit å ha noen byløp som avveksling. Det store flertallet av løpene går jo tross alt i skauen.
Etiketter:
Arrangement,
Gåing,
Løping,
Treningsdagbok DE,
Treningsdagbok Hilde,
Treningsdagbok Svein
søndag 7. april 2013
Bewegings in week 14
På mandag morra var jeg på vei ut med kajakken fra Nodeviga, men blei stoppa av isen. Et par millimeter tynnere, og jeg hadde lagt ut. Nå er det vel blitt en åpning i isen. Venter bare på en åpning i timeplanen.
Ellers blei det mye sykling denne uka, Grim, Hellemyr x 3, Randesund, Sørlandsparken osv. Den nye sykkelen funker greit, og i motsetning til den gamle går hjulene rundt når jeg tråkker rundt. Praktisk.
Det blei også litt fotballtrening, langsykkeltur og intervallløping med eldste Diggidiggisen. Det siste hadde hun spesielt sansen for, og mente at det hjalp på kondisen til neste gymtime. Lovende.
Til torsdag er det premiere på den under, og da spiller eldste Diggidiggisen Tom Tønne, en mann som er mest opptatt av å pusse opp hjemme og grille pølser, mens den andre er eplespisende ordfører Borgar Borgersen pt i rullestol. Anbefaler alle blogglesere med barn i barneskolen og komme innom en tur på Yangchen og den lille store forandringen. Humor kan forekomme.
Ellers blei det mye sykling denne uka, Grim, Hellemyr x 3, Randesund, Sørlandsparken osv. Den nye sykkelen funker greit, og i motsetning til den gamle går hjulene rundt når jeg tråkker rundt. Praktisk.
Det blei også litt fotballtrening, langsykkeltur og intervallløping med eldste Diggidiggisen. Det siste hadde hun spesielt sansen for, og mente at det hjalp på kondisen til neste gymtime. Lovende.
Til torsdag er det premiere på den under, og da spiller eldste Diggidiggisen Tom Tønne, en mann som er mest opptatt av å pusse opp hjemme og grille pølser, mens den andre er eplespisende ordfører Borgar Borgersen pt i rullestol. Anbefaler alle blogglesere med barn i barneskolen og komme innom en tur på Yangchen og den lille store forandringen. Humor kan forekomme.
Etiketter:
Intervall,
Løping,
Sykling,
Turdagbok Gubben
fredag 5. april 2013
1. karuselløp, Spicherenløpet 3,2/6,4 km
Ola Grensa
Starta kl 13 og løp milsluker 6,4 km på tida 33.47. Det er ei kilometertid på 5,17. I denne tida hvor det er mye spenning på Korea-halvøya, kan jeg ikke annet enn å si meg kanonfornøyd. Det beste av alt sånn sosial sett var at jeg kom 16 sekunder bak en god gammel kjenning, som før har ligget et stykke bak meg, men som nå trener jevnt. Så fikk han også en kanonstart, og så har vi årets duell i gang. Kan ikke bli bedre.
På vei hjem ut av målområdet traff jeg på Fantomine, Friskus og Bambino, som var innom en tur fra Belgia og Paris for å tjene penger til neste tur. Fikk en lang og hyggelig prat, og Bambino begynner å skjønne at terrengkarusellen er bra saker.
Det eneste som mangla var at jeg hadde truffet på storløperen Øy, men han løp vel seinere. Ser på resultatlista at jeg er nesten minuttet på kilometeren bak den imponerende duracellelgen fra Tverrveien. Godt å ha noe å strekke seg etter, selv om jeg nok får strekk både her og der før jeg får strukket meg så langt.
Westbanks:
Vi møtte tidlig opp og trodde vi skulle være årets første Diggidanga i terrengkarusellen. Men dengang ei. Mr. Grensa hadde allerede rukket å gjennomføre en milsluker da vi ankom startområdet. Etter en hyggelig passiar med teaterguruen la vi i vei alle tre. Det ble med andre ord kun gange denne gangen for de voksne og en fin ettermiddagslur for den minste. Myk start på årets karusell, men vi er iallefall igang. Satser på at tempoet tar seg opp i takt med at karusellen flytter seg mer inn i skauen.
Øy!:
Heidundrandes moro å være i gang igjen med startnummer på brystet. Var ikke så heldig at jeg traff på andre Diggidangas, men traff andre kjente i bøtter og spann. På startstreken var det mange av de samme som i fjor på Milslukeren, samt en del fra vinterkarusellen. Noen har holdt formen ved like og andre har slakket litt av, men nesten alle sier at de er eller har vært syk, skadet eller ikke fått trent. Men fra egen erfaring vet jeg at her er det mye bløffing ute og går.
Min egen opplading til løpet funket i hvert fall greit, løp 16 km på tirsdag, og svømte 750 meter på onsdag.
Dattera skal nå trene 2 dager i uka i AQ, og da benyttet både far og mor muligheten til å trene sjøl i bassenget.
Som med-bloggerene også er inne på, satser jeg på at tempoet øker utover sesongen. Har et par stykker som jeg ønsker å slå i løpet av sesongen. Bare vent til det begynner å bli kupert og ulendt, da slår jeg til.
Nå går turen til Lakkenstova, med retur i morra.
Starta kl 13 og løp milsluker 6,4 km på tida 33.47. Det er ei kilometertid på 5,17. I denne tida hvor det er mye spenning på Korea-halvøya, kan jeg ikke annet enn å si meg kanonfornøyd. Det beste av alt sånn sosial sett var at jeg kom 16 sekunder bak en god gammel kjenning, som før har ligget et stykke bak meg, men som nå trener jevnt. Så fikk han også en kanonstart, og så har vi årets duell i gang. Kan ikke bli bedre.
På vei hjem ut av målområdet traff jeg på Fantomine, Friskus og Bambino, som var innom en tur fra Belgia og Paris for å tjene penger til neste tur. Fikk en lang og hyggelig prat, og Bambino begynner å skjønne at terrengkarusellen er bra saker.
Det eneste som mangla var at jeg hadde truffet på storløperen Øy, men han løp vel seinere. Ser på resultatlista at jeg er nesten minuttet på kilometeren bak den imponerende duracellelgen fra Tverrveien. Godt å ha noe å strekke seg etter, selv om jeg nok får strekk både her og der før jeg får strukket meg så langt.
Westbanks:
Vi møtte tidlig opp og trodde vi skulle være årets første Diggidanga i terrengkarusellen. Men dengang ei. Mr. Grensa hadde allerede rukket å gjennomføre en milsluker da vi ankom startområdet. Etter en hyggelig passiar med teaterguruen la vi i vei alle tre. Det ble med andre ord kun gange denne gangen for de voksne og en fin ettermiddagslur for den minste. Myk start på årets karusell, men vi er iallefall igang. Satser på at tempoet tar seg opp i takt med at karusellen flytter seg mer inn i skauen.
Øy!:
Heidundrandes moro å være i gang igjen med startnummer på brystet. Var ikke så heldig at jeg traff på andre Diggidangas, men traff andre kjente i bøtter og spann. På startstreken var det mange av de samme som i fjor på Milslukeren, samt en del fra vinterkarusellen. Noen har holdt formen ved like og andre har slakket litt av, men nesten alle sier at de er eller har vært syk, skadet eller ikke fått trent. Men fra egen erfaring vet jeg at her er det mye bløffing ute og går.
Min egen opplading til løpet funket i hvert fall greit, løp 16 km på tirsdag, og svømte 750 meter på onsdag.
Dattera skal nå trene 2 dager i uka i AQ, og da benyttet både far og mor muligheten til å trene sjøl i bassenget.
Som med-bloggerene også er inne på, satser jeg på at tempoet øker utover sesongen. Har et par stykker som jeg ønsker å slå i løpet av sesongen. Bare vent til det begynner å bli kupert og ulendt, da slår jeg til.
