søndag 14. juni 2009

Hildes første topptur - Gaustatoppen -the place to be!



Los reiser på tur en gang i året, og i år gikk turen til Rauland. (skulle vært Polen, meg pga finanskrisa, så Rauland bedre ut på papiret :P )
Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er noe flink til å besøke steder i Norge, spesielt fjellet, så dette var min første fjelltur i voksen alder.

Målet for lørdagen var Gaustatoppen. Det var stort engasjement rundt været.. stadig vekk noen luringer på jobb som mente at dette gikk rett vest, og at det overhodet ikke var en lur idè å dra opp dersom det ble tåke.
Da vi våknet lørdag morra skinte sola og alle var sikkelig gira.
Det var en times kjøretur opp noen sinnsyke bakker.. (som de pleier å løpe i halvmaraton løpet)..før vi kunne ta beina fatt og begynne på selve turen.
Vi var en gjeng på 14 stk som gikk i et greit tempo. Etterhvert merket vi at det var to som sleit litt..(offer for årelange nikotininhaleringer i lungene). Det ble mye pauser og jeg følte tempoet var veldig trægt.. og det gjorde vel de fleste.
Etter ei stund bestemte de to damene å snu..
Da satte vi opp tempoet..noe veldig.. vi var litt pressa på tid..vi måtte være tilbake til hotellet innen et vist klokkeslett.
Da vi hadde ca 1,32 km igjen iflg gps'en så merket vi snømengden. Jeg plumbet godt på veien..helt til knehøyde mange steder. Gikk et skritt frem, og sklei et halvt skritt tilbake.. og sånn fortsatte det.. ufattelig tungt.. så kjente det skreik formidabelt i lårene....
Møtte en fyr som hadde m slalomski på skuldrene og gikk på slalomsko.. (gjøk!! ..tenkte jeg bare).
Jeg rakk å døype sjefen m litt snøballer underveis..artig å leke i snøen.. Men han er jo sjefen til DE også..så han begynte å true med å blande seg inn i vårt forhold...så tenkte det var godt å gi seg mens leken enda var god hehe.
Det var digg å klatre seg forbi snøen og gå videre opp mot toppen.. på de fine steinene.
Toppen ble nådd.. etter ca 2 timer.. (+ 30 min pause).. hadde nok gått fortere uten de lange pausene i begynnelsen..men det var jo ingen konkurrase..kun en fin tur m gode arbeidskollegaer.
Da vi kom til toppen så var det helt vindstille.. og knallblå himmel og ikke ei sky..
Vi kunne se helt til Lønneberg... og Mariannelund:-)
Jeg flata helt ut og bare slikka sol.. og etter ei stund fant vi ut at vi burde ta en tur på do.. Så skilt m wc og pil en vei ned i 2 m snø... ja ja.. det er vel ikke normalt å ta m seg ei skuffe opp der..:-)

Turen ned gikk kjempebra.. vi småløp i snøen..og det var sykt gøy... en av arb kollegaene mine tok en uforskyldt salto også... ufattelig hysterisk...
Tempoet var høyt nedover..og jeg digget det.. merker at beina mine har fått litt mer styrke etter karuselløpene..for jeg hadde god kontroll, spesielt når det gjaldt balanse. Lærte av en av fjellrevene på jobb at det var lurest å gå på de store steinene.. og det tipset var lurt..Det var noen av jentene som var litt redde for hvor de skulle sette beina..og det blir fort litt ekkelt hvis steinene vingler osv.
Jeg kom først ned og var veldig fornøyd.. svetten rant.. og mitt ulltøy lukta sau!

Da vi ankom hotellet igjen, ventet svømmebasseng og spa.. (Rauland er visst et spahotell).
Jeg svømte en del lengder, og koste meg i steambad.. mens jeg ventet på å få 1 time m massasje.
Det er jo helt hinsides å få 1 time massasje over hele kroppen (minus intime kroppsdeler) etter å ha gått en sånn fjelltur... løsna opp i alt.. og jeg var jo helt salig etterpå..

Bare en ting å si om denne turen.. FANTASTISK!! Jeg anbefaler det veldig til alle som ikke har gjort d i DD. Vent litt til snøen smelter, hvis barn skal tas med.
Halvmaraton til Gaustatoppen er kåret til Nord Europas hardeste.. (fra Rjukan sentrum).. så kanskje det er noe for Svein..som vil løpe litt halvmaraton :-P


6 kommentarer:

Dag Eivind sa...

Veldig bra innlegg fra en flott fjelltur. Jeg er kjempestolt av deg, kjære Fantomine! Vil veldig gjerne på topptur med deg!

Evelyn sa...

Høres ut som du har hatt en helt fantastisk tur. Lurer bare på hvorfor ikke DE var med??
Har vært på Gaustatoppen i samme type vær som det du opplevde. Da jeg ikke var der så tidlig i sesongen var det heller ikke snø der. En kjempeflott tur, men litt irriterende med alle de steinene. Fort gjort å trø over hvis en er så uheldig å trøkke feil.
Kan også anbefale Gallhøpiggen =)

Grendstad sa...

Gratulerer med oppstandelsen. 2 timer er jo god gange det, under de forholdene du beskriver, så formen synes jo meget i orden.

Et av verdens (?) hardets triathlon fullengder (4 km svømming 18 mil sykling og 42 km løping slutter på Gaustadtoppen (hvor jeg tror de kommer opp de bakkene du nevner med halvmarathon). Jeg traff vinneren et år, familien og jeg tilfeldigvis kom nedover fra toppen i ruskevær :-), mens han hadde at par hundre meter igjen til toppen, det er en annen virkelighet.

Forpleinga etter turen var jo misunnelsesverdig må jeg si.

ØY! sa...

Til både Hilde og DE:

Dere driver bloggen og treninga og variasjonen til nye høyder og dybder.Gode både på topp og bunn.
Fortsett sånn!

Hilde Fantomine sa...

Takk for fine kommentarer:-)

Jeg kan tenke Gallhøpiggen er en fantastisk topptur.
Kanskje jeg kan få m DE på den turen.?.
Det faktum at DE uteble fra turen er vel noe vi kan krysse av for en brøler av en teit beslutning jeg/han tok for ei stund siden. Vi angrer..og ønsker ikke snakker mer om det hehe.

Den triathlon greia hørtes helt hinsides ut.. går det ann lissom.. Har de ikke noe liv de som trener til sånt..freaky..

Jeg blir inspirert av Friskus, så gøy med variasjoner..ikke bare løpe, eller klatre.. men gjøre forskjellige ting..utfordre seg selv litt.. er vel det DD is all about...?..:-)

DE sa...

Du har helt rett Fantomine! Det er nettopp det Diggidanga handler om :)

Ellers blir jeg gjerne med på Galdhøpiggen. Tror det kan bli en kjempeflott tur.