fredag 26. august 2011

Skau Skau Løpet 2011




Etter det vanlige surret med bussene var jeg klar til start oppe ved Saga Terrasse. Visste igrunnen ikke så veldig mye om løypa på forhånd, men det var egentlig like greit. Som nevnt i tidligere innlegg er formen temmelig laber så dette skulle ikke være annet enn en treningsøkt.

Hard start med masse oppoverbakker, som etterhvert ble avløst av smale og gjennomvåte stier. Flere steder hoppet man fra sten til sten, og har ikke tall på alle de bekkene som måtte forserers. Plankene som lå ute på myrene var særdeles glatte, så det var i det hele tatt temmelig farlig å løpe. Første halvdel tok jeg det derfor med ro. Gikk i de verste bakkene og tok meg til og med tid til et halvminutts stopp da jeg så ei veldig fristende blåbærtue.

Som vanlig prøver man i det lengste å holde seg tørr på beina, men det blir jo håpløst. Ved ett tilfelle plumpa jeg nesten helt ned til kneet i gjørme.

Siste halvdel gikk adskillig bedre og her fikk jeg da opp tempoet også. Deilig når kilometerne går litt fortere. Var vel aldri sånn helt nede i kjelleren, men var likevel god og sliten da jeg kom i mål. Siden Skauskau er noen 100 meter lengre enn Huntonitten ble dette faktisk mitt lengste løp noen sinne. Greit med en rekord iallefall.

onsdag 24. august 2011

Trippel kretsmester

Jeg kunne selvsagt skrevet et langt innlegg om konkurrentene, eller mangel på sådanne, baneforholdene, gjennomsnittsalder osv.
Nøyer meg med å si at Diggidangas mann i ettermiddag tok gull på 400m på 1.18.8, gull på 3000m på 12.34.8, samt gull i vektkast i min årsklasse.Her fikk jeg ikke med meg lengden, men var ihvertfall den eneste som kastet med seniorkule, et monster på 16 kilo! Må legge til at jeg kastet kortest av alle.
Hannevika IL var som vanlig arrangør når mesterskapet går på Vågsbygd Idrettsplass.

Bedre enn ingenting

Sykla racer til Vollevannet, over e18 og til Bertes der jeg svømte 150 meter, så sykla jeg raskt hjem. Kort og konsis økt. Bedre enn ingenting. Prøver desperat å holde triathlonformen ved like mellom jobb, møter m.m., og Bertes har utrolig godt saltvann.

tirsdag 23. august 2011

Ingen Øy ingen kos - Friidrettskarusellen 1. gang

Så var endelig årets utgave av friidrettskarusellen i gang. DE var eneste representant fra Diggidanga denne gangen, og savnet etter de andre var igrunnen stort. Når formen i tillegg er dårligere enn Start skal det noe til å motivere seg. Valgte derfor å ta det hele som en etterlengtet treningsøkt, og det funket på ett vis.

Begynte med 5000 på egenhånd. Rolig og greit tempo. Var alltid tungt på sittetribunesida for der var det motvind. På ståtribunesida var det til gjengjeld stekende sol, så vet ikke helt hva som var verst. Kom uansett greit igjennom på fullført.

Neste øvelse var lengde. Før i tiden var dette en finfin sølvplassøvelse for min del, men det er mange kilo siden. Klarte vel 3,60 på dårlig planke, men viktigst var at jeg unngikk strekk.

400 meter var vel eneste lyspunkt. Mr. Ytterhus presterte å tjuvstarte så hele feltet ble kalt tilbake. På andre start gikk det bedre. Den godeste tjuvstarteren er det lite å gjøre med, men blant flere av oss andre var det relativ jevn kamp. 400 meter er en sykt vanskelig øvelse å disponere kreftene riktig på. Denne gangen var ingen unntak, men i motsetning til tidligere startet jeg litt for rolig denne gangen. Når vi da var 3-4 stykk som kom helt likt inn på oppløpet var det kanondeilig å sette inn to ekstra gear og ta andreplassen komfortabelt. Tror tida ble 1.19, og det tror jeg er flere sekunder bak tidligere rekorder.

Etter å ha venta på at de andre unnagjorde 5000m var det klart for karusellens desidert mest tåpelige øvelse, nemlig 400 meter kappgang. Det er absolutt ingen i feltet som er i nærheten av å beherske noen kappgangteknikk, men likevel arrangerer de hvert eneste år. Jeg prøvde nå uansett å gi det jeg hadde, men med stive legger ble det tungt. Til slutt ble det en finfin sisteplass, og ferdig med det.

Friidretten er utvilsomt gøyere når man er i form, så var igrunnen glad til da ting var over. Men så jammen meg tror du ikke at den godeste herr Øy dukka opp, i sivilt sådan. Veldig hyggelig og en meget god avslutning på dagens økt.

mandag 22. august 2011

Duathlon derpå

Først litt sykling fra Odderøya til madammen innerst på Eg, så en løpetur på ca 25 minutter i Egsskauen. Følte for å løpe av meg litt. Holdt veldig bra tempo og beina var ganske fine. Tror jeg har en liten formtopp akkurat nå.

søndag 21. august 2011

Triathlon i Iveland - En herlig tradisjon



2.37.56 !!!!!

Med 5 km lenger sykkelløype enn sist, hadde jeg som mål å komme under 3 timer. Jeg fulgte ikke noen klokke underveis, men fikk vite tida da jeg så resultatlista 5 minutter etter målpassering. Det var jo en utrolig hyggelig overraskelse. Tok det forsiktig fra start, men holdt ok tempo sikkert da. Svømte bryst, men kråla i innspurten (forbi den overrumplete mannen til høyre i bildet he-he). Jeg sykla bra i regnet synes jeg, klarte å ta det litt med ro, men holde ok tempo. Madammen og familien kjørte også løypa, litt så de fikk tatt et bra bilde i regnet. På løpinga var jeg som vanlig støl i starten, hadde krampetendenser, men greide å parerer med å lange ut i et par motbakker. Holdt vel 5.30-tempo på kilometeren, og det er bra.

Mye bedre forhold på Birketeveit enn Ogge. Hyggelig å ha madammen og familien med. Det var bra støtte. Utrolig deilig å gjennomføre uten uhell, og til en så bra tid. Hadde 2.32 for to år siden, og 2.45 i gamle dager, på ca samme distanser, så at jeg klarte ei tid midt imellom med litt lite trening i kroppen, og med 5 km lengre sykling, er jo veldig bra. Stor takk til Iveland IL for at de arrangerer dette for oss triatlonmosjonister, og stor takk til mine Diggidangakompanjonger for god støtte i den korte oppkjøringa. :)

fredag 19. august 2011

Ogge neste

På onsdag løp jeg litt runder på stadion, 1000 meter, og så litt gåing og så 400 med ganske høyt tempo, mens "stesønnen" varma opp til fotballkamp.

I dag måtte jeg teste svømmeformen og svømte ca 300 meter i Bertes. Det gikk ganske bra. Er ingen treningsekspert, men føler at jeg er så klar som jeg kan være til søndag, og at jeg har bra med overskudd, så får vi se. Kommer til å ta det litt med ro i starten, og ser det litt an, men jeg har erfaringsmessig litt problemer med å holde igjen. Vi får se. Under 3 timer er ok.

Endelig karusell igjen - 12. karuselløp CB løpet 3.5 km

F+ F:

Ja da var vi i gang igjen. Det er deilig å se alle de gale på plass i løypa. Vi dro avgårde rundt 16.30, så det var mange i løypa, og det ble flere etterhvert. Vi tok det rolig siden det er første turen etter ferien.. Det var fin og kort løype, uten noe store bakker.. Været var upåklagelig og atmosfæren som den skal være.

Ingen DD folk å se, og ut i fra lista var det ingen å se der heller. Tenker det lades opp til Ogge og Danmark..

Neste gang er det Skau Skau, så da får Friskusen ta ny-friske Skodabil og løpe en solo runde..

mandag 15. august 2011

Enda mer oppløftende faktisk

Kjørte en kombinasjon i dag, sykling og løping. Sykla t/r Randesund ca 25 km, snittfart 27 km/t, og det tok da ca en time, og så løp jeg en halvtime rundt kvadraturen etterpå. Det gikk meget bra. Meget oppløftende. Nå må jeg vel ta det litt mer med ro siste dagene, med litt lett trening, før det blir triatlon på søndag.

lørdag 13. august 2011

Enda mer oppløftende

i dag da jeg fikk løpt meg en lengre tur. Var så interessert i å måle lengden at jeg kjørte løypa etterpå med bil, siden det ikke gikk av å måle lengden på nettet. 11,5 km på 63 minutter. Det synes jeg var ganske bra, til å være litt dårlig trent. Tungt i starten, men jeg holdt greit tempoet. Fant ei litt lengre løype langs asfaltlandeveien, med litt løping i gruskanten innimellom. Stort sett flatt, med noen lengre seige bakker innimellom.

torsdag 11. august 2011

Oppløftende i divisjonen under Øy

Ny runde i indre Vestfold. Dessverre er det dårlige med gode turkart på nett for området, så denne gangen ble det løping motsatt vei av sist, med en ekstra runde rundt selveste Arnadal kirke. 35 minutters løping blei det langs vei, noe i gruskanten. Vanskelig å løpe lenger, med to unger uten godkjent barnevakt på fremmed grunn. Mener at jeg holdt et 5 min på km-tempo siste kilometrene, og hadde litt godfølelse. God gammel form svakt på vei. Løp også forbi Tønsberg ramme. Ellers er det utrolig mye brunsnegler her.

