lørdag 16. mai 2009

Bra klatring på Storheia


Melina, Anne og DE la i ettermiddag ferden til Storheia. Anne har nettopp gjort storinvesteringer i diverse utstyr og nå var det virkelig tid for å sette det på prøve. Ellers var dette også utedebuten til Melina og da er dette den perfekte vegg.

Anne startet det hele med å lede opp Ingunns sva som er 3+. Det gikk som en drøm. Etterpå klatret debutanten den samme løypa og kom imponerende lett opp. Rett og slett en knalldebut! DE snek seg til å klatre to ganger, men varierte litt trasèvalget.

Deretter gikk Anne Hiltisoloisten 4-, mens Melina gikk Ingunns sva en gang til. Deretter ledet DE opp Slikkepinn 4+. Ettersom han hadde glemt sitt eget utstyr måtte vi bruke Annes 5 ekspresser. Med syv kroker ble det litt lite, men det løste vi fint med å gå litt opp og ned. Anne avsluttet en meget bra ettermiddag med å beseire den samme løypa lekende lett.

Må si at elkempikene imponerer stort. Fortsetter det slik blir dette en kjempebra klatresommer.

Halve Huntonit

Friskus og jeg la ut på halve Huntonit løpet i god tro, og visste det kom til å bli tungt men tok litt feil...undertegnede synes det var veeldig tungt.. mye takket være den fantastiske spredningen av pollen rundt forbi, og i tillegg angrep Tine Meierier leggene mine temmelig tidlig..
Så det kommer helt klart til å bli en stor utfordring i slutten av mnd. Bra at det er ei stund til så jeg kan få øvd litt.

Det er aldri et kjedelig øyeblikk når man er på joggetur med Friskus.. han snubler omtrent i annehver kvist på bakken, og han er sykt god til å finne steder der vi kan ha pustepauser. I dag tror jeg han fant den ultimate plassen:-).. og i iverens hete så mista mannen kartet til huntonit løypa... Er det mulig!! Så halve løypa løp vi litt på "måfå".. Jeg trodde seriøst han bare fant på noe..for det var ikke system i det hele tatt.. og veldig kupert. Friskus påstod hardnakket at dette er en sti og ei løype.. så jeg måtte jo bare tro han på det.
Vi kom oss gjennom og var veldig fornøyde. Kom kun et par stygge ord fra meg... og det er egentlig ikke så galt...tatt omstendighetene i betraktning.

Nå er det tid for litt digg mat med min kjære datter, og så er det oppladning til det store sukkerinntaket i morra.

God 17 mai til alle:-)

torsdag 14. mai 2009

Det sjuende løp i karusellen

Så var det torsdag igjen og ny runde med terrengkarusellen.
Jeg kom med noen bitre og sure smileys til DE tidligere i dag på jobb, da jeg så ut av vinduet.
Lite moro med regn og skogsløp, men DE har kontakt med de forskjellige gudene visstnok.. så det klarna jo fint..
Jeg er litt stolt i dag for det er jo først i år at jeg er med på karusellen og jeg gikk/løp i ny og ne de 3 første løpene.. og i dag var det første gang jeg løp hele løpet uten å stoppe.
DE har lært meg at jeg må holde beina i gang. Så det eneste jeg tenkte på var å holde beina i gang.
Til slutt følte jeg det ble en slag messing... "hold beina i gang" " hold beina i gang" .. like før jeg falt inn i en transe...:-)

DE tok meg igjen etter 2 km...og den mannen sprintet i full firssprang forbi meg... rakk å klappe meg på skuldra (ja...skuldra! )... og så suste han videre.

Det var en fin løype med utfordringer.. både bakker, hunder og "6-mosjonister-i rekka"...

Nå venter lasagnen med Vestbakken.. vel fortjent..

PS... Tusen takk for hilsen Evelyn:-)... Siri gliste bra mye i dag på jobb..

DE:
Hadde for en gang skyld en relativt tidlig start. Ikke fullt så mye folk i løypa da, men det kan også skyldes det halvkjipe været. Ettersom distansen var beskjeden prøvde jeg å gi på i starten. Første km gikk på 5,05. En av de største tungvekterne jeg har sett på lenge satt opp ei sperre rett etter drageknatten, men tidstapet var til å leve med. Andre km gikk også på rett over 5 min. Traff etterhvert ei usedvanlig fin dame, og da var det uunngåelig å tøffe seg litt. Tredje km var den klart hardeste, så da måtte jeg opp i 5,50 eller noe sånt. Hadde for en gang skyld krefter til å fullføre den typiske fant olsen spurten. Kom inn til 18.08 og var godt fornøyd.

Svein:
For min del ble det en sen start kl 18.00.
En del folk i feltet av ulikt kaliber,rimelig nok.Fra start var jeg først ut,åpnet i 4 blank tempo,justerte til 4.15.Ble passert tidlig av en unggutt med kvikke bein,dermed ble jeg liggende som nr 2.Uvant følelse å ligge så langt fremme i feltet, bare å høre stamping og pesing bak.
Kilometerene gikk som følger: 4.15 - 8.30-? - 15.38

onsdag 13. mai 2009

Kveldssyklus

Sulla litt for mye rundt med bil i dag, så jeg tok meg en drøye 20 minutters sykkeltur rundt på Eg, grussti langs Otra og litt sånn, før jeg tok veien hjem over Baneheia. Har hatt litt forkjølelse i kroppen siste par dager, så tok det høyst med ro, men godt med ei bittelita økt.

tirsdag 12. mai 2009

En litt for lett joggetur i Jegers

Da Friskus Vestbakke og undertegnede la ut på "Hilde's løype" i dag tenkte vi at dette kom til å bli ei grei økt med litt tempo og kupert terreng... Siden det er terrengkarusell til torsdag så er tirsdagen en ypperlig "tempo-trening-dag".
Praten gikk lett, og så gikk løypa også.. uten innlagte pustepauser.. (Noe Fantomine synes var leit)..Friskus hadde kun en nesten "tråkk-i-stykker-hund" opplevelse.. men uten sjåglassene så er jo det ikke så lett stakkar...he he..

Vi løp rundt vannet på slikk og ingenting og fikk kjempet oss opp noen bakker.. Da vi var fremme så tenkte vi seriøst på ei runde til..men kylling og pastasalaten som vi skulle lage hjemme fristet mer.

Jeg har en teori om hvorfor det gikk så bra..og det har nok mye med at vi har begge hadde livets helstetest på jobb. Vi fikk kjempebra resultater i forhold til forrige gang (2 år siden). Vi er nå herr og fru slimfit... hehe. Tror vi fikk enorm selvtillit av det.. :-)

Ellers venter kald chablis og yummi mat...

God kveld.. og takk for i dag.. .(eller på Dag Eivind språk...."give me five" hehe)

Enesykling

Mandagens løype var:
Hjemme- Langenes-Brennåsen-Nodelandsheia-Kulia-Vennesla-Ålefjær-Vollevannet-Hjemme.
ca 65 km.
snitt ca 25.

mandag 11. mai 2009

Amorøs klatreaften

Petter, Evelyn, Jarl og DE var folket som stilte opp til ukas mandagsklatring. Planen var å få ferdig den røde ruta på enerveggen. Langt inne tåkeheimen som han er for tiden tok DE utfordringen på strak vrist. Etter litt prøving og feiling ble løypa etter hvert perfekt. Den er nokså vanskelig, og det krever en del balansekunst.

Morsomme sjeler var raskt ute med å døpe den til Kjærlighetsstien. Hele forsamlingen måtte jo prøve. Evelyn leverte sin varmerkede "never give up" holdning, og klarte å komme til toppen med hjelp av all slags kreative krumspring. Petter den dassen, gikk rett opp. Jarl dro inn en soleklar førstepris som kveldens mest høylytte klatrer, og en mist like klar førsteplass for mest uortodokse fall. Så ut som hele mannen skulle ta et skikkelig svalestup ned veggen. Enkelte vil kanskje mene at han neste gang burde vurdere å klatre litt også i stedet for bare å håve inn all disse utenomsportslige prisene. Men alt til sin tid...

Normalt sett er nok denne løypa litt i vanskeligste laget for DE. Men med et slik navn var det liksom forutbestemt at det måtte gå. Med den rette inspirasjonen kom både krefter og mot, og det hele gikk riktig så fint. Ingen tvil om hva som er den nye favorittløypa... Ellers stakk sponseSvein innom. Han rakk å knipse noen bilder før han stabbet seg opp trappa igjen på sine sykkelsko.

Hengekonkurransen gikk på nederste tak og fikk dette utfallet:
Petter: 43 sek (Sjømannen er umulig å rokke)
DE: 29 sek (Hvor kommer ekstrakreftene fra??)
Evelyn: 28 sek (Her må det trenes...)
Jarl: 14 sek (Var helt tom da konkurransen startet)

DE, på god vei opp kjærlighetsstien

Selen er blitt større en noen sinne...

Teatersport på høyt nivå, med publikum

Ja, da var det unnagjort, og det kommer flere muligheter. Skal prøve å annonsere det tidligere neste gang. Blir vel noe om et par uker.

Jeg spilte nynorsktalende barnetvbajas som lagde dans til papirflykræsj, underdanig gamling på gamlehjem som endte opp som overdanig, besvimende feminin og fjollete dame i Oslo sentrum, som lot seg betage av syngende asfalt, osv osv osv. En vanlig teatersportkveld, med 5-6 publikummere, akkurat passelig egentlig, og som skapte en god og munter stemning. Sykla til og fra.

Åpen teatersportkveld i kveld

Dette kolliderer jo med klatringa, men det er jo mulig at Svein er for stiv i beina, og bakfull, og at turtelduen(e) ikke har konsentrasjon nok til sikring og den slags. Det er åpent for publikum på teatersporten i kveld fra kl 20 til 21. Eventuelt. Røde Rommet. (opp første trapp og rett fram.)