Nå går turen til Lakkenstova, med retur i morra.
søndag 31. mars 2013
Aste 13 mugimendua
Dette var ei variert uke.
Mandag sykla jeg til Sørlandssenteret for et par ærend. Sykla hjem via Ryen og Ålefjær.
Mot kvelden fikk jeg telefon om at yngstedatra hadde brukket lårbeinet etter slengdissefall på kusinebesøk i Bergen, og dermed bar det dit neste dag. Var ikke tida for å sykle. Tok fly. Datra blei operert på morraen, og alt har gått veldig veldig bra. Hun er nå hjemme igjen og i god god bedring.
I Bergen blei det mye gåing i bratte bakker. Broren bor opp i fjellsidene mot Ulriken, og det blei mange turer opp og ned mot sykehuset, og ei gang ei skikkelig gåggerunde opp til Ulrikens topp, og ei annen gang ned til Bergen sentrum hvor jeg satte ny rekord med 4 museumsbesøk på 2 timer. Lenge siden jeg har gått så mye på 5 dager. Ei skikkelig fotballøkt på halvannnen time blei det også.
Det var blå himmel og sol i Bergen i alle 5 dagene vi var der. Noen som fremdeles ikke tror på klimaendringene?
Mandag sykla jeg til Sørlandssenteret for et par ærend. Sykla hjem via Ryen og Ålefjær.
Mot kvelden fikk jeg telefon om at yngstedatra hadde brukket lårbeinet etter slengdissefall på kusinebesøk i Bergen, og dermed bar det dit neste dag. Var ikke tida for å sykle. Tok fly. Datra blei operert på morraen, og alt har gått veldig veldig bra. Hun er nå hjemme igjen og i god god bedring.
I Bergen blei det mye gåing i bratte bakker. Broren bor opp i fjellsidene mot Ulriken, og det blei mange turer opp og ned mot sykehuset, og ei gang ei skikkelig gåggerunde opp til Ulrikens topp, og ei annen gang ned til Bergen sentrum hvor jeg satte ny rekord med 4 museumsbesøk på 2 timer. Lenge siden jeg har gått så mye på 5 dager. Ei skikkelig fotballøkt på halvannnen time blei det også.
Det var blå himmel og sol i Bergen i alle 5 dagene vi var der. Noen som fremdeles ikke tror på klimaendringene?
Etiketter:
Diggidiggis,
gågging,
Gåing,
Sykling,
Topptur
søndag 24. mars 2013
حرکت در هفته 12
Løp mandag morra en tur over Grim sånn før frokost, og jammen tok jeg ikke en intervalltrening på tirsdag kveld på Lund/Gimlekollen en halvannen times tid mens datra trente.
Og jammen meg tok døtrene og jeg ikke en dag i det nye Aquarama på lørdag. Det var et stort og luftig anlegg med god plass og mange muligheter. Litt sånn gammel sovjetisk åpen stil. Fikk svømt ca 1500 meter, i tillegg til både badstu, strømsvømming, sjøuhyrelek, sklieskliing, veggklatring m.m.. Lukter litt årskort her.
I dag søndag gikk og gågga jeg fra Kjevik og hjem, etter å ha fulgt familie til flyplassen. Fin totimerstur i det fine påskeværet. Grei uke.
Og jammen meg tok døtrene og jeg ikke en dag i det nye Aquarama på lørdag. Det var et stort og luftig anlegg med god plass og mange muligheter. Litt sånn gammel sovjetisk åpen stil. Fikk svømt ca 1500 meter, i tillegg til både badstu, strømsvømming, sjøuhyrelek, sklieskliing, veggklatring m.m.. Lukter litt årskort her.
I dag søndag gikk og gågga jeg fra Kjevik og hjem, etter å ha fulgt familie til flyplassen. Fin totimerstur i det fine påskeværet. Grei uke.
Etiketter:
gågging,
Gåing,
Intervall,
svømming,
Turdagbok Gubben
mandag 18. mars 2013
Liikkeet viikolla 11
Her følger noen linker til hva jeg har bedrevet fysisk med siste uke. Tirsdag i Tvedestrand. Det som ikke kommer fram på linken var at jeg svingte på ca 30 barn, med 5-6 runder på hver. Jeg holdt foredrag for barna i samme slengen om hvordan de kunne si til foreldrene sine at de ikke trengte å gå i helsestudio, at de heller kunne leke med barna, så viste jeg dem ulike fysiske øvelser.
Måtte få med meg siste åpningsdag i Gimlebadet. Det var vemodig. Fikk en veldig godt økt på 1500 meter, lettsvømt og bra, og tenkte at det var dumt at dette var siste gang, Det blei det servert kake. Tok en liten bit. Takk Gimlebadet. Takk kommunale svømmehall..... Salamå æleikom, Aquaramabad.
Mimring om badstugubbane
Ellers var det teaterøving på lørdag, og da blir det jo en del sprell. Rompetikken var bra. Sitte på rompa og ake seg rundt i tikkenlek. Det skulle vi prøvd i Diggidangas.
Friteaterets stykke i april
Så ser det jo ut til at vinteren fortsetter. Sykla opp Odderøya i går og gikk en runde i snøen. Det var bra.
Etiketter:
Barnelufting,
Rompetikken,
svømming,
Turdagbok Olav
søndag 10. mars 2013
Hreyfingar á viku 10
Tirsdag gikk Morten Liene og meg til Sørlandsparken. Fin tur på drøye mila. På kvelden var jeg vikartrener i Donn, og fikk spilt litt ball. Ellers litt gåing og sykling, før jeg på fredag kjøpte meg sykkel, tenkte å legge ut bilde, men den er ikke så spesiell, en enkel offroad i svart og hvitt. Grei pris hos sykkelproffen i Tordenskjoldsgate.
I dag min første triathlonaktige økt. Sykla på avveissykkelen 35 km, til Vennesla via Sødal og hjem via Ravnåsveien og Strai. Det var surt, og blei gorrkald på tærne. Nordøstvinden tar jammen meg godt. Løp en 15-minutterstur etterpå. Gikk ganske bra tross mye tøy på. Godt fornøyd med triathlonformen som er der den skal være. Tenkte å svømme først, men turte ikke det med den nordøsten.
I dag min første triathlonaktige økt. Sykla på avveissykkelen 35 km, til Vennesla via Sødal og hjem via Ravnåsveien og Strai. Det var surt, og blei gorrkald på tærne. Nordøstvinden tar jammen meg godt. Løp en 15-minutterstur etterpå. Gikk ganske bra tross mye tøy på. Godt fornøyd med triathlonformen som er der den skal være. Tenkte å svømme først, men turte ikke det med den nordøsten.
Skisesongen på hell
Har akkurat kommet inn fra skitur i Jegers. Isete, men bittelitt nysnø i sporet gjorde at forholdene var greie nok. Hadde nesten et ublidt møte med motgående pensjonister til fots, men alle de andre motgående klarte å holde seg godt inne i siden.
Folk flest ser i det hele tatt ut til å være med interessert i å gå enn å bruke skiene nå. Det er forsåvidt forstålig. Inneværende vinter må jo ha vært en av de beste skivintrene i Krisitansand i manns minne. Tar man det i betraktning så er det ikke rart at folk er ivrige på å hilse våren velkommen.
Kan ikke utelukket at skiene kommer på i påska, men sannsynligvis pakkes skiene bort nå og ønskes velkommen tilbake neste vinter.
Folk flest ser i det hele tatt ut til å være med interessert i å gå enn å bruke skiene nå. Det er forsåvidt forstålig. Inneværende vinter må jo ha vært en av de beste skivintrene i Krisitansand i manns minne. Tar man det i betraktning så er det ikke rart at folk er ivrige på å hilse våren velkommen.