For øvrig er det ganske fysisk program på dagtid, med dans, akrobatikk og utagering i skogen. Så det svettes seint og tidlig her.

onsdag 10. august 2011

Fra Preikestolen til Gryte og Vennerød

Ja, tida går. Klarte ikke å opprettholde intensiteten med å trene hver dag, men har iallefall kommet meg opp på Preikestolen med madammen i helga som var med noen timers fjellgange. Dårlig med bilder dessverre, men veldig bra plass. Som en fyr med høydeskrekk som avtar etterhvert som jeg blir vant til høyden, fikk jeg lyst til å komme tilbake igjen. Var som å være i Norges sentrum, både på stolen og på Preikestolhytta som vi overnatta på, madammen og jeg. Spesiell følelse.

Nå er jeg i indre Vestfold på gjøglerkurs med unga, begynner seinere i dag, og jeg har fått meg en aldri så liten joggetur på morraen. 20 minutter bare, men passelig når det var så mange dager siden sist. Jogga den lite kjente runden Fossnes, Gryte og Vennerød. Siste to kjente navn, og ga morsomme assosiasjoner på turen, bl.a. Revolvermagasinets intervju med Odd Grythe (huskes av den eldre garde i Diggidanga). I morra satser jeg på ei lengre økt, må bare studere kommunekartet først.

tirsdag 9. august 2011

Nu går alt så meget bedre

Diggidangas originale frisbeegolfbesetning var tirsdag ettermiddag samlet for en ny runde på Bølgane. Var ekstremt mange mennesker ute på banen denne dagen, så vi støtte stadig vekk på grupper, både foran og bak i løypa. Masse vann også på banen, så Svein gjorde klokt i å stille med gummistøvler. Vi var gode til å spotte frisbeene, så vi slapp å lete så mye i dag.

DE begynte sterkt på hull 18 med ett andrekast som i utgangspunktet var alt for høyt, men som ble fanget av trærne og dalte deretter ned rett ved siden av korga. Par på flaks.

Deretter gikk det som vanlig litt i hytt og pine, mens det andre ganger gikk riktig så bra. Svein som tidligere har vært en slow starter, var med fra første kast og var vel den mest stabile av oss. Par skulle det imidlertid ikke bli før kurv 12. Det klarte han for øvrig sist gang også, så denne kurva må vel kunne sies være en favoritt for den godeste Øy.

Etter hvert økte vinden i styrke, og det fikk DE merke til gangs på kurv 15. En enkel put til boggie, forsvant langt bort og ble til slutt en +5 kurv. Tidenes dårligste for hele Diggidanga. Ikkje brrra. Antal par var derimot godkjent med 5 stykk.

Sluttscore ble
Svein: +28 (samme som sist)
DE: +24 (en dårligere enn sist)

Ettersom kvelden enda var ung tok vi fatt på en ny runde. Litt desillisjonert over den manglende framgangen fant vi ut at det trengtes trening. Og det viste seg å være et klokt valg. Vi observerte nemlig en gruppe som praktiserte en teknikk vi ikke har prøvd før, og det gav umiddelbart resultater. Særlig Svein forbedret kastelengden betydelig. På kurv 10 hadde han nesten hele banelengden på ett kast!! For første gang har vi virkelig opplevd fremgang og det var usedvanlig morro. Så nå er det bare å håpe at det ikke blir alt for lenge til neste økt, for totalscoren bør det absolutt være gode muligheter til å forbedre nå.

lørdag 6. august 2011

Intervalløkta Olav gikk glipp av.

Torsdag hadde jeg tenkt å ta en økt med 1000-meters intervall på Vidda, og inviterte Olav med. Dessverre kunne han ikke være med, og når himmelen åpnet seg mer og mer utover ettermiddagen og kvelden, valgte jeg å utsette til fredag.
Hva er vel bedre å avslutte arbeidsuka med, og starte helga  enn en skikkelig treningsøkt av det tyngre slaget?
Det måtte være å slenge seg i sofaen med en kald pils... Pilsen(e) tok jeg etter treninga, med god samvittighet.

onsdag 3. august 2011

En gåggerunde og et bad

En kort løpetur, gågging og spurting (for å få inn litt tempo i kroppen), opp Otra rundt sykehuset og til 3. Stampe hvor jeg fikk svømt ca 500 meter og løpt hjem. Snau times tur. God økt.

tirsdag 2. august 2011

En sykkelrunde og et bad


Syklist og sykkel på Strai

I dag passa det med å sykle opp Sødal og ned Strai via Kvarsteinbroa, etterpåfulgt av ca 200 meters svømmetur på bystranda. Knallgod økt på sykkel med 25 km og snitt på ca 29 km/t. Svømminga er litt tyngre, men det er bare å få svømt mer.

mandag 1. august 2011

Port Svein



En løpetur med Svein er en hyggelig ting, også når en via Gimlevang, Uia og Vige kommer til en stengt port, som her ved Ringknuden Pukkverk. Dessverre kom ikke Svein under, skal ikke si hvilken legemsdel det sto på, så vi måtte ta en sti gjennom noe kratt lenger nord.

Olav var ikke i toppslag, særlig ikke etter å ha hastespist en spagettimiddag 5 minutter før løping, så det gikk tungt, men det kom seg litt etterhvert med Svein som motivator, særlig etter å ha lånt penger av Svein til en snisckers og sjokolademelk. Skylder mannen 50 kroner så det er sagt.

Var sliten når jeg kom tilbake til utgangspunktet i Skippergata, men Svein kunne vel ha løpt samme runde et par ganger til. Svein har data for lengde osv.

Å løpe sammen er alltid en hyggelig ting, og det er ikke annerledes sammen med Olav.
Det er nesten skammelig hvor lite trening den mannen kan sleppe unna med, og allikevel beholde grunnformen.

Det ble en passelig tur for oss begge; 12.3 kilometer, snittfart på 6.01.

søndag 31. juli 2011

Klassisk sykkeltur


Først et par hundre meter svømming på bystranda, som var ekstrem skitten i dag, så en klassisk sykkeltur opp Sødalsida, forbi Vennesla og til Omland sag, eller hva det heter rett nord for Samkom. Tok det ganske med ro, men det kom 3 halvfeite fyrer forbi før Kvarstein, og jeg hang meg på dem 50-100 meter bak. Ved Vigeland hovedgård sykla de sakte, og jeg fikk lyst til å ta sette på turboen og suse forbi med en bakkespurt, men siden det var lenge siden sist sykkeltur, var det best å holde igjen.

Snaue 5 mil. Snitt på ca 27 km/t. Godt fornøyd med turen i sol.

lørdag 30. juli 2011

Begynner å ligne noe

Starta dagen med et herlig bad på sørtuppen av Odderøya etter en overnatting på svaberget der med kamerat Gjertsen. Stupte uti og svømte 20 meter rett sørover. Deilig og friskt vann.

I kveldinga fikk jeg løpt en 40-minutters tur rundt sshf, bånetjønn og Stampa. Ikke verst.

Fikk sjekka opp i dag, og jeg har tenkt å delta i Ogge Triathlon 21. august, og da må jeg forberede meg litt. Har vel ikke sjangse på noen ny rekordtid, men det er det å gjennomføre som er viktig i år, som hvert år.

fredag 29. juli 2011

Campingliv


Tilbake etter ei drøy uke på den årlige turen til Sjøsanden Camping i Mandal. Dette var 7. året. I år med madam og to ekstra unger.

Fikk padla meg en times tur, og løpt meg ei runde i Furulunden. Ellers litt svømming. Resten av dagene gikk med til å sulle rundt med smått og stort, og unger som leker dagen lang, og som er oppe til langt på natt med prat og fnising i teltet, og regn halve uka er ingen hindring, så lenge det er tørt i teltet.

Hengekøyebildet er ikke heilt representativt for campingtilværelsen, men vi fikk en halvtime der en av dagene. Kanskje ikke heilt riktig å si at dette er friluftsliv, når en er midt i et eldorado av campingvogner, bobiler og grillrøyk, men bra er det, og overgangen til videre teltturer i den frie natur er kort.

Ellers er det godt å merke, at sjøl om det er lite trimming for tida, er kroppen ikke så verst når en får løpt litt.

torsdag 28. juli 2011

Russisk frisbeegolf

Han sa han skulle komme tilbake, og her er han, mannen verken Putin eller Stoltenberg kan stoppe: TIIIIIIIIIIMOR!!

Alt var som før, bortsett fra en snikende østlandsdialekt og noen små grå hår. Og dengang som nå liker han å sette seg i respekt umiddelbart, denne gangen ved å levere par allerede på første kurven.