Løpetur med variabler

Løp fra Eg til Bervann, med litt gåing i drittbakken. Traff en utflytta gammel Kvindøl, og prata med han ei stund ved Bernais, før jeg tok en liten dukkert, prata en del mer, før jeg løp hjem, med litt variasjon med spurter, høyt tempo, og litt gåing et par plasser. Prøvde å løpe kjappere, med heva blikk, og da gikk det unna, men opplvedes litt som risikosport blant oppstikkende røtter og steinnabber. Hjem til Grim til slutt. Drøy halvtimes løping, resten diverse altså.

Holmenkollstafetten 2009

Diggidangas representant var i helga i Oslo for å delta i HK-stafetten for første gang.
Sammen med 14 andre kollegaer og venner av bedriften suste vi avgårde på fredag ettermiddag.

Da vi etter mye om og men manglet en person for å få fullt lag,"måtte" undertegnede løpe to etapper.(ikke så vanskelig å be heller...)
Stafetten og festen etterpå ble gjennomført med stil, til tross for at jeg klarte å komme ca 1 min for sent til min andre etappe.

Allerede på vei hjem i bussen på søndag,begynte vi å planlegge neste års stafett. Konklusjonen blir at årets stafetthelg var en suksess.

For de som er interessert i resultat:http://www.holmenkollstafetten.no/resultater.asp
Vi løp i klasse A1 under navnet Boss.
Undertegnede løp etappe 5 og 10

Drømmeren rundt

Mandagsmorrasvømming uten bademesteren Vestbakken i dag. Han har visst begynt å tuste litt i det siste, men han hadde kommet seg på jobb iallefall. :-)

Ingen temperaturmåling i dag derfor, men det virka veldig kaldere enn sist, antagelig grunnet mye vind og dermed vannutskifting i det siste, og også noe fralandsvind.

Stupte uti det, svømte rundt drømmeren og tilbake. Det var nok. Meget pent på land med sol og vind. Fra 9 - 10 drev meg og Morten fysisk teatertrening, uttøying, sprading, hopping, krabbegåing, rulling, strekking, balansering m.m., både på rullesteiner og på molo og brygge. En utmerket start på uka.

(Før- og etter-bilde seinere i dag)

søndag 10. mai 2009

Fantastisk tur på fylkesgrensa

Dro avgårde med Åsmund i dag, og sykler bak i bilen. Kjørte inn mot Abusland ved skilt sør for Evje, og opp i heia der. Parkerte bilen, sykla ca 6 kilomter tilbake, gikk i 3 km til, før vi kom inn på grensa, som der passerer bare et par kilometer nord for Oskla.

Varierende vær, lite kupert og utrolig flott myrterreng. Utrolig mange flotte stemninger i naturen, og stilfulle grensesteiner, bl.a. en som lå oppå en kjempestein, som jeg klatra opp på, via et litt råttent tre.

Turen endte på absurd vis ved et vann som heter Myglevannet, og der sto det et maskinlaget skilt med pil i begge retninger. Mot Aust-Agder sto det "Aust-Agder", mot Vest-Agder sto det "Bomhylan". ???????????? Vanskelig å tro sine egne øyne. Antagelig jaktalget på Aust-Agder-sida, som har hatt det litt moro, men utrolig absurd å se et sånt skilt langt inne på heia.

Åsmund er nå utnevnt til fylkesgrenseviseekspeditør. Han har vært med på en del turer, har god kompetanse på natur, kunst og kultur, og er klar for å bli en slags medeier i prosjektet. Vi skal foresere ekspedisjonen nå, og har et slags håp om å fullføre i år. Det er forresten åpne turer fortsatt, så det er bare å være med hvis det passer.

En meget god dag i fylkesgrenseekspedisjonens liv. Gikk vel ca 2 mil i dag. Litt sliten i beina.(bilder kommer litt seinere)

lørdag 9. mai 2009

Helgas besiktigelse - Og her er Hilde


Sammen med en relativt god kollega ble neste torsdags karuselløype gjennomført med stil lørdag ettermiddag. Tempoet var så høyt at vi måtte legge inn 2 vellykkede pustepauser. Løypa er nokså standard, men det er mye annet spennende og gøy å foreta seg.

Deretter gikk ferden videre til Dueknipen. Uproblematisk ankomst, men vi holdt på å bli blåst av fjellet. Fikk om ikke annet tatt et kult bilde, og konsumert den sunne nistepakka.

fredag 8. mai 2009

Du slette hei

Tja, sykla ut til Grostøl på Justvik. Løp av gårde i en retning med mål om å komme opp til Slettehei. Dårlig skilta må jeg si, men kom fram til slutt etter litt veksling mellom gange og løping. Fin utsikt fra toppen, men tåkete i horisonten.

Løp ned igjen mot Ålefjær, og skulle løpe postveien tilbake. Dårlig skilta må jeg si. Havna utpå Ålefjærveien, og måtte løpe asfalt en halvtimes tid før jeg kom tilbake til sykkelen. Deretter sykla postveien motsatt vei for å finne ut hvor den egentlig gikk hen.

Hjemme igjen etter ca 3 timer og 15 minutter. God triathlontrening å holde seg i gang i over tre timer, spesielt løpinga på asfalt. Klarte å holde et visst tempo.

torsdag 7. mai 2009

Terrengkarusellen 6. løp

Olav var først ute med ny løpebukse. Sykla fra Grim. Passeringer:

4.30 - 5.00 (9.30) - 5.30 (15.00) - 16.22 (ca 3,4 km)

Kanskje mitt beste løp når det gjelder tid. Men det pressa seg opp i mellomgulvet denne gangen også, blir nesten forjævlig å løpe, men bare nesten. Tror jeg stresser meg litt mye opp, når det blir så korte løp.

Hadde som mål 17.00, lå akkurat på sekunder passering 3 kilometer, men det er grustrase og nedover siste biten, så da gikk det unna. Ingen problemer med å passere de få folkene som var i løypa.

Takker lagkamerater for utmerket løpebukse. God innvielse av dem. Sykla hjem rolig i motvind etterpå.

Forbedra fjorårets tid med 3.05. Svein slo meg da med 37 sekunder, så jeg tipper han i dag kom inn på 15.45. Dag Eivind som ikke sover for tida blir vanskelig å tippe, tipper "Fullført".

DE:
Som Olav allerede har vært inne på var jeg nok ikke helt fit for løping i dag, men med en kort trasè på kjente trakter fra i fjor la jeg allikevel i vei sammen med noen kolleger. Husker dessverre ikke helt mellomtidene, men hadde omtrent samme utvikling som Olav. Dvs raskest i begynnelsen og deretter noe opp i tider. Kom til slutt inn til 18.09 og sier meg fornøyd med det. Mener jeg hadde litt over 21 min i fjor, så det er en bra forbedring.

Svein:
4.37 - 9.04 - 14.00 - 15.16 (ca 3.13 km)
tungt for meg også i dag,det pleier å være et godt tegn tidsmessig.
er bra fornøyd med forbedringen.
Veldig mye folk i løypa til tider,men slik er det når man starter før halv seks.

resultatliste:http://www.bedriftsidrett.no/VestAgder/files/%7B3011AB65-6C52-42BB-BF7B-0D0487465498%7D.pdf

onsdag 6. mai 2009

Grazie mille

Ja, jeg må jo få takke for den fete sykkelbuksa, som til slutt blei overlevert meg i døra hos kamerat Gjertsen på Grim, etter en usedvanlig usynkronisert opptreden av Vestbakken/Øy med følgende sekvenser: Øy forsinka mens Vestbakken med Grendstad venter i bil på Eg, Øy dukket opp i feil bydel, Vestbakken med Grendstad dukket opp der Øy hadde dukket opp, men da hadde Øy forlatt stedet. Grendstad forlater bilen og går i middagsselskap. Vestbakken kjører hjem. I det øyeblikket varm mat settes på bordet, og verten sier værsågod, dukker Øy opp utenfor på fortauet, med pakke, uten Vestbakken.

Som en morsom kuriositet nevnes at Øy hadde husket feil, han trodde det var sykkelbuksa mi det var hull i, men det var altså løpebuksa. Jeg går derfor og bytter sykkelbuksa i løpebukse i dag på Vågsbygd senter.

Jeg takker Vestbakken og Øy for god underholdning :-), og for det som skal bli ei god løpebukse, som skal løfte meg fram til nye høyder og tider. Snart har Vestbakken bursdag.

Meditativ symjing

Ei morraøkt i svømmehallen 6.45 - 7.30. Crawling. Svømte 100 meter om gangen, prøvde å finne teknikken, riktig pust og ikke kave for mye, som jeg har lett for å gjøre. Gjorde mange hundremetere, med minuttspause eller drøyt for å hvile litt og finne formen. Kikka bl.a. litt på gode gamle rutinerte Tore Tangen som hadde ei morraøkt.

Mot slutten av økta fant jeg endelig roen i crawlinga, og svømte vel en 300 meter før jeg måtte gå og hente småsyke Sofie. Utrolig å deilig å endelig finne stilen, ta seg god tid, ikke stresse, bare ta tida til hjelp, for endelg finne måten, som en kan svømme lenge lenge på meditativt. Fikk lyst til å svømme igjen ved første og beste anledning, kanskje ei morraøkt på fredag. Blei vel kanskje 1000 meter til sammen i dag.

mandag 4. mai 2009

Vi har en trener 1!

Dagens store nyhet: Evelyn har bestått trener 1 eksamen med glans!! Gratulerer så masse Evelyn! Det er virkelig fortjent.

Slik ser en ekte trener 1 ut

Foruten den nevnte trener 1 stilte Anne, Melina, Jarl, Petter og DE til klatreøkt. Det ble ei økt med litt alternative øvelser. Evelyn fungerte som en syvende far i huset der hun stod oppe i vinduet og delte ut ordrer både hit og dit. Undertegnede har nå iallefall virkelig lært hvordan man rappellerer med både en åtter og med vanlig taubrems.