Kan ikke utelukket at skiene kommer på i påska, men sannsynligvis pakkes skiene bort nå og ønskes velkommen tilbake neste vinter.
mandag 4. mars 2013
Vinterkarusellen, 6.løp - Mandal
| Starten går |
Så er den 34.sesongen av Vinterkarusellen gått over i historien. Diggidanga har riktignok ikke vært med så lenge. Det kan leses fra resultatlistene på Maraton.no at første løp der Diggidanga var representert var 2.løp i 2009-sesongen. Som vanlig gikk det i Kristiansand. DE løp 3 km på 15.06, mens Øy! gjorde det unna på 12.46.
På lørdag som var ble altså vår 5.sesong avsluttet med hele 5 løpere fra Diggidanga: Kristoffer, DE, Fantomine og Linn speedet avgårde på 3 km. Øy! syns at alt under mila er oppvarming, og stilte dermed på den nest korteste distansen.
Alt i alt har den utvidede Diggidanga-gjengen dermed 21 starter i årets karusell. Syns det er meget bra av denne bulke-gjengen, gratulerer til oss!
Alltid litt trist når vinterkarusellen er over, men samtidig er det godt vårtegn. Nå er det bare å glede seg til en kan begynne å løpe i heia igjen.
En vellykket vinter-sesong ble behørig spist og drukket ut på spisestedet Marna etter løpet. Fin-fin tradisjon som bør opprettholdes.
Resultater:
http://maraton.no/vinterkarusellen.htm#6. løp 2013 i Mandal
søndag 3. mars 2013
Harakati katika wiki 9
Vel, jeg har i øyeblikket konvertert til strening, altså gåing hit og dit i radig tempo, noengang løping. Da kan jeg kombinere turer med kamerater, og jeg får steinbra kondis, sjøl om tempoet mangler litt. På onsdag gikk Gjert og meg til Hellerstønuten, bra tur. En del snø, men hardpakka. Fredag gikk meg og Morten t/r Sørlandsparken, utover via Randesund og gamle trakter, og så gjennom skauen til parken, hjemover gikk vi raka vegen på sykkeltrassen. I dag gikk jeg bort Sødalsida, opp til Upside down boat, litt stopp, kom opp aleine og nøyt stunden, men så kom det skravlefolk, så ned til Gimlebadet for 50 minutter svømming og lett bading, så hjem.
Strening er en bra ting. Mere avslappa, trenger ikke alltid gå i treningstøy, og det passa bra da vi var i Sørlandsparken, da gikk vi på Sushicafe. Det viktigste er jo å komme seg ut, og komme seg rundt for egen maskin. Får se når karusellen begynner, om åssen det går med tempoet.
Strening er en bra ting. Mere avslappa, trenger ikke alltid gå i treningstøy, og det passa bra da vi var i Sørlandsparken, da gikk vi på Sushicafe. Det viktigste er jo å komme seg ut, og komme seg rundt for egen maskin. Får se når karusellen begynner, om åssen det går med tempoet.
onsdag 27. februar 2013
Helse- og overvektspartiet
Leser i dagspressen at Helse- og overvektspartiet er under oppseiling. Ikke overraskende er det overlege Nilsen som står bak. Forslagene han lanserer er mildt sagt radikale, men skal man komme noe vei innenfor helse må det drastiske endringer til.
Synes Nilsen er flink til å skape blest om temaet. Og jeg vil herved uttrykke full støtte!
Synes Nilsen er flink til å skape blest om temaet. Og jeg vil herved uttrykke full støtte!
søndag 24. februar 2013
Bevægelser i uge otte
Sykla 3-4 mil til og fra jobb, men nå hopper sykkelkjedet konstant på kransen når jeg trør til, så nå spørs det for den gamle hybriden, om det blir en fix, eller om det lønner seg bedre å kjøpe ny. Ekstra god grunn til å ha bra sykkel, når jeg er billøs. Får stikke nedom han fyren i nederst i Tordenskjoldsgate for en sykkelprat.
Ellers har jeg labba en del rundt i byen med ungene i siste del av vinterferien, seinest i dag rundt Odderøya. Spilte løkkefotball med eldste i går og i dag, og på fredag så sikra jeg når ungene klatra på Samsen. Fikk ikke klatra noe sjøl, men ungene synes det var så gøy, så det blir ikke lenge til neste gang.
Ellers har jeg labba en del rundt i byen med ungene i siste del av vinterferien, seinest i dag rundt Odderøya. Spilte løkkefotball med eldste i går og i dag, og på fredag så sikra jeg når ungene klatra på Samsen. Fikk ikke klatra noe sjøl, men ungene synes det var så gøy, så det blir ikke lenge til neste gang.
lørdag 23. februar 2013
Fantomine fyller
37 år i dag!!
Gratulerer så mye med dagen til trillefantomine! Siste år har det vært ekstremt mye mosjon. Siden fødtsel i april har det blitt trillet vogn jevn og trutt i alle Justviks motbakker og i diverse lysløyper. Vær er ingen hindring, snarere en god mulighet. Løpeformen er nå også i anmarsj, etter en meget godt gjennomført vinterkarusell så langt. Fortsett sånn så blir ditt 38. år nok et høydepunkt!
Gratulerer så mye med dagen til trillefantomine! Siste år har det vært ekstremt mye mosjon. Siden fødtsel i april har det blitt trillet vogn jevn og trutt i alle Justviks motbakker og i diverse lysløyper. Vær er ingen hindring, snarere en god mulighet. Løpeformen er nå også i anmarsj, etter en meget godt gjennomført vinterkarusell så langt. Fortsett sånn så blir ditt 38. år nok et høydepunkt!
søndag 17. februar 2013
Het verloop van de week zeven
Var i Bykle fra mandag på ungdomsskoleprosjekt, og hadde med skia. Lysløypa som ligger rett ved hotellet er 5,6 km lang. Den gikk jeg 3 kvelder på rad. Flott tur i fin natur. Ellers bare en liten løpetur i går, og litt småsykling t/r nattevakt. Rolig uke.
onsdag 13. februar 2013
Bevegungen Sechsten woche und jetzt ohne Auto
Så blei bilen solgt. Til Bergen. Takk for alt, Passat. Da var det gjort. For en befrielse.
Ellers forrige uke var jeg to ganger i svømmehallen, til kortere økter. Nærmer seg slutten for Gimlebadet nå. Fikk løpt og gått litt hit og dit, bl.a. gågga en halvannen times tur til Søm og en runde i heia der og tilbake, mens eldste trente fotball på Lund. Liene og meg var også på en liten tur på utkikkspunktet rett opp fra Ravnedalskafeen en onsdag formiddag. Ei progressiv uke.
Ellers forrige uke var jeg to ganger i svømmehallen, til kortere økter. Nærmer seg slutten for Gimlebadet nå. Fikk løpt og gått litt hit og dit, bl.a. gågga en halvannen times tur til Søm og en runde i heia der og tilbake, mens eldste trente fotball på Lund. Liene og meg var også på en liten tur på utkikkspunktet rett opp fra Ravnedalskafeen en onsdag formiddag. Ei progressiv uke.
Etiketter:
gågging,
passatkvitting,
svømming,
Turdagbok Olav
søndag 10. februar 2013
Vinterkarusellen 5.løp - Kristiansand
Øy!:
Som i Søgne forrige helg, var det også denne gang nydelig vintervær. 3-4 minus og skyfri himmel.
Litt snø/isdekke i deler av løypa, men stort sett greit feste.
Ikke alt for mange på startstreken på 10 km, men endel av de gamle, og faktisk et par-tre nye ansikter.
Jeg har jo blitt litt bortskjemt med nye personlige løyperekorder i det siste, og hadde forhåpninger om det samme i dag. Men slikt kommer ikke gratis og uten hardt arbeid. Det ble en slitsom dag i løypa med etterhvert stive og lite samarbeidsvillige bein.Hadde en slags kontakt med Arne T. hele veien, i det han lå mellom 20 og 50 meter foran meg fra start til mål. Klarte aldri å komme helt opp i ryggen, og ble dermed liggende alene.
I mål var jeg 11 sekund bak Arne som kom inn på 44.56. Dermed ble det ny løyperekord i Kristiansand også. Og da må man være fornøyd.