Denne kvelden var det halvlange gresset på Egsjordet temmelig fuktig så vi ble alle gjennomvåte på føttene. Gøy er det uansett å kaste frisbee, selv om det som vanlig går litt i hytt og pine. Svein var som vanlig en slow starter, men kom hardt etterhvert. Han imponerte særlig med andrekastene sine, som var meget presise. Han oppnådde par på kurv 8 og 12. Sluttsummen ble 83 kast (+28).

Timor hadde en kanonstart med par på 2 av de 3 første. Men etterhvert gikk han på ett par smeller, mye på grunn av en uortodoks kasteteknikk på puttene. Med frisbeen holdt loddrett trillet den gjerne langt avgårde når han bommet. Uansett mer enn godkjent fra den hjemvendte Diggidanga, som oppnådde par på kurv 2, 8 og 18. Sluttsummen ble 87 kast (+32)

DE holdt seg på det jevne. Ser ikke ut til å klare å luke bort mange av de unødvendige feilene. Havner f.eks. alltid ut i myra på kurv 18, og må tråkle meg igjennom skogen på kurv 2. Klarte par på kurv 3 og 6. Langt fra rekorden på 6 par på en runde. Sluttsummen ble 78 kast (+23).

Det ble en del letning etter discene, spesielt når dagslyset begynte å forsvinne. Fantomine som etterhvert sluttet seg til oss gjorde en god letejobb, i tillegg til caddy- og fotograftjenester.

onsdag 27. juli 2011

Gratulerer Svein og Linn!

Fredlige og rolige bryllup er en trend i tiden, men gratulasjoner på Diggidangasiden slipper man ikke unna! Tar vi ikke helt feil stod bryllupet 7.7, hvilket skulle være en grei dato for ektefellene å huske på.

Etter å ha løpt året rundt, sykla, klatra, kasta frisbee, løpt intervaller, svømt, gått på ski, akt, spilt dart, kasta spyd/diskos/slegge, løpt stafetter, hoppa lengde, fiska, løpt barbeint med sykkel, spilt neshornspill og gått lange fjellturer i alle år, fant altså Øy ut at det var på tide å prøve giftemål og bryllupsnatt også. Stor gratulasjon til Diggidangas toppidrettsutøver, og lykke til med ekteskapet!

Sommertennis

Ingen sommer uten tennis. Årets match gikk riktignok for noen uker siden, men i likhet med tidligere år var det et bra høydepunkt. Arena denne gang var Gillsvann. Perfekt å spille der ettersom padlerne ser ut til å ha tatt ferie.

Begynte å ane urå da jeg begynte å bli sliten allerede på oppvarminga, men tilfeldigvis hadde Steinar samme utvikling, så da gikk det opp i opp.

Steinar åpnet hardt og tok hjem serven i første game. DE gjorde det samme i andre game. Som alltid er det helt jevnt og man må jobbe hard for hvert eneste poeng. DE hadde marginene på sin side og plukket gamene jevnt og trutt. Opp til flere game gikk til deuce. Til slutt ble det 6-1 i første set.

Underveis i kampen fikk vi faktisk en tilskuer! En kompis av Steinar som bor i nærheten stakk innom på sin trillerunde med ungen. Han skal visstnok være en habil squashsutøver, men det betyr ikke at man automatisk håndterer tenniskunsten like bra. Mens DE tok en pause hadde Steinar og kompisen 4 game, som førstnevnte vant svært så komfortabelt.

Nå hadde Steinar funnet flyten, så da hovedkampen startet opp igjen med andre set begynte han igjen svært offensivt. Imidlertid fikk DE etterhvert sving på førsteserven, og med det et lite overtak i matchen. Vi hadde mange lange ballvekslinger og hadde det skikkelig morro. Til slutt tok DE hjem settet med 6-2. Dermed var det game set for årets sommertennis. Gleder meg allerede til neste gang.

tirsdag 26. juli 2011

Transportløping

I dag var det endelig solglimt og muligheter for bading og andre sjønære aktiviteter.
Familien pakket stoler,kjølebag,krabbefangere, badminton og masse annet i bilen, og satte kursen for Romsviga.
Jeg satte også kursen dit, men valgte å bruke beina ut til vårt sommerparadis.
På forhånd regnet jeg med å bruke 50 minutter på de 9 km ut dit. Jeg bommet bare med 1.5 minutt, slett ikke verst beregnet syns jeg..
Vannet var passelig avkjølende for en svett kropp,målte det til 18 grader.
Etterhvert ble det også mye badmintonspill, Kris er blitt helt hekta.
Emma er i vannet omtrent hele tiden, og gjør livet vanskelig for krabbene, selv om de får friheten tilbake når vi har fått nok av strandlivet.

mandag 25. juli 2011

Over Postveien

Til tross for fredagens grusomheter, må, og skal livet gå videre for oss alle.
Godt å få en lang løpetur.Tenke,fundere,og i perioder gå inn i en nesten ikke-tenkende tilstand.
Det ble en runde på passelige 20 kilometer.

søndag 24. juli 2011

Diverse sommeraktiviteter



Siden sist innlegg har jeg gjort ymse saker av fysisk karakter.
I tillegg til aktivitetene på bildene over som er fra årets cruise, var jeg hver morgen, minus en, på dekk for en joggetur på 30-40 minutt , etterfulgt av en runde i helsestudio.
Skal en ha et ørlite håp om å ikke øke matchvekten for mye, må en bruke fasilitetene ombord.
Passet også på å bruke trappene mest mulig, istedet for heisen.

Med årets båtsesong bak meg og vel hjemme igjen fra utlandet,  er jeg godt i gang med den mer hverdagslige og vanlige treningen. 
To ganger har jeg vært i skogen, hhv 11 kilometer og 5 kilometer.
Jeg har også vært to ganger på Vidda  for intervalltrening.
Nå er det bare å gnu på frem mot terrengkarusellen, friidrettskarusellen, og høstens hovedmål; Amsterdam Marathon.


onsdag 20. juli 2011

Øyuvsbu, Gaukhei, Borteli









Fredag 15.juli kjørte vi til Brokke og parkerte ved Ivelunga. Derfra gikk vi til Øyuvsbu. En tur på ca 800 meter. Godt med en rolig start på turen. Det var ikke bare vi som tok denne turen, 40 andre overnattet også på Øyuvsbu. Lørdag gikk vi i et herlig vær mot Gaukhei. En flott tur på 7 timerinkludert pauser. Gaukhei er betjent om sommeren og vi benyttet oss av å komme til ferdig dekket bord til både middag og frokost. Til middag fikk vi rømmegrøt og spekemat, som smakte fortreffelig etter en lang tur. Søndag våkner vi til et forferdelig vandrevær. Vi kunne jo ha blitt der en natt til, men tenkte at det sikkert ville gi seg etterhvert. Vi valgte å gå turen innom Pytten, en gammel turiststasjon. Her hadde vi pause i 1 1/2 time. Vi fyrte i ovnen som var i hytta slik at yttertøyet kunne tørke. På veien hit var det mange bekker vi måtte over. Den ene verre enn den andre. Da vi nærmet oss Bortelid måtte vi over noen skikkelige blaude myrer. Det endte opp med masse vann inni skoene.
Da vi etter 11 timer, inkludert pause, var fremme på hytta var vi omtrent like våte på innsiden som utsiden av regntøyet, og skoene kunne vi tømme for vann.
Men, vi, Sturla, Sigbjørn, en vennefamilie og jeg var enige om at det var en slitsom men koslig tur.

mandag 18. juli 2011

Endelig

fikk jeg løpt meg en tur. Herregud hvor lenge siden, en liten tur på 25 minutter ned til Otra og til bystranda og en dukkert der. Varma opp med fotball på Todda med Tuva og et dekkskifte. Lovende.

Lakkenstova

Tuva på en stein foran Lakkenstova.

Endelig kunne Tuva og gamlefar komme seg avgårde på hyttetur, som Tuva hadde gitt sin gamle far i presang for 2 år siden!!!!! Endelig trossa vi værvarsel. Regn er ikke farlig.

Lakkenstova ligger snaue to times gange inn fra Ljosland i Åseral. Det er en utrolig fin tur, passe lang/kort for barn, og hytta ligger på et kjempeflott sted ved bekk og vann, og små fine topper 5-10 minutters gange fra hytta.

Vi var aleine på hytta, på eget rom. Dagen vi skulle hjem var det vel sommerlig nedbørsrekord med ca 50 mm nedbør, men så lenge stien er kort går det bra. Ei overnatting ble det. Akkurat passe det også.

Fjellet er en herlig plass for gamle og unge. Tuva storkoste seg. Tur til Lakkenstova anbefales. Perfekt for barnefamilier.

onsdag 6. juli 2011

Bare for å ha gjort det før det blir glemt....

Søndag løp jeg 6 stk 1000 meters intervall på Vågsbygd Idrettsplass, 2 min joggepause i mellom.
Hadde følge (på sykkel) delvis med Linn og delvis med Emma.