Ellers øvde noen på ledning mens atter andre øvde på andre ting. Hengekonkurranse ble avbrutt pga. tidstrøbbel. Skal ikke nevne hvem som ledet på det tidspunkt, men baklengs skrives navnet dnivie gad :)

Hverdagstrening med sykkel og ærbødig skoselger

Sykling Eg - Trappestart - Vollevannet - Esso Oddemarka - Rosegården. Tok ei ekstra sykkeløkt for å kompensere litt mhp trappeløpet. Fikk opp farten tidsvis, og dro til i flate partier.

Pga styremøte på Rosegården som jeg er møtende vara til, ble det bare knapp time med teatersport i aften, men litt ulike øvelser, men opptrådde blant annet som ærbødig skoselger, trist skoselger og ørkenvandrer som så syner.

Sykla hjem igjen, med bukse og pensko, og trår til innimellom i bakkene. Føler jeg er i god sykkelform, sikkert også pga daglig sykling.

Selvpining

1000-trappløpet skal gjøre vondt, og det gjorde det ihvertfall for Øy!
Elget seg oppover lia med stønning og besvergelser.På veien ble DE passert,han hadde visst "Los"på Solveig Pedersen som var på oppvarming.Han hadde med seg et annet kvinnemenneske også, det kan han fortelle om sjøl senere.
Passerte første km på 7.30, andre på 13 blank, i mål på 15.38.
Veldig fornøyd med disponeringa,klarte å løpe hele veien selv om det røynet på midtveis.
Bomma litt stien på toppen,mulig jeg tapte 2-4 sek på det.
http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=8139678

DE: Etter å ha drevet intensiv markedsføring på jobben i lange tider for dette løpet klarte jeg til slutt å rekruttere avregningsdirektør Hilde og stjerneanalytiker Anne. Med noe som lignet på friskt mot tok vi fatt på trappene. Prøvde å telle trinnene, og vil herved oppfordre de som foretok den opprinnnelige tellingen til å saksøke mattelæreren sin. For å blåse opp tallet fra ca 175 til 1000 er så unøyaktig at selv sjefsøkonomer i islandske banker hadde blitt imponerte. Ved Revetjønnene sa Anne takk for følget og stakk som en pil oppover lia. Etter hvert hørte vi noen rare lyder nede i bakken og det viste seg å være Svein på rekordjakt. Han kan fra nå av skryte å ha tatt igjen en olympisk sølvmedaljevinner. At hun var ute på sin oppvarmingsrunde er av underordnet betydning.

Tok oss tid til en liten stopp på toppen for å nyte utsikten og slå av en prat med Herr Bergan og co. Veien tilbake krever naturlig nok ikke like mye melkesyre så vi hadde en riktig så fin tur. Safta i målområdet smakte like bra som vanlig, men bananene tror jeg har har hatt bedre dager. Bra gjennomført av AE-folket, så dette kan vi skryte av i lange tider.

Symjing med sang og moro i sol og vind

Fullt oppmøte i dag fra de 3 badende Vestbakken, Åmdalen og Grendstaden, i tillegg til Sofie som fulgte med.

Grendstaden var som vanlig noe sein, mens Vestbakken som vanlig både hadde med mobilkameratelefon og termometer. Åmdalen var presis og korrekt som vanlig.

Bursdagssang for Grendstaden som fyller år i morra, hvor Vestbakken var den som holdt sangen i gang. Åmdalen svømte noe utover, mens Grendstaden fortsatte og svømme fram og attende på kryss og tvers, i noe som vel var drøye 5 minutter. Han er klar til å prøve en lengre økt, og måle nøyaktig meter og minutter, på denne sida av 10-graderen.

Sol og vind, men sola var sterkere enn vinden i dag, så det var fine forhold. Må til slutt nevne at Liene og Grendstaden hadde en økt på samme sted mellom 9 og 10 med alskens underlige abstrakte og konkrete bevegelser. Mang en forbipasserende hadde problemer med å tilegne seg kunsten, og det satte en ekstra spiss på økta.

Før

Etter

søndag 3. mai 2009

Tilbakeblikk

Sist tirsdag deltok DE og Øy! på banekarusell.Da benyttet vi selvsagt muligheten til å filme hverandre,og siden vi elsker å være i fokus,bruker vi bloggen til å eksponere oss mest mulig.



resultatliste:http://www.bedriftsidrett.no/VestAgder/files/%7B7D18605D-76BA-45FB-B865-F74D90D5B5E3%7D.pdf

Som man ser av resultatlista tok DE en imponerende andreplass i lengde,og bomma så vidt på pallen på 400m.Knallsterkt resultat i hard konkurranse.

"Morsomt "å merke seg at samme mann som slo Øy! med et tiendedel på 5000 m, slo DE med 4 tiendedel på 400 m. Ikke særlig humorbuddistisk gjort!

Dagen derpå-trening med Diggidiggis

Fra UiA sykla Tuva og Sofie oppover Jegers med meg løpende/hurtiggående bak, eller skuende på dem opp bakker. Gikk fra Kyrtjønn(?) opp til Den Omvendte Båd, der det blåste litt mye, deretter ned igjen, alt i sakte bedagelig tempo med småstopp underveis. Sykling nedover, hvor jeg mest måtte løpe, siden de rant av seg sjøl. Et kort bad i Øvre Jegers, kanskje 10-12 grader og litt lek, før vi fortsatte til UiA, med meg etter i full og halv gallopp og sekk. En god tur, med passelige fysiske utfordringer dagen derpå.

lørdag 2. mai 2009

Triathleten begynner å komme i form

Sykla fra Enrum rundt Ytre Randesund og tilbake igjen. 38 km på 1t 23min. Veldig fornøyd med det. Klarte å holde et visst tempo også i motbakkene, dro bra på, og lurte på åssen det ville gi seg utslag i løpinga etterpå, som jo er mitt svake punkt.

Det gikk over all forventning. Kombinasjon av bra form, og litt mental jobbing med det kanskje, løpe i et bra driv, sjøl når beina protesterer litt. Løp asfalten bort til Krossen, og opp i heia derfra, etterhvert inn på lengste blåløypa om Strai, og fulgte denne heilt til jeg skar av til Bervann etter 1 times løping. Greit på flatene. Veldig tungt i bakkene, med et interessant unntak: I starten opp fra Krossen er det mye bakker, det gikk litt treig, så prøvde jeg i noen bakker å lange ut og øke tempoet. Det gikk faktisk veldig bra, uten at jeg sleit meg ut. Kan med fordel lange litt mer ut på flatene også, og øke tempoet litt, uten at jeg blir pompa. De stive beina får også strekt seg mer ut da.

Tok en liten dukkert i Bervann, og veksla på å jogge/gå hjemover. Hadde igrunnen tatt meg nok ut for dagen, og kjente magesyra gurgle nedi i spiserøret. Kan med glede konstatere at jeg begynner å komme i triathlonform. Må bare få svømt litt også.

Svein B. og Svein P. på tur

Tidlig opp og ut på sykkeltur.Perfekt utgangspunkt for 1.mai-dagen.
Jeg og nabo-Svein,som også skal sykle til Hovden,startet fra Tverrveien kl 0800.
Været og tempen var jo optimalt for en god langtur.Humøret også på topp.Avtalen var å ta en rolig og kontrollert tur som ville ta mesteparten av dagen,med gode pauser for å spise og strekke litt på beina.Første lille stopp var på Strai,da måtte jeg stille klokka om til sykling,derfor viser linken under her ca en mil mindre enn faktisk tilbakelagt distanse.
Svein P. er en ordentlig energiklump med mye trøkk i beina,så jeg gjorde mitt beste for å holde litt igjen.
Det gikk behersket oppover dalen,der vi vekslet på å ligge foran.Kjente karuselløpet og løpinga hjem etterpå litt ,men rimelig bra i beina,så lenge det ikke gikk så mye over 30.
Første,men ikke siste, punktering kom på Hægeland.Heldig at det var rett ved bensinstasjon,så vi fikk fylt dekket med nok luft.
På Evje var det tid for første planlagte stopp,matpakke og sjokolade og godt med drikke.
Plutselig rauset det inn 25-30 syklister på bensinstasjonen,disse var på vei til Hovden for å sykle hjem på lørdag.
Etter en bra pause var neste mål Vegusdal,før vi kom dit,hadde vi nok en punktering.Nok en gang var Svein P den uheldige.Nå hadde vi bare en slange igjen på lager.
Fra Vegusdal gikk ferden mot Engesland,nok en Svein P-punktering,og videre mot Ogge(kjente sykkeltrakter!)Ved Vatnestrøm ble vi innhentet av en gruppe på 18-20 stk fra Vennesla.Disse hadde syklet Vennesla-Iveland-Evje-Vegusdal-Vennesla.
Frekke som vi er, hengte vi oss på denne gjengen.Det er jo som kjent mye lettere å ligge i et slikt felt enn å sykle 1 eller 2.
Vi holdt greit følge ganske lenge,men når det begynnner å gå skikkelig nedover mot Samkom,dro de igang et vannvittig tempo!Svein P. holdt følge litt lenger enn meg. men tilslutt måtte vi sleppe.
I følge klokka var jeg oppe i 66 på det verste,sikkert 70+ i front.
Hadde aldri trodd at jeg kunne bli så pumpa av å sykle nedover!
I Vennesla ble det sjokolade og cola-stopp,før vi ruslet hjemover de siste milene.Nå var jeg nokså gåen,Svein P måtte slakke litt for at jeg skulle holde følge.

Vel hjemme igjen viste klokka at vi hadde vært ute i 7.50, syklet ca. 6 timer, 14,5 mil(pluss 1 mil)


http://trail.motionbased.com/trail/activity/8124851

torsdag 30. april 2009

Terrengkarusellen 5. løp

Denne gangen i baneheia i finfin vær. Den såkalte Walthers løype går på kjente stier. Noen ubehagelige bakker er det jo, men alle er greit håndterbare.

DE startet sammen med noen kollegaer, men ble fort løpene på egenhånd. Har vært litt støl i beina etter siste ukes treningsøkter, men klarte første km på 5,15, deretter 5,00. Tror de må ha slurvet litt med hvor skiltene ble satt opp. Den tredje og hardeste kilometeren gikk på ca. 6,00. Hadde ingen å kjempe mot i den vanlige Fant Olsen innspurten, men klarte likevel å holde et akseptabelt tempo og kom inn til 20,22.