Etter løpet ble det servert boller, bananer, bringebærsaft og bisquits i beisestua... sosialt og hyggelig avslutning på en god økt.
Fantomine:
Startet som vanlig først av alle, og hadde fin flyt. Litt vind var det enkelte steder, men som en evig optimist må man bare kalle det for fønvind. Da blir det ikke så ille. Første runden gikk meget bra. På andrerunden slag DE seg på med barnevogna. Ungen syntes det var festlig, og skravla gikk i ett kjør. Spurten ble noe i lengste laget så det holdt ikke helt inn, men alt i alt et meget bra gjennomført løp av mor, dagen før morsdagen.
DE:
Starten kom plutselig, så det ble litt rotete å komme avgårde. Men fant etterhvert en fin marsjfart. Det er alltid et spenningsmoment hvor jeg blir tatt igjen av Øy, og denne gangen klarte jeg å holde unna en hel runde. Det må være rekord. Hele førsterunden lå jeg bak en kar i blått. Da Øy kom forbi fikk jeg klar beskjed om å henge meg på vedkommende og knuse han etterhvert. Den blå mannen virket ikke å være med på planen for han kastet sporenstreks hanskene og satte inn minst to ekstra gear. Så mere så jeg ikke til han. Ved passering hadde jeg 8,05 og fikk da drømmer om å komme under 15.00 totalt. Det klarte jeg ikke, men kom iallefall inn til 15.06. Det er ett sekund saktere enn for ei uke siden. Den gangen var jeg kanonfornøyd, men denne gangen hadde jeg mere inne. Selv etter en lang spurt var jeg ikke skikkelig i kjelleren. Sier meg derfor kun mellomfornøyd med dagens innsats. Blir spennende å se om jeg klarer å sprenge 15-grensa på siste løpet i Mandal.
Link til Kondis.no
søndag 3. februar 2013
Vinterkarusellen 4. løp - Søgne
To slitne og fornøyde løpere rett etter målgang
Fantomine var først ut, og det uten oppvarming som vanlig. Hun fikk satt et bra tempo og holdt det fint til runding. På vei tilbake holdt powershaken. som ble inntatt under en time tidligere, på å komme opp igjen. Så for å holde orden på det indre anliggende ble det litt gange akkurat ved broa. Etter det var det full guffe inn til mål, tett fulgt av mann og barn, sistnevnte i vogn.
DE og Svein startet i fellesstarten. DE ble løpende i ei gruppe, og det var til tider relativt trangt om plassen inne ved veikanten. Ved runding fortsatte hele gjengen rett fram, så på tilbakeveien ble jeg løpende helt alene. Syntes det gikk relativt bra, så da gjalt det bare å blokke smertene ute og prøve å holde tempoet oppe. Det ble fryktelig varmt etterhvert, så måtte hive både lue og hansker. Ikke ofte det skjer på denne tiden av året. Kom i mål på 15.05. Mange år siden jeg har vært nede på lignende tider i Søgne. Så det er bare å si seg meget godt fornøyd.
Svein:
Hadde mistanke om at det kunne bli varmt, stilte derfor i sommercaps og uten hansker. Hadde følge med Arne T. som jeg vanligvis bare ser ryggen på i starten. Før start meldte Arne at formen ikke var helt super pga. inntak av voksen-brus kvelden før. Nå ble det slik at jeg lå først og festløva klorte seg fast i ryggen min.Slik gikk det jevnt og trutt til vending. I det fartsretningen skulle endres, la jeg inn en liten finte; jeg tok en glidende vending og var helt ned på alle fire. Kom meg fort på beina igjen og merket at det hadde blitt litt avstand til partygutten bak meg som også hadde nærkontakt med isen.
Mellom 6 og 7 kilometer fikk jeg selskap av en karusellgjenganger fra Mandal. Det er en kar i klassen 55-59, seig som hundeskinn.Jeg klarte å holde følge så vidt det var, men ved broa økte han farten radikalt, og da måtte jeg gi meg for overmakten fra vest.
Kom i mål på en tid som er mer enn 2 minutt bedre enn forrige bestenotering i Søgne, og over minuttet bedre enn årets første løp i samme løype. Godt fornøyd.
Ole Christian løper jo som han har fått en grevling i buksa! Han har også hatt en solid utvikling, og denne gangen kom han under 40, faktisk helt ned på 39.09.
Tydelig at han har godt av å trene sammen med en en gammel ringrev som meg...
Mouvements quatrième semaine et cinquième
Fikk en liten bihulesnev i forrige uke, og måtte gire ned litt for å sikre at jeg var klar til en konferanse jeg skulle lede sist mandag-tirsdag nå. Det var en stor konferanse for ca 200 folk om folkehelse i stedsutvikling på Ernst. Jeg holdt meg frisk og rask, og det var mye interessante saker på konferansen. Kluet er at etter noe som heter Samhandlingsreformen skal nå nær sagt alle i offentlig sektor ha folkehelseperspektivet i sitt arbeid, spesielt de som jobber med byutvikling, altså plan- og bygningsetaten o.l.. Det er jo nesten midt i mi gate, og veldig glad for å ha blitt spurt om å være konferanseleder/møteleder. Bortsett fra å gjøre en grei jobb, fikk jeg begge fylkesordførerne på Agder til å gå med på at Agder skal være den ledende regionen i Norge på folkehelsearbeid. Det synes jeg var bra uttelling for Diggidangas representant. Håper at resten av Diggidangas synes dette var greit.
Ellers er det mest hverdagsbevegelser for tida, med å gå og sykle både hit og dit. Toppdagen var på fredag, da jeg gågga fra byen til Vågsbygd senter, tok en kaffe og prat med kollega Liene, før jeg gågga tilbake til byen. Mest kjappkjapp gange. På kvelden gikk meg og Sofie til Gimlekollen, hvor hun skulle overnatte hos ei venninne, før jeg sykla tilbake igjen, og videre opp til nattjobb på Hellemyr. Fikk et par mil i beina den dagen. Miljøvennlig, sprekt og luftig uten bil (som jeg i stadig sterkere grad forsøker å få solgt.)
Blir mest eskalerende gange for tida. Starter rolig, og jo lenger tur det er, jo mer øker tempo, for å slå over til mer og mer løping på lengre strekk. Det som passer for hvor jeg skal og i hva slags antrekk. Føler meg veldig lettbeint for tida.
Innslag fra konferansen, hvor noen hadde et uteopplegg. Jeg er med i dansen inni der til venstre med blå jakke:
Folkehelsekonferansedansing
Ellers er det mest hverdagsbevegelser for tida, med å gå og sykle både hit og dit. Toppdagen var på fredag, da jeg gågga fra byen til Vågsbygd senter, tok en kaffe og prat med kollega Liene, før jeg gågga tilbake til byen. Mest kjappkjapp gange. På kvelden gikk meg og Sofie til Gimlekollen, hvor hun skulle overnatte hos ei venninne, før jeg sykla tilbake igjen, og videre opp til nattjobb på Hellemyr. Fikk et par mil i beina den dagen. Miljøvennlig, sprekt og luftig uten bil (som jeg i stadig sterkere grad forsøker å få solgt.)
Blir mest eskalerende gange for tida. Starter rolig, og jo lenger tur det er, jo mer øker tempo, for å slå over til mer og mer løping på lengre strekk. Det som passer for hvor jeg skal og i hva slags antrekk. Føler meg veldig lettbeint for tida.
Innslag fra konferansen, hvor noen hadde et uteopplegg. Jeg er med i dansen inni der til venstre med blå jakke:
Folkehelsekonferansedansing
Etiketter:
gågging,
Gåing,
Gåtur,
Løping,
Turdagbok Olav
søndag 27. januar 2013
Slår ett slag for skisporten
Å gå på ski er en av de beste treningsformene man kan gjøre. Kom over en artikkel i DN som tok opp dette. Legger link til den under. Kort fortalt trener man hele kroppen, og det uten at man blir utsatt for noen stor belastning. Undersøkelser gjort på eldre karer som alle hadde trent mye gjennom livet viser at de som har gått på ski har best helse. Vil absolutt anbefale å lese hele artikkelen.
