søndag 7. juni 2009

Kajakktur for første gang


Har i lengre tid hatt lyst til å prøve kajakksporten og i dag var endelig tida inne. På jobben har vi to kajakker som står til disp, så sammen med min erfarne padlekollega Rune la vi i vei. Fikk først litt basic innføring i teknikk o.l. Hadde trodd at dette skulle bli en balansekunst av de sjeldne, men hadde ingen problemer. Var litt vanskelig å holde styringen i begynnelsen, men fant etterhvert ut at jeg stort sett kunne la roret være i fred og heller styre med åra.

Vi padlet først ca en km oppover Otra før vi snudde ned mot Tangen igjen. Vinket opp til LOS, men tror ikke det var noen hjemme i dag. Hadde tenkt å ta Kjøitakanalen ned igjen, men den var sperret av.

Ferden gikk videre rundt Tangen. Her var det litt bølger, men kajakkene taklet det uten problemer. Inn til Tresse og båtmesse, og deretter gjennom gravanekanalen. Jeg hadde store forhåpninger om en is, men av en eller annen grunn er det kun høye bryggekanter der inne, så vi måtte se langt etter isen. Men som trøst lovte Rune at vi kunne besøke isbaren til fots etterpå så da var alt greit igjen. Vi snudde og padlet tilbake til bystranda hvor vi gikk i land.

Til sammen var vi ute i nærmere to timer. Veldig artig dette her, og må si at det gikk overraskende bra. Eneste trøbbel jeg kan melde om var noe sovende bein til tider og ei blemme på høyre tommel.

Det frister til gjentakelse. Dersom Grendstaden også er med har vi tre kajakker tilgjengelig.

6 kommentarer:

Evelyn sa...

Må jammen si at du er en allsidig mann som liker å prøve det meste. Tøffe greier. Det ser jo deilig ut å smyge seg rundt på vannet i kajak.
Iogmed at Sturla går i kajak klubben så har jeg også en gang tenkt å prøve meg i kajak, men tempen i vannet må stige litt først siden jeg regner med å velte med det samme jeg setter meg oppi. Det er fordi vanlig kajak er mindre stødig enn havkajak som du var uti.

Hilde Fantomine sa...

For et deilig syn du var i kajakk!!
Jeg tror vi må låne disse ... men tror jeg kommer til å velte altså... så kanskje vi kan være på grunna...hehe

Men virker fantastisk... utrolig at du klarte deg så fint til å være første gang..:-) Du har jo forutsetninger for å klare deg bra siden du har så god balanse..

Grendstad sa...

Jeg hadde egentlig ikke fått med meg at du var klar for kajakk, eller kanskje jeg hadde det, og at det hadde gått i gløymebokji, siden jeg ikke har padla på lenge. Jo, kajakk er trivelig. Så har vi jo Blindleialøpet i juli også he-he. Svein har vel ikke prøvd enda, men kan vel også freiste. Uansett lurt med litt innføring, og også prøve å velte med vilje inne på ei strand ei gang. Nyttig for å pleie panikkfølelsen med å få av spruttrekket i samme slengen. Det tar bare et sekund eller to, men greit å vite åssen.

DE sa...

Ja jeg synes jo det er gøy å prøve forskjellige ting. Livet blir mye gøyere da :)

Ser ut til at mange her er lysten på kajakkturer og det er bra. Fantomine skal få så mange turer hun vil.. :)

Sikker lurt å trene litt på velt, men skummelt blir det. Håper Grendstaden kan kjøre et kurs en gang. Eller så har jeg hatt Blindleia i tankene, men vi får se.

Grendstad sa...

Ja, det er jo ytterst sjelden man detter i vannet (jeg har aldri gjort det), men hvis man vet åssen det er, slipper man å få noen vond opplevelse hvis det skjer. Kajakklubben har kurs innimellom.

ØY! sa...

ser gøy ut med kajakk,ja.
må vel prøve en gang.