(Er det andre som har løpt er det bare å henge seg på)

Olav: Endelig fikk jeg også et løp. Det var nesten for jævlig å løpe i dag, pressa seg opp i mellomgulvet, mest psykisk tror jeg etter det bedraget med Spicherenvideoen, og litt hanglende form i det siste, samt at det har kommet ting i veien for trening siste dager. Den fysiske formen er imidlertid ok, så jeg klarte å holde meg godt i gang, sjøl om et lumsk snev av lysten til å bryte lå og murret litt. Da jeg kikka på tida mi fra i fjor, hadde jeg slått den med 3 minutter og 10 sekunder! Har mye å takke Diggidangabloggen for gitt. :-)

Passeringstider (ja, passering 2 km sto kanskje litt tidlig?): 4,45 - 4,35 - 5,50 og i mål 19.00 tror jeg (km-tid 5,07 på siste). Kan ikke annet enn å være meeeeget godt fornøyd med det. Tenkte jeg skulle være bra fornøyd hvis jeg kom under 20.00. Må oppjustere malen til drøye 5 min pr. km på flate løyper nå tror jeg, og håper det blir litt bedre å løpe når psyken er bedre. Den har kommet seg betraktelig, siden ting går over etterhvert, og fordi psyken alltid har godt av litt fysisk kjør.

Regner med at Dag Eivind også bedre tida si betraktelig side i fjor. Hvis det er samme mal som i fjor skal Svein ha tida 17,38. Svein?

Svein: Bra gjetta,Olav.
Med fru Fuglerud Sødal som fartsholder gikk det som følger: 4.07-8.45.14.10- 17.41.
Er fornøyd med løpsopplegget og utviklinga.Hadde 3 foran meg som jeg fighta litt med,og tok på oppløpet.Jeg liker godt dette oppløpet,mange som "skrubber" litt her.


onsdag 29. april 2009

2 beversmell og svett i mørket

Kveldstur med Gjert og bikkja hans. Det gikk unna opp i bymarka, Bånetjønn, Hellerstøvannene, Bervann, Bånetjønn og hjem. Hørte 2 kraftige beversmell i Bervann, ellers så mørkna det brått fort, men ikke stupmørkt. Bra tempo til tider, og ble varm og svett i kroppen med kjappa gange over tid, delvis drevet fram av bikkja hans som dro på. Det bikka over i småløping flere ganger mot slutten, så neste tur blir vel løping.

tirsdag 28. april 2009

Banekarusellen er igang

Svein og DE stilte med friskt mot på dagens 4 øvelser i banekarusellen. Litt varierende hva man ønsket å satse på men det gikk som følger:

1) Lengde: Svein satte målsetningen til 2 meter og med slike tåpelige mål kan man jo ikke bli skuffet. Han leverte to gode hopp hvor det lengste var 3,38. Sistehoppet gav han delvis opp i tilløpet og fikk overtalt sekretariatet til å gi dødt selv om han traff planken. DE er veteran i denne øvelsen og fulgte taktikken fra i fjor. Begynne bra, så øke og så dødt. Lengstehoppet viste 4,40. Mulig det holder til en pallplass.

2) 400 m: DE startet ytterst i første heat. Ingen fordel å løpe alene foran der og det var vanskelig å få satt riktig tempo. Holdt sånn ca i 250 meter og så var det full brems. Ble tatt igjen på oppløpet, men så stivna han og jeg klarte nesten å ta han inn igjen. Vet ikke hva sluttiden ble, så vi får vente på resultatlista. Svein overveide lenge om han skulle starte eller ikke, men bestemte seg til slutt for å innkassere et billig poeng. Også han måtte starte ytterst. Har en sterkt mistanke om at den godeste Øy! bare gikk for halv maskin, men også her må vi vente på resultatlista.

3) 5000 m: Svein startet friskt og la seg langt framme i feltet. Han slet imidlertid med en gratizpassasjer (kan han vært en tysker??) som lå bak der og lurte hele veien. DE var helt tom etter nestenkollapsen på 400m og skjønte etter to runder at dette fikk bli en treningstur og ingenting annet. Svein gav imidlertid på i kjent stil, og tok igjen DE med over 2 runder. Husker ikke helt tiden, men den ble bra. DE på sin side kom 3. sist.

4) 400 m kappgang: Rett etter målgang på 5000 m var det klart for et durabelig Diggidangaoppgjør på 400 m kappgang. Svein med sekk og DE stilte til start i samme heat. Svein tok umiddelbart en frekkis og presset DE ut til siden. Det åpnet imidlertid et rom inne ved planken som DE hadde tenkt til å benytte seg av, men Svein så faren tidsnok og fikk lukket rommet. Ved utgangen av første sving slo DE av en prat med den legendariske herr Haugen som tuslet like bak. Svein var kynisk og utnyttet muligheten til fulle og skaffet seg ei luke på noen meter. DE jobbet frenetisk for å lukke luka, men Svein viste internasjonal klasse ved å bare sige ifra. Han kunne derfor gå inn til overdøvende hyllest som Diggidangas beste i kappgang. Haugen kom kraftig på slutten så DE hadde full hyre med å holde han bak seg. Men DE liker ikke å tape spurter, heller ikke i kappgang, så det hele endte godt.

RESULTATLISTE:http://www.bedriftsidrett.no/VestAgder/files/%7B7D18605D-76BA-45FB-B865-F74D90D5B5E3%7D.pdf

Skjerpings gutter!

Her har det rulla og gått videosnutter med meg på internskjermen på Spicheren i over et halvt år, 1-2 ganger i timen, uten at dere har registrert det???? Nå har jeg havna i konflikt med firmaet Valero, som har brukt video-opptakene mot min viten i denne perioden. De mener at et halvt år som Spicherens klovn, inkludert opptak og manusjobbing, kun har en verdi av 3750,-. Kan man leve av slikt?

mandag 27. april 2009

Klatring på egen vegg


Så var endelig dagen kommet for å prøve ut våre egne løyper på 1er- og 2er-veggen, som til sammen nå bare kalles for Diggidangaveggen. Klatreskolerte Evelyn, Svein og DE var eneste kjente tilstede.

Som finfin oppvarmning tok vi alle den spraglete. Så var det den grå, men den befinner seg i andre enden av skalaen. Svein hadde et bra forsøk, men måtte sumpe ved slopen og da var det slutt. Turen gikk videre til neste tau og Evelyns lille gule. Uten tvil en spennende utfordring. Alle kom vel opp, men litt juks var det, iallefall fra undertegnede. Så sandløypa til Svein. Hard start her, men klarer man den så er det ei jevn og fin løype med et suverent sistetak. Alle kom opp, men enkelte med hjelp fra sideveggen.

Det er fine løyper. Den halvferdige røde er spennende, og så kan vi kanskje fullføre det hele med ei løype til på 2er-tauet, da blir veggen perfekt :)

Avluttet med hengekonkurranse. Meget gode tider i dag. Favoritten innfridde, men utfordrerne henger ikke langt etter. Resultatene ble som følger:

Evelyn: 1.04
DE: 0.54
Svein: 0.51

Morrabading med svømmetur


Før



Vestbakken og Grendstaden møtte opp til morrabading i dag, eller det heter vel morrasvømming nå. V var uti ca 45 sek. mens G strakk seg til ca 75. 7,5 grader i vannet er jo varmt i forhold til vinteren.

En del rusk i vannet, men ellers fine forhold. Videoen forteller vel det meste. Ellers glømte vi å ta etterbilde i dag, så da får leserne sjøl tenke seg hvor oppkvikka vi blei.

Det heile blei avslutta med av V viste G arbeidsplassen sin, innerst i korridoren ca 4. m.o.h.. Da var uka godt i gang.

søndag 26. april 2009

En lengre rusle- og sykletur i pent vær

Utsikt fra Ringknuden over, og fra The Upside Down Boat under.




Eg - fots - Rosegården - sykkel - Kongsgård - fots - Ringknuden - Ringåsen - Kongsgård - sykkel - Kyrtjønn - fots - Den Omvendte Båd - Kyrtjønn - sykkel - Enrum.
I det meget fine vårværet hadde jeg dene fine turen på min hviledag, inkludert en stopp på Vest-Agder Fylkesmuseum. Sto omtrent en time på den omvendte båd og nøt stunden i varm luft. Avbrutt av en passiar med Gabriel Romero, jogger og x-løkkefotballspiller som kom forbi.

Intervallspinning

Samtidig som regndråpene kom hadde jeg i kveld ei økt med intervallspinning på Spicheren. Det var like slitsomt og svettigt som vanlig. Musikken var varierende, men når bla. ac/dc kommer på høytalerne kan jeg ikke klage. Instruktøren la inn noen sinnsyke tempoøkter som jeg ikke har vært med på før. Det gikk så fort og hardt at jeg en gang trødde ut av pedalen med et smell.

Den trolig eldste og tyngste personen i forsamlingen fant det passende å ta opp sine bekkenproblemer i plenum under pausen. Instruktøren kvitterte med at han dessverre ikke er ekspert på kvinnelig anatomi. Overraksende nok var det heller ingen andre som følte seg kompetente, så dermed ble den saken lagt død.

Avsluttet med litt styrketrening. Mest for å få roet seg ned egentlig.

lørdag 25. april 2009

Fevik Maraton

BILDER FRA KONDIS:http://www.kondis.no/Soerlandet/index.php?aid=82278&k=soerlandet%2Fsoerlandet&mid=





En av Diggidangasesongens høydepunkter var Fevik Maraton. På en strålende dag stilte Svein til start på halvmaraton mens DE nøyde seg med 5 km-løpet.