Jeg har planer om å få gått regelmessig så sant det er forhold til det. Etter ett tiår uten ski på beina, ble det mer fart på sakene etter at Fantomine kom inn i livet. Sist uke var jeg ute tre ganger. På tirsdag satt jeg bilen ved Fagerholt skole og gikk derfra. Det er en fin tilførselsløype til Jegers herfra med lys og all ting. Det var riktignok noe kuppert, med bla en heftig nedoverbakke. Men Jegers sitt varemerke er jo nettopp bakkene, så det passet bare bra inn. På fredag var det nye runder i samme løype, men denne gang vanlig start fra Prestheia. Passet greit sånn når man er på vei hjem fra jobb.
På lørdag trosset hele familien snøværet og dro til Sandrip. Kortløypa er så flat man kan få en langrennsløype, og det passer perfekt for Fantomine og ungen. Vi fikk alle gått flere runder, mens det ble byttet på å passe Marte inne i varmestua. For øvrig var det masse folk på Sandrip denne dagen. Det ble nemlig arrangert kretsmesterskap i hopp og kombinert. Fra orkesterplass kunne vi se vår gode kollega Håkon vinne spurten og gå inn til seier i kombinert. Bra bonus på en flott skidag. Tenker vi kommer til å holde oss mye her når neste generasjon skal lære skikunsten.
http://www.dn.no/dnaktiv/article2544350.ece
Etiketter:
Diggidiggis,
Ski,
Treningsdagbok DE,
Treningsdagbok Hilde
tirsdag 22. januar 2013
Bevegungen dritte woche
Ikke noe svømming denne uka, men en lang spasertur med Gjert O Gjertsen på Lund under Donn-trening, og jammen meg fikk jeg ikke løpt en times tur på lørdag ettermiddag, dog i feil by. Hadde et lite høydeopphold i Bykle et par dager, men fikk bare lagt inn en kort spasertur. Ellers er det reportasje fra Vinterkarusellen i avisa Lindesnes. Ser at den ikke lå inne i innlegget under, så jeg stiller meg i skyggen av den, og de meget, meget gode prestasjoner av Diggidangas.
Vinterkarselløpet i Mandal
Sak med bilder på Kondis.no
http://www.kondis.no/9-aaringen-oddne-noerve-yngst-i-mandal.5151418-127676.html
Vinterkarselløpet i Mandal
Sak med bilder på Kondis.no
http://www.kondis.no/9-aaringen-oddne-noerve-yngst-i-mandal.5151418-127676.html
søndag 20. januar 2013
Vinterkarusellen 3.løp, Mandal
48 mer eller mindre ivrige løpere på start
Diggidanga som vanlig representert med ekteparet DE og Fantomine med yngste datter. Alle på 3 km.
Svein, også som vanlig, valgte 10 km.
Gruppebilde etter målgang
DE + Fantomine:
For en gang skyld hadde vi ikke andre planer, så vi var tidlig ute i Mandal denne dagen. Fantomine liker å gjennomføre før bøffelflokken kommer, så da passet det bra å komme tidlig. DE slo følge med barnevogna, og fikk dermed en fin oppvarmning samt løypebefaring.
I selve løpet følte jeg at jeg fikk satt et tålig greit tempo fra start, men fruen som på dette tidspunkt var tilskuer, mener jeg har mere tempo inne og burde ha gått hardere ut. Ble en en del sikksakkløping i starten, men midt på bankesletta fant jeg min plass i feltet. Ble etterhvert løpende temmelig alene, så da må man stadig minne seg selv på at farten må holdes oppe. Synes det gikk relativt greit, men da jeg svingte inn på bankesletta på hjemveien ble jeg tatt igjen av en av juniorene. Han kom fort, så tenkte han kom til å løpe rett ifra. I stedet sakket han gradvis ned av en eller annen grunn. Jeg tenkte at her nytter det ikke å ligge, så jeg dro forbi igjen. Regnet med han ville svare, men det skjedde ikke. Kom inn til 15.12. I forfjamselsen etter målgang fikk jeg det for meg at det var ræva, men etter å ha blitt oppdatert av Fantomine kom jeg på at det var hele 32 sekunder bedre enn for ei uke siden, og mye bedre enn tida her i fjor. Så da er det bare å si seg godt fornøyd, og glede seg til fortsettelsen.
Øy! :
Forrige gang gikk jeg litt friskt ut, og måtte justere farten ganske tidlig i løpet. Denne gangen traff jeg bedre med farten. Allikevel ble jeg tatt igjen av 3 løpere, 2 av de seig sakte fra meg, men den siste klarte jeg å henge meg på. Etter vending vekslet vi på å ligge foran, og i fellesskap klarte vi å passere 2 løpere. Inspirerende å løpe sammen med andre og gøy når vi ser at avstanden sakte krymper inn, og når vi til slutt kan passere. Faktisk var vi bare 5 sekund bak Jan Erik fra Søgne, kjent som en meget habil løper. I mål klagde han dog på at det gikk dårlig, men det er vel det vanlige...
På forhånd hadde jeg ikke store forhåpninger om en tid under 45. Lite oppvarming og surt og kaldt vær, med tildels glatte forhold, bar bud om et løp på det jevne.
Da må jeg si meg veldig fornøyd med å komme inn på 43.56, ett sekund foran min medløper, og ytterligere ett sekund foran nestemann. Faktisk er vel dette ny bestenotering på vinterkarusellen for min del.
Da må jeg være fornøyd, og gleder meg til neste løp i Søgne
Svein med ny pers
fredag 18. januar 2013
Movimento settimana due
Fikk svømt 3 km på søndag, og ellers blir det en del gåing att og fram i bra tempo. Noen ganger kommer jobbene tett, og da er det vanskelig å gjøre mer enn hverdagslige bevegelser. Holde svømmeformen, gåggeformen er også bra. De beste øktene er når jeg og en datter eller to, og en venninne eller to går opp til Gimlebadet, er i vannet et par timer, og går hjem etterpå. Det er trivelige saker.
søndag 13. januar 2013
Vinterkarusellen 2.løp, Kristiansand
Svein i farta
Fantomine og DE stilte på den korteste distansen, der de begge gjorde et kanonløp som de vil redegjøre nærmere for her:
Nok en travel lørdag medførte litt organisering fra vår side. Fantomine tok denne gangen vogna og vandret igjennom de to rundene. DE var med som oppvarming på den første runda. Men kaldt som det var ventet han inne en stund før resten oppvarminga startet for fullt.
På startlinja følte DE seg litt fremmedgjort, og lurte litt på hva han egentlig drev med her. Har ikke løpt med tidtakning på sikkert et halvt år, så formen kunne ikke være allverdens. Men så fort man kommer i gang er slike tanker glemt. YT-mannen var som alltid på plass. Han hadde jeg mange fighter med i fjor. Valgte å legge meg rett bak han, men da vi kom opp til den kommende tennishallen følte jeg faktisk at det gikk litt i seneste laget og at jeg hadde mere å gå på. Valgte derfor å løpe forbi både han og ett par andre. Bla en ung frøken som jeg antar er avkommet til en viss KIF-trener. Formen tatt i betraktning følte jeg tempoet var bra. På andrerunden ble jeg likevel tatt igjen av en de jeg tidligere hadde passert. Og etterhvert kom det en til. Ved starthallen kom også jenta og YT-mannen, så da tenkte jeg hva flaten skjer? Klarte å gjøre den nødvendige tempoøkningen for å legge meg i rygg. Hadde krefter igjen, og følte meg trygg på å vinne spurten så sant jeg ikke startet for tidlig. Var litt i northughumør. Først økte jeg farten litt og gikk opp på siden, men da svarte de to andre. Så da tida var inne satte jeg inn spurten og smatt forbi, før jeg så slakket ned litt før mål. Tiden ble bra den. Jeg må noen år tilbake for å finne tilsvarende så tidlig på året.