Tirsdag løp jeg bakkeintervall sammen med Ole Chr. fra jobben.
Han hadde fått den syke ideen at vi kunne løpe opp bakken bak sykehuset. Dvs opp rødløypa mot bymarka.
For min del ble det sykt hardt, en skikkelig test på vilje og stayerevne.
Jeg skjønte tidlig at jeg ikke kunne holde følge med elgen fra Andøya...
Startet helt nede ved sykehuset og sluttet 600 meter lenger oppe, dvs et stykke inn på stien mot Bervann.
Min løpetid lå mellom 5 og 5.25 pr drag, mens Olec brukte rundt 30 sekund mindre.Må si at sykelisten imponerte, han gav seg ikke før han hadde 6 ganger opp.
Jeg måtte gi meg på 5, men satser på å gjøre det bedre neste gang.

tirsdag 5. juli 2011

Endelig padling

Kom meg endelig ut i kajakken, trenger trening hvis jeg skal klare å padle ut fylkesgrensa. Aktuell periode nærmer seg. Ikke lang tur, men opp Odderøya over til Dybingen, venta på at Fjordcat skulle passere, så tilbake til bystranda der madammen med barn ventet :). Fikk vel en times padling.

fredag 1. juli 2011

Litt ymse på Vidda

Jeg og barna syklet til Vidda fredag ettermiddag. Aktivitetene vi var innom var fotball i bingen, sykling på banen , løping på banen og litt lengdehopp.
Jeg løp 3000 meter to ganger, en gang med vanlige joggesko, og en gang med Fivefingers. Prøver å venne meg til "barfotskoene", og syns det går bedre for hver gang. Jeg planlegger å ta de med på ferie i år.

torsdag 30. juni 2011

Utvidet Aages

Etter å ha møtt Vestbakkens i byen på torsdag ettermiddag, ble jeg inspirert til en treningstur i min egen "bakgård".
Vanlig trase i starten, så en sving innom Mjåvann, tilbake i Aages. Totalt 10 kilometer på 74 min.
Er fortsatt litt snørrete og tungpustet, men beina virker ihvertfall.

tirsdag 28. juni 2011

Amatørenes aften

Par på kurv 11


Da var endelig dagen kommet for Svein til å legge Egsjordet for sine føtter, eller skal vi si kastearm. Vi startet på kurv 18 og klarte faktisk å gjennomføre en hel runde.

DE hadde en fantomstart og vartet opp med sitt helt klart beste kast gjennom tidene da han puttet fra ca 30 meter. Svein lot seg imponere av nivået, men han skjønte fort at dette var mer snakk om en lucky strike.

Øy brukte noen runder på å bli varm, men kom meget sterkt etter hvert. På bane 6 klarte han nesten å meie ned to damer, som med hver sin hund vandret intetanende på kjærlighetsstien. På bane 11 ble det full klaff, og Sveins første par var et faktum. På neste kurv hadde DE et fantomkast på første kast, og hadde tidenes sjanse til å klare sin første birdie. Men putten ble 10-15 cm for lav, så birdien får vente til en annen gang.

På kurv 14 varta Svein nok en gang opp med storspill og putta til par fra 12-15 meter, eller noe deromkring. Sterkt. Vi misbrukte begge en halvgod birdiesjanse på kurv 16, før DE bomma helt på sistekurva. Med frisbeen fast i treet ble det straffekast og firedobbel bogey. Dermed røyk alle rekordsjanser denne aftenen, men det spilte mindre rolle.

Som de glade amatørene vi er går ting i hytt og pine. Kastene varierer fra det helt begredelige til superbra. Det samme gjelder for puttene.

Sluttscoren plasserte Svein på +26, mens DE hadde +22. Det skilte altså skarve 4 kast på nybegynneren og nesten nybegynneren. Må takke Svein for en særdeles artig frisbeegolfrunde, og samtidig gratulere med en meget god debut!

lørdag 25. juni 2011

Midtsommerløpet 2011

Som i fjor var det strålende vær på Midtsommerløpet. Den lange løypa har blitt lagt skikkelig om, men det var ikke relevant for vår del, for som i likhet med sist gang nøyde vi oss med 6km-løypa. Hadde tidlig start denne gangen, så vi kom i mål før vi ble tatt igjen av røkla.

Det ble en rolig og utrolig flott tur. Tok oss tid til en pustepause på Holmenkollen, og fikk i slengen sett litt på utsikten. Det er absolutt en meget bra topp. Selv om vi som sagt hadde et bedagelig tempo føltes det som om rundturen gikk veldig fort. Sånn er det i godt selskap. Tradisjonen tro ble det litt moonings, selv om det strengt tatt ikke var nødvendig for stemninga var upåklagelig uansett.

Og premien? Tre par sokker hver. Greit det. Ihvertfall siden Fantomine skulle ut å kjøpe noen uansett.

torsdag 23. juni 2011

11. Karuselløp - Kvernhusvannet rundt

Tørum går Terrengkarusellen består. Onsdag var det klart for favorittløypa til Vestbakkes. Langenesløypa er jo fantastisk og siden i fjor er den faktisk blitt enda bedre. Nå har de nemlig lagt grus over hele sulamitten, så nå er det ingen glatte svaberg lengre.

Fantomine og avkommet hadde gange rundt løypa. Og i likhet med sist gang hadde de det svært så morro med å heie på både kjente og litt mindre kjente. Meget bra innsats av begge to, spesielt med tanke på at ungen hadde vært på håndballskole med Vipers hele dagen.

Tradisjonen tro hadde DE to runder. Den første gikk i rolig tempo. På andre runden gikk det litt fortere, spesielt etter at bakken midtveis var forsert. Så da ble det løpt nesten 7 km, og nesten uten at man merker det. Kilometerne flyr unna, så det er bare å hygge seg.

Også tradisjonen tro gikk ferden videre til Paltosken for jordbær og is på hytta til sjefen. Hyggelig avslutning på karusellsesongens høydepunkt.

onsdag 22. juni 2011

Det er drit kjedelig

å leite etter en frisbee hele tiden. Mandag kveld dro jeg til Bølgane for en runde med frisbeegolf. Men der oppe ble jeg møtt med høyt gress. Gikk til navlen flere steder.

Allerede fra første kast ble det trøbbel. Leita og leita og leita og leita. Og sånn gikk nå tida.

Ble nok såpass distrahert at kastina også ble dårlig. Kom vel seks kast over rekorden, og det er labert. Et lyspunkt var puttinga da. Hadde et par meget gode put, og enda flere som nesten gikk i kurva. Litt mere trening så går de oppi neste gang.

Ellers fint å få brukt en lys fin kveld, men konkluderte med at det er liten vits å kaste noe mer før gresset er slått. Og jammen meg, nå ser jeg på hjemmesida til klubben at det er gressklipping på gang, så da er det kanskje håp.

søndag 19. juni 2011

Ny rekord!

Bildet under er tatt i krysset under tommelen min
Jeg fulgte stien mot Rossevann

Lørdag morgen var planen å ta en langtur i skogen i retning Søgne. Mellom Kristiansand og Søgne ligger  det langstrakte Rossevann og "hindrer" fri ferdsel. Da må en velge om en vil passere sør for vannet eller nord for. Jeg valgte det siste.Dette er en trase jeg kjenner fra før, men da har jeg løpt i retning Olavsdalen  og videre til Terjevann. Denne gangen var planen å prøve å finne en trase mer rett mot Tjomsevannet i Søgne. Det skulle vise seg å ikke være så lett. I begynnelsen gikk det greit med en sti som det gikk an å følge, selv om den var nokså gjengrodd. Ganske raskt havnet jeg i busker og kratt, og noen steder i noe som lignet urskog med masse veltede trær . Når det i tillegg var veldig vått i skogen, sier det seg selv at de neste 3-4 kilometerene  ble ganske strabasiøse. Omsider fant jeg en sti som førte meg til Tjomsevannet.

Soppgrodd tre i Søgne
Mosegrodd steingjerde i Søgne




Fra Søgne gamle prestegård fulgte jeg traseen mot Olavsdalen og derfra den mer fremkommelige blåmerka løypa tilbake til nordenden av Rossevann. Absolutt et spennende terreng å bevege seg i, men veldig krevende med mye opp og ned.
Fra Rossevann til Bruliheia (bilde nr. 2) er det en syk stigning som virker uendelig. Ikke så ulikt bakkene opp til Skråstadvarden i Midtsommerløpet. Ser frem til dette løpet med skrekkblandet fryd, håper å unngå den store sprekken i år....
Avsluttet turen ved Idrettsplassen i Vågsbygd. Da hadde jeg vært i bevegelse i 3 timer og 40 og tilbakelagt drøyt 25 kilometer.


Lurer du på den nye rekorden? Linn plukket 8 flått av kroppen min etter ferden gjennom busker, kratt og høyt gress.



fredag 17. juni 2011

10. Karuselløp - Krogevannet rundt

Så var det klart for Kjerrane. Alltid en prøvelse å komme seg dit, men det går jo på et vis. I dag fordelte vi oss på de to løypene. Pikene tok den korte, mens DE begav seg for første gang ut på den lange løypa rundt Krogevannet. Var igrunnen på tide.