5 km-løpet startet kl 13 og DE var således førstemann i ilden. Løypa var relativt flat. Ikke alt for stort felt, men flere virket som noen seige løpenerder. Og da jeg så at selveste Dolsvåg var på startstreken skjønte jeg at det muligens ikke kom til å bli førsteplass... Kom litt langt bak i starten, men fant min plass i feltet etter ca 100 meter og ble der resten av løpet. Hadde lånt Sveins pulsklokke for anledningen og hadde dermed full kontroll på hvilket tempo jeg la meg i. Den nevnte Svein ledet ann i heie- og motivasjonsgjengen og pisket meg fram alle mulige steder i løypa. Det trengtes for jeg hadde ingen å fighte med i dag. Følte jeg klarte å få beina til å gå rimelig bra og kom inn til 24,10. Det skulle tilsvare 4,50 pr km. Godt fornøyd kunne jeg se Svein avgårde kl 14. Gikk deretter ned til sjøen og slappet av med ei bok, mens andre slet seg rundt i området.
http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=8079537

Svein:
Det skulle bli en prøve på utholdenhet, stayer-evne og hvordan tåle å løpe med stive og såre bein.
La friskt avgårde midt i feltet som talte rundt 50 stk.Noen som løp forbi meg på de første 500 meter,ellers stabilt sist i fremste del av feltet.Den eneste bakken å snakke om var mellom 1 og 2 kilometer,ikke så bratt ,men relativ lang.
Jeg fant nokså fort et greit tempo på rundt 4.47 pr.km.Imidlertid økte snittiden litte grann hele veien.Utrolig greit å følge med på snittfart og puls underveis,slik at en ikke drar på seg mye melkesyre for tidlig.
Frem til første drikkestasjon ved 5 km, var det asfalt hele veien.Resten av traseen var stort sett på grusvei med skog rundt,noe som ga etterlengtet skygge.Rett før 5 km ble jeg tatt igjen og forbiløpt av en dame på rundt 50,imponerende løping av må jeg si.Det siste jeg så til henne var rundt 13 kilometer.
Traseen gjorde sitt til at dette ble en tålmodightesprøve også; lange,rette strekninger på 4-500 meter.

Passerte vending etter 10,5 km på 54.30.God følelse å vite at over halve løpet er unnagjort, selv om man begynner å merke det.Rett før siste drikkestasjon ved 15 km(samme stasjon som 5km),ble jeg nok en gang tatt igjen og forbiløpt av en løper.Han kunne fortelle i forbifarten at han hadde kommet 2 min for seint til starten!

De siste 6-7 km var ikke spesielt gode,begynte å få stive og sure bein,men klarte å holde tempoet rundt 5 min pr km.Var oppe i 5.02 på det meste.
Endelig ble siste km-skilt passert og DE dukket opp rundt svingen.Godt å ha noen til å pese de siste meterene.
På forhånd var anslaget mitt en sluttid på mellom 1.45 og 1.50.
Det var ikke så galt tippet; det ble 1.46.53.
Ett av sesongens mål er nådd!






Rusletur før frokost

En rusletur med småstopp i 6-tida opp til Ravneheia, og første snarvei ned til bunnen av Ravnedalen (ikke via Bånetjønn) på en halvtimes tur. Av og til er det godt og bare gå i skauen også. Fin meditasjon. Så får resten av Diggidanga ta seg av løpinga i dag. På Fevik er det jo ikke så mye å se på, så da er det bare og gjøre turen kortest mulig. :-) God tur, Dangas!

torsdag 23. april 2009

Yoga derpå

Var som vanlig litt sliten etter karusellen, men yogatreningen er helt glimrende så hadde ingen problemer med å motivere meg til en ny time.

I dag var det noen heftige magemuskeløvelser. Som jeg muligens har vært inne på før kjennetegnes ikke akkurat magen min som veldig muskeløs, vi snakker mer i retning av muskel løs. Men med noen grimme ansiktsuttrykk klarte jeg å henge med til the bitter end, og fikk tommelen opp som belønning :)

Langt igjen, men god progresjon.

Terrengkarusellen 4. løp

Nok en perfekt solskinnstorsdag, som skapt for terrengkarusellen. Som tidligere blogget gikk løypa denne gangen i Jegers. 4 km og litt blanding mellom grus og sti. Det var masse mennesker og skikkelig folkefest.

Av Diggidangas menn var DE først ut i løypa. Planen var å ikke åpne for hardt i de første bakkene, men det er lettere sagt enn gjort. Da jeg passerte 1km-merket etter 4,45 skjønte jeg at det kunne bli trøbbel senere. Bestemte meg likevel for å la det stå til. Passerte 2km på 10,05. Den tredje kilometeren var tung med mange bakker, så neste passering var på 16,10. Klarte å få opp dampen igjen fra demninga. Hele løpet hadde jeg ikke blitt tatt igjen av en eneste person, men ett par hundre meter fra mål hørte jeg at det nærmet seg en navla racer. Det var det som skulle til for å moblisere sprinteren i meg, så jeg suste i fra og kom inn til 21,21. Ikke helt optimalt løpsopplegg, men likevel godt fornøyd.

Svein:
På grunn av foreldremøte og fotballtrening senere hadde jeg ikke tid til å vente på første tidsgruppe.Jeg og Kristoffer la derfor avgårde på egen hånd(føtter).Første kilometer gikk på 4.31, 2 km passerte jeg på ca 9,12, tredje på 15.02.
Er litt usikker om det er fordel eller bakdel å løpe på egen tidtagning.Man tar jo igjen folk hele tiden når man velger den løsningen,og kan bruke dette som motivasjon.I et felt med flere på samme nivå,kan man med litt flaks få god drahjelp.Som sagt litt usikker på hva som er best.
Underveis fikk jeg en sabla magekrampe,sikkert fordi jeg løp anspent og ikke helt varm.
Kom omsider i mål etter en del slalom mellom andre løpere/gangere på slutten.
Kristoffer fikk uoffisielt 23.30.Tiden min ble 19.07.

Både Emma og Kristoffer løp barneløp først i fin-fin stil.

Resultatlista: http://www.bedriftsidrett.no/VestAgder/files/%7BA7CB1EF6-6FAF-41A4-BBA8-1EE9FCE65F51%7D.pdf

onsdag 22. april 2009

Morratur i beverbeltets morradis

En kombinert gå-, sprinte- og joggetur med små pauser via Ravneheia, Lochners til Bervann, blåløype via Øvre Hellerstøvann, via Bånetjønn og hjem. En times tur i en god morrastund. Bilder kommer seinere.

mandag 20. april 2009

Simultantolking av sneglehusekspert og annet

God øving på teatersporten i dag. Fikk sykla litt igjen, har blitt litt lite i det siste. Spilte fengselsfugl, nyhetesoppleser med nyheten om forsinka vår, far med datter på Galdhøpiggen og beslektede emner. Var litt utslitt da jeg sykla hjemmefra, men det virka positivt inn på øvelsen med en tur ut. Fikk til en del solid i dag. Åpen øving på trappene, men dessverre en mandag.

Mandagsbading i gjenge

Før

Etter

Mandagsbadinga er i gjenge nå. Ca 08.30 og litt over møttes de edle herrer på bildet til en dukkert. 4, 5 grader eller noe sånn vannet, fine forhold tross litt vinddrag, men en kunne kjenne sola varme, noe som var litt uvant.

En dukkert av normal lengde. Olav crawla noen tak, men blei kanonkald i panna, og lærte noe nytt av det. Ellers vanlig småprat i en hyggelig atmosfære, hvor Sofie Olavdatter også var med. Siden påska har gått, føres dette ikke opp på badestatistikken.

Ellers varsla Åsmund oppmøte fra noen plan- og bygningsdamer, så får vi se hva det fører med seg.

Led og fall

Melina, Anne, Jarl og DE var de eneste fra mandagsklatrerne som stilte i dag. Men det passet igrunnen greit at det var lite folk for da kunne vi ta oss til rette med å lede så mye vi ville.

Anne og Jarl ledet til den store gullmedalje og har teknikken inne nå. De to andre klatret stort sett på topptau og var fornøyde med det.

Til slutt kjørte Jarl og DE falltrening i bratthenget på 9er-veggen. Vi slapp taket ca når vi hadde foten ved siste bolt som var festet inn. Falt noen meter og det rykket godt for sikreren. Sikkelig adrenalinrush :) Vet ikke om det minsker frykten for å falle ute, men veldig greit å ha prøvd iallefall.

Solosykling

Hjemme-Kjos-Langenes-Brennåsen-Nodelandsheia-Augland-Mosby-Sødal-hjemme

57km 2t. 23m
snitt 24 km/t

Usedvanlig lite som skjedde underveis.Det største spenningsmomentet var at jeg glemte sekken med telefon,penger og pumpe hjemme i gangen.Klarte meg heldigvis uten punkteringer eller andre uhell.
http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=8046400

Glemte forresten å fortelle om en påkjørt død grevling og to høyst levende rådyr, fra turen i går.

søndag 19. april 2009

Ukens besiktigelse

Selv om jeg ble fintet langt utover sidelinjen av karusellutvalget forrige uke, lar jeg meg ikke skremme. La derfor i dag ut på en ny besiktigelse. Men som en slags forsikring la jeg igjen klokka hjemme, slik at jeg uansett ikke vet hva tiden ble.

Torsdagens løype går i Jegersberg. Den heter visstnok Martins løype og skal være 4 km. Tror vi hadde samme løypa på vårparten i fjor. De første 500-600 meterne får man lysløypebakkene rett i fleisen. Men rent bortsett fra den harde starten er det egentlig få utfordringer denne gangen. Så konklusjonen blir: Begynn rolig og gi deretter full gass.

Etterpå gikk jeg innom Spicheren for ei kort styrke/balanseøkt. Greit å få gjort når man først er i området. Lite morsomt å melde om i dag, men på vei ut registrerte jeg iallefall at øyaipanna- og monsterairbagmannen var på vei inn i svømmehallen. Så det hadde sikkert vært festlig å ta noen svømmerunder, men det fristet mer å gå ut i sola igjen.