Øy! og Olec kjørte samme opplegg som sist, 10 km med lite oppvarming og høy puls fra begynnelse til slutt.
Olec som vanlig hissig på grøten, både under selve løpet, og etterpå da arrangøren serverte saft og grøt i peisestua på KIF-huset. Fint opplegg med servering av varm mat til en rimelig penge etter løpet.
Øy!:
Å sette riktig tempo er alltid litt vanskelig, og når jeg på første runde lå foran J.E Hansen skjønte jeg at jeg hadde åpnet for fort. I Søgne slo han meg med nesten 2.5 minutt..Selvfølgelig ble jeg innhentet av nevnte mann pluss en til, og på et eller annet vis klarte jeg jeg å henge på disse noen runder. På slutten måtte jeg slippe litt, men jeg hadde helt sikkert fått et dårligere resultat hvis jeg ikke hadde hatt disse ryggene å henge på. At avstanden frem til de tre foran meg var betydelig mindre denne gang, i forhold til Søgne, tolker jeg som positivt. Forhåpentligvis er løpeformen stigende.
Når resultatlista foreligger vil man blant annet kunne lese at DE ha en forbedring fra i fjor på hele 1 minutt og 11 sekund! Det er bare imponerende! Olec banket inn til solide 40.27, Øy! forbedret seg med minste mulige margin, fra 45:25 til 45:24.
Resultat : http://maraton.no/vinterkarusellen.htm#2. løp 2013 i Kristiansand
Sekunder etter målgang
mandag 7. januar 2013
Bevegungen woche 1
Ja, tror jeg har hatt 3 korte løpeturer, skulle egentlig også hatt en lang en, men lengdene er uansett svakt stigende. På lørdag svømte jeg 3 km i gode nygamle Gimlebadet, som nå går inn i sine siste måneder. Ellers litt sykling t/r nattevaktjobb på Grim. På jobben vasker jeg av og til gulvet mens jeg ligger på alle 4 (altså 2 armer og 2 bein), det er bra saker. Ellers har jeg greid å gradvis sitte mindre, og ta hyppige pauser. Altså snu på den gamle vanen at en i utgangspunktet sitter hvis en ikke har noe spesielt å gjøre. Nå står jeg i utgangspunktet, og beveger meg rundt, og så setter jeg meg hvis det er noe jeg må gjøre sittende. Noe sånn. Ellers har jeg som mål om å komme meg på en skitur til Øynaheia i løpet av vinteren.
Etiketter:
gulvvasking på alle 4,
gågging,
Løping,
svømming,
Turdagbok Gubben
søndag 6. januar 2013
Vinterkarusellen 1. løp - Søgne
Jula er over, så nå er det back to business. Vinterkarusellen skuffer aldri og Diggidanga har et veletablert merkenavn i denne sammenheng. Vi stilte sterkt med medlemmer på både 3 km og 10 km i en etterhvert velkjent løype. Oppslutningen ellers var også bra og været var kanon.
Som seg hør og bør for småbarnsfamilier var Fantomine og DE i tidsklemma. Forut for løpet var DE langt oppe i Songdalen hos en kollega og hentet ved. Det er kaldere vær på gang i horisonten, så da er det kjekt å fylle opp lagrene. Vedbæring er dessuten en bra oppvarming. Fantomine på sin side har ikke løpt på lange tider, men har til gjengjeld gått trilleturer omtrent daglig de siste 8 månedene.
Vi startet sammen med Kalle lenge før resten av feltet. Hilde satt sitt eget tempo, mens DE trillet vogna halsende bak. Mens det i fjor var Fantomines oppgave å frakte den lille rundt løypa, ble det i år DE sin jobb. Den godeste Fantomine imponerte stort med bra og økende tempo hele veien. Og det holdt helt inn til mål. Så dette var meget bra gjennomført. Vi rakk så vidt å heie ekteparet fra Tverrveien i gang på fellesstarten før ferden vår gikk videre til bursdagsselskap i Homborsund.
Som seg hør og bør for småbarnsfamilier var Fantomine og DE i tidsklemma. Forut for løpet var DE langt oppe i Songdalen hos en kollega og hentet ved. Det er kaldere vær på gang i horisonten, så da er det kjekt å fylle opp lagrene. Vedbæring er dessuten en bra oppvarming. Fantomine på sin side har ikke løpt på lange tider, men har til gjengjeld gått trilleturer omtrent daglig de siste 8 månedene.
Fantomine i farta
Vi startet sammen med Kalle lenge før resten av feltet. Hilde satt sitt eget tempo, mens DE trillet vogna halsende bak. Mens det i fjor var Fantomines oppgave å frakte den lille rundt løypa, ble det i år DE sin jobb. Den godeste Fantomine imponerte stort med bra og økende tempo hele veien. Og det holdt helt inn til mål. Så dette var meget bra gjennomført. Vi rakk så vidt å heie ekteparet fra Tverrveien i gang på fellesstarten før ferden vår gikk videre til bursdagsselskap i Homborsund.
Mesteren i arbeid
Svein og Linn:
Et sjeldent stort og sterkt felt i på startstreken på årets første karuselløp. Paret Sylta/Danielsen var vel soleklare favoritter på forhånd, og regner med at de innfridde (har ikke sett resultatlista), og vant hver sin klasse.
Som nevnt over var Diggidanga kraftig representert, med ett ektepar på 3 km, og ett på 10 km.
Linn som debuterte på vinterkarusellen, klinte like godt til med den lengste distansen. Hun så også uforskammet pigg ut etter målgang. Dette var tydeligvis bare en treningstur for henne.
Sveins kollega Olec debuterte også i vinterkarusellen, og la ut i et meget friskt tempo. Selv om han fikk smake det skikkelig på slutten, kom han i mål rett over 40 min. Ikke annet å si at det er meget sterkt av elgen fra Andøya. Neste gang sniker han seg kanskje under 40-tallet også?
Gamlefar holdt et jevnt tempo omtrent hele veien, med unntak av siste kilometeren før vending. Litt glatt og litt motbakke her gjorde at farten dalte litt. Siste halvdel av løpet gikk 8 sekund raskere enn første, så det er ok disponert. Om ikke farten er så voldsom så har jeg lært meg å disponere ganske bra. Må vel skrive det på erfarings-kontoen. Kanskje kan jeg klare å presse meg under 45-tallet neste gang.
På neste løp som er i Kristiansand, stiller sikkert Grendis og flere kjent opp.
mandag 31. desember 2012
Nyttårsløpet 2012
Et skikkelig grisevær før, under og etter årets siste løp. Dette gjorde sitt til at det ikke stilte mer enn rundt 80 på startstreken. Diggidanga var selvfølgelig representert, denne gang med en aktiv og en tilskuer+ barn i vogn.
Øy! som liker å stikke seg litt ut, stilte denne gang i bie-drakt. Det ble i grunn ganske mye biing, siden arrangøren hadde valgt å flytte starten fra 14.00 til 14.15. Veldig mange var glad for det, så fikk man kjølt seg godt ned før selve løpet.
Selve løpet gikk som forventet, noen opplevde å bli forbiløpt av en bie for første gang, mens andre fant ut at det var bedre å stikke forbi. På slutten dugget det voldsomt på brillene, godt at jeg er kjent i området, for ellers hadde det blitt vanskelig å finne mål.
Siden det var nokså glissent i klassen for kostyme, kunne den gul/svarte fra Diggidanga cashe inn to premier, nemlig handkle og to rødvinsglass.
Øy! som liker å stikke seg litt ut, stilte denne gang i bie-drakt. Det ble i grunn ganske mye biing, siden arrangøren hadde valgt å flytte starten fra 14.00 til 14.15. Veldig mange var glad for det, så fikk man kjølt seg godt ned før selve løpet.