Starten er knallhard. Den første kilometeren går jo rett opp. Deretter er det sti med høyt gress rundt. DE skjønte fort at dette ikke var dagen å presse kroppen. Hodeverk, tannverk og en tidlig overtråkk gjorde det til en lett beslutning om at i dag skulle man ta det med ro. Så da ble det lett jogg i de fleste partier og gange i oppoverbakkene. Må bare innrømme at jeg ikke er en fan av denne løypa. Alt for mye opp i begynnelsen. Høyt gress er farlig å løpe i, og de bratte bakkene mot slutten er skumle når beina er slitne og ikke henger helt med. Men ikke alt er negativt. Rundt selve vannet er det jo riktig så idyllisk til tider. Dessuten la jeg en liten avstikker innom Åmlinuten, siden løypa var så nære. Ikke ofte man får en topptur på karusellen. Grei topp hvor man ser langt i alle vinkler. Man ser ikke så mange spennende ting, men fikk nå iallefall øye på Superspeed på vei ut.

Etter målgang gikk jeg grusveien opp til Vestheiene. Greit å ha noe å gjøre mens jeg ventet på pikene, men det var mest for å sjekke hvordan veien går, og for å kartlegge alternative parkeringsmuligheter til neste år.

Fantomine og Amalie tok som sagt den korte løypa. Etter litt startproblemer kom de skikkelig igang. Spesielt den yngste. Hun heia masse på andre løpere og skravla så mye at de misset et av kilometermerkene. Hun var også flink til å imitere den jevne karuselløper, hvor hun med tung pust spurtet forbi mora slik at sistnevte faktisk trodde det var andre løpere som kom. De fikk en riktig så fin tur, og nå ser vi alle tre fram til søgneløpet til onsdag (!)

torsdag 16. juni 2011

joda visst ja

Fikk pressa inn en tur i Aages i går, mellom steinarbeid i hagen og middag.
Ikke en kjeft å se i skogen på en fin ettermiddag/kveld. Fint og tørt i løypa. Løp litt på impuls og lyst, gnudde på litt fart på slutten.

tirsdag 14. juni 2011

Ikke helt Hovden

Olav gjennomførte sin treningstur ca 300 meter høyere enn meg.
Vi har oppholdt oss i Grendi et par dager i pinsa.
Søndag morgen tok jeg løpeturen opp til Valbjørgvatn. Denne turen på nøyaktig på 10 kilometer t/r tok meg nøyaktig en time, akkurat passelig for å kroppen i gang.

søndag 12. juni 2011

Bedre enn ingenting på Hovden

Fikk en 35 minutters løpetur i dag opp og ned langs Otra her på Hovden, mellom Hegni og høyfjellshotellet. Fin grussti. God temperatur. Snø på fjelltoppene rundt. Idyllisk.

fredag 10. juni 2011

9. karuselløp - Huntonitløpet 4/10 km

H+DE
Så var det tid for årets lengste karuselløp, men denne gangen ikke for oss. Etter å ha ødelagt beina to ganger før fant DE derfor ut at den korte fikk være nok i år. Når det gjelder Grendstad så signaliserte han på forhånd avbud pga. "private forhold". Er det tilfeldig at disse "private forhold" dukker opp nøyaktig samme dag som Treholtsaken nok en gang er i medias søkelys? Grendstads dragning mot Sovjet er jo en kjent sak. F.eks. taler han flytende russisk. Og hva drev han med den gangen i Øst-Berlin på 80-tallet da han var såkalt "turist"? Indisiene er mange. Har Norge her rett og slett tatt feil mann?

Når det gjelder selve løpet er det ikke så mye å melde. Vi tok det veldig med ro. Hadde en fin tur i skauen. Men Baneheia var fullstendig blottet for kjentfolk. Enten kjenner vi for få eller så orker ikke de vi kjenner sånne lange løp. Uansett respekt til de som gjennomførte lang løype. Den må ha vært gjørmete for folk var skitne til langt opptil knærne. Og hvem vet? Kanskje vi tar langløypa til neste år.

Svein:
Startet i samme felt som mister Rosen, men hadde ikke ambisjoner om å slå verken ham eller tidligere tider.
Gikk ut meget kontrollert og rolig, og brukte første delen til å bli god og varm i kroppen.Etterhvert tok jeg igjen mange,spesielt på slutten.
Jeg liker denne løypa, men den kunne vært litt blautere...

mandag 6. juni 2011

Skautrimmen fortsetter

Etter en meget vellykket tur på Kongsgård sist beveget vi oss i himmelspretthelga til Jegers. Her ligger postene mere spredt og lengre inni skauen så nå måtte vi virkelig jobbe for poengene.

De to første nærmest UiA gikk greit, men så ble det vanskeligere. Vi bomma litt med navigeringa ett par ganger, men ettersom vi aldri gir opp så fant vi de postene vi hadde planlagt.

Skjønner ikke helt poenggivningen på de ulike postene. Sist gang hova vi inn bøttevis med poeng på relativt lette poster, mens vi denne gangen virkelig måtte jobbe hardt for smuler. Men poeng er poeng, og vi er nå oppe i 101.

Vi avslutta turen med hestemating på Jegers. Interessant nok leste vi dagen etterpå at bonden som tidligere har blitt omtalt her på bloggen nå kaster inn hånkledet og selger sjappa til kommunen. Sikkert like greit så slipper han byrden det tross alt er å skjelle ut alle og enhver på vei til karusellen.

søndag 5. juni 2011

Noch einmal Aages

Inspirert av Olavs runde i Randesund, heiv jeg meg avgårde i Åges i ettermiddag.
Avsluttet med et deilig bad i Nordtjønna, nesten ikke avkjølende i det hele tatt, men godt allikevel.

lørdag 4. juni 2011

Morgentur med Anita

Noen ganger er det veldig ok å ha noen som drar en ut på trening når en ellers kanskje hadde gjort noe annet(sovet?).
Vi møttes klokka halv ni lørdag morgen, på den kanskje varmeste dagen så langt i sommer.
Det ble en varm og svett tur i solsteiken langs sykkel og gangstier. Anita var reiseleder og hadde valgt Varoddbrua  tur/retur som dagens mål.
Vi var i bevegelse i 1.36 på den 18 kilometer lange ruta, det skulle bli rundt 5.29  i kilometerfart.
Det var vi godt fornøyd med, tatt i betraktning bakker og slikt.

fredag 3. juni 2011

Sukkevann rundt

Ei løype jeg har prøvd et par ganger, litt for lenge mellom hver gang, så jeg løper litt feil her og der, men bra likevel. En 40 minutters løpetur, den første trimøkta på over to uker. Godt å få løpt, og godt med en dukkert i Sukkevann ved søstrenes hus etterpå, mitt barndoms vann.

torsdag 2. juni 2011

Kveldsrunde på Eg

På kraftig impuls dro jeg til Eg for en frisbeegolfrunde på Bølgane i går kveld. Onsdag er offisiell spilledag så da er det en del folk på banen. Hadde ikke noe telling, prøvde heller å kaste med de forskjellige diskene og øvde en del på å putte. Er høyt gress mange steder så det blir en del leting, men det hører vel med.

Da det gjensto 2-3 kurver møtte jeg plutselig på to kusiner, etter svigerfetter og et par andre. Veldig gøy å treffe på kjente. De hadde dessuten ekstra gøy ettersom de var på kombinert øl/frisbeegolfrunde. Så det ble god stemning på de siste kurvene :) Håper vi treffes der oppe en annen gang også.

mandag 30. mai 2011

Tilbake på sporet i Åges

Det er ikke til unngå at man blir avsporet/avbrutt i treninga etter et maratonløp. Sist mandag følte jeg meg rimelig klar til å gjøre et forsøk på å gjenoppta treninga. Da var det naturlig å prøve seg i Åges myke stier.
Syns det gikk fint og kontrollert i den ca 9 km lange traseen. Beina fungerte bra, men ble litt sår/øm nederst på leggen. Det er vel ikke annet å vente etter julinga "stilkene" fikk i København...
Deilig å løpe igjen generelt, og skogen spesielt. Løp uten gps for en gangs skyld, men brukte 65 minutt på løypa.

fredag 27. mai 2011

8. Karuselløp - Bankløypa - 3,5 km i Baneheia

Fantomine og DE:

Bankløypa er jo en gammel slager, og er ei bra løype. Men tungt er det absolutt med ytterløypa i starten og de kneikene mot slutten. Vi starta som vanlig i firetiden etter en lett oppvarming fra parkeringsplassen på Egsjordet. Vi holdt bra tempo i ytterløypa, muligens litt for bra. Tok igjen mange løpere bla ei i gul ledertrøye. Hun var realtivt tungpusta, men i godt humør.

Etter den gode starten fikk vi det litt tyngre etterhvert og måtte gå enkelte partier. Da fikk vi igjen besøk av fruen i gult, og slik lå vi og vekslet en stund. Først i de siste kneikene tok vi farvel med ho for godt, og kunne som vanlig spurte inn til Fant Olsen.