Bare en liten løpetur

Enrum - Ravneheia - rundt Bervann - Lochners løype - Ravneheia - Enrum. En 50 minutters løpetur i det fine været, mens ungene lekte hjemme med ei venninne. Burde nok hatt kortbukse på i dag. God og sliten og varm da jeg kom hjem. Bervann lå servert for bading, men hadde ikke tida.

Tidlig en søndag morgen

Kjos-Langenes-Brennåsen-Juvet-Stallemo-Skarpengland-Drivenes-Vennesla-Røynås-Mosby-Byen-hjem. ca 80km. 3t50m.


http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=8032918



videoen viser fotografens uduglighet,ikke den reelle stigning.Filmet på toppen av Drivenesheia.



bilde over er fra samlingspunkt Brennåsen.

bilde til høyre er fra mat/pissepause ved Øvrebø Frikirke

lørdag 18. april 2009

Utesesongen 2009 er herved åpnet!


Anne og DE fikk æren av å uteklatre 2009 igang. Turen gikk til Storheia i den tradisjonelle veggen nesten innerst. Det var stort sett tørt og fint, men litt småkjølig. Våren kom visst uventet i år, for når vi stod der gikk det plutselig opp for meg at vi hadde glemt den sedvanlige ledtreningen innendørs. Men veggen er jo veldig kjent, og med god support fra Anne, som fra sikringsposisjon sørget for at alt gikk riktig for seg, gikk ledingen helt uten problemer. Festet tauet på toppen av Ingunns sva. Mange ruter ender opp her, så det er et anvendelig sted å ha tauet. 

Vi klatret annenhver gang og holdt bra tempo. Ingen unødvendige pauser så vi rakk veldig mye.

Anne klatret Ingunns sva (3+) hele fire ganger og avsluttet med Hiltisoloisten (4-). Tatt i betraktning en meget begrenset uteklatreerfaring, må jeg si at progresjonen er imponerende god. Teknikken er åpenbart også bra, så her kan vi vente store ting :)

DE klatret Ingunns sva, Hiltisosisten og Syl Fest (4-), og deretter to mellomløyper. Stort sett kjente tak, men en meget grei måte å komme igang på ute.

Særdeles delig å være igang igjen! Håper resten av Diggidanga og Elkemfamilien slår følge snarest mulig. 
 

fredag 17. april 2009

Sykkeltur med Hovden-gruppe

En gjeng som skal sykle Kr.sand-Hovden i slutten av mai,hadde sin første samlede trening i dag.
I tillegg var det en fra Haralds spinningtimer med.Totalt 8 stk.

Uberstyrmeister Harald beordret rolig og kontrollert sykling i dag,for å kjenne litt på hvordan det er å ligge i et felt,hvordan man bytter på å dra osv.Også for å bli litt kjent med hverandre.
Rolig og kontrollert ble det,bortsett fra et lite stykke fra Stokkeland til Brennåsen.
Da var det noen som syntes det gikk litt sakte og dro på en del.På dette strekket var vi vel opp i 37-38 km en stund.

De som lurer på hvilken vei vi syklet kan se under her.
Jeg var ute i 2.38 og syklet ca 55 km+hjemmefra til Krossen.


http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=8020155

Årets bademester

Her ser vi årets kaldbader. Da siste vintersesongbadedag 15. april var ute, hadde mannen slått sin hardeste konkurrent med ett bad. En fortjent seier, for nybegynneren som i vinter alltid var klar til et bad. Gratulerer!

Nå fortsetter vårsesongen med stigende svømmefrekvens. Mandager 08.30.

torsdag 16. april 2009

På hodet

Bare så vidt det var tid å komme hjemom etter karusellen før turen gikk til spicheren for ukens yogatime. Muligens ikke så smart å kjøre såpass tett så får satse på å ta karusellen litt tidligere neste gang.

Uansett var det en utrolig hard time i dag. De gode gamle øvelsene klarer jeg bedre og bedre, men hva hjelper det når instruktører har så himla mange nye øvelser på lager. I dag tror jeg minst 2/3 var nye for min del.

Som overskriften indikerer så klarte jeg for første gang i mitt liv å stå på hodet. Riktignok ikke med beina rett opp, men det kommer snart! For bare få uker siden var det en utopi, men utrolig hva litt trening kan gjøre.

Terrengkarusellen 3. løp

Strålende sol over Baneheia i dag og det var dermed perfekt å løpe karusellen. Som nevnt tidligere i uka var det en helt ny løype som visstnok skulle være 4,2 km.

Bare 10 meter ute i løpet stod det imidlertid en stor plakat som forkynte følgende: "Løypa er 5,2 km". Tidenes utpsykingstriks fra utvalget var dermed et faktum. Her hadde jeg løpt tidligere i uka på det jeg trodde var en helt elendig tid, men som med et lite pennestøk plutselig ble habil nok. Dette var en skikkelig startboost og jeg dro med en gang forbi et par halvkjente folk uten tid til å hilse.

De to første kilometerne gikk unna på henholdsvis 5,25 og 5,25, jevnt og bra. Deretter begynte det å røyne litt på. Trappa og bakken opp til det jeg tror kalles for 4. stampe var som vanlig hard. Var skikkelig sliten da jeg kom til Ravnedalen, og det ble ikke noe bedre av at jeg fort forsto at sløyfa i selve dalen var en del lengre enn det jeg hadde trodd på forhånd. I bunnen av bånebakken var pulsen 178, noe som var en dårlig start på klatringen. Klatre likevel å småjogge nesten hele veien opp, bare i siste trappeparti ble det gange pga en saftig trafikkork.

Etter en litt annen innspurt enn det som er vanlig i Baneheia kom jeg inn til 30,27. Var helt nede i kjelleren i dag, og må si meg fornøyd.

og her litt ut i serien ser vi Diggidangas representant i fint driv. Litt av noen gubber som er først i feltet her. Ser jo forholdsvis korpulente og vindskeive ut he-he: http://www.fvn.no/sport/article662412.ece

Resultatlista: http://www.bedriftsidrett.no/VestAgder/files/%7B1E2B45BB-3D1E-4E39-B8A7-7C9C7D35CBC9%7D.pdf

onsdag 15. april 2009

Drit i Åge(s)

Tok ei runde i kjente Vågsbygdtrakter i ettermiddag.
Prøvde å simulere morgendagens karuselløp.Etter 15 min oppvarming,kjørte jeg på med tempo og intensitet i ei rundløype over Askedalsheia.En del opp og ned,omtrent som i morra kanskje.
To runder i samme sløyfe ble tilsammen 4.3 km.Etterpå ble det jogging og gange hjem igjen .
Jaggu godt å være tilbake i kjente omgivelser.

(måtte legge fra meg litt i skogen i dag, godt!!)

http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=8007802

Stangselleri til 10 kroner

Sykla til svømmehallen. 1500 meter i svømmehallen på ca 40 minutter. Crawling og saltovendinger. Det er vel mitt vanlige tempo. Prøvde å få riktig teknikk, men uvant å ha hodet bøyd så langt ned. Minsker framsynet. Men ellers gikk det bra, og bare ørsmå krampetendenser. På slutten blei jeg litt småsvimmel, og vendingene satt ikke heilt. Så sikkert veldig komisk ut der jeg vrei meg i ulike retninger uten å lykkes heilt.

Etter badstu, og god tid i garderoben, sykla jeg via et pitstop på Enrum opp til Kjerrane. Derfra en løpetur på 20 minutter i og rundt hovedturløypa. Skulle løpt lenger, men usikker på løypenettet, og sikra meg. Plutselig var jeg tilbake til start.

På vei hjem stoppa jeg på Krossen for å kjøpe tunfisk i olje. Det hadde de ikke. På grunn av begrenset medbragte mynter, endte jeg derfor opp med stangselleri til 10 kroner. En snurrig avslutning på en slags semitriathlon.

tirsdag 14. april 2009

Løypebesiktigelse

Dro igjennom torsdagens karuselløype i baneheia. Hadde riktignok start og mål på et litt annet sted. Startet ved toppen av trappa bak vaskeriet. Det er visstnok ny løype i karusellen, men det var bare kjente stier. Temmelig kupert må jeg si og ikke overraskende var det bakken opp fra Ravnedalen til Båne som var den virkelige syretesten. Hadde en kar i hælene fra bunnen, men til min store glede måtte han gi seg nokså tidlig.

Utfordringen til torsdag blir å få igang beina igjen når man er oppe ved Bånetjønn. Kan fort lekke mange sekunder her.

For øvrig var turen nokså tung i dag. For mange bakker til at jeg klarer å holde bra tempo. Men greit å få en gjennomgang.

mandag 13. april 2009

Intervallspinning

Svein og DE stilte i ettermiddag til intervallspinning på spicheren, noe som karakteriseres som hard økt. For DE som har hatt en rolig påske var det på tide å komme igang igjen, mens for Svein ble dette mer en videreføring av daglig rutine.

Det var ei skikkelig bra økt hvor intervallene bare økte på i intensitet. På det hardeste var det nesten slik at svetten rant og ikke bare dryppet. Lurte en stund på om jeg kom til å få ekstragebyr pga økte vaskeutgifter. Musikken var av den heller lugubre dancetypen, men det gjorde det iallefall lett å holde rytmen.

Bra trening dette hvor forhåpentligvis mye av påskespekket forsvant.

Tempoetappe i yr

Løp Ravneheia - sørenden av Bervann - Revetjønnene - Bånetjønn - heim. Holdt skikkelig tempo i dag, tross våt løype, og mye dammer og gjørme. Hadde det vært karuselløp tror jeg pinadø det hadde vært et av mine beste. Godt og gøy og kjøre litt tempo av og til. 37 minutter tok turen. Ekstra godt for psyken i dag med et tempoløp, når livet ellers er litt treigt.

Påskebad

Før
Etter

Den perfekte måten å avslutte påsken på er ved å bade. Dette synes iallefall Åsmund, Olav og DE. Så de møttes på Bystranda kl. 08.30. Det var 8-9 grader i lufta og 4,5 i vannet. Lett regn, men omtrent vindstille.