Selve løpet gikk som forventet, noen opplevde å bli forbiløpt av en bie for første gang, mens andre fant ut at det var bedre å stikke forbi. På slutten dugget det voldsomt på brillene, godt at jeg er kjent i området, for ellers hadde det blitt vanskelig å finne mål.
Siden det var nokså glissent i klassen for kostyme, kunne den gul/svarte fra Diggidanga cashe inn to premier, nemlig handkle og to rødvinsglass.
søndag 30. desember 2012
Bevegelser i uke 51 og 52
Ja, tja, jo.
Blei mindre bevegelse inn i juledagene, men har fått gått en del hit og dit i ulikt tempo, hatt et par skikkelig bra sykkelturer til jobb på glatt og sørpete føre, gågga over Hannevika/Tinnheia på sjølvaste julaften, hatt 3 bra skiturer 2 av dem på 3-4 timer, og mye i laussnø, svømt 2500 meter, gått litt på skøyter en dag, og i dag fikk jeg endelig en liten løpetur. Bare på 25 minutter, men den gjorde godt. Ingenting som jeg blir så god og svett og varm i kroppen av som en løpetur. Med dette ønsker jeg alle Diggidangas og Diggidiggis godt nytt år, og årets nyttårsnøtt er å finne ut hva bildet er av.
Blei mindre bevegelse inn i juledagene, men har fått gått en del hit og dit i ulikt tempo, hatt et par skikkelig bra sykkelturer til jobb på glatt og sørpete føre, gågga over Hannevika/Tinnheia på sjølvaste julaften, hatt 3 bra skiturer 2 av dem på 3-4 timer, og mye i laussnø, svømt 2500 meter, gått litt på skøyter en dag, og i dag fikk jeg endelig en liten løpetur. Bare på 25 minutter, men den gjorde godt. Ingenting som jeg blir så god og svett og varm i kroppen av som en løpetur. Med dette ønsker jeg alle Diggidangas og Diggidiggis godt nytt år, og årets nyttårsnøtt er å finne ut hva bildet er av.
mandag 24. desember 2012
Salige snøfreser, nå er det jul!!
Masse deilig snø gir uendelige muligheter for trening, så det er bare å komme seg ut og måke.
Hvis ikke du har så mye sjøl, er det sikkert en nabo som har rikelig med snø.
Håper også at det blir skigåing i jula.
Hadde en drøy times trening på Spring i går, med labbing frem og tilbake i snøføyka. Fascinerende å være ute i slikt ekstremt vær, og godt å komme inn etterpå.
Dagen før ble det labbings til byen, da også med vinden rett i trynet.
Det er ikke til unngå at det blir en del eting i jula. Da er det godt å tenke på at det ikke er lenge til vinterkarusellen begynner. Første løp er i Søgne på første lørdag i det nye året. Før den tid er det som tidligere nevnt nyttårsløpet. Før det igjen er det 3.juledagsløpet i Mandal, men med de rådende kjøreforhold, tviler jeg på om det blir tur til Mandal denne gang.
Benytter anledningen til å ønske alle en sabelig god jul!
mandag 17. desember 2012
Bevegelser i uke 50
Starta uka sterkt med en jernmannetappe i svømming, altså 3,8 km. Det er jo ny innendørsrekord. Det tok 1,45 å svømme distansen, med et par bittesmå pauser. Som vanlig litt småtungt og kjedelig i starten, skulle gjerne hatt et telleapparat, så slapp jeg å telle i hodet. Var ikke bestemt på langden på forhånd, men den har ligget litt i bakhodet. På siste halvannen kilometer fant jeg en veldig god rytme, og det var befriende. Meditativ svømming er utrolig flott. Håper at jeg med ukentlig svømming, kan jobbe meg inn i en fast rytme. Tror nok også jeg skal klare å svømme distansen fortere enn 1.45 seinere, sikkert ned mot 1.30 hvis det fortsetter, men har ikke fokus på tida, det blir bare stress.
Ellers blir det ingen løping for tida, men mye gange i ulike tempi. Ellers har jeg begynt å sykle ergometer på jobben altså, så da blir det jo noen mil i uka, kanskje en 5-6 mil. Snømåking er også i tida.
Ellers blir det ingen løping for tida, men mye gange i ulike tempi. Ellers har jeg begynt å sykle ergometer på jobben altså, så da blir det jo noen mil i uka, kanskje en 5-6 mil. Snømåking er også i tida.
Skiturer forrige uke
Mandag var det Strai. Som Øy allerede har vært inne på var det flotte forhold her og masse folk. Bare så vidt at jeg klarte å karre meg til en parkeringsplass helt ute ved veien. De to rundene gikk strålende, men fikk problemer i bakken ned til parkeringsplassen. På vei opp var det ett titalls ungdommer med noe voksenfølge. De hadde varierende skiferdigheter. Jeg ble stående uhyre lenge på toppen for å vente på at saueflokken skulle komme seg opp. En person ved navn Lise lå absolutt sist, og da mener jeg virkelig LÅ. Ettersom det gikk svært så sakte bestemte jeg meg for å forsiktig prøve å ploge nedover, men da fant altså denne Lise ut at det var en passende anledning til å legge seg langflat midt i løypa. Jeg klarte heldigvis å bomme, men det medførte et solid fufall like etterpå.
På onsdag gikk ferden til Baneheia. Var liksom greit å gå her etter en shoppingøkt i byen. Men det blir veldig lenge til neste gang jeg går på ski i Baneheia. Situasjonen var igrunnen komplett motsatt i forhold til Strai. Ikke en eneste bil på parkeringsplassen ved Svarttjønn. Og skiløypa var omtrent forsvunnet i alle fotsporene. Må ha vært flere hundre som har gått her. Møtte ett par stykker, og de fleste virket igrunnen bare irritert på at det var skiløpere ute. Møtte kun en med ski på beina, men han presterte å gå mot gangretning. Bare sorgen altså i Baneheia. Husker jeg hadde en tordentale på bloggen i fjor, og jeg sier det igjen: Løypemannskapene bruker mye tid og ressurser på å lage disse skiløypene. Å gå i sporet er hærverk! Det er snø en ganske kort periode av året. Burde være ukomplisert å gå en annen vei akkurat denne perioden.
Natt til torsdag kom det endel nysnø. Dermed ble min tur på postveien fra Grostøl en slags løypejobb. Kunne se konturene av de gamle sporene. Prøvde å gå de opp så godt jeg kunne. Det er tungt å gå på ski i nysnø, men hadde en fin tur. Vel framme ved Gill tok jeg ei runde i lysløypa som tydligvis nettopp hadde blitt preparert, for der var det supre forhold uten så mye som et fotavtrykk.
Så kom atter plussgradene. Var gøy så lenge det varte. Kan se ut som det kommer noen nye kalde dager snart, så vi får håpe flere gode skidager.
lørdag 15. desember 2012
I tilfelle noen lurer
så er det liv i denne skrotten også. Siden sist, når det måtte være, har det blitt litt variert og ganske ok trening. Har også mange innslag av gange til og fra ting, f.eks til byen og tilbake.
Som en direkte følge av foredraget av legen på årsmøtet har jeg som mål å komme meg til og fra trening på Spring for egen maskin. Har vel til nå vært der en 10-12 ganger, og med 2 km hver vei blir det jo litt ut av det etterhvert. De fleste gangene har jeg løpt eller gått, men har også brukt sykkelen et par ganger.
Må også nevne at sesongens første skitur er unnagjort. Sammen med Kristoffer og en kompis tok vi turen til Strai, mener det var på tirsdag denne uka. Det var friske 11-12 grader, så det ble med 2 runder denne gangen. Fine forhold og masse folk.
En annen kveld denne uka løp jeg og Olek en runde på rundt en mil. I kraftig snøvær ble det en tur over Bråvann, gjennom skogen til Storevann og hovedsaklig veien hjem igjen.