Ellers må jeg kommentere at jeg i flere år klaget over den harde innspurten til Fant Olsen ettersom nesten alle løypene gikk ned til parkeringsplassen og opp igjen. I motsetning til Diggidangas andre mannlige medlemmer var dette noe i tyngste laget for min del. Men nå kan jeg vel egentlig gledelig konstatere at utvalget har tatt min klage til følge. Føler egentlig de har snikinnført den nye innspurten i nesten samtlige baneheialøyper nå. Nesten så dette ble litt i overkant, man kunne jo hatt den gamle innspurten ihvertfall en gang i løpet av sesongen for variasjonen skyld. Men får vel absolutt si meg fornøyd :)

tirsdag 24. mai 2011

København Maraton 2011


Så er det aller første løpet i både min og Diggidangas historie på utenlandsk grunn, unnagjort.
Rammen kunne nesten ikke vært bedre  denne vakre vårdagen i vakre København.
Masse folk både langs løypa og ca 10000 løpere  i alle fasonger på startstreken.

Vi var fem stykker som dro nedover på lørdag morgen. Svein, Anita og undertegnede med løpetøy i kofferten, mens Bjørn og Rune var med som support.
Lørdagen gikk med til litt lett shopping og avhenting av startnummer i Spartahallen. Jeg benyttet selvfølgelig anledningen til å skaffe meg et par nye joggesko. Fikk prutet de ned fra 800 til 600, og når de koster 1100 hjemme så måtte jeg bare slå til...

Basert på de to maratonløpene jeg tidligere har løpt, og den treningen jeg har utført i vinter/vår, hadde jeg satt meg et mål om å komme inn på 3.30. Dette tilsvarer en kilometertid på 4.59.
Den planen gikk i dass, for å si det forsiktig. Ikke det at jeg fikk problemer med magen eller noe slikt.
Nei, det var beina og spesielt leggene som ikke dugde i mer enn ca 19-20 kilometer.
For å gjøre en lang historie kort, jeg fikk slept meg inn på 3.54 og er selvfølgelig ikke fornøyd med det.

Det er sikkert flere grunner til at det gikk som det det gikk, men en viktig årsak er nok at jeg har slitt med en vond legg siden Tusentrappløpet. Min naprapat har gjort det hun kunne for å gjøre meg klar til dyst, men
løpet kom nok litt for tidlig.

Mine to medløpere hadde også en tøff dag, men kom inn på hhv. 3.47(Anita), og 3.32 (Svein).
Kjempegode løp av begge, spesielt av debutant Svein som var nær på å klare den magiske 3.30-grensen.

Jeg var forbannet, skuffet og alt mulig annet med en gang etter målgang, men det gikk fort over.
Vi er allerede i gang med planlegging av neste maraton, muligens i Amsterdam i oktober.
Da satser jeg på å være helt skadefri og enda bedre trent....forhåpentligvis.

Etter å ha vært med på denne folkefesten, tviler jeg på at jeg gidder å stille i Oslo Maraton flere ganger.
København ligger et hestehode eller to foran i rutevalg og stemning langs løypa og arrangementet generelt.
Kanskje Mandal blir neste, selv om beina knapt egner seg til å gå med i øyeblikket.


fredag 20. mai 2011

Gratulerer med dagen, Dag Eivind ;-)))))))))))) !


I dag fyller Diggidangas finansminister, sosialminister, kanongutt, multisporter, sportstape, administrator, megler Smekk, soussjef, nybrottsmann, frontfigur m.m. et visst antall år, tja, noe rett over 30, ca 34?? kunne regna det ut, men det er det egentlig ikke så nøye med, mannen holder seg jo meget godt, og enda bedre etter at han blei gift, og uten ham, intet Diggidanga.

Vi gratulerer på det groveste, og ønsker en super dag, som sikkert blir en sportslig hviledag, etter nok et kanonløp i beste Diggidangaånd på Sommerskogs. Regner med at fru Hilde tar seg av kosen, gavene og tåmassasjen. Beste ønsker for en fabelaktig dag.

torsdag 19. mai 2011

Sommerskogsløpet 2011

Dette løpet er som kjent en av mine favoritter, og noe man gleder seg til. Som vanlig var det bra vær og jeg kunne derfor fornøyd legge i vei fra Bergstølhytta. En av grunnene til at dette løpet er så gøy er at man støtt og stadig tar igjen slitne løpere fra de som gjennomfører lengre distanse. Sånt gjør godt for selvtilliten. Litt for godt tydligvis for i dag gav jeg nok litt for mye på i starten. Da jeg kom til den fryktede bakken 4 kilometer fra mål måtte jeg gi tapt og rett og slett gå opp. Hadde i tillegg satset stort på drikkestasjonen i bunnen, men denne var ikkeeksiterende.

På toppen av bakken skjønte jeg at mange jeg hadde tatt igjen tidligere begynte å nærme seg faretruende. Så da ble det nye målet å holde unna. Fant etterhvert en slags rytme igjen, men senere takt enn første halvdel. Og sånn gikk det igrunnen helt til mål.

Var veldig vondt i dag, men likevel et deilig løp. Det var god stemning både i området og på bussene. Premien som var en tursekk havner nok på hytta. Tror den gjør seg godt der.

onsdag 18. mai 2011

Aages løype


På søndag hadde Hilde og DE full runde i Aages løype. Har venta noen dager med å blogge det ettersom bildet av Åsmund fortjente å være heading noen dager.

Uti Vågsbygda har de jammen vært flittige og merka løypa på nytt. Det var derfor veldig lett å finne fram. Så for første gang gikk vi hele løypa fra start til mål uten omveier og feilnavigering.

Det var regn da vi starta, men ganske snart kom sola. Gikk radigt unna med gågging. Blir sliten nok av å gågge den løypa, og skjønner godt at Svein med familie kommer i god form når de har dette som hverdagsløype.

Bra økt. Nå har vi iallefall lengden inne på Sommerskogsløpet.

søndag 15. mai 2011

Åsmund fant seg sjøl på heia


Sjekk dette profilbildet!! På den aller siste store fylkesgrenseekspedisjon på land, mellom Åseral og Hornnes, oppdaget Åsmund sitt eget profilbilde i lav. Laven er ikke endret på eller gjort noe med. Den var sånn når vi kom, og Åsmund må jo ha falkeblikk for å oppdaget dette, i alt naturen har å by på underveis. Heilt utrolig.

Vi gjennomførte for øvrig den lengste gåetappen vi har gjot i går. Skulle egentlig overnatta ute på grensa, men terrenget var utrolig lettgådd, spredt barskogvekst, og lyngterreng, helt fantiastisk natur, så vi fant ut på slutten, tross mye regn (mest dusk) fra morra til langt utpå ettermiddagen, av vi kunne gå heile etappen. Da skulle jeg sykle 26 kilometer tilbake for å hente bilen, men Åsmund den gamle (fjell-)reven, fant ut at han skulle prøve å haike tilbake til bilen mens han venta, og suste forbi meg halvveis sammen med en tobarnsfamilie fra Åseral. Dermed fikk jeg bare sykla ei drøy mil, før jeg kunne slå meg med på Kylland i Åseral og vente på at han kom kjørende. Ei morsom lita grend, hvor handelstanden ble utgjort av to bruktbutikker, som ikke hadde åpningstid, men mobilnnummer en kunne ringe hvis en var interessert.

Sånn i distanse gikk vi ca 23 kilometer. Mer enn langt nok. Kjenner det i beina i dag, men det er nesten litt godt også. Skal kjenne sånne turer.

Da er de store fylkesgrenseekspedisjonen på land gjennomført, nå er det bare den lange til havs igjen. På den annen side, har disse turene gjort meg mer lysten på å traske i fjellet, både lang og korte turer og alt ettersom, og det gjerne i Diggidangasammenheng. Fjellet blir en aldri ferdig med. Mere offisell takk til Diggidangas for uvurderlig følge og støtte kommer seinere, men tusen takk til Vestbakken og Øy for utrolig støtte, spesielt til Øy da ankelen brast. Da var han støtte og stifinner av ypperste klasse.

fredag 13. mai 2011

7. karuselløp +bankløpet 4,3 km

Tja, ser av resultatlista at ikke Øy var med denne ganga, sikkert pga København, men at Vestbakkens var med. Ser mellom linjene at det var to skikkelig gode fullført-løp. Gratulerer med to gode kanonløp.

Sjøl kom jeg meg med i pulje denne gangen, rakk faktisk siste pulje. Der var vi bare fire med. En fyr løp raskt fra meg, mens jeg løp omtrent like raskt fra to damer. Forsåvidt ikke så lurt, siden de var meget pene.

Ei morsom løype dette, med vel nærmest norgesrekord i småsvinger pr. meter. Kneikene kjennes litt harde av og til, så jeg bestemte meg tidlig for å kose meg gjennom løypa, dvs ikke stresse, men greide likevel å holde et bra tempo og kom inn på 24.10.