Olav brøt litt med sin vanlige utgangsstrategi og valgte i stedet et stup med tilløp. DE og Åsmund fulgte umiddelbart opp, men gikk for sine tradisjonelle hopp/stup. Planen var å videreføre sangsuksessen fra forrige gang. Sangvalget ble internasjonalt for vi datt nemlig ned på den kramgoda "Jag trivs best i öpna landskap". Resultatet ble ikke det helt store. At vi ikke kunne teksten var nok en medvirkende årsak.

Ellers sier filmen det meste:

søndag 12. april 2009

2 stoler, et bord, to glass og en flaske med vann

Skulle hatt et bilde, men glømte å ta. Mulig det kommer en filmsnutt på youtube. Morten og meg spilte ulike scener med den enkle settinga nevnt over. Spilte på ulike måter, improviserte og planla litt om hverandre. Holdt på i snaue 3 timer. God skuespillertrening. Får se om det blir noe ut av det, filmsnutter eller noe scenisk.

lørdag 11. april 2009

Skitur i 11+


Ingen påske uten skitur. Turen i dag ble lagt til Bjørn Dæhlis hjemtrakter Nannestad,nærmere bestemt Sjonken(ja det heter det).

Strålende vær og skikkelig påskeføre,altså klister.Området som heter Romeriksåsene er fulle av løyper i alle retninger,de fleste er familievennlige,med slake bakker både opp og ned.


Fire voksne og 2 barn la avgårde innover terrenget.På slik tur blir det jo til at de yngste bestemmer tempoet og avtanden som tilbakelegges.Etter 2.5 km ble det bestemt bålstopp.

Vi hadde med noe ved,men måtte supplere med kvist og greiner fra området.Undertegnede tok fatt på sankingen straks.og fant en perfekt tørrgran med knekt topp.Men jeg undervurderte foråtnelsen,slik at straks jeg tok i stammen,så delte den seg i flere deler.En av disse delene traff meg midt i hodet med såpass kraft at det ble litt blodig og nokså vondt.Idet fruen legger plaster på hodet mitt,setter Emma i et hyl!Hun har skjært seg nokså dypt i armen i et forsøk på å spikke pølsepinne.Godt at vi hadde med førstehjelp,og søster med helsebakgrunn.

Blødningen ble stoppet fort og effektivt,slik at bål og snøaktivitetene kunne gjennopptas.


Etter spising og drikking,begynte guttene å bli litt rastløse.Tre stykk la av gårde mot ei skihytte kalt Råsjøstua,mens jentene passet bålet.

4 kilometer hver vei(målt med gps),slakt oppover nesten hele veien.Dette brukte vi ca 1t15m. på.Altså totalt 13km på denne turen i dag.

Alle fornøyd tross uhell og skader.


Grensegange i snøfonner og lyngtuster

Denne etappen var egentlig halvveis tenkt for Vestbakken siden den ligger ved onkelhytta ved Kilefjorden, men den var den klart nærmeste mulige etappen i dag, så Åsmund og jeg gikk løs på den biten. Vestbakken og jeg finner nok en god etappe lenger inne på heia.

Nettestedet senorge.no hadde oppe at det var bart, men det var feil. Det var vekselsvis bart og snøfonner, tildels temmelig store, sånn at vi sank nedi til skrævet et utall ganger. På bildet står Åsmund nesten på toppen av en skrent vi måtte opp, ved å klore oss fast i mose og råtne trær. Ellers var det bedre, spesielt oppe på (lauvås)heia, men siden ble det litt verre igjen, til vi nådde endepunktet ved Vålevann. Derfra gikk vi en annen vei tilbake, via en hyttevei, ikke noe supert valg, men det gikk. Deretter tok vi det lille stykke mellom Otra og riksveien.

Vi blei gjennomvåte på beina, og svette som fanken, men en bra tur for opplevelse og dokumentasjon. Fakta fra bevegelsene våre i dag.

13,6 km
4 timers gange
680 m total stigning.

Åsmund i ferskvann

Åsmund rapporterte tilfeldigvis at han hadde bada i går i Sukkevann, etter å ha blitt skikkelig svett etter vedhogst. Vel, skal vi si at 2. påskedag er siste badedag på kaldtvannsstatistikken, eller går grensa ved 10 grader? Eller kanskje 5?

fredag 10. april 2009

Litt hardere,raskere og kortere

Prøvde en ny løpetrase i Rælingen-området i dag.Start hos familien,via en grusvei over åsen mot Fjerdingby,langs asfalt 3-4 km,så opp i heia ved Marikollen ski/hoppbakke,ganske bratt oppover mot toppen,så på asfalt fra toppen av Blystadlia og tilbake til utgangspunktet.
Løp med større intensitet og "trøkk" i dag,det sees på høyere puls og fart ,i forhold til turen i går.
Hadde mer å gå på,men vanskelig å si hvor mye.Lå kanskje på 80-90 prosent av maks.

totalt:9.4km
tid 48.31
snitt 162




http://trail.motionbased.com/trail/activity/7967678

Påskesykling rundt Oggevann

Jernbanen ved Oggevann stasjon. Så langt nord som dette sykla jeg i dag på følgende løype. Enrum - sykkelløypa via Strai til Kvarstein, deretter på veien Vennesla, Samkom, derifra triathlonløypa rundt Oggevann tilbake til Samkom, og samme løype hjem igjen.

Lengde 88,1 km
Tid 3,24 t
Snitt 25,8 km/t

Jeg er utrolig godt fornøyd med denne turen. Da jeg kom hjem tok jeg meg straks en 10 minutters løpetur, men da var det igrunnen nok. Var tom for energi. Trengte mer mat.

På turen hadde jeg en stopp der veien snudde sørover, for å ta av meg litt tøy. Drøye fem minutter. Ellers alt i ett. Hadde vannsekk med vann og litt chips med, men skulle hatt noe med mer energi. Noen kjøttkaker hadde smakt godt. Eller energidrikk. Noe å forbedre til neste gang, i tillegg til giret, som ikke er heilt patent, får bl.a ikke kjedet opp på største tannhjulet foran, ellers litt sluring, men hadde ikke så veldig mye å si.

Sykla egentlig maks totalt sett, og min lengste treningstur til nå med maks innsats. Ville ha en sånn tur nå i påska, og satser på flere langturer på 3 timer eller lenger med kombinerte øvelser, som oppladning til triathlon (som vil ta ca drøye 3 timer)og for moro skyld.

torsdag 9. april 2009

Utvidet familiesvømming

I ettermiddag var vi så heldig å få bruke bassenget på Glitre Sykehus.
Det ligger i Nittedal, og er et nasjonalt behandlingsted for astmatikere og folk med lungeproblemer.
Svigermor til ei niese av meg er ansatt her,og har mulighet til å ta med familie og venner i bassenget.
10 stykker var vi i bassenget,fra 1 år til 57.
Ikke så veldig stort basseng,men stort nok til å svømme noen lengder.
Jeg svømte ca 15 min til å begynne med , før det ble vannpolo for gutta og generell herjing og leking for alle.
Vannet var veldig varmt(38 gr.),så jeg ble skikkelig kokt av svømmingen.Måtte inn og ta en kald dusj etterpå.
Forøvrig var vi de eneste brukerne av bassenget i de nesten 2 timene vi var der.
Vi takker for lånet!

Humørintervall med bergenshund


En morratur for å lufte hauet og kropp, etter gårsdagen, som besto av en noe øl og en god del fotball. Start-Rosenborg og Liverpool-Chelsea på pub samen med bror.

Tok med brorfamiliens bikkje på en humørintervall med kombinert rolig gange, raske gange, jogging, sprint og kjappe hundepissepauser opp til Ravneheia, og rundt litt bløype til Bånetjønn og hjem. 3 kvarter.

Det hører med til gårsdagen at vi gikk til stadion i hurtiggange, fikk ikke noen rimelig billett, deretter gange til puber i byen, og deretter hjem. Grei tur det også. Nå tror jeg at beina skal hvile resten av dagen.

Rælingen rundt

Morratur i fred og ro,langs Rælingens sykkel/gang-stier.
Snøen ligger fortsatt i terrenget,men det er bart på vei og fortau.
Med snøen borte, kommer driten frem.Tidvis måtte jeg løpe slalom mellom hundemøkk.

Greit å løpe ny trase,masse hus og ting som jeg ikke har lagt merke til før.
Løp bla forbi 4 hoppbakker, mange kjente hoppere kommer visstnok fra området her.

Jeg har tidligere blitt veldig trengt på do under trening,har derfor blitt nøye med å gjøre unna dette før trening.Så også i dag,men allkevel ble behovet påtrengende etter 3-4 km.
Det var kanskje hundemøkka som var medvirkende årsak.
Etterhvert fikk jeg også sting,det er ikke ofte jeg får det lenger.Kanskje pga litt anspent løpestil.

Tross visse kroppslige utfordringer underveis,en bra tur før frokost.



http://trail.motionbased.com/trail/activity/7960433

onsdag 8. april 2009

Spinning på Romerike

Med søster og svoger på spinning på Sats Lillestrøm i formiddag.
Fikk sneket meg til en prøvetime på Sats,under dekke av mulig medlemskap senere.
Svoger ville trene styrke og slikt,mens søskenparet ville sykle en time på nivå "blå", visstnok det hardeste av to.
Timen var av varianten "activo",dvs med pulsbelte der du kan følge med på pulsen og intensitetsnivået på en skjerm/vegg.
Spicheren har samme system,men det var første gang jeg prøvde dette.
Systemet var noe ustabilt,slik at målingene falt ut av og til,men selve treningen var bra og hard nok.
Hadde en makspuls på 182,tror ikke jeg har vært høyere på sykling før.

Etter sykling ble det litt apparattrening og en kjapp badstu.