På Spring er det fint å være, hvis man ønsker et rolig sted å trene styrke, kondis eller bare bevegelighet.
En litt morsom greie er en balansestang man skal prøve å gå over. I prinsippet blir det som en stram line, bare denne er laget av glassfiber. Til nærmere man kommer midten, til mer bevegelse blir det i stangen. Har prøvd den hver gang jeg har vært der, men har ikke klart å komme over før nå på torsdag. Gøy å prøve seg på ting man egentlig ikke mestrer.
Ellers så er jo snømåking veldig i skuddet for tiden. Det er om å gjøre å få brukt muligheten før den er vekk.
Ser også i lokalpressen at en gjeng fusentaster syns det er tøft å bade fra fiskebrygga i desember. Hallo, snakk om å være "slow-starters". De med baller ( selv om ikke alle virker) starter selvsagt badesesongen i årets første måned, ikke i den siste...
Som en direkte følge av foredraget av legen på årsmøtet har jeg som mål å komme meg til og fra trening på Spring for egen maskin. Har vel til nå vært der en 10-12 ganger, og med 2 km hver vei blir det jo litt ut av det etterhvert. De fleste gangene har jeg løpt eller gått, men har også brukt sykkelen et par ganger.
Må også nevne at sesongens første skitur er unnagjort. Sammen med Kristoffer og en kompis tok vi turen til Strai, mener det var på tirsdag denne uka. Det var friske 11-12 grader, så det ble med 2 runder denne gangen. Fine forhold og masse folk.
En annen kveld denne uka løp jeg og Olek en runde på rundt en mil. I kraftig snøvær ble det en tur over Bråvann, gjennom skogen til Storevann og hovedsaklig veien hjem igjen.
På Spring er det fint å være, hvis man ønsker et rolig sted å trene styrke, kondis eller bare bevegelighet.
En litt morsom greie er en balansestang man skal prøve å gå over. I prinsippet blir det som en stram line, bare denne er laget av glassfiber. Til nærmere man kommer midten, til mer bevegelse blir det i stangen. Har prøvd den hver gang jeg har vært der, men har ikke klart å komme over før nå på torsdag. Gøy å prøve seg på ting man egentlig ikke mestrer.
Ellers så er jo snømåking veldig i skuddet for tiden. Det er om å gjøre å få brukt muligheten før den er vekk.
Ser også i lokalpressen at en gjeng fusentaster syns det er tøft å bade fra fiskebrygga i desember. Hallo, snakk om å være "slow-starters". De med baller ( selv om ikke alle virker) starter selvsagt badesesongen i årets første måned, ikke i den siste...
søndag 9. desember 2012
Brokketur
Denne helga hadde Fantomine, DE og barnet en aldri så liten førjulstur til Brokke. På forhånd hadde det ikke kommet allverdens med snø så vi var litt usikre på forholdene. Men vi tok iallefall med skiene og hadde friskt mot. Fantomine gjorde et skikupp tidligere i høst så hun stilte med flunkende nye planker på beina.
Lørdag skulle være den store skidagen under en knallblå himmel. Manglende snø skulle vise seg å ikke være noe problem, for det var akkurat nok til at det var fine spor. Derimot slo kulda skikkelig inn. -19 viste gradestokken i bilen. Dermed var det alt for kaldt for den vesle, så hun måtte forbli inne i varmen. I stedet måtte de voksne gå etter tur. DE var førstemann. I begynnelsen ble det noen foto- og utstyrsjusteringsstopp, men etter det fant jeg en skikkelig meditativ humorbudhistisk flyt. Det gikk ikke særlig fort, men en fantastisk opplevelse var det. Spesielt det punktet på løypa hvor sola akkurat kikker over fjellene. Til sammen ble det tilbakelagt godt over ei mil. Kulden gjorde at det frøs små isklumper på øyevippene. Ikke ofte det skjer.
Fantomine var nestemann ut. Hun har begrenset med skierfaring, men legger likefullt i vei med håp om å lære sporten skikkelig en gang for alle. Hun gikk solsløyfen to ganger. I likhet med DE ble det en del fotostopp, det er rett og slett umulig å la være når naturen viser seg fra en så perfekt side. Turen gikk ellers kjempefint uten antydning til et eneste fall. Ble ingen isklumper på øyevippene, men det håret som falt utenfor lua ble temmelig kjapt islagt.
På bildene kan det til tider se noe tåkete ut. Det var det aldeles ikke denne dagen. Derimot gikk snøkanonene i alpinbakken for fullt. Det lagde en enorm snøføyk som la seg diverse steder over dalen. På søndag kom den naturlige snøen for fullt. Dermed måtte DE bytte ut skiene med brøyteskuffe denne dagen. Men det er fin bevegelse og trim det også :)
Besvergelser i uke 49
3000 meter svømming tidlig i uka, en kanon 3 timers tur gåggetur over Gråmannen og Åmliknuten i går, og ellers litt gågging og sykling hit og dit, både med og uten madammen. Har kommet ut av tellinga. Det siste nye er at jeg kan sykle ergometersykkel når jeg er på nattevakt, og da blir det jo fort noen mil. Kan ikke ha en bedre jobb. Bra at det trengs vikarer. Filmsnutten er fra en tur i dag ned fra utkikkspunktet i Baneheia ned mot kvadraturen. Men hvor er Øy?
Etiketter:
gågging,
Gåing,
Løping,
svømming,
Turdagbok Gubben
tirsdag 4. desember 2012
Nøkken fryser
Godt med bevegelser for min del også siste uke. Trilleturer en til to ganger daglig bortsett fra fredag, og en halvtimes gåturer på Lund i lunsjen er beholdningen. Ikke akkurat kondisskapende, men det er meget bra mosjon.
På Trollstien på Justneshalvøya holder Nøkken til i en dam under en liten foss. Da jeg gikk forbi på søndag hadde snøen begynt å komme. Ser ut som om stakkars Nøkken er temmelig forfrossen nå.
Nå er det bare å håpe på enda mere snø, så blir skiløypene snart åpne :)
På Trollstien på Justneshalvøya holder Nøkken til i en dam under en liten foss. Da jeg gikk forbi på søndag hadde snøen begynt å komme. Ser ut som om stakkars Nøkken er temmelig forfrossen nå.
Nå er det bare å håpe på enda mere snø, så blir skiløypene snart åpne :)
Etiketter:
Gåtur,
Treningsdagbok DE,
Treningsdagbok Hilde,
Trilletur
søndag 2. desember 2012
Bevegelser i uke 48
Ei bevegelig uke. Begynte med ei løpeøkt i Baneheia med madammen, hvor vi til slutt tok en jaktstart i lysløypesløyfa som starter med Fant Olsen og hvor en kan ta snarvei tilbake fra bunnen av langbakkene opp mot Båne. Kan ikke se makker så mye, men bra trasse. Anbefales. På tirsdag ei lengre svømmeøkt i Gimlebadet, hvor jeg fikk Svein2, altså Svein Pettersen opp på sida. Han svømmer jo nesten dobbelt så fort som meg i sin våtdrakt, men han er jo en racer, mens jeg er buddhist og tar det med ro. Hyggelig og motiverende selskap. Ellers i uka 2 rolige sykkelrunder uten tripteller langs Otra med retur over på Mosbybroa og ned Strai som lengre økter med mp3 i ørene. Ellers småetapper og også litt skuespillergymnastikk og diverse spaserturer. Jernmannprosent denne uka var faktisk over 50 med tallene (2,6 - 74 - 18). Det er jo ikke verst, men nå kom det snø, så da får vi se. Legger bilen ut for salg om et par dager, så det hjelper jo på. Skal ikke kjøpe ny. Det koster for mye, trenger ikke i hverdagen, og så har de bilkollektiv i byen som kan dekke behovet stort sett.
Abonner på:
Innlegg (Atom)
