Litt egen stemning for sistepulja, siden arrangøren spurte før start om den som lå sist kunne gi beskjed til funksjonærene underveis om at den var sist. Kunne egentlig tenkt meg en sånn oppgave. Får se ei annen gang. Da jeg kom til mål var de i full gang med nedrigging, men holdt klokka oppe et par sekunder ekstra, så jeg fikk sett tida mi. Teltet hvor jeg hadde hengt opp ei trøya var tatt ned, og trøya lå på bakken. Kranene for saft og vann sto åpne og rant seg tomme, men fikk både drikke og banan, så det var full service likevel.

På vei hjem slo jeg av en prat med en løpefyr som halta. Han hadde problemer med leggen, og mente blant annet at det i terrengkarusellen ikke skulle være lov å løpe på fullført, heller ikke ta tida sjøl. Hm. Litt sånn Kjutta.

F+F:

Vi løp så det gjoma vi... i ca 16 tiden, sammen med resten av samfunnet. Det var kjærkomment at starten var flyttet til egsjordet.. så kunne vi drøye melkesyra noen meter heldigvis..
Det er jo hva Fantomine pleier å kalle det, fyllikløypa.. Tenker godeste Arild har hatt seg en schnaps eller ti når han laga denne...for makan til opp og ned og bort og frem må man leite lenge etter. .. og med løyperekord...så blir det rene 17 mai paraden enkelte steder.
Følte det gikk litt for seint i nedoverbakkar, men ellers greit gjennomført...
Friskus hadden en skummel skli...nesten over stupet... og Fantis ble klort ned av to bøfler på veien.. Er det ikke plass så er det ikke plass... men joda...

Vi gleder oss til torsdag og sommerskogsløpet....:-)

onsdag 11. mai 2011

Første fulle runde

I gårkveld var det endelig klart for full runde på Egsjordet, med skikkelig utstyr. Utifra testrundene tidligere hadde jeg et slags mål om å ligge en over par i snitt. Totalscore på banen på par er 56. Med 18 hull blir da en over par i snitt (eller bogey) 74.

Det viste seg fort å være en realistisk målsetning. I begynnelsen lå jeg litt over, men kjempa meg nedover. Prestasjonene er fremdeles svært varierende, men klarer å hive noen gode kast innimellom. Da 2 huller gjenstod lå jeg 2 kast under målet, men rota meg bort med to double bogeys inkludert ett straffekast. Endte dermed opp totalt på 74. Med andre ord akkurat på målsetning.

Scorecard viste til slutt 6 par, 6 bogeys og 6 double bogeys. Klarer jeg å luke bort minst 5 av de dobble så går scoren under 70. Får ha det som en slags målsetning for sommeren.

tirsdag 10. mai 2011

På gjengrodde stier

I området der vi bor er det mye skau, og den er artig å utforske. Har hatt en slags forhåpning om at det skulle være ei grei løype inne der. Hadde vært perfekt å kunne løpe ut på skogsløyper helt hjemmefra.

På gårsdagens ferd havna jeg tidlig inne i bondens store eplehage. Deretter gikk ferden oppover igjen mot toppen av Jærnesheia. Det er noen stier innimellom, men de har en tendens til å forsvinne og gro igjen. Mesteparten av turen gikk derfor på vanlig skogsbunn. Fra toppen gikk ferden helt ned til Ålefjærfjorden. Det er i det store og det hele veldig bratt og flere stup innimellom. Egner seg med andre ord ikke til løping, men forsåvidt fint å gå tur. Avslutta med å løpe hele bakken fra gården og opp. Var vel ute i godt over en time og var gjennomsvett.

Ellers holdt jeg på å bli helt surrete i hue av all korpsmusikken. Det var nemlig øving både på Kjevik og nede på Justvik ett sted. Så det ble igrunnen aldri helt stille der inne i skogen.

mandag 9. mai 2011

Tempo tempo

På tide å løpe over Ravneheia igjen. Tempoløping til cafeen. Gange opp til toppen. Kikka litt på utsikten, tempoøkt hjem rundt revetjønnene, men noen rolige strekk innimellom. Løp som en villman i noen partier i skauen. Det er jo en risikosport, men moro likevel. Var ute i ca 45 minutter.

Ei runde i Baneheia

Da Friskus og jeg fikk en times tid plutselig barnefri, tok vi beina fatt og sprang rundt i fantastiske Baneheia..

Vi begynte ved svarttjønn..(eller vannet med paddene som Fantomine sier)..og forbi stampa 1, stampa 2 og opp trappene til 4. stampe, og videre noen trapper, og så ut i lysløypa motsatt vei. Opp den lange drøyge svingbakken, og videre ned mot Ravnedalen, og opp trappene fra midten..og rundt båne, og videre ned mot fant olsen, før vi fant veien tilbake til bilen.. ca 4 km eller noe..

Fantomine perset med å løpe opp alle bakkene og trappene... hadde hverken gågging eller pustepauser.. Friskus var god motivator... og det ble til og med avsluttet med en aldri så liten spurt..

søndag 8. mai 2011

Elg og skilt

En times løbetur på heia i går, på vei innover fikk jeg hengt opp igjen skiltet til Hellestønuten som noen hadde tatt av og dradd med seg et par hundre meter henover (sett noen dager før), så inn til et bad i Bervann, så på vei hjem fikk jeg endelig sett en elg på heia, ei elgku i krysset der en kan ta opp "ledningdalen" og bortover kjerreveien nord til Bervann sør, i de grandump, liksom der ja. Sto pal og stirra på meg i 15 sekunder, men da jeg endelig fikk kameraet klart begynte den å gågge bortover. Fikk litt på film, men ikke så severdig. Mektig dyr. Minneverdig tur.

lørdag 7. mai 2011

Familiefrisbee

På lørdag tok vi alle tre turen til Egsjordet, for en runde på frisbeebanen. Jeg har nettopp fått fatt på et sett med skikkelig frisbeer, eller disc som det offisielt heter. For den nette sum av 270 kr kan jeg nå kaste langt, halv langt og putte. Dette er alt man trenger. Grei og billig sport egentlig.

Dermed ble Amalie utstyrt med monsterfrisbeen, mens de voksne bytta på å bruke de nye. Litt vanskeligere å kaste disse skikkelige sakene, så for min del ble resultatene naturlig nok dårligere enn før. Vi hadde ikke noen telling i dag, men tror ikke jeg var nede på par selv om det var nærme noen ganger. Det rare er at noen kast blir geniale, mens andre er helt katastrofe. Tar vel litt tid før jeg skjønner årsaken. Fruen kasta seg imidlertid stort opp. Det er tydligvis futt i den gamle håndballarmen fremdeles.

Vi fullførte 13 av 18 kurver. Ble faktisk temmelig svette også, så det er god trening.

Rundt Fredriksholm




Fin padletur på morraen i tidvis litt bølger, t/r Fredriksholm festning utenfor Møvig. 2,5 timers padletur. Meget pent på fjorden, friskt og temperert god vind. Reine meditasjonen. Ca 13 kilometer padling.

fredag 6. mai 2011

6. Karuselløp - Subaruløpet 3/5,7 km

DE

Ettersom det var orging med barneløp måtte jeg ta løpet alene i dag. Taktikken var å starte rolig, gå opp bakkene til Kalkheia og så se hvordan det utviklet seg. I likehet med mandagen var akillisene og leggene vonde, men da de første to kilometerne var unnagjort begynte det å komme seg. I den lange løypa var det nokså stille, fikk faktisk løpe helt alene i over en kilometer. Var gøy med litt beskjeder underveis, likte f.eks. veldig godt "Du er ustoppelig" midt i Kalkheiabakken.

Gikk helt i kjelleren mot slutten og måtte gå litt i de siste motbakkene, men er meget godt fornøyd med løpet. Lurt å presse seg litt av og til. Kommer vel i bedre form av den slags.

Da var 7 karusellpoeng i banken, så da blir resten av sesongen bare en bonus.

H:

Jeg tok den korte løypa sammen med de gravide og gråhårede.. De lagde 17 mai tog opp bakkene, og det var umulig å komme forbi... Men jeg fikk jo en fin tur, og greit å vite at jeg har litt mer å gå på...Traseèn var jo fin, og lite kuppert...

Kan kassere 7 poeng jeg også, og skal bare kose meg resten av sesongen..

torsdag 5. mai 2011

Gratulerer med dagen!

Diggidangas egen ekspedisjonsfarer fyller år i dag. Siste år har vært preget av mange og meget varierte turer, etterfølgende av fine og lesverdige blogginnlegg. Keep it coming!


GRATULERER MED DAGEN OLAV!



onsdag 4. mai 2011

Sesongstart for frisbeegolf

Når resten av familien er opptatt med skoleteater på Rosegården passer det bra å ta ei runde med frisbeegolf på Egsjordet. Jeg dro sporenstreks opp dit etter jobb, for å komme igang snarest mulig. Klubben har nemlig treningsdag hver onsdag fra kl 17, og jeg ville helst være ferdig innen proffene inntar banen.