Ett minutt for hvert levd år

43 minutters løpetur fra Eg, over Bervann og hjem via Krossen. Litt tung i beina etter gårsdagen, men merka det mest i stigninger. Ellers ok tempo, og på asfaltkilometeren på slutten klarte jeg å holde et halvspurttempo heile veien. Tenkte på siste kilometeren på Ogge i fjor, da jeg hadde Vestbakken i helene, og måtte skru opp ett hakk. Tror jeg hadde holdt unna i dag også. Føler formen er bra. Utfordringa er å holde på den.

tirsdag 7. april 2009

Hederlig 3. plass med god duathlon


Så kom jeg også opp på Den Omvendte Båd i 2009 som 3. i Diggidanga. 2 mils sykling via Setesdalsveien - Mosby - Sødalsida - Skaugo - til der stien til båden starter ved grusveien inne i der på 50 minutter. Løp deretter etter en 1 minutts drikkepause opp til toppen på 12 minutter. Var overraskende fin i beina etter syklinga, men det var veldig tungt i kneikene. Stiv og meeeget langsom da, men greide å løpe heile veien. Jeg sykla og løp opppimot max, og dette var meget oppløftende.

Etter god pusting og hvile på toppen, innskriving i bok, og finning av siste dagers Diggidangaer, løp jeg ned igjen, og sykla hjem igjen via Skaugo, Sødalveien og sykkeltrassen til Grim. Dag Eivind utsendete syklist dukka opp på Sødal, vi kom likt inn på Sødalveien, men jeg slo ham grundig. Han prøvde en spansk en med å sykle snarvei i rundkjøringa ved Oddernesbroa/tunnellen, men det hjalp ikke. Finn en sterkere neste gang Dev.

Var hjemme etter 105 minutter. GPSen viste 3 mil tilbakelagt. God og mør. Deilig å ta seg skikkelig ut. Lenge siden. God smak av triathlon.

mandag 6. april 2009

Skru it 2

Fortsettelse av skruing på 1-er og 2-veggen fra forrige mandag.
Evelyn og DE var godt i gang allerede når Svein og junior dukket opp i halv-seks tiden.
Evelyn startet på en gul i 2-eren,av en eller annen pubertal grunn kalt "Bolla".
DE fullførte denne etter at Evelyn måtte tidlig hjem for å smøre ski og solkrem.

Behagelig lite folk denne mandagen,bare et par kjente ansikt + pluss noen mødre med tilbehør.
Thomas var glimrende vakt og sikrer for Kristoffer.

Før klokka slo åtte,rakk vi starte på "Diggidanga 4" , en rød frekkis på kanten av vegg nr.1.
Det står igjen ca 1/3 del før den er ferdig.

På vei ut fikk vi en guidet tur av "booking-guru" Jørgen Skauge" i Bingen".
Han la ut om det ene store bandet/artist etter det andre på vei til Kristiansand.
Trivelig fyr til å være vestlending...

Da gjør vi ikke som Jesus,og tar en pause til etter påske,men bruker fridagene til trening og fysiske utfoldelser.
Straks tilbake!

søndag 5. april 2009

Bedre enn ingenting

og enda litt bedre enn det. Løping opp og ned langs Grimsbekken med smøsløyfer, mens ungene lekte i Ravnedalen barnehage. 30 minutter i rolig tempo. En slags mellomøkt kan det vel kalles.

Spinning i morgentåka

Ettersom jeg for en gang skyld har helt helgefri sov jeg litt for lenge i morges. Så da var det bare å spise frokost og komme seg til Spicheren for formiddagsspinning.

Første gang jeg har vært en hel time, men det var bare en middels økt hvor målet var å ligge på 70% av makspuls. Ikke så aller verst musikk i dag, hvor hun t.o.m. kjørte litt Alice Cooper. Ikke det at jeg er fan, men det er iallefall bedre enn mye av den andre søpla.

Etterpå hadde jeg styrketrening og må si at det er forbløffende hvor mye bedre denne treningen går når man er skikkelig varm i kroppen. Avsluttet økta med litt kjærkommen balansetrening.

lørdag 4. april 2009

God gammeldags gåtur


Etter å ha levd i 11642 dager fant jeg ut at det var på tide å bestige Den omvendte båt. Så jeg pakket sekken med drikke, kvikklunsj og sitteunderlag, og la deretter i vei fra parkeringsplassen på Prestheia.

Kartet mitt er ikke allverdens, men heldigvis var det meget godt merket. Veien opp gikk på rød løype via sødalsmyra. Fikk nokså bra puls i oppoverbakkene mot slutten. På toppen kunne jeg sitte i solveggen og nyte nista og en noe disig utsikt.

Veien ned gikk på blå løype via redalsheia og deretter kalkheia. Mye fin utsikt på denne trasèen. Etter demninga ved jegers gikk jeg en ukjent sti, litt til venstre for der karusellen gikk på torsdag. Ikke langt fra start/målområdet kom jeg over et minnesmerke over 5 russiske krigsfanger som ble henrettet her under krigens aller siste dager. Jeg stoppet opp noen minutter og prøvde å tenke igjennom hvordan ting var akkurat her i 1945, og hvor utrolig fredlig og anderledes alt er i dag.

Det er jammen fint å bare gå av og til også. Treningsutbytte er kanskje ikke det samme, men til gjengjeld både observerer og opplever man mye.

Første langtur i år

Fint vær og behagelig temp idag. Da var det på tide å få raceren på veien.
Turen gikk opp setesdalsveien, etter et lite pit-stop på sykkelbutikken på Grim.

La opp ruten etter innfallsmetoden,da det lengste jeg har syklet tidligere i vinter er ca. 3 mil/2 timer.
Turen (som sees under her) ble som følger: Grim-Vennesla-Samkom-Steinsland-Birkeland-Dønnestad-Hånes-Byen-Hjem

http://trail.motionbased.com/trail/activity/7927339

Turen gikk fint,eneste plage var noe stiv nakke på siste mila.
Dette retter seg sikkert utover i sesongen.
Rompa holdt også greit,selv om jeg var litt øm i perioder.
Var jo innom ruta på Ogge Triatlon,andre veien riktignok.
Kan melde om at asfalten ikke har blitt bedre siden i fjor.Det rista og humpet noe verre på strekket fra Samkom til krysset Oggevatn/Birkeland.


dist: 70 km
tid : 3 timer
snittfart: 24

Generasjonsløping

Kristoffer og far tok en kveldstur i Vågsbygd-skauen fredag.
Rolig og kontrollert tempo i 4 km.
Passelig med stigninger og nedoverbakker.
http://trail.motionbased.com/trail/activity/7925496

torsdag 2. april 2009

Tilbake på matta

Etter ufrivillig opphold forrige torsdag var det meget bra å få tatt en yogatime igjen. Overraskende bra oppmøte det fine været tatt i betraktning. Føltes ikke som om det var en av de hardeste yogatimene jeg har hatt, så klarte å følge med på det meste. Balanse og kroppsbeherskelse begynner å komme seg, og i hele mitt liv har jeg aldri vært nærmere å kunne stå på hode enn nå. Nesten så jeg tror jeg skal klare det med litt mer trening.

Terrengkarusellen 2. løp

Karusellen hadde i dag start ved Spicheren og gikk ei rundløype rundt universitet og nedre del av jegers. Strålende sol og godt og varmt, så i rake motsetning til forrige gang var det perfekte løpeforhold. Noen bakker var det, men i all hovedsak ei snill løype på litt over 4 km. Olav meldte forfall, men Svein og DE stilte til start.

DE var førstemann ut i løypa. Ettersom jeg fremdeles har en del gørr i systemet hadde jeg bestemt meg for å ikke gi alt i dag. Startet rolig og la meg bak fire fem andre løpere. Ble gledelig overrasket da det viste seg at den første kilometeren gikk unna på 5,30. Bestemte meg for å holde det tempoet. I bakkene etter demninga begynte de andre å gå, så da smatt jeg forbi. Lå jevnt på skjema hele veien og kom i mål på ca. 22,10 uten noen form for spurt. Vil anslå at jeg lå på ca. 80% av vanlig innsats, og var derfor godt fornøyd med resultatet.

Svein:

Jeg lærer visst aldri å beregne nok tid til oppvarming,så også i dag.
Etter en kjapp briefing av løypa av DE,var det bare å gi gass.
Fra start tok jeg det nokså rolig,med flere bak enn foran meg.
Finner det vanskelig å få opp dampen uten oppvarming,så her må det være sekunder å hente.
2-3 løpere gikk forbi meg på den flate asfaltdelen bak barnehagen,disse ble satt på plass i bakkene,særlig når vi kom til skogsterrenget.
Hele veien hadde jeg los på en som jobber på Løplabbet,vedkommende slo meg med ca.20 sek sist.Avstanden frem til fyren vekslet mellom 40-75 m.tenker jeg.
Helt på oppløpet klarte jeg å slite meg forbi.
Alt i alt et ok løpsopplegg,det kan være med raskere start hadde jeg hatt mindre igjen på slutten. I mål på 18.53

http://trail.motionbased.com/trail/activity/7917064


Resultatlista: http://www.bedriftsidrett.no/VestAgder/files/%7B6FC3A003-59E8-4A73-B363-174F8F5FEE5D%7D.pdf


onsdag 1. april 2009

Nok en hverdagstrening

Som for lengst har gått ut i parodien, men sammenlignet med f.ex. kontorjobbere som kjører bil til jobb, blir det jo ganske mye. I dag sykling t/r Odderøya og t/r byen. I barnehagen rugging på ei jolle med 5-8 barn oppi utallige ganger, og i utallige varianter til jeg ble mør, klatring i trær for å hente baller i skråning v bhg, 3 intense løpeturer inne på biblioteket, 7 slåsskamper med Morten på samme sted. Det siste er forberedelser til oppdrag etter påske.

1.april-trening

To dager uten løping er litt i meste laget nå,derfor en kjapp kveldstur.
Startet hjemme, løp om Grimsvann og ned Kjosdalen til "Vidda".Prøvde å være litt på hugget og dra på litt tempo innimellom både oppover og nedover.Dette kalles populært for "fartlek", det blir en slags ustrukturert intervall.

Nede på "Vidda" løp jeg to tusinger med et min. gangpause i mellom.
Kilometertid 4.11 og 4.12.
Så var det å rusle/jogge hjem etterpå.

Totaltid i farta ble ca.50 min.