Begynte på kurv 18 siden det passet sånn i forhold til parkeringa. Deretter nr. 1 og oppover. Det skal sies at jeg fremdeles spiller med en monsterfrisbee som går uhorvelig langt, så resultatene er nok alt for gode. Men det er uansett gøy når man får inn gode kast. Begynte litt dårlig med flere dårlige kast, men etterhvert kom det seg kraftig. På kurv 6 satt frisbeen seg fast høyt oppe i ett tre. Men med litt klatring ordnet det seg etterhvert.

Rakk å komme til kurv nr. 13 før de seriøse begynte å dukke opp. Så da valgte jeg å takke av. Status etter 14 kurver ble 8 par, 3 bogey og 2 dobbel bogey. Til sammen 7 over par. Sier meg godt fornøyd med det. Til sammen tok det ca en time. Håper å fullføre hele banen en gang om ikke alt for lenge.

Scorecard
Kurv .......Par ......Score... +/-
1 3 5 2
2 3 4 1
3 3 3 0
4 3 3 0
5 3 3 0
6 3 3 0
7 4 5 1
8 3 4 1
9 3 3 0
10 3 3 0
11 3 3 0
12 3 3 0
13 3 5 2
14


15


16


17


18 3 4 1
Sum 43 51 7

tirsdag 3. mai 2011

1000 traps run

H+DE

For oss har 1000-trappløpet en ekstra dimensjon, siden det omtrent var det første vi gjorde etter at vi ble sammen for ganske nøyaktig 2 år siden. Absurd ting egentlig for det er jo et av de verste løpene på karusellkalenderen. Trappene er en ting, men bakkene etterpå er minst like ille. I tillegg er det mange farer på selve stien. Men i år var det iallefall tørt i løypa.

Vi kjørte uansett samme opplegg som i fjor. Parkerte bak Vaskeriet og starta turen fra trappene. Tok ei sløyfe forbi noen Stamper og Fant Olsen før vi til slutt endte opp ved sykehuset. Etter påmelding og uttøying satte vi igang. Enkelte små deler av trapp og motbakke ble jogget, ellers gange. Fra toppen og ned lett jogg. Kom i mål sa 17.50. Studerte startlista på tidtaking, men fant ingen DD, så da la vi liksågodt turen tilbake til Vaskeriet. Ser av resultatlista at Øy også var med, så han må ha sneket seg inn uten at vi merket det.

Beina var tunge i dag, men uansett gøy å være med på løp. I tillegg kunne vi innkassere en kjølebag og en turkopp, så vi var egentlig godt fornøyd med resultatet.

Svein:
Joda, jeg var på plass, men kjørte et kjapt opplegg pga middagsavtale senere.
Startet ca 18 på 18 med egen tidtagning, slik at jeg akkurat fikk med meg den offisielle starten fra klokka 18.
Dumt nok gikk jeg på helt uten oppvarming, men holdt et greit tempo oppover. Vekslet mellom gange og jogging til toppen.Fra toppen og ned kjørte jeg på litt, sabla vanskelig å holde seg i skinnet.
Ca midtveis i den siste lange bakken, kjente jeg at det knyttet seg litt i baksiden av høyre legg. Det er sannsynligvis en middels strekk.
Derfor driver jeg nå å behandler meg selv med tigerbalsam under et par lag med plastfoile! Sov med dette i
natt og skal prøve en natt til, og fantastisk nok føler jeg at det hjelper. Det får ikke hjelpe at det lukter strammere enn vanlig på soverommet, og at jeg føler meg som "potetgullmannen" fra Erlend og Steinjo.
God bedring til meg fra meg.

søndag 1. mai 2011

Fevik Halvmaraton 2011


Da er årets halvmaraton på Fevik unnagjort.
Sist Diggidanga var representert her var i 2009, dengang kunne man velge  5, 21 eller 42 kilometer.
Siden 2010 har det bare vært halvmaraton på programmet.

Årets løp gikk i strålende vær, lite vind og varmt. Etterhvert skulle det vise seg at varmen skulle bli en utfordring.
Arrangementet er bra organisert, med god speakertjeneste og en fin ramme rundt det hele. Men det er absolutt rom for forbedringer, det kommer jeg tilbake til senere.
Løypa er flat og fin, med unntak av en bakke etter 2 kilometer, som blir unnabakke på vei tilbake.
Det er en såkalt ut-og innløype. 11 km ut og 10 km inn igjen. Underlaget er omtrent 50-50 asfalt og grus.

Starten går på Fevik Stadions ganske utslitte løpebane. Første kilometer går faktisk inne på stadion, det vil si 2,5 runder.Feltet strekker seg langt ut allerede fra begynnelsen, så det er tydelig at det er løpere i alle slags kategorier og forfatninger blant de 67 startende.
Jeg hadde som uttalt mål å komme under 1.40 på distansen, det tilsvarer en jevn fart på 4.44 pr kilometer.
Første kilometrene gikk altfor fort ser jeg i etterkant, lå på mellom 4 og 4.20. Fikk justert til rundt 4.35 etterhvert og syntes det gikk ganske bra til tross for at det var nokså varmt under capsen i solsteiken.
Etter ca. 7 kilometer går løypa i delvis skog, med dertil deilig skygge. Vekslende sol og skyggepartier mot drikkestasjon ved vending på 11 kilometer. Nå ser jeg frem mot deilig vann jeg kan helle over hodet for å regulere temperaturen for en stund. Det blir en tung kilometer mellom 10 og 11 og velger å trykke innpå medbragt energigel rett før drikkestasjonen.
Skuffelsen er enorm når jeg kommer til bordet med drikke og ser at det eneste de serverer er saft og cola!
I frustrasjon sender jeg avgårde noen saftige gloser til stakkarene som stiller som frivillig mannskap ved stasjonen, det  beklager jeg på det sterkeste!
Planen med å skylle ned den seige energigelen  med vann og dynke topplokket med samme væske gikk nå i vasken. Det er ikke så kult å slå et glass cola over hodet!
Måtte ta til takke med et glass saft til å få ned den seige massen i magen. Jeg vet selvsagt ikke om det hadde blitt noe annerledes med vann, men fakta er at nå slår magen krøll på seg og gjør det vanskelig å løpe i et fornuftig tempo. Nå ble det tungt både mentalt og fysisk, tror faktisk det ene påvirker det andre.

Det ble noen tunge kilometer, der jeg stadig ble innhentet av andre løpere. For å ikke stivne helt, måtte jeg bevilge meg noen korte gå-strekk, og klarte etterhvert å komme inn i en slags rytme igjen. Nå så jeg frem mot neste drikkestasjon etter 16 km. for der hadde de vann da jeg passerte på ut-turen.
Men selvsagt hadde smartingene der blandet alt vannet med saft! Ny nedtur, men med bare 5 km igjen var det bare å bite tennene sammen. Hadde ikke problemer med magen lenger,  var bare generelt sliten.
Jeg hadde jo forlengst innsett at jeg ikke ville klare 1.40, nå gjaldt det bare å komme under 1.45.
Klarte å opprette holde farten inn mot mål, og kom inn på 1.43.00.

Tiden er bedre enn tidligere halvmaraton, men jeg hadde ingen god dag allikevel. Dette løpet skulle være en test for hvordan jeg ligger an i forhold til maraton i København.
Underveis begynner man å lure på både det ene og det andre; har jeg trent nok? har jeg trent feil? er det andre faktorer som spiller inn? mye rart som går gjennom hodet...
1.43 skulle tilsvare en tid rundt 3.37 på den fulle distansen, mens jeg har satt meg som mål å komme under 3.30. Håper på en bedre opplevelse den 22.mai....

Resultatliste:
http://idrett.speaker.no/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=1152327&CatId=153362

Div påskeaktiviteter

Vi var på Jensebu i siste del av påska.
Det ble rebusløp, quiz, tur til Lie-Løa, tjønn-bading, mini-hoppski konkurranse og mm..

Her kommer diverse bilder..


D.E og Amalie er veldig gode til å bygge demninger



Mødrene våre er spreke, for dette er tungt etter ei stund




5.5 grader i Stangråstjønn




Man bør ha Lano med på tur...




Hoppski konkurranse

Rundt Odderøya og Dybingen


en liten padletur - tok sjansen på å droppe tørrdrakten i dag, det var ikke så lurt i litt halvkjølig vær og bris, men kom meg rundt Odderøya og Dybingen med litt frisk kick-padling. På Dybingen sto disse to geitene og gapte. Var ute i en drøy time og tok litt bidler også.

I solidaritet

Øy løp vel halvmarathon i går, og har tenkt å løpe tusentrapp i morra, og vil da ha litt tunge bein, så i solidaritet for at ikke jeg skulle ha for lette bein i morra så hadde jeg ei lita triathlontreningsøkt (uten svømmming) Sykla rundt Ytre Randesund og hjem via Ålefjær (58 km, snitt 27,67). Deretter løp jeg en time i skogen (rundt Bervann, med dukkert i denne). Det gikk overraskende bra, var ikke så tungt å løpe, dette lover godt for triathlon i Iveland når det blir ei gang, husker ikke datoen. Venter spent på Øys rapport over